Leipäpappi

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Mikä on ev.lut pappisseminaarin käyneen papin velvollisuus toimia virassaan ja toimessaan seurakuntalaistensa apuna, vai valtionkirkon virkamiehenä?

Pari kertaa olen törmännyt asiaan. Ensimmäinen kerta oli Köpösen kastaminen. Soitin neljälle tuntemallelleni papille, jopa eläkkeelle joutunut/päässyt lääninrovastille ja kukaan ei heistä suostunut Köpöä kastamaan. Sen vuoksi, kun äitinsä ei kuulu kirkkoon. Itse liityin seurakuntaan jälleen takaisin oltuani siitä poies 30v. Kirkkolaki ei kuulemma salli kastamista, jollei lapsen äiti kuulu ev.lut seuraan.

Sitten tulikin keskustetelua. Sanoin etteikö insinööri (minä) voi kastetta toimittaa siinä kuin jokin HYK käynytkin, tietototaito riittää muuten, paitsi vanhassa kreikassa ja aramean kielessä. Ei käynyt kuulemma, kun ei ole vihkimistä. Mitä vittua sekin on. Sanoi, ettei nuo v-alkuiset sanat kuulu sanavarastoonsa. Heikko kielitaito täytyy olla.

Lierikki Riikonen

Kommentit (11)

Vierailija

Leipäpapilla on virka ja hän toimii virkasäännön mukaan tai on entinen pappi.

Kirkko on ominut sakramentin jakamisen itselleen, eikä näin ollen kukaan voi ilman kirkollista virkaanasettamista ja vihkimistä toimittaa sakramentin jakamista. Hätäkastekin pitää ymmärtääkseni vahvistaa ao. menoin.

Tuosta en ole tiennyt, että kaste toimitetaan ainoastaan silloin, kun äiti on kirkon jäsen. Entä jos mutka matkaan on tullut siksi, että et ole vihitty Köpösen äidin kanssa? (Näin olen ainakin ymmärtänyt)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sakramentit

Vierailija

Lain mukaanhan lapsi kuuluu äitinsä uskonnolliseen yhteisöön. Tässä tapauksessa kun äiti ei kuulu mihinkään niin ei myöskään lapsikaan voi kuulua.

Vierailija

Ensimmäinen osuma kuuklessa hakusanalla kaste sanoo noin:

Kenet voidaan kastaa?

Luterilaisessa kirkossa, kuten kaikissa vanhoissa kirkkokunnissa, kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin, kunhan henkilöä ei ole aiemmin kastettu. Alle 12-vuotias voidaan liittää kirkon jäseneksi, jos ainakin toinen hänen vanhemmistaan tai yksi hänen huoltajistaan on kirkon jäsen. Uskontokunnan määräytymisestä säädetään uskonnonvapauslaissa. Lapsen uskontokunta määräytyy äidin mukaan, elleivät vanhemmat muuta sovi. 12-14-vuotiaan lapsen kastamiseen tarvitaan hänen oma kirjallinen suostumuksensa.

Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta lapsen huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä.

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A7 ... nt&lang=FI

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Eipä tuosta isompaa haittaa ollut juhlamenoihin nähden. Olivat hienot. Kummitätätiditkin tulivat etelästä asti. Väkeä oli paljon. Käytin kutsukirjeessä nimitystä "nimenantojuhla" ,oli shappanjaa ja alkoholitonta ym. tarjoilua. Tuttu pappikin oli. Lausui siunausta.

Yksityisesti kastoin sitten Köpösenkin vesihanan alla Jumalan seurakuntaan kuuluvaksi, vaikka leipäpapit eivät siihen suostuneet.

"Olkoon sinunun nimesi Taru Siru Vanamo, ihmisten ja jumalien edessä."

Toivottavasti Köpönen ei tätä lue, tytöllä jo tissit kasvaa. Emme kehtaa saunassakaan käydä yhtäaikaa. On jo pitkäsäärinen puberteettinainen. Pidempi kuin äitinsä. Vaihtelevat nykyään vaatteitansa ja kenkiä.

Vituttaa olla naisten halitsema Ryysyrannan Jooseppi.

Lierikki Riikonen

Vierailija

"Vituttaa olla naisten hallitsema Ryysyrannan Jooseppi."

Niin minuakin, mutta parempi tossun alla kuin taivasalla!

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Onko nyt ilta vai yö?? Jos aamu, niin kuka lähtee kuskiksi, että saan 24 tölkkiä päivittäis
annos

Sinäsä soittelin AKR:lle kun täytin 50, pitääköö käydä jossain näkötestissä, niin sanottiin, että saat meidän puolesta ajaa, niin kauan kuin elät.
Toveri Yrjön eli Bussen kanssaa brassaillaan jenkkiautoilla molemmat.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Eipä tuosta isompaa haittaa ollut juhlamenoihin nähden. Olivat hienot. Kummitätätiditkin tulivat etelästä asti. Väkeä oli paljon. Käytin kutsukirjeessä nimitystä "nimenantojuhla" ,oli shappanjaa ja alkoholitonta ym. tarjoilua. Tuttu pappikin oli. Lausui siunausta.

Yksityisesti kastoin sitten Köpösenkin vesihanan alla Jumalan seurakuntaan kuuluvaksi, vaikka leipäpapit eivät siihen suostuneet.

"Olkoon sinunun nimesi **** **** ******, ihmisten ja jumalien edessä."

Toivottavasti Köpönen ei tätä lue, tytöllä jo tissit kasvaa. Emme kehtaa saunassakaan käydä yhtäaikaa. On jo pitkäsäärinen puberteettinainen. Pidempi kuin äitinsä. Vaihtelevat nykyään vaatteitansa ja kenkiä.

Vituttaa olla naisten halitsema Ryysyrannan Jooseppi.

Terve Lierikki. Ookkona vähä pätkässä vai. Ei muuta ku alasajo välillä.
Pameja ja muutamia kepukoita vaan tänään.

No vakavasti ottaen kannattaako sitä tyttären koko nimeä huudella täällä,
kun kaiken maailman pedoja (väitettyjä ainakin: Olli Suomalainen?,
Tyräpoika?
) pyörii palstalla?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Jos oikein ymärsin, niin kastamisoikeuden saa henkilö, jolla yliopistotasoinen loppututkinto? Oliko Johannes Kastajalla upottaessan ihmisiä Jordan virtaan tarpeellistä meriittiä?

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

No vakavasti ottaen kannattaako sitä tyttären koko nimeä huudella täällä,
kun kaiken maailman pedoja (väitettyjä ainakin: Olli Suomalainen?,
Tyräpoika?
) pyörii palstalla?[/quote]
Käyppä väestöliiton sivuilla katsomassa noita nimiä. En minä laseni nimeä alltiksi anna. Pedofiilit hirtetään täällä pohjoisessa munista. Sen vuokksi heitä siirellään vankikivaunuissa Pelsolta, kakaroita "Nuppulinnaan"

Minun identitettini löytyy kyllä, jos sitä halajat. Lue nuo tekstarit läpi, saatat linkkien kautta löytyä!

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Mikä on ev.lut pappisseminaarin käyneen papin velvollisuus toimia virassaan ja toimessaan seurakuntalaistensa apuna, vai valtionkirkon virkamiehenä?

Pari kertaa olen törmännyt asiaan. Ensimmäinen kerta oli Köpösen kastaminen. Soitin neljälle tuntemallelleni papille, jopa eläkkeelle joutunut/päässyt lääninrovastille ja kukaan ei heistä suostunut Köpöä kastamaan. Sen vuoksi, kun äitinsä ei kuulu kirkkoon. Itse liityin seurakuntaan jälleen takaisin oltuani siitä poies 30v. Kirkkolaki ei kuulemma salli kastamista, jollei lapsen äiti kuulu ev.lut seuraan.

Sitten tulikin keskustetelua. Sanoin etteikö insinööri (minä) voi kastetta toimittaa siinä kuin jokin HYK käynytkin, tietototaito riittää muuten, paitsi vanhassa kreikassa ja aramean kielessä. Ei käynyt kuulemma, kun ei ole vihkimistä. Mitä vittua sekin on. Sanoi, ettei nuo v-alkuiset sanat kuulu sanavarastoonsa. Heikko kielitaito täytyy olla.

Minkä ihmeen takia menit liittymään? Eikö insinöörin pitäisi olla järkimies? Oletko alkanut pelätä varjoja ja nähdä näkyjä?

Uusimmat

Suosituimmat