Seuraa 
Viestejä45973

Tietty henkilö valehtelee aina ja nyt hän sanoo valehtelevansa aina. Miten on valehteeko tyyppi taas, vaikka hän valehtelee aina? Perkele on vaikea kysymys

Kommentit (20)

Mää oon sellanen patologinen valehtelia, en itsekkään huomaa ja välitä kuin valehtelen esim. tyttöystävälle. Mutta oon valehdellu jo ainakin 15 vuotta , en ole koskaan jääny kiinni koska osaan aina peittää uudella valheella asian.

On sitä varten valehdellut, koska sillä on joskus suojaunut koulukisusaamiselta peruskoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Osku666
Mää oon sellanen patologinen valehtelia, en itsekkään huomaa ja välitä kuin valehtelen esim. tyttöystävälle. Mutta oon valehdellu jo ainakin 15 vuotta , en ole koskaan jääny kiinni koska osaan aina peittää uudella valheella asian.

On sitä varten valehdellut, koska sillä on joskus suojaunut koulukisusaamiselta peruskoulussa.

Tämä on minun kirjoitus, koska en huomannut että en ollut kirjautunut sisälle.

tiäremiäs
Osku666

Älä valehtele.

tiäremiäs
Osku666

Miten 9-vuotias puuseppä on voinut valehdella jo 15 vuotta, paljon olet näköjään ehtinyt nuoresta iästäsi huolimatta.

tiäremiäs
Monellako nimimerkillä esiinnyt tällä foorumilla?

wizard
Valehtelee. Jos hän väittää valehtelevansa aina, hän väittää valehtelensa nytkin. Ja pitäähän häntä uskoa, vai mitä

Tai sitten ei ole syytä uskoa hänen väittämäänsä siitä että hän valehtelee aina...

wizard kirjoitti:
Valehtelee. Jos hän väittää valehtelevansa aina, hän väittää valehtelensa nytkin. Ja pitäähän häntä uskoa, vai mitä Question

Tai sitten ei ole syytä uskoa hänen väittämäänsä siitä että hän valehtelee aina...

Ja siis tämä vastaus oli minun, mutta kävi sama juttu kuin Tiäremiehelle eli en huomannut että en ole sisäänkirjautuneena - joku ihme häikkä siis.

Jep;
kun säikeeseen on riehaannuttu kirjoittamaan tusinoittain rienaavia ja henkilöönkäypiä tekstejä, moderaattori päivittää viestit alkuperäisin lähettäjätunnuksin...

Anonymous
Jep;
kun säikeeseen on riehaannuttu kirjoittamaan tusinoittain herjaavia ja henkilöönkäypiä tekstejä, moderaattori päivittää viestit alkuperäisin lähettäjätunnuksin...
lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Osku666

Tunnen ja olen tuntenut lukuisia henkilöitä, jotka tosiaan uskovat, että heidän valheensa menevät täydestä kanssaihmisiin. Ei se niin toimi. Me jotka emme niin paljon valehtele, olemme vain uskovinamme. Eivätkä kiltit ihmiset haluakaan yleensä noteraata sellaista. Usein näytää valehtelija itsekin uskovan juttuihinsa. Se on surkuhupaisaa. Liioittelu ei mielestäni ole valehtelua. Pitkälle vietynä se on yksi huumorin alalaji. Kaikki tietävät että nyt tulee palturia ja se on vain hauskaa, se naurattaa.

Kirjoitin tämän omalla nimimerkilläni, niinkuin teen vastedeskin. Enkä välttämättä tarvitsisi tuota nimimerkkiäkään, se on täällä vain sellainen tapa. Alentaa kynnystä osallistua. Varsinkin sellaisilla henkilöillä, joilla ei ole kokemusta esiintyä julkisesti omalla nimellään. Toisaalta lietsoo kaikenlaista ilkeilyä ja paskanjauhantaa. Olkoon kuitenkin niin.

Osku666, ymmärsinkö oikein, että valehteleminen suojaa koulukiusaamiselta? Kaksi ilkiötä kiusasi minuakin koulussa, kiusasivat muitakin, olisinpa silloin tiennyt mitä valehdella, kun urheilutunnin lenkille pelotti usein mennä. Toinen tuli sitten isompana pyytämään anteeksi tekemisiään ja annoinkin. Ei asia sitten enää tuntunut merkitykselliseltä.

Lierikki Riikonen

Black Hawk
Tietty henkilö valehtelee aina ja nyt hän sanoo valehtelevansa aina. Miten on valehteeko tyyppi taas, vaikka hän valehtelee aina? Perkele on vaikea kysymys

Aivan, tuo on todellakin vaikea ongelma. Kyseessä on siis ns. valehtelijan paradoksista, joka usein esitetään muodossa "Tämä lause on epätosi." Ensisilmäyksellä kyseessä on siis lause, joka on sekä tosi että epätosi yhtäaikaa eli sen totuusarvo on epäselvä.

Ongelmaa ovat lukuisat filosofit, matemaatikot ym. teoreetikot miettineet aina Epidemeen ajoista Russeliin ja Gödelin aikoihin saakka mutta selkeää ratkaisua ei ole löytynyt.

Toki on esitetty sellaisia ratkaisuja, missä on rakennettu formaalinen matemaattinen logiikka, jossa lauseiden totuusarvo voi myös olla "epämääräinen". Wittgenstein on esittänyt ratkaisuksi, että koska lause on selkeästi ei-hyvinperustettu on parasta vain elää "ongelman" kanssa ja vältellä kyseisenlaisia lauseita eikä miettiä asiaa enempi. Tämä koska paradoksin poistaminen saattaisi johtaa vielä suurempiin ja pahempiin umpikujiin.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat