Seuraa 
Viestejä771

(Tämä jälkikäteen lisätty : Keskustelu muuttuu myöhemmin enemmän energiakohtaiseksi)

Tervehdys,

Kuulun siihen porukkaan joka olettaa maailmanjärjestyksen menevän uusiksi odotettua nopeammin öljyn vientikriisin tähden ja olen uumoillut nestemäisen polttoaineen hamstraamista toisia aikoja odotellen. Bensiini ei säily, mutta tietääkö kukaan kuinka on paloöljyn/dieselin laita?

Onko lämpötilaeroilla kuinka suuri vaikutus? Onko olemassa lisäaineita jotka parantaisivat säilyvyyttä?

Idea olisi, että nesteen täytyisi säilyä vähintään kymmenen, mielellään kolmekymmentä vuotta.

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (259)

Periaatteessa paras tapa olisi käyttää siitä säiliöstä löpöä ja pumpata toisesta päästä lisää. Näin sisältö vaihtuu aikaa myöten, mutta kun todellinen panique iskee, säiliö on täynnä tai korkeintaan jerrynverta vajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Piett
Seuraa 
Viestejä771
DerMack
jaa ettei bensiini säily? mikäs siinä sitten on?

Tämmöinen löytyi chevronin sivuilta :

Chevron gasoline can be stored for a year without deterioration when the storage conditions are good -- a tightly closed container and moderate temperatures.

Most gasoline is used within a week or two of purchase. But there are occasions when gasoline is kept longer. Examples are gasoline stored to fuel small-engine equipment or to provide a backup supply for a vehicle. Also gasoline left in the tank of a boat stored for the winter or a snowmobile stored for the summer.

Chevron recommends that gasoline not be stored unnecessarily. A supply that won't be needed for several months should be used and replenished when the need reoccurs. Gasoline that is in good condition can be added to the fuel tank of a gasoline-fueled car or truck.

Syy huonoutumiseen on käsittääkseni se, että bensiini koostuu monista eripituisesta hiilivetyketjuista ja näillä on sitten taipumusta ajan kanssa erkaantua toisistaan / haihtua eri nopeuksilla jne.

Dieselissä on paljon pidempiketjuisia hiilivetyja ja pienempi sortimentti jos olen oikein ymmärtänyt. Siksi siis säilyisi paremmin.

Luulenpa, että Nesteellä vastaavat mielellään polttoaineen varastointia ja säilyvyyttä koskeviin kysymyksiin. Sieltä saat varmaan luotettavampaa ja tutkittua tietoa asiasta.

http://www.neste.fi/

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Jos meinaat useita kuutioita palavaa nestettä varastoida niin kannattaa myös kysyä ympäristöviranomaisilta vähän lupapolitiikasta. Voi tulla niin kallis investointi ettei hamstraaminen ole kannattavaa sillä uusia polttoaineita kehitetään koko ajan.

toisen polven pilkkuvirhe

Piett
Seuraa 
Viestejä771
sinnipirtti
Jos meinaat useita kuutioita palavaa nestettä varastoida niin kannattaa myös kysyä ympäristöviranomaisilta vähän lupapolitiikasta. Voi tulla niin kallis investointi ettei hamstraaminen ole kannattavaa sillä uusia polttoaineita kehitetään koko ajan.

Ideahan luonnollisesti olisi, etteivät muut tietäisi tästä pahan päivän varastosta, joten lupia en ajatellutkaan kysyä (itse asiassa olen suunnitellut varaston hajauttamista useisiin paikkoihin. Oravainen suunnitelma, mutta samassa korissa säilömisestä nousee kohtuuton riski)

Seuraan energiakeskustelua päivittäin useassa paikassa, ja tämän hetken tietämyksellä meillä ei ole _mitään_ vaihtoehtoista polttoainetta, jolla voisimme fossiilista alkuperää olevia energian lähteitä korvata. Ainakaan samassa mittasuhteessa. Elämäntyylin täytyy siis muuttua vastaamaan matalamman energiankäytön maailmaa. Ajattelin kuitenkin ottaa henkilökohtaisen pidennyksen helppoon mobilisaatioon, joten tästä tämä suunnitelma.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Miksi kylvää astioita piiloon kuin hamsteri kun voi itsekkin tehdä tarvittaessa polttoainetta diesel autoon tai työkoneeseen. Jos tunnet saksan historiaa niin tiedät miten. Raaka-ainetta on kiitettävästi tarjolla. Tässä on kuitenkin useampi vuosi ennen kuin öljy loppuu.

toisen polven pilkkuvirhe

Piett
Seuraa 
Viestejä771
sinnipirtti
Miksi kylvää astioita piiloon kuin hamsteri kun voi itsekkin tehdä tarvittaessa polttoainetta diesel autoon tai työkoneeseen. Jos tunnet saksan historiaa niin tiedät miten. Raaka-ainetta on kiitettävästi tarjolla. Tässä on kuitenkin useampi vuosi ennen kuin öljy loppuu.

Tehdä itse mistä? Jos lasket Suomen peltojen kokonaispinta-alan, ja lasket jokaiselta hehtaarilta saatavan maximituoton vaikkapa rypsiöljyä, ei se riittäisi nykyiseen kulutukseen alkuunkaan.

Saksan historiasta, siellä sodan aikana ongelmaa tosiaan hoidettiin FT menetelmällä kivihiilestä. Kuinka paljon Suomella on kivihiiliesiintymiä?

Turve lienee yksi tulevaisuuden pelastuksistamme, koska sen muuttaminen nestemäiseksi polttoaineeksi on mahdollisuuksien rajoissa. Kallista se tulee silti olemaan ja loppumaailman huomio aiheeseen saattaa nousta kiusalliseksi koska se nyt ei ihan "uusiutuva" luonnonvara ole.

Ja totta, ei öljy mihinkään ole loppumassa pitkään aikaan. Sen tuotantomäärät vain alkavat ikuisen laskun (Tällä hetkellä näyttää siltä, että tuotantohuippu raakaöljylle+kondensaatille saavutettiin 2005, kaikkien nesteiden huippu on toistaiseksi 2006). Lukuisat muutkin ennustukset povaavat tuotantohuipun tulevan seuraavan 5-10v sisään.

Pelkästään se, että globaali tuotanto laskee sen 1-3% vuodessa mikä huipun jälkeen on odotettavissa ei olisi meille niin paha asia, mutta todellisuus on, että saatavilla oleva öljy tuottavista maista laskee paljon nopeammin kuin kokonaistuotanto kyseisten maiden sisäisen kulutuksen nousun johdosta (googleta "export land model" lisätiedoksi).

Itse odotan mittavaa maailmanlaajuista nälänhätää (länsimaissa jokaista syötyä kaloria kohden käytetään noin 10 kaloria fossiilienergiaa [lannoitus, maatalouskoneet, kuljetus, prosessointi, lämmitys ja niin edespäin] eikä tämä suhde voi jatkua.

Myös talousjärjestelmämme, joka vaatii loputonta kasvua toimiakseen, ei selviydy huipun jälkeisestä elämästä (energiankäyttö on ollut aina suorassa suhteessa talouden kasvuun).

Hupaisaa on, että ellei uusia lainoja oteta (tapa jolla järjestelmään tulee uutta rahaa = talous kasvaa), ei ole olemassa tarpeeksi rahaa, jotta olemassa olevat lainat voidaan maksaa takaisin, korkojen kera.

Noh, tuomiopäivää kerron mielelläni lisää jos joku haluaa kuulla. Olen tosin suuremmalti lopettanut asiasta ihmisten informoinnin. Ihmiset kun eivät halua kuulla ikäviä asiota => valitsemme johtajiksemme ihmisiä jotka eivät kerro epämieluisia asioita.

Piett
Seuraa 
Viestejä771
sinnipirtti
Nää, tarkoituksesi siis varastoida myyntiin eikä vain omaan käyttöön.

Noh, miten sen nyt ottaa. Tarkoituksenani on säilöä 10-20m3 öljyä. Jos lasketaan konservatiivisesti kulkuneuvon kulutukset olevan 5l/100km ajaa tuolla määrällä 200-400 tuhatta kilometriä. Joka tekee loppuelämäni vuosia kohden kenties 10+ tuhatta kilometriä vuodessa. Tällä pystyn hoitamaan liikkuvaa elinkeinoa maailmassa, jossa muilla se on kalliinpaa.

Toki öljy tilanteessa ettei sitä muilla juuri ole, on mitä parhain vaihdannan väline. Paljon parempi kuin kulta, paperirahasta puhumattakaan.

Piett
Seuraa 
Viestejä771

Ja jos nyt hamstraus suunnitelmasta haluaa puhua, niin typpilannoitteiden energia tiheys on sitä luokkaa, että niiden hinta/saatavuus tulee muuttumaan suuresti. Vielä pitäisi keksiä minkälaisen muutaman vuoden hätäruokavaraston sitä kokoaisi :).

Ja tontille pitäisi ajaa kelpo kasa ruokamultaa, muuttaa lämmitysjärjestelmä, eristää taloa ja ja ja, tässä riittää puuhaa.

Piett
DerMack
jaa ettei bensiini säily? mikäs siinä sitten on?



Tämmöinen löytyi chevronin sivuilta :

Chevron gasoline can be stored for a year without deterioration when the storage conditions are good -- a tightly closed container and moderate temperatures.

Most gasoline is used within a week or two of purchase. But there are occasions when gasoline is kept longer. Examples are gasoline stored to fuel small-engine equipment or to provide a backup supply for a vehicle. Also gasoline left in the tank of a boat stored for the winter or a snowmobile stored for the summer.

Chevron recommends that gasoline not be stored unnecessarily. A supply that won't be needed for several months should be used and replenished when the need reoccurs. Gasoline that is in good condition can be added to the fuel tank of a gasoline-fueled car or truck.

Syy huonoutumiseen on käsittääkseni se, että bensiini koostuu monista eripituisesta hiilivetyketjuista ja näillä on sitten taipumusta ajan kanssa erkaantua toisistaan / haihtua eri nopeuksilla jne.

Dieselissä on paljon pidempiketjuisia hiilivetyja ja pienempi sortimentti jos olen oikein ymmärtänyt. Siksi siis säilyisi paremmin.

Bensa säilyy "huonosti" tankissa pitkiä aikoja koska lyhytketjuiset hiilivedyt poistuvat haihtumalla, mikä vaikeuttaa koneen käynnistymistä.
Siinä on lisäksi tyydyttymättömiä hiilivetyjä, jotka polymeroituessaan muodostavat sakkaa.
Jos säilyttää bensaa/dieseliä tiiviissä astiassa vaikka 10 vuotta niin kyllä se suodatuksen jälkeen on käyttökelpoista.

kotona on yhdessä tankissa vielä n. 15 vuotta vanhaa löpöä. ja hyvin palaa edelleen traktorin moottorissa.

Piett
Seuraa 
Viestejä771
NdFeB
kotona on yhdessä tankissa vielä n. 15 vuotta vanhaa löpöä. ja hyvin palaa edelleen traktorin moottorissa.

Hei!

Onko tankki ollut tasalämpöisessä paikassa vai pihalla?

Ja sitten toinen tuli mieleen : Dieselin ostaminen ei välttämättä kannata koska ulosteen osuessa tuulettimeen en usko että poliiseilla riittää mielenkiintoa menoveden väriä kohtaan. Olen käsittänyt että normaali polttoöljy ei voitelisi moottoria tarpeeksi, pitääkö paikkansa? Jostain lisäksi luin että lisäämällä siihen pienikin määrä (5%) biodieseliä asia "korjaantuisi". Eriasia sitten on, että kannattaako varastoida metanolia ja lipeää sen toivossa että kasvisöljyä jostain olisi saatavissa...

Moottoriöljyä pitää myös ostaa muutama tynnyri

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Eiköhän ydinvoimaa rakenneta siinä määrin että kulkuneuvot voivat siirtyä sähköisille kiskoille. Pieni uutinen oli täälläkin neljän hengen "taksista" ilman kuljettajaa. Laite siirtyy vaihteitten kautta haluttuihin paikkoihin kiskoja pitkin. Varmasti pätevä vehje.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

salai
Seuraa 
Viestejä8536

Eikö järkevin tapa varautua mahdolliseen energiapulaan olisi omakotitalo, jossa mahdollisimman iso lämmitysöljysäiliö ja varaava takka ja isot puupinot pihalla.

Siinä öljy ei pilaantuisi kiertäessään normaalisti lämmitettäessä (keväällä aina tankki täyteen) ja "ulosteen osuessa tuulettimeen" voisi alkaa tankata sitä diisseliään sieltä säiliöstä ja lämmittää puilla mökkiään.

Tai kestävän kehityksen mukaisesti laittaisi tuulimyllyn sotkemaan ja lämmittämään sitä löpöä, ettei se pilaannu.

Sen diisselimersun voisi poistaa rekisteristä ja piilottaa pukkien päälle latoon, ettei viranomaiset takavarikoi heti. Kilvet voisi etsiä jostain romuautosta ja sitten sotatilan tullessa sillä ajelis polleana pimut kyydissä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Piett
NdFeB
kotona on yhdessä tankissa vielä n. 15 vuotta vanhaa löpöä. ja hyvin palaa edelleen traktorin moottorissa.



Hei!

Onko tankki ollut tasalämpöisessä paikassa vai pihalla?

Ja sitten toinen tuli mieleen : Dieselin ostaminen ei välttämättä kannata koska ulosteen osuessa tuulettimeen en usko että poliiseilla riittää mielenkiintoa menoveden väriä kohtaan. Olen käsittänyt että normaali polttoöljy ei voitelisi moottoria tarpeeksi, pitääkö paikkansa? Jostain lisäksi luin että lisäämällä siihen pienikin määrä (5%) biodieseliä asia "korjaantuisi". Eriasia sitten on, että kannattaako varastoida metanolia ja lipeää sen toivossa että kasvisöljyä jostain olisi saatavissa...

Moottoriöljyä pitää myös ostaa muutama tynnyri

Moi! Pihalla on aineet ollu ns. tilatankissa. vettä on pohjalle kertynyt aavistus, n. pari senttiä ajan saatossa. muuten polttoaineessa ei ole vikaa, mutta on tarkkailta ettei pumppu imaise vettä.
"vanha" polttoöljy voitelee pumppua riittävästi, siinä on parafiinia ja rikkiä tarpeeksi voitelun hoitamiseen. Uudesta lämmitysöljystä "löpöstä" nämä aineet puuttuvat, eikä sitä pitäisi käyttää edes vanhassa diesel moottorissa. Eipä siinä ole järkeäkään, kun moottori po on sen verran vähän kalliimpaa.

Itse ajan pelkällä talvilaadulla, se voitelee huonommin kuin kesälaatu.. olen kompensoinut tätä lisäämällä tankilliseen pienen lorauksen 2-t ööliä. biodieselin lisäämisellä lienee sama vaikutus

Piett
Olen käsittänyt että normaali polttoöljy ei voitelisi moottoria tarpeeksi, pitääkö paikkansa? Jostain lisäksi luin että lisäämällä siihen pienikin määrä (5%) biodieseliä asia "korjaantuisi".

Sama paska eri paketissa, toisessa vaan on väriainetta ja toisessa pirusti veroa. Tosin nykyisin saatavissa oleva moottoripolttoöljy on jollain tavalla parempaa kuin "tavallinen", en tiedä mitä eroa sitten lienee, mutta esim. uusissa traktoreissa joutuu käyttämään tätä uudempaa keksintöä.

Jos jostain syystä on tarvetta lisätä diesel moottorin voitelua, voi tankkiin lorauttaa hieman 2-tahtiöljyä. Varsinkin talvella tämä on suotavaa jos vanhassa dieselissä käyttää bensaa jään estoon.

Jukteri, miten tämä suodatus tapahtuu käytännössä? Olen joskus tuskaillut esim. perämoottorin kanssa kun on tankissa vanhaa bensaa eikä se pala niin hyvin kuin tuore..

EDIT: NdFeB ehdit juuri ensin..

Piett
Seuraa 
Viestejä771
salai
Eikö järkevin tapa varautua mahdolliseen energiapulaan olisi omakotitalo, jossa mahdollisimman iso lämmitysöljysäiliö ja varaava takka ja isot puupinot pihalla.

Siinä öljy ei pilaantuisi kiertäessään normaalisti lämmitettäessä (keväällä aina tankki täyteen) ja "ulosteen osuessa tuulettimeen" voisi alkaa tankata sitä diisseliään sieltä säiliöstä ja lämmittää puilla mökkiään.

Tai kestävän kehityksen mukaisesti laittaisi tuulimyllyn sotkemaan ja lämmittämään sitä löpöä, ettei se pilaannu.

Sen diisselimersun voisi poistaa rekisteristä ja piilottaa pukkien päälle latoon, ettei viranomaiset takavarikoi heti. Kilvet voisi etsiä jostain romuautosta ja sitten sotatilan tullessa sillä ajelis polleana pimut kyydissä.

Juuri noilla spekseillä olen ajatellut asiaa lähestyä. Oma mukatietoon perustuva harhainen käsitykseni on, että ongelmat alkavat viiden vuoden sisällä (tai noh, raakaöljyn hinta on noussut 98 jälkeen kahdeksankertaiseksi... että miten sen nyt ottaa).

Ydinvoima/sähköliikenne on siinä mielessä meille vähän vaikea, että olemme EU:n harvoiten asuttu maa => etäisyydet pitkiä vähän kaikkialle ja rataverkon teko voi osoittautua melkoiseksi projektiksi

Olen aika "Doomer" aiheen tiimoilta, mutta oman käsitykseni mukaan se on täysin perusteltua.

Ei silti, asun kyllä yhdessä maailman parhaista valtioista tätäkin asiaa silmälläpitäen.

Katsotaan miten käy.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä20458
Piett
sinnipirtti
Miksi kylvää astioita piiloon kuin hamsteri kun voi itsekkin tehdä tarvittaessa polttoainetta diesel autoon tai työkoneeseen. Jos tunnet saksan historiaa niin tiedät miten. Raaka-ainetta on kiitettävästi tarjolla. Tässä on kuitenkin useampi vuosi ennen kuin öljy loppuu.



Tehdä itse mistä? Jos lasket Suomen peltojen kokonaispinta-alan, ja lasket jokaiselta hehtaarilta saatavan maximituoton vaikkapa rypsiöljyä, ei se riittäisi nykyiseen kulutukseen alkuunkaan.

Saksan historiasta, siellä sodan aikana ongelmaa tosiaan hoidettiin FT menetelmällä kivihiilestä. Kuinka paljon Suomella on kivihiiliesiintymiä?

En tunne juurikaan kivihiilen nesteytysmenetelmiä, mutta eiko voisi ajatella, että hankkisit nyt (kun sitä on vielä helposti saatavissa) reilun läjän kiviihiiltä ja nesteyttäisit sitä pikku hiljaa? Kivihiili säilyy vuosikymmeniä. Olisko tällainen nesteyttämien pienessä mittakaavassa mahdollista tai järkevää?

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat