Avast! Antivirus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on koneessani Norton virusohjelma. Se päättyy lokakuun viimeisenä päivänä.
Kotimikro -lehden mukana olevassa cd:llä on ilmainen Avast! Antivirusohjelma. Aika monipuolinen näyttäisi olevan ja kaiken lisäksi suomenkielinen.
Onko teillä antaa meikämammalle tietoa tuon ohjelman hyvistä ja huonoista puolista?

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

erittäin hyvä ohjelma kun ottaa huomioon että se on ilmainen.
miinusta tulee siitä pakollisesta rekistöröitymisestä.

Vierailija

Olen kyllä monesti todennut valitettavan tosiasian että maksulliset löytävät usein uuden viruksen kun ilmaiset taas eivät. Mutta mikäpä siinä jos osaa poistaa viruksia, mutta hieman vajavaisia vaikuttavat olevan. Olen testannut avastia, antiviriä sekä clamwiniä.

Vierailija

Avast vie myös koneen muista huomattavasti vähemmän kuin esim. kaupalliset ja isot Norton ja ( mikäsenytolikaan ). Lisäksi testeissä muistaakseni Avast ON löytänyt viruksia joita Nortonit eivät löytäneet.
Ja ärsyttävistä ilmaisversion popupeista pääsee eroon rekisteröitymällä Avastin käyttäjäksi, jonkä jälkeen Avastin kotisivuilta saa tilattua ILAMISEKSI rekisteröintivaimen vuodeksi kerrallaan. Olen testaillut isot kaupalliset ohjelmat ja ilmaiset ja itse päädyin Avastiin.

http://www.techimo.com/forum/t162985.html

Tuolla forumilla keskustelua aiheesta avast vs norton

Vierailija

Kyllä tuo Norttoni minun mielestä on hyvin toiminut, ei siinä mitään. Hoitaa hommansa eikä turhia höpinöi.
Kyse on lähinnä rahasta ja Avastin monipuolisuudesta.

Vierailija

Usein näiden virustorjunta/spyware-ohjelmien kanssa tulee töissäkin pelattua. Niin ilmaisten kuin maksullistenkin, ja täytyy sanoa että kyllä nuo ilmaiset ohjelmat löytävät käytännössä yhtä hyvin/huonosti haittaohjelmia kuin ne maksullisetkin ohjelmat. Ohjelmistojen laatu on aika yksilöllistä, ei niinkään hintaan sidottu ominaisuus.

Nortoniin en välttämättä luottaisi. Sen ohjelmiston laatu kun on vaikuttanut tippuvan koko 2000-luvun ajan. Joka vuosi ohjelmistosta tulee suurempi, raskaampi ja kömpelömpi. Tietysti tämä mielipiteeni perustuu vain omiin kokemuksiini, jotkut pitävät Nortonista.

Yleensäkin, jos virustorjuntaohjelma vaikuttaa hoitavan hommansa todella hiljaisesti ja enempiä mukisematta, se voi johtua vain siitä, ettei se ole löytänyt koneella majailevia viruksia. Ei kannata tuudittautua väärään turvallisuudentunteeseen, vaan tarkastaa kone silloin tällöin huolellisesti.

Omien kokemuksieni mukaan Avast (http://www.avast.com) on ihan toimiva ilmainen vaihtoehto. Muita sellaisia ovat esim. Antivir (http://www.free-av.com) ja AVG Free Edition (free.grisoft.com).

Usein käy myös niin, ettei kaupalliset(kaan) tietoturvaohjelmat kykene poistamaan joitakin löydettyjä matoja ja muita iljetyksiä. Suosittelisinkin virustorjunnan ja palomuurin kaveriksi vielä erillistä antispyware-ohjelmaa.

Näistä ohjelmista moni luultavasti tuntee Adawaren tai Spybotin. Edellämainittujen ohjelmien ongelma on, etteivät ne aina löydäkään kaikkia haittaohjelmia. Edes niitä mitkä useimmat virustorjunnatkin ovat löytäneet.

Edellistä parivaljakkoa parempi vaihtoehto on esimerkiksi ilmainen SuperAntiSpyware (http://www.superantispyware.com). Hyvä ohjelma on myös entinen Ewido, eli AVG Antispyware (http://www.ewido.net). Tämä jälkimmäinen taitaa valitettavasti olla maksullinen. Tosin ainakin 30 päivän ilmaisversio on saatavissa.

Mutta oli tietokoneen tietoturva sitten suojattu millä ohjelmilla tahansa, kannattaa muistaa ettei mikään ohjelmisto ole idioottivarma. Suurin tietoturvauhka on aina käyttäjä itse, sillä hänen ratkaisunsa ja tekemisensä vaikuttaa kaikkeen ja usein myös ohittaa muut tietoturvaratkaisut.

Käyttäjä voi esimerkiksi surffailla sellaisilla epämääräisillä sivuilla, joista haittaohjelmat tarttuvat. Käyttäjä voi myös "kutsua" haittaohjelmia koneelleen hyväksymällä netissä liikkuessaan jotain, josta hänellä ei ole kunnollista käsitystä.

Edit: Linkit.

Vierailija

Kokeilin avastia enkä tykännyt. Periaatteessa se toimii, löytää juttuja ja niin edelleen, mutta käyttöliittymä on aivan roskiskamaa. Sen nappien painelu ja etsiminen vie aivan liikaa aikaa. Ulkonäkö on tietysti korea, mutta käytännöllisyys on unohdettu aivan kokonaan. Palasin antivir -ohjelman käyttäjäksi aika pian.

Vierailija
Tetrafuran
Kokeilin avastia enkä tykännyt. Periaatteessa se toimii, löytää juttuja ja niin edelleen, mutta käyttöliittymä on aivan roskiskamaa. Sen nappien painelu ja etsiminen vie aivan liikaa aikaa. Ulkonäkö on tietysti korea, mutta käytännöllisyys on unohdettu aivan kokonaan. Palasin antivir -ohjelman käyttäjäksi aika pian.

Tottumiskysymys...Mielestäni nappien painelu on yksinkertaista.
Haluttujen tiedostojen/kovalevyjen tarkastaminen vaati 4 napin painallusta + tarkistettavien tiedostojen valinta. ( käynnistä avast - lopeta tarkistus - valitse kohteet + valitaan kohteet ja PLAY ). Miten sen nyt helpommin voisi tehdä?

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
Tetrafuran

Toimivaan virusohjelmaan ei kuulu nappien painelu, se toimii ja päivittyy taustalla, piste.
Jos kovoa pitää tarkistaa manuaalisesti on joko vainoharhainen tai tekemisenpuute.

Vierailija
markent
Minulla on koneessani Norton virusohjelma. Se päättyy lokakuun viimeisenä päivänä.
Kotimikro -lehden mukana olevassa cd:llä on ilmainen Avast! Antivirusohjelma. Aika monipuolinen näyttäisi olevan ja kaiken lisäksi suomenkielinen.
Onko teillä antaa meikämammalle tietoa tuon ohjelman hyvistä ja huonoista puolista?

Ei kannata maksaa virusohjelmista, lataa tämä (personal classic) http://www.avira.com/en/download/index.html niin ei tule varmasti mitään ongelmia, virus, adware ja spyware poistuvat automaattisesti jos niitä tulee.

Vierailija
Tetrafuran

Olen samaa mieltä Avastin käyttöliittymästä. Sama vika tuntuu vaivaavan monia muitakin ohjelmia.

Minulla on Antivir käytössä, ollut jo lähes kolme vuotta. (Tietysti päivitetty uusimpaan versioon.) Yhä olen siihen tyytyväinen. Ilmainen, kevyt ja simppeli.

Vierailija
.
Tetrafuran

Toimivaan virusohjelmaan ei kuulu nappien painelu, se toimii ja päivittyy taustalla, piste.
Jos kovoa pitää tarkistaa manuaalisesti on joko vainoharhainen tai tekemisenpuute.

Norton ainakin vaatii manuaalista tarkistusta aina välillä. En kyllä tiedä miksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat