Kysymys kasvinsyöjille.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Seuraa otsikon mukaisesti kysymys kasvinsyöjille: Mikä on teidän henkilökohtainen syynne olla syömättä lihaa? Kuinka kasvien syönti eroaa lihan syönnistä kohdallanne, niin eettisesti kuin kenties fysiologisestikin?

Kiitokset vastauksista.

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Olen itse vegaani, eli en käytä mitään eläinkunnan tuotteita. Sen lisäksi ostan vain sellaista ruokaa, joka on mahdollisimman kestävää ekologisesti eli ei riisiä, ei sademetsissä tuotettua soijaa jne. enkä osta myöskään nahkatuotteita, villaa jne.

- Ekologiset syyt: lihan tuotanto kuluttaa järkyttävän määrän resursseja. Teollisuusmaissa 70 % sadosta menee eläinten rehuksi. Suomeen tuodaan 200 miljoonaa kiloa soijaa vuosittain eläinten rehuksi. Jokaista lihaproteiinigrammaa varten eläin tarvitsee lajista riippuen 3-12-kertaisen määrän kasviproteiinia. Karjatalous on kaikkein suurin kasvihuonekaasujen lähde, suurempi kuin koko maailman liikenne.

- Globaalin tasa-arvon syyt: jos kaikki söisivät kuten suomalaiset keskimäärin, maailman peltopinta-ala ja laidunala riittäisivät ruokkimaan vain 3 miljardia ihmistä, kun taas vegaaniruokavaliolla eläviä nykypellot ruokkisivat 10 miljardia. Myös maapallon vesivarat ehtyisivät, koska lihan tuotanto kuluttaa järkyttäviä määriä vettä.

- Terveydelliset syyt: vegaaninen ruokavalio, jota noudatan on kolesterolitonta ja kaikki syömäni rasva on ns. terveellistä. Vegaanisessa ruoassa saa helposti paljon kuituja, joten ei tule ähkyä.

- Eläinoikeudelliset syyt: eläinten tehotuotanto on kidutusta. Minun itsekkäiden mielihalujen takia en halua eläimiä kidutettavan ja teurastettavan.Pahimpina asioina koen häkkikanalat ja broilerintuotannon.

Vierailija

Hyvin perusteltu, TUC, eettiset puolet.

Itse en jaksa olla hirvittävän loppuun asti vegaani, mutta en osta lihaa tai lihatuotteita. Kananmuna ja kala menee, valitan.

En tarvitse hemirautaa, Hb pysyttelee siinä 150:n päällä, joten sillekin pitäis tehdä kai jotain.

Eli terveydelliset syyt lihattomuuteen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tuc
Olen itse vegaani, eli en käytä mitään eläinkunnan tuotteita. Sen lisäksi ostan vain sellaista ruokaa, joka on mahdollisimman kestävää ekologisesti eli ei riisiä, ei sademetsissä tuotettua soijaa jne. enkä osta myöskään nahkatuotteita, villaa jne.

- Ekologiset syyt: lihan tuotanto kuluttaa järkyttävän määrän resursseja. Teollisuusmaissa 70 % sadosta menee eläinten rehuksi. Suomeen tuodaan 200 miljoonaa kiloa soijaa vuosittain eläinten rehuksi. Jokaista lihaproteiinigrammaa varten eläin tarvitsee lajista riippuen 3-12-kertaisen määrän kasviproteiinia. Karjatalous on kaikkein suurin kasvihuonekaasujen lähde, suurempi kuin koko maailman liikenne.

Mitä voit sitten ylipäätään syödä? Mikään kaukaa tuotettuhan ei voi tulla kyseeseen, koska se kuluttaa resursseja. Varsinkaan luomu ei voi tulla kyseeseen, koska siinä tuotto on tavanomaista viljelyä heikompi ja siten kuluttaa enemmän luonnon rajallisia resursseja.

Kovin mielenkiinnostunut olen. Mitä syöt?

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Pahoittelen jo ennakkoon provoilua ja toivon ettei herkkänahkaiset pahastu, mutta:

Kysymys: Haluatko syödä paskaa?

Väite: Kasvissyöjät syövät paskaa.

Perustelut: Otetaan mikä tahansa lihantuotantoyksikkö, kuten vaikka lehmä. Syötetään yksikköön kasviksia jolloin tuotantoyksikkö erottelee paskan pois. Jäljelle jää hyvä, maittava ja terveellinen liha.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Volitans, kovin kaukaa tuotuja juttuja en juuri syö, esim. kiinalaiset omput sun muut jäävät aina kaupan hyllylle, samoin kuin espanjalaiset kurkut (ja suomalaiset kurkut talvella).

Kovin tarkkaan ei tarvitse katsoa kaiken ruoan suhteen sitä, onko se aivan läheltä:

http://tuukkasimonen.blogspot.com/2007/ ... odaan.html

Kuljetuksen aiheuttamat päästöt ovat aika pitkälti myytti, sen sijaan Suomessa viljely on varsin epäekologista ja kuluttaa paljon energiaa. Esim. Keski-Euroopasta tulevia papuja syön paljon.

Proteiinia hankin: ekologisesti tuotetusta soijasta (ei sademetsäalueilta ja valvottu tuotantoketju), linsseistä, pavuista, viljatuotteista, pähkinöistä, siemenistä (esim. kurpitsansiemet on älyttömän hyviä ja about 1/3 rasvaa, 1/3 proteiinia)...

En osta juuri lainkaan pakasteita enkä mitään muoviin yksittäispakattuja tuotteita... tai no, yhden soijajogurtin olen tänä vuonna ostanut ruoanlaittoon. Syömäni ruoka sisältää enimmäkseen tuoreita vihanneksia ja pitkään säilyviä säilykkeitä ja kuivatuotteita.

Olen mielestäni melko hyvä kokki, joten en koe ruokavalioni rajoittavan millään lailla syömistäni kun kokeiltavaa on enemmän kuin ehtii ruokaa laittaa. Turussa on aivan järjettömän hyvä vegaaninen lounasravintola, josta opiskelijakortilla saan sapuskat 2,35€/päivä, joten työlounaat menevät mukavasti. Ajanpuute vähän yksipuolistaa ajoittain ruokavaliota, mutta yhtä kiire minulla olisi vaikka söisin mitä vain.

Luomu-uskovainen en ole. Ostan luomua, jos se on järkevän hintaista (-> tällöin siihen ei ole voitu käyttää hirveitä määriä resursseja tuotantoon) eli alle puolet kalliimpaa kuin ei-luomu.

Sitten vielä yleisimpiin kysymyksiin valmiit vastaukset ennen kuin niitä ehtii edes kysyä:

- Saan proteiinia enemmän kuin tarpeeksi kunhan ehdin syödä tarpeeksi ja aminohappokoostumus on täydellinen kun syö esim. sekä palkokasveja että täysjyvää samana päivänä. Yhdessä kattilallisessa laittamaani ruokaa voi helposti olla 200g proteiinia.

- Kalsiumia saan kaalista, siemenistä (joissain ihan hillittömiä määriä), soijamaidosta (lisättynä) ja joskus on tullut pari kalsiumpilleriäkin syötyä, ei säännöllisesti. Vegaani saa sekasyöjää vähemmän metioniinia ja kysteiiniä, jotka lisäävät kalsiumin eritystä kehosta eli hieman pienemmällä kalsiummäärällä tulee toimeen. Ulkomailla on paljon alemmat kalsiumsuositukset kuin Suomessa, jossa syödään paljon eläinkunnan tuotteita.

- B12-vitamiinia pitää saada tuotteista, joihin sitä on lisätty. Soijamaidossa, monissa mehuissa ja pillereissä sitä on helposti nautittavassa muodossa. Sitähän tarvitsee saada vain mikrogramman verran (muistaakseni) päivässä ja se varastoituu elimistöön, eli ei tarvitse joka päivä saada, kunhan pitkällä tähtäimellä saa tarpeeksi.

- D-vitamiinilisää suositellaan kaikille suomalaisille. Itse olen kamalan laiska syömään mitään pllereitä, mutta tarttis varmaan talvisin vetää.

- Omega3-rasvahapot sun muut saan Keiju-margariinista, jossa on camelinaöljyä. Tutkimusten mukaan camelinaöljystä saa kaikki samat hyödyt kuin kalaöljyistä.

Vierailija

TUC

Kunnioitan suuresti.
Hyvä esimerkki antaa "kasvot" asialle.
Itse olen A -luokan lihansyöjä, mutta positiivinen esimerkki panee ajattelemaan => Ajatukset johtavat tekoihin...

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Aina ihmetellään mistä vegaanit saavat tarpeeksi kaikkea pysyäkseen terveinä ja puhutaan kyseisen elämäntavan monimutkaisuudesta ja vaikeudesta.

Se mitä ihminen tarvitsee ja mistä se saadaan on kyllä ihan yleistietoa. Kun nämä tiedot on hallussa, voi ihan helposti elää vegaanina. Lihansyöjäthän vegaaniutta kummastelevat, ja kun lihastakaan ei saa kaikkea tarvittavaa, niin pitäisi varmaan olla enemmän huolissaan lihansyöjistä, joilla nämä perus tiedot eivät usein täällä Suomessa ainakaan näytä olevan hallussa.

TUCillakin näyttäis ihan hyvät safkat olevan, mausteitakin varmaan käyttää. Hänellä on tietysti jonkinverran tavallista vaikeampaa tämä ruoan hankkiminen näistä eettisistä syistä, mutta kaikki vegaanit eivät ihan näin tarkkoja ole ja kyllähän nuokin Tucin mainitsemat asiat tarvitsee opettella vain kerran, jonka jälkeen näinkään valikoivaa ruokavaliota ei ole niin kovin vaikeaa noudattaa.

Mulgeron

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Starman
TUC

Kunnioitan suuresti.
Hyvä esimerkki antaa "kasvot" asialle.
Itse olen A -luokan lihansyöjä, mutta positiivinen esimerkki panee ajattelemaan => Ajatukset johtavat tekoihin...

Aivan. Itse en ole täysin kasvissyöjä mutta olen kyllä vähentänyt lihan käyttöä melkein nollaan ja kaikkeenhan tottuu.

Mulgeron

Vierailija
maddox
kovin tuntuu vegaanin elämä monimutkaiselta.

No tuo monimutkaisuus on vähän niin ja näin. Soijamaidosta saa proteiinia, B12-vitamiinia ja kalsiumia, joten lasillinen tai pari päivässä hoitaa noista kaikki muut paitsi D-vitamiinin ja Omega3-rasvat kunhan syö jotain muutakin, mikä on aika lailla itsestäänselvyys.

D-vitamiini lisätään lehmänmaitoon jälkikäteen koska se tuhoutuu prosessoinnissa, D-vitamiinia pitää siis Suomen oloissa vetää ravintolisän muodossa, oli vegaani tai ei. Tämä siis koskee myös sekasyöjiä.

Tuo Keijun käyttäminen ei erityisen hankalaa ole. Sitä ei tarvitse erikseen ajatella. Ja tosiaan -> kuinka moni sekasyöjä katsoo ruokavaliotaan yhtä tarkkaan kuin minä?

Olen muuten positiivisesti yllättynyt, että viestissä on ollut ainoastaan erittäin asiallista keskustelua.

Vierailija
tuc

Tuo vaatetusasia kiinnostaa. Olen vain pohtinut, että jos ei käytä nahkaa eikä villaa, eivätkä monet myöskään puuvillaa, koska sen viljely on hyvinkin epäekologista, niin mitä sitten kannattaa pistää päälleen? Keinokuitujen valmistushan tuhlaa myös luonnonvaroja.

Vierailija

Varmaan pitäisi käyttää jotain hamppuvaatteita... ...mutta se on liian hippiä minulle.

Ostan uutena käytännössä vain osan housuista, kengät (tilaan ulkomailta), alusvaatteet ja sukat. Kirppikseltä saa käytettynä tosi edustavannäköisiä vaatteita myös asiallisesti pukeutuvalle (itsellä työn puolesta pakko olla melko asiallinen ulkoasu). Ei hevillä usko, kuinka paljon Stockmannista ostettuja ei-niitä-halvimpia paitoja päätyy kirppikselle käyttämättöminä.

Tärkeämpää varmasti on sen sijaan, että valikoi hemmetin tarkkaan materiaalit on se, että ostaa laadukkaita vaatteita, joita pitää pitkään ja jotka kestää käyttöä. Esim. paksu musta poplari kestää kymmeniä vuosia ja on aina tyylikäs. Dunderdonin vaatteissa on 5 vuoden saumatakuu, joten jos sellaisia ostaa, niin ei ihan heti tarvi olla uusimassa.

Jos ihmiset ostaisivat vaatteita ennen kaikkea laadun eikä määrän mukaan, laskisivat vaateteollisuuden päästöt aivan tolkuttomasti. Laadukkaat vaatteet ovat todennäköisesti eettisemmin tehtyjäkin.

Vierailija

Tuc:

Oletko miettinyt, mikä on loppujen lopuksi tuhoisampaa: kolme miljardia ihmistä eläimineen, vai vain kymmenen miljardia ihmistä. Jokaisella on tietenkin oma pieni diesel-auto, asunto, työpaikka, ja huvit...

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
kohtuus
Tuc:

Oletko miettinyt, mikä on loppujen lopuksi tuhoisampaa: kolme miljardia ihmistä eläimineen, vai vain kymmenen miljardia ihmistä. Jokaisella on tietenkin oma pieni diesel-auto, asunto, työpaikka, ja huvit...

?

Miten liittyy Tucin pointtiiin?

Mulgeron

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat