kertausharjoituskokemuksia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin 5-6 kertaa rennoissa n. viikon pituisissa kertausharjoituksissa 80-luvulla. Päivisin paiskottiin hommia 10 tuntia, illalla saunottiin ja ryypättiin jonkin verran. Paistettiin makkaraa, oli hauskaa.

Mutta sitten tulikin ns. realistisempi harjoitus. Ei viinaa, ei poistumista alueelta, ei poistumista edes oman teltan läheisyydestä. Spolleilla kovat piipussa. Oli jotain 90-luvun alkua, Jeltsiniä yritettiin syrjäyttää yms.

Ymmärsin heti että mitä on elää totalitaarisessa valtiossa, enkä ole unohtanut sitä hetkeksikään. Se ei ole elämisen arvoista elämää. Vapauden puolesta voi todellakin antaa henkensä.

Jos kaikilla vasureilla olisi sama kokemus, niin olisiko vasemmistoa olemassa ?

Elämä on sattumista kiinni.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Minä en oikeastaan ole koskaan päässyt kertausharjoituksiin (Ilmavoimissa yli 12 v.) Kerran kylläkin. Kävimme levyttämässä Laivaston Soittokunnan kanssa Turussa, Pansiossa Malmstenin "Meripojan preivi" CD:n Kolme päivää ja kaks iltaa meni tosi mukavasti. Saimme päivärahatkin. Ja oluttakin sai vapaasti viedä vierasmajoitustaloon varuskunnassa.
[size=75:qxl3eli0]ps. Jokilaakson Laulajat, Jämsä. http://www.jokilaaksonlaulajat.fi/levy_malmsten.htm[/size:qxl3eli0]

Vierailija

On se nyt taas, jos pyydän kertausharjoituskokemuksia, ja ainoat vastaajat on sellaisia, joilla sellaista ei ole.

Mitä se kertookaan palstan ihmisten oletetusta suorituskyvystä puolustusvoimien taholta ?

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
oge
On se nyt taas, jos pyydän kertausharjoituskokemuksia, ja ainoat vastaajat on sellaisia, joilla sellaista ei ole.

Mitä se kertookaan palstan ihmisten oletetusta suorituskyvystä puolustusvoimien taholta ?

Kertauskutsu käy jos et ole oppinut hommia kerralla

Vierailija
.
oge

Kertauskutsu käy jos et ole oppinut hommia kerralla

No olet oikeassa, että nimi kertausharjoitus ei viittaa uuden oppimiseen. Tosin viittaa harjoitukseen, mikä on aina uuden oppimisen edellytys.

Mutta sota on luonteeltaan jatkuvaa opiskelua. Uuden oppiminen minun osalta on ollut n. 60-80% harjoituksesta. Loppuosa kertausta.

Vierailija

Lassi kerrohan mitä teet ilmavoimissa, ja kuinka moni lentäjiksi pyrkijöistä pääse hävittäjälentäjiksi? Sillä olen suunnitellut ilmavoimiin menoa kun armeijaan pääsen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ei ole tarvinnut kertaamassa käydä. Ilmeisesti ottivat tosissa, kun ilmoitin, että kertaamaan en tule, mutta maatani kyllä puolustan.

Tai no, pari kertaa tuli kutsu vapaaehtoisiin päivän pituisiin tutustumisiin. Ja viimeisin kirje oli valittelu siitä, että eivät ole keksineet kiinnostavaa toimintaa tarjotakseen.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kävin viime vuonna kertaamassa. Neljä päivää siitä oli metsässä, pari ensimmäistä päivää oli valmistelua siihen ja muutamien uusien asioiden opettelua.

Ei se niin herkkua ollut, eikä siellä mitään kaljaa olisi voinut päästä näkemään, mutta oli homma aivan toisella tavalla rennompaa joka tapauksessa.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Viime keväänä kävin kertailemassa, kymmenen vuoden jälkeen. Eipä kyllä kauheasti napannut. Skappareille pystyi sentään nyt puhumaan kuin mies miehelle ilman pokkurointia, eli yleistunnelma oli rennompi kuin varusmiesaikana. Sen sijaan metsässä kyyhöttäminen ja suolla lompsiminen oli yhtä nihkeää kuin ennekin. Ja minä sentään pidän luonnossa samoilusta.

Huumori parin kaverin kanssa oli reissun plussapuolia. Skappareiden tsemppauspuheet ja vitsailut taas saivat lähinnä tuntemaan myötähäpeää. Toivottavasti oli viimeinen käynti kyseisen orkesterin leivissä.

Vierailija

Viikon syksyinen leiri jossakin kului leppoisasti, olihan mukanani 10. gramman hassisbiitti josta aina tilaisuuden tullen veisteli helposti savukkeeseen aromit. Sitten kietoiduin makuupussiini.

Kipinässä teltan vastaava kersantti oli havahtua unistaan outoon tuoksuun, hassis haisi, ja se vasta oli tiukka paikka, mutta onneksi ei tullut yrtti ilmi. Tuskin olisivat riemuinneet?

Vaan juotu ei viinaksia silloin, sen sijaan oli tekemisen meininki: ampumataa, H-harjoituksia ja ajan tappamista, kaikki kului joutevammin pilven tukemani...

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo meinas ne Aslakinki kuttua uuvesthan äkseeraamhan.
Eipä riethat onnistunhet , en lähteny.
Se piti makamas jollekki sotaviskaalille soittaakki ja selittää asijoita.
Pirkele miehän selitin. Otappa ny sotahullu huomijhon, Aslakkiki son tullu
niin hulluksi , että on ottanu akan ihan vasta, velekaa on että jopa valtijoki sitä kajehtii. Vuosija olen ollu työttömänä, na eilen sain työpaikan.
Saateri son varma , että se mennee jos mie tyhjänpäivästä äkseerausta jouvvun tekemhän.
Muistan mie vieläki missä käsin son oikeja , ja vasen.
Ossaan vieläki kääntyä oikejhan ja vasemphan, jonkusorttisena koti-muusikonretkuna ossaan marssija tahissa.

Vaikka voitinki pataljoonan mestaruuven ampumisessa, nykysin olen vieläki tarkempi ampumhan, minun tiellä ei linnut vanehene, ne varisee lennostaki ko syksyset lehet.
Niin että ihan tyhjän takija minua vaajitta äkseeraamhan , se se vain jos
saapi kokkeilla nuita Foukamagisterija, non mukavantuntusija vehkheitä.

Yksiki tuli menhellä viikolla hanhenpyyvössä kohen , olikhan muutaman metrin vuoman yläpuolella, haulikolla koitin sitä ruutata.
Ei vain osunu , niin että ilimatorjuntaaki on ruuvattu ja reistattu, olispa ollu kivääri olis,,, no olkhon.
No se mikälie eversti sano , joo olkhon olet sie näemmä ominpäinki harjotellu. Mutta mitä olsit tehny jos se Fouka oliski puonnu ?

No myyny romuvirtaselle raavon, sehän olis ollu minun saalis se.

Jaa ei ne senkoommin ole minua äkseeraamhan kuttunhet.

Vierailija

intistä pääsin kesällä 06.

lähtiessä sanottiin ettei kertauksia oo tulossa ainakaan pariin vuoteen viestikomppanian osalta (armeija säästää).

sitten kun tullee niin samalla asenteella aattelin hommat tehä. eli työt tehhään ja huumoria sekkaan. ryhmänjohtaja kun oon.

Vierailija

Intin jälkeen hain vapautuksen ja sain. Ei mua huvita kertaaminen, menköön ogen kaltaiset sotahullut kakaraleireilleen. Teen työtä ja työstä rahaa, enkä vätystele armeijan kakaraleireillä kallista aikaani tuhlaten.

Junttiamisautonrassaaja-tyyppien hommaa tuollainen armeijan ihannoiminen, kun arkielämässä eivät corollan karvanoppia suurempiin saavutuksiin pääse.
Sitäpaitsi mulla on vaimokin, ja ihmissuhteita... kaikkea sellaista minkä takia eivät moiset degeneroivat kakaraleirit vois vähempää kiinnostaa.
UGH!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat