Muutama kysymys uskovaisille.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut että tiede vastaa kysymykseen miten, ja uskonnot kysymykseen miksi.

Koska kyseiseen lauseeseen ei ole annettu rajoituksia, oletan että uskonnot vastaavat jokaiseen miksi-kysymykseen.

Olen siis saanut tieteeltä vastauksen siihen miten asiat yleensä ovat. Nyt minua kiinnostaa, miksi asiat ovat. Otan tähän muutaman kysymyksen, jotka minua ovat askarruttaneet:

Miksi kristinusko on jakautunut niin moneen eri haaraan?
Miksi kirkko on joutunut mukauttamaan oppejaan tieteen kehittyessä? (esim. maapallon pyöreys)
Miksi Jumala on niin hyvä?
Miksi raamatusta kiistellään?
Miksi raamattu on oman aikansa kuvaus ja muuttumaton, vaikka tiedon karttuessa ympäristömme muuttuu ja kehittyy jatkuvasti?
Jos heti ensimmäisenä mainitsemani lause ei ole tosi, miksi näin on?
Miksi paholainen riivaa joitakin ihmisiä?
Miksi paholainen on olemassa?
Miksi uskonnot antavat niin monelle ihmiselle hyvänolon tunteen?
Miksi uskonnoissa on tulkinnanvaraa?
Miksi olen näin utelias?

Sitten vielä yksi kysymys joka ei ole miksi-kysymys: Jos uskonnot eivät vastaa kysymykseen miksi, mihin ne vastaavat?

Nämä ovat siis vain murto-osa kaikista niistä kysymyksistä, jotka mieltäni askarruttavat. Toivon hyviä ja tyhjentäviä vastauksia, jotta pääsen tästä epätietoisuuden tilasta.

Lopuksi vielä tehtävä: Jumala loi maailman toissapäivänä (09.10.2007). Se luotiin juuri sellaisena, kuin sen nyt näemme. Kaikki kokemukset, tapahtumat ja elämänhistoriamme luotiin juuri siten, kuin ne nyt tunnemme. Tämä on mahdollista, koska Jumala on täydellinen. Todista minut vääräksi.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija
Rasputin359
Lopuksi vielä tehtävä: Jumala loi maailman toissapäivänä (09.10.2007). Se luotiin juuri sellaisena, kuin sen nyt näemme. Kaikki kokemukset, tapahtumat ja elämänhistoriamme luotiin juuri siten, kuin ne nyt tunnemme. Tämä on mahdollista, koska Jumala on täydellinen. Todista minut vääräksi.

Ööh... miksi ihmeessä kuvittelet että joku voisi todistaa sinut vääräksi? Mitä jos sinä ensin todistaisit että väite on tosi, kun sinä sen kerran esitit?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Rasputin359

Miksi? Todistustaakka on sinulla jos tuollaista väität.

Vierailija
mulla on porkkanaa
Rasputin359

Ööh... miksi ihmeessä kuvittelet että joku voisi todistaa sinut vääräksi? Mitä jos sinä ensin todistaisit että väite on tosi, kun sinä sen kerran esitit?

Tarvitseeko minun? Eikö riitä että uskon siihen vakaasti? Kysymys on nyt siitä, että teidän tarvitsee todistaa se vääräksi. Jos siihen ei kukaan pysty, enkö silloin voi todeta, että se on tosi koska kukaan ei voi todistaa sitä vääräksi?

Vierailija
Rasputin359
mulla on porkkanaa
Rasputin359

Tarvitseeko minun? Eikö riitä että uskon siihen vakaasti? Kysymys on nyt siitä, että teidän tarvitsee todistaa se vääräksi. Jos siihen ei kukaan pysty, enkö silloin voi todeta, että se on tosi koska kukaan ei voi todistaa sitä vääräksi?

Voi jeesus taas mitä schaissea. Ei ollenkaan tuo päätelmäsi huoju: Eikö se ole myös väärin, koska kukaan ei voi todistaa sitä oikeaksi? Sinun uskomisillasi ei ole paskan väliä. Kannatti taas tämmöinenkin ketju avata...

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
Rasputin359
Kysymys on nyt siitä, että teidän tarvitsee todistaa se vääräksi. Jos siihen ei kukaan pysty, enkö silloin voi todeta, että se on tosi koska kukaan ei voi todistaa sitä vääräksi?

Juuei. Tieteessä väitteen esittäjän pitää todistaa väitteensä oikeaksi, se ei todellakaan riitä, ettei kukaan todista sitä vääräksi. Jos väitän keksineeni ikiliikkujan eikä kukaan teistä pysty todistamaan, etten sitä keksinyt, termodynamiikan lakeja ei ruveta panemaan uusiksi eikä minua aleta kutsumaan ikiliikkujan keksijäksi, jos en itse todista sitä keksineeni.

Vierailija

Muistakaa nyt, että tässä ei puhuta tieteestä, vaan uskosta. Älkääkä hyvät ihmiset provosoituko tuosta tehtävästä. Sen tarkoitus on juurikin osoittaa subjektiivisesti todistettavien asioiden mahdottomuus.

Muistakaa myös, että vaikka tämä olisi vain yhden ihmisen kuvaus, hän saattaisi karismalla ja kaiken maailman löpinöillä saada puolelleen ison joukon ihmisiä.

Vierailija
sigfrid
Uskoville pelkkä usko riittää, ei heidän tarvitse vastata kysymyksiin.

Tästä herääkin seuraava mielenkiintoinen kysymys. Miksi uskovaisten, ja jopa kirkkojen, tarvitsee taistella tiedettä vastaan, jos pelkkä usko riittää?

Olen myös sitä mieltä, että uskonnot ovat alun alkajenkin saaneet kipinän siitä, että haettiin vastausta kysymyksiin. Mielenkiintoinen paradoksi.

Vierailija

Tuo tehtävähän toteuttaa malliesimerkillisesti uskovaisten logiikkaa - ei tarvitse mitään todistaa, koska niin vain on. Ja tietenkin niin vain on, koska goddidit.

Vierailija
Canccu
Tuo tehtävähän toteuttaa malliesimerkillisesti uskovaisten logiikkaa - ei tarvitse mitään todistaa, koska niin vain on. Ja tietenkin niin vain on, koska goddidit.

Vihdoinkin joku joka ymmärtää! Loistavaa!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

No uskovaisten kehäpäätelmistä on paljonkin jauhettu, mutta jauhaminen ei kerro totuutta siitä miten asia oikeasti on. Ehkä uskovaiset ietävät jotain, mitä muut ei.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
CE-hyväksytty
No uskovaisten kehäpäätelmistä on paljonkin jauhettu, mutta jauhaminen ei kerro totuutta siitä miten asia oikeasti on. Ehkä uskovaiset ietävät jotain, mitä muut ei.

Tietävät maailmanlopun olevan tulossa. Muistaakseni siihen menee kaksi sukupolvea siitä kun luut kasaantuvat takaisin yhteen yhdeksi kehoksi. Se ei ole paljon se.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija
mulla on porkkanaa
Rasputin359

Eikös Rasputin ole kuollut, mikä tarkoittaa, että Rasputin359 on ainakin osittain väärä. Vain 359 on oikea.

Uskon, kunnes toisin todistetaan, että luominen tapahtui 9.10.2007 (läntinen kalenteri?). Tosin kiinnostaa lievästi, että miksi 9.10. (tiistai). Menee yksi tuotantopäivä hukkaan

Vierailija
valtiokonttorin elatti
mulla on porkkanaa
Rasputin359

Eikös Rasputin ole kuollut, mikä tarkoittaa, että Rasputin359 on ainakin osittain väärä. Vain 359 on oikea.

Uskon, kunnes toisin todistetaan, että luominen tapahtui 9.10.2007 (läntinen kalenteri?). Tosin kiinnostaa lievästi, että miksi 9.10. (tiistai). Menee yksi tuotantopäivä hukkaan

Tiista siksi, että Jumala näki sen hyväksi. Tämä kalenterijärjestelmä ei ole "läntinen", vaan Jumalallinen, sillä Jumala itsessään loi sen.

Vierailija

Einstein oli tyhmä, hän ei ollut missään nimessä järkevä. Korkeintaan irrationaalinen hullu Nero... lahko uskovainen, tieteen turmio... hän vainoharhaisesti halusi kaikkien ymmärtävän mitä hän ajatteli ja tunsi

"Jos tämä maailmankaikkeus kaikessa miljoonakertaisessa järjestyksessään ja tarkkuudessaan olisi pelkän sattuman tulos, niin se olisi aivan yhtä uskottavaa kuin että kirjapaino räjähtää ja kaikki kirjaisimet putoaisivat jälleen maahan sanakirjan valmiissa ja virheettömässä muodossa."

"Todellisuus on vain harha, tosin se on sitkeä harha."

"mielikuvitus on tietoa tärkeämpää"

"Luonnontiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman luonnontiedettä on sokea

"Kaunein tunne minkä voimme kokea, on mystinen tunne. Se on kaiken todellisen taiteen ja tieteen lähtökohta. Se, jolle tämä tunne on vieras... on kuin kuollut. Kaiken todellisen uskonnollisuuden ytimenä on tieto, että on olemassa jotain meille tuntematonta, joka kuitenkin ilmaisee itsensä korkeimpana viisautena, loistavana kauneutena, jonka meidän tylsät kykymme voivat käsittää vain kaikkein alkeellisimmissa muodoissa. Tässä mielessä, ja vain tässä mielessä lukeudun hartaiden uskovaisten joukkoon."

Tiede ei kehittynyt sattumalta, ihminen tarvitsee tiedettä, mutta hän myös tarvitsee rakkautta... uskoa itseensä.

Irrationaalin/rationaalinen jalostuvat toisensa tuntien, yhdessä...

T:Einstein oli tyhmä idiootti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat