Ruotsissa junat on jo vuosia kulkeneet vesivoimalla. Nyt Volvokin tekee erittäin merkittävän ympäristöä kunnioittavan teon:
Volvo lopettaa ydinsähkön käytön Ruotsissa
Julkaistu 12.10.2007, klo 08.49Ruotsissa kuorma-autonvalmistaja Volvo lopettaa ydinsähkön ostamisen vuodenvaihteessa. Volvon mukaan ydinvoimalla tuotettu sähkö ei sovi yhteen yhtiön ympäristötavoitteiden kanssa.
Volvon ympäristöpäällikkö Inge Horkeby sanoo Dagens Nyheter -lehdessä, että ydinvoima ei ole kestävä energiantuotantomuoto, koska siihen tarvitaan uusiutumattomia luonnonvaroja, eikä jäteongelmaa ole ratkaistu.
Volvo on yksi Ruotsin suurimmista sähkönkuluttajista. Ensi vuoden alusta lähtien suurin osa Volvon käyttämästä sähköstä on peräisin vesivoimasta.
YLE Uutiset
Ruotsi on oiva esimerkki siitä, miten ympäristöä suojellaan parhaiten: kieltäydytään rakentamasta lisäydinvoimaa! Sillä tavoin mahdollistetaan järkempien energioiden käyttöönoton edistäminen.
Hmmm.. missäs ne on ne jokeltelut "ytinvoima on ainoa vaihtoehto"?
EDIT: ainakin yksi jokeltelija löytyi:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 751#595751
Sivut
Joo, ei muuta kuin luontoa raiskaamaan vain. Joet täyteen patoja.
Helpottaa uuden auton valintaa. Volvo putosi nyt pois epäekologisuuden vuoksi.
TÄH??? AUTON???
Entäs sitten kun muu sähkö loppuu ja jäljellä on enää ydinsähköä? Toisaalta, ainahan vihreät ovat puoltaneet hiilivoiman lisäämistä.
Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...
Milloin niin tapahtuu?
Ei energia mihinkään lopu. Koskaan. Se on säilyvää.
Kulkuvälinettä tarkoitin
Mielestäsi "vihreää" sähköä on rajattomasti?
Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...
Mitään ei ole maapallolla rajattomasti.
Tässä on vain se ongelma että sähköä on saatava jostain, ja se on aika iso ongelma, turha tarjota tuulivoimaa
Joo. Hemmetti kun tuli ostettua vuosi sitten. Volvon lyhytnäköiset ja tietämäntöntä kansanosaa kosiskelevat markkinointitomet luonnon kustannuksella eivät kyllä kannusta moista enää tulevaisuudessa hankkimaan.
Ruotsissa vesivoima ja ydinvoima ovat sähköstä noin puolet ja puolet (tuuli ja biovoima ovat varsin pieni osa). Käsittääkseni sielläkin joet alkavat olla jotakuinkin täyteen rakennetut (kapasiteetti on paljon suurempi kun Suomessa). Tulevaisuudessa Ruotsi joko rakentaa lisää ydinvoimaa tai ostaa sähköä naapureiltaan.
When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein
Niinno, eihän auringonkaan säteily ole "rajatonta". Sen on arveltu sammuvan jo joidenkin miljardien vuosien päästä...
When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein
No onko Volvo sitten muka joskus ollut millään sorttia ekologinen?
Ihan järkyttäviä bensasyöppöjä järjestään.
Verrataanpa Volvon bensankulutusta vaikkapa Smartiin:
Smart fortwo 52 kW kulutus (EU-yhdistetty) 4,9 l/100 km. Kulutus per matkustaja siis 2,45 l/100 km.
Volvo S40 1.6 80 kW kulutus 7,9 l/100 km. Per matkustaja 1,58 l/100 km.
Volvo S40 kuluttaa vähemmän kuin Smart.
Nissaatana.
Pitääkin napata Masukka täyteen porukkaa tuosta lähikuppilasta kauppareissulle, tippuu kulutus vallan perkeleesti. Pääsee ehkä jopa 2l/100km/hlö. Lähtisköhän kaverit viinapalkalla istuskelemaan työmatkat kyytiin... Muuten menee 10l/100km bensaa, tulis paljon halvemmaksi.
Kunhan yritän joskus olla asiallinen...
Mutta vertaappas volvoa vastaavan ja saman kokoluokan kanssa ? toivottavasti tuo ei ole matkakulutus koska 7.9l noin pieneltä koneelta kuulostaa paljolta verrattuna esim. 02vm renault meganee jolla pääsee piheimmillään 5.7-6.2l satasella ja vähän isommalla lastilla menee puolisen litraa enemmän. 1.6l ja tehoa 66kw.
Mun smart fortwon kulutus = 3,4 litraa satasella (vanhempi cdi-malli, uusi menee 3,3 litralla satasella).
Ja tosiaan, onko se ekologisempaa ostaa yhtä paljon kuluttava 7 hengen auto kuin 5 hengen auto, kun se fakta on, että autossa on todella usein vain 1-2 henkilöä?
Vai otatteko te töihin mukaan perheenne ja naapurinne?
Auton paikkaluku ei merkkaa vaan se, että valitaan auto sen mukaan, paljonko se TOSIASIALLISIA henkilökilometrejä kohden kuluttaa.
Voisinhan minäkin ostaa 50-paikkaisen bussin ja mennä sillä yksin töihin ja kehuskella, kuinka on niin hemmetin pieni kulutus henkilöpaikkaan nähden.
Tuolla per henkilö -ajatuksella kannattaakin jo hankkia vaikka Airbus A380 - ja ladata sinne 800 matkustajaa.
Pointtini oli se, että käyttötarkoitus ratkaisee, mikä kuluttaa paljon ja mikä ei. Jos on kolme lapsinen perhe, niin siinä ei Smarttien pieni kulutus auta, kun perhe ei mahdu kyytiin.
Sivut