Seuraa 
Viestejä45973

mökille pientä peruslämpöä olen miettinyt, minulla on noin metrin halkaisijalla 6 lapainen propelli, ajattelin siihen pientä hiiliharjamoottoria, sähkö jos sitä syntyisi käytettäisiin suoraan lämmitykseen.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (19)

Eikö joku jarrusysteemi olisi helpompi toteuttaa ? Esim keskipakovoimaan perustuva rumpujarru. Se ei päästäisi myllyä pysähtymään, koska jarru hellittäisi aina, kun kierrokset laskevat lähelle nollaa.

salai
Seuraa 
Viestejä8536

Tarkoitatko Ertsu, että tuulimylly olisi talon seinustalla ja siitä tulisi läpi seinän akseli, jonka päässä olisi se tupaa kitkalla lämmittävä rumpujarru?

Tai sitten pystymyllyä katolla, josta akseli suoraan savupiippua pitkin takkaan pyörittämään sitä kotoista lämpöä hohkavaa rumpua?

Mitenkähän kovaa ääntä tuollaiset lämpöjarrurummut pitävät? Pitääkö niitä ehkä rasvata, jos rupeavat kirskumaan kovasti?

Leikkaavatkohan ne useinkin kiinni kokonaan, jollei muista vaihtaa jarrupaloja? Tietysti lämpiäähän se talo niinkin, jos syttyy palamaan myrskyllä ylikuumenneiden jarrujen takia.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

ertsun ehdottoma keskipakoisjarru ei toimi kuin klo 6 -> 12 asti.

metrin propellilla et tee juuri muuta kuin lataat akkuja kun tehoja siitä ei niin hirveästi tule että siitä olisi lämmittäjäksi. 2,5 metrisestä propelista saa jo jonkin verran hetkellisesti lämmittämiseenkin tehoja.

toisen polven pilkkuvirhe

Ilmalämpöpumpun kompressoriin vain ulosottoakseli ja
sitä sitten pyörittämään kytkimen kautta propellilla, aina kun tuulee.
Siinähän hyötysuhde nousisi entisestään.

salai
Tarkoitatko Ertsu, että tuulimylly olisi talon seinustalla ja siitä tulisi läpi seinän akseli, jonka päässä olisi se tupaa kitkalla lämmittävä rumpujarru?

Tai sitten pystymyllyä katolla, josta akseli suoraan savupiippua pitkin takkaan pyörittämään sitä kotoista lämpöä hohkavaa rumpua?


Hetkinen. Tämä jälkimmäinen ratkaisu näyttäisi olevan mahdollisen lisäksi jopa realistinen.
Systeemi toimisi tietysti niin päin, että rumpu olisi paikallaan ja se osa, jossa jarrukengät on kiinni, pyörisi. Palautinjousi pitäisi jättää kokonaan pois, jolloin kengät koskettaisivat rumpua kevyesti koko ajan. Mitä enemmän pyörimisnopeus kasvaisi, sitä lujemmin kengät puristuisivat rumpua vasten.

Mitenkähän kovaa ääntä tuollaiset lämpöjarrurummut pitävät? Pitääkö niitä ehkä rasvata, jos rupeavat kirskumaan kovasti?

Ääni on varmaan samaa luokkaa kuin henkilöauton jarruissa. Ei saa rasvata missään nimessä. Silloin kitka häviää.

Leikkaavatkohan ne useinkin kiinni kokonaan, jollei muista vaihtaa jarrupaloja? Tietysti lämpiäähän se talo niinkin, jos syttyy palamaan myrskyllä ylikuumenneiden jarrujen takia.

Leikkaavat varmaan yhtä usein kuin henkilöauton jarrutkin. Takkaan asennettuna ei ole pelkoa, että talo syttyisi heti palamaan. Siellä kun saa kuumentua vähän enemmänkin. Vaikka valkohehkuisiksi, kuten ralliauton etujarrut kuumenevat. Se näkyy joskus pimeällä kuvatussa ajokohtauksessa.

Samaa teemaa täällä
Sopiva vesimäärä, niin sitä voi sitten käyttää vaikka pesuihin tms. Lämmitykseen mieluummin haalea lämpö, kun se on taloudellisempi siten. Hankaavia jarruja ei kannata tehdä. Ne kuluu ja meluaa.

Koska se energia otetaan tuulesta ja roottorin hs. on riippuvainen tuulen ja roottorin nopeussuhteesta, niin kannattaa tehdä muuttuvavastuksinen jarru.

Helpoimmin se toteutuu Watt-säätimellä, joka alentaa tai lisää veden syvyyttä, eli nostaa ja laskee ropelia kierrosnopeuden mukaan.
Tämä edellyttää kulmavaihdetta tai pystyakselista roottoria, kuten savonius, joka sopisi tähän muutoinkin hyvin. Se jarrun teho ja tuuliroottorin teho pitää muutenkin sovittaa säädöllä, jos laskentataito on liian heikko.
Sitten siihen kannattaa jättää varaa lisätä tehoa, jos innostuu rakentamaan suuremman tuuliroottorin.

Se jarru voi olla vaikka sylinteri, jossa on säteittäisiä laippoja, jotka aiheuttavat pyörteilyä, kun vastaava roottori pyörii keskellä.

Simeon
Seuraa 
Viestejä143

Joskus muinoin tanskalaiset (yllätys, yllätys) olivat kehittäneet sellaisen pöntön, jossa siivikot vispasivat kiinteiden siipien lomassa vettä. Vesi lämpeni kitkasta ja siinä se.

Energia on häviämätöntä joten kaikki mitä vehje jarruttaa muuttuu lämmöksi. Tuulen energia lisääntyy kolmannessa potenssissa tuulennopeuden noustessa ja pöntön vastus kasvaa luullakseni toisessa potenssissakierrosluvun kasvaessa joten se olisi varmaan ihan itsesäätyvä.

sähkömoottorihan tuottaa sähköä melko laajalla kierrosalueella, ajattelin että muuttamalla 6 lapaisen propellin 3 lapaiseksi leikkaamalla välissä olevat siivet pois ja jatkaisin niillä loput siivet, halkaisijaksi tulisi 1.7 metriä. välitys voisi toimia 1/20 ohuella lattahihnalla.

bena
Ehkä kannattaisi harkita jotain magneettijarrun tapaista ratkaisua, jossa ei ole kuluvia osia.

Joo. Lausutaan toisella nimellä "pyörrevirtajarru". Joidenkin torninostureiden kääntömoottorien yhteydessä käytetään sellaisia. En tykännyt ajaa sellaisella. Sillä oli vaikea viedä taakka perille heilumatta. Yksi työkaveri joskus totesikin: "Tässä on tämä pyörrevirtapaska".

hl63
sähkömoottorihan tuottaa sähköä melko laajalla kierrosalueella, ajattelin että muuttamalla 6 lapaisen propellin 3 lapaiseksi leikkaamalla välissä olevat siivet pois ja jatkaisin niillä loput siivet, halkaisijaksi tulisi 1.7 metriä. välitys voisi toimia 1/20 ohuella lattahihnalla.

Parempaan lopputulokseen pääset, kun annat olla ne 6 lapaa, mutta rakennat roottoriin keskiön, jonka avulla viet lavat kauemmaksi akselista. Näin syntyneellä vipuvarrella kasvatat vääntömomenttia.
Teho on siis vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo.

Onko kokemusta tai tietoa tarkemmin tuosta jarrusta millainen se pitäis olla?
pitääkö paljon nostaa kierroslukua välityksillä roottorilta?
uskaltaakohan tällaistaiseen kuinka paljon laittaa kierroksia?

tietää
Koska se energia otetaan tuulesta ja roottorin hs. on riippuvainen tuulen ja roottorin nopeussuhteesta, niin kannattaa tehdä muuttuvavastuksinen jarru.

Helpoimmin se toteutuu Watt-säätimellä, joka alentaa tai lisää veden syvyyttä, eli nostaa ja laskee ropelia kierrosnopeuden mukaan.
Tämä edellyttää kulmavaihdetta tai pystyakselista roottoria, kuten savonius, joka sopisi tähän muutoinkin hyvin. Se jarrun teho ja tuuliroottorin teho pitää muutenkin sovittaa säädöllä, jos laskentataito on liian heikko.
Sitten siihen kannattaa jättää varaa lisätä tehoa, jos innostuu rakentamaan suuremman tuuliroottorin.

Se jarru voi olla vaikka sylinteri, jossa on säteittäisiä laippoja, jotka aiheuttavat pyörteilyä, kun vastaava roottori pyörii keskellä.

Tässä olisi yksi malli. Tuskin paljon lämmittää jos on suoraan savoniuksen kanssa samalla akselilla.
http://www.youtube.com/watch?v=yh_-DUKQ ... re=related

Tämä voisi toimia muutenkin kuin elokuvissa.
Mutta jos laitteesta halutaan enemmän energiaa kuin sinne on syötetty , kuten tässä, niin veden kanssa jing jangissa oleva metalli tulisi etsiä varmaankin pajuvarvun avulla

Unohtakaa nyt herran tähden nuo kaikki lämpö ja kitka vitkuttimet. On kaikin puolin tehokkainta siirtää voima sähkönä ja tehdä se sähkö sitten vaikka lämmöksi. Olen itse rakennellut useamman tuulimyllyn ja laatinut niiden pohjalta myös ohjekirjan omista kokemuksistani.

Sähköä on helppo säätää ja ohjata ja sitä voi siirtää vaikka kuinka kauas. Sillä sähköllä saattaa sitä paitsi tehdä mieli vaikka joskus valaista jotain.

Vesa Mikkonen
Unohtakaa nyt herran tähden nuo kaikki lämpö ja kitka vitkuttimet. On kaikin puolin tehokkainta siirtää voima sähkönä ja tehdä se sähkö sitten vaikka lämmöksi. Olen itse rakennellut useamman tuulimyllyn ja laatinut niiden pohjalta myös ohjekirjan omista kokemuksistani.

Sähköä on helppo säätää ja ohjata ja sitä voi siirtää vaikka kuinka kauas. Sillä sähköllä saattaa sitä paitsi tehdä mieli vaikka joskus valaista jotain.




Niin no, jos akut on sisällä, niin akkujen latauksen surkea hyötysuhde (lämpö) jää kuitenkin sisälle.

Ei saa olla semmoinen akku, josta vapautuu vetyä. Jos on tuuletus, niin lämpökin karkaa.

Pakettiauton laturi ja akku ilmaiseksi romuttamolta.

Lektu-Elli

Niin no, jos akut on sisällä, niin akkujen latauksen surkea hyötysuhde (lämpö) jää kuitenkin sisälle.

Ei saa olla semmoinen akku, josta vapautuu vetyä. Jos on tuuletus, niin lämpökin karkaa.

Pakettiauton laturi ja akku ilmaiseksi romuttamolta.




Miksi kummaan niitä akkuja tarvitsee jos haluaa lämmittää kämppää tuulisähköllä? Ei siihen tarvita muuta kuin lämpövastukset ja säädin.

hl63
mökille pientä peruslämpöä olen miettinyt, minulla on noin metrin halkaisijalla 6 lapainen propelli, ajattelin siihen pientä hiiliharjamoottoria, sähkö jos sitä syntyisi käytettäisiin suoraan lämmitykseen.



Kuten tuolla aikaisemminkin todettiin, unohda kaikki "propellilla" nestettä vatkaavat ym. sellaiset sovellukset. Parhaan hyötysuhteen saa todellakin tuuliturpiinista ihan sähkögeneraattorin ja vaikkapa sähkövastuksien kautta.

Mutta, tätä aihetta on tällä foorumilla aivan silmittömästi käsitelty. Eli luepa nyt ensiksi lävitse oikein ajan kanssa tämän palstan aihetta käsittelevän "vakioketjun", siis se nimeltä "Oma tuuligeneraattori..?". Siinä on kaikkiaan noin 1800 kirjoitusta ja joku 120 sivuakin. Eli täältä se alkaa:

tekniikka-ja-energia-f1/oma-tuuligeneraattori-t14293.html

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat