Perinnevisa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulle selvisi vasta tänään, miksi naistenpäivää alettiin alun perin viettämään. Joten aloitan ketjun, jossa kirjoittaja voi arvuutella toisilta, mihin jokin juhla tai muu perinne perustuu. Jos tiedätte jotain vähemmän tunnettuja, varsinkin suomalaisia perinteitä, kirjoittakaa ihmeessä.
Ideana on se, ettei arvuuttelijat saa käyttää googlea/wikia, muuten tässä ei ole mitään pointtia.

Minun kysymykseni on siis, minkä tapahtuman johdosta naistenpäivää alettiin viettää?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Liittyy antiikin aikaan ja johonkin mimmiin, jonka mies oli sotapäällikkö, jolloin tää mimmi herkesi antamasta siks aikaa, että miehensä tajuu heretä tappelemasta?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
väläys
Jonkun muistoksi kyllä.. Vihje: tapahtumaan liittyy tragiikkaa ja useampia naisia.
Missikeisari Makunen kaatui ja löi päänsä?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Mä komppaan Pubii sillä erotuksella, että toi muija sai muutkin akat aika vankkaan lakkoon joskus vuonna nakki et muusi.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Mä taas olen kuullut kahta versiota naistenpäivän synnystä. Toinen oli historiallinen naisten järjestämä lakko ja toinen paha onnettomuus naisvaltaisessa työpaikassa. Tarkemmin en muista lunttaamatta, paitsi että melko varmaan molemmat tapaukset sattuivat USA:ssa.

Vierailija

Lysistrate taisi olla se Spartan lakkopäällikkö, mutta en usko että naisten päivä häneen liittyy. Edelleen Venäjänmaalla naistenpäivä on suuri juhla, NL;ssa se taisi olla vapaapäivä

Vierailija

asdf: Arvailusi osui lähelle oikeaa. Vastaus: 1900-luvun alussa New Yorkissa erään puuvillatehtaan naistyöntekijät menivät lakkoon. Lakosta tuohtunut tehtaan omistaja Johnson tuikkasi oman tehtaansa tuleen, ja sen sisällä olleet 129 lakkolaista paloivat kuoliaiksi. Netissä luki, että luku olikin jotain neljäsataa, joten en ole aivan varma uhrien määrästä.
Joka tapauksessa näiden naisten muistoksi päivää alettiin viettää.

P.S Kätevä tapa Johnsonilla ratkaista ongelmat, eikö?

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
väläys
Uusi kysymys. Mikä tarina liittyy Halloween juhlaan?

Ei nyt lunttimatta löydy, mutta kun kysymys on kysyjän viesti nro 666, niin joku mörkö tässä piilee - aivan varmasti.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kai se liittyy pyhäinpäivään (All Hallows Day) , mutta varmaan senkin pohjalla on joku varhaisempi kuoleman juhla, kun syksyllä luonto kuolee.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat