Liikunnan lyhytaikainen vaikutus ulkonäköön?

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tänään tuli kuntoiltua, ja nyt kun katsoin peiliin, niin ajattelin että jopas, onpas siinä terveen ja elinvoimaisen näköinen mies. Joinakin aamuina tai iltoina taas kun katsoo peiliin, niin ajattelee että onpas siinä velton oloinen vätys. Hyi.

En usko että kyse on puhtaasti psykologisesta ilmiöstä ( = tiedostan että olen / en ole liikkunut), sillä joskus muutkin huomaavat minussa tämän eron.

Kysymys siis kuuluukin: mitä lyhytaikaisia muutoksia liikunta aiheuttaa ulkonäköön? "Terve puna" (miten se eroaa sairaasta punasta), vai joku turvotusjuttu, vai mikä?

Kommentit (15)

Vierailija

Veri kiertää liikuntasuorituksen jälkeen paremmin ja lihakset ovat ns. pumpissa. Eipä tuohon muuta selitystä löydy... paitsi tietenkin sieltä mentaalipuolelta "Oikeita" tuloksia voi saada vain pitkäaikaisen(kuukausia) liikkumisen tuloksena.

asdf
Seuraa 
Viestejä11075
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Itekin katon joskus peiliin ja olen komea, en kuitenkaan harrasta liikuntaa.

Jotkut harvat ovat luonnostaan todella komeita ilman sen kummempaa panostusta ulkonäköönsä. Olet ilmeisesti yksi näistä etuoikeutetuista.

Vierailija
asdf
tiäremiäs
Itekin katon joskus peiliin ja olen komea, en kuitenkaan harrasta liikuntaa.

Jotkut harvat ovat luonnostaan todella komeita ilman sen kummempaa panostusta ulkonäköönsä. Olet ilmeisesti yksi näistä etuoikeutetuista.

Kuolleelta eläimeltä haiseminen saattaa kuitenkin tasoittaa tilannetta.

Vierailija

Mieliala ja vointikysymys. Joskus tuntee itsensä raihnaiseksi ja taas joskus pontevaksi, ilman realistista eroa. Kuntoilulla on mieliala nostava vaikutus, jolloin hormonien tuottama euforinen olo tuottaa myönteisen mielikuvan.

Monasti haasteellisen tehtävän tai kohtaamisen alle kannattaa kuntoilla sopiva euforia, jotta antaisi myönteisemmän kuvan itsestään. Silloin on rennompi ja kuitenkin vireän oloinen.

Vierailija

Olen huomannut että ryyppyreissun seuraavana päivänä naama näyttää yleensä paremmalta ja iho on huomattavasti "terveempi" pari päivää nautiskelun jälkeen.

Vierailija

Enpä ole huomannut. Minulla sen sijaan naama punottaa vähemmästäkin ponnistelusta, olin missä kunnossa tahansa. Sama saunan yhteydessä eli en todellakaan ole parhaimmillani.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
hummer
Olen huomannut että ryyppyreissun seuraavana päivänä naama näyttää yleensä paremmalta ja iho on huomattavasti "terveempi" pari päivää nautiskelun jälkeen.

Olisikohan tuossa takana joku sellainen vaikutus, että alkoholi auttaa sinua rentoutumaan, jolloin saat nukuttua paremmin?

(vaikkakin kyllä sanotaan että kännissä nukuttu uni ei ole 'aitoa' unta eikä siksi auta)

Vierailija
PeterH
hummer

Olisikohan tuossa takana joku sellainen vaikutus, että alkoholi auttaa sinua rentoutumaan, jolloin saat nukuttua paremmin?

(vaikkakin kyllä sanotaan että kännissä nukuttu uni ei ole 'aitoa' unta eikä siksi auta)

Yksi vaihtoehto Tai sitten hän on luonnostaan niin "kuiva", että pieni turvotus pukee? Mene ja tiedä.

Vierailija

Mulla samoin... Baarissa ja baarireissun jälkeen iho näyttää paljon paremmalta kuin normipäivinä. Itse kärsin hieman aknesta. Mitähän tuosta pitäisi päätellä... Lisää liikuntaa taikka unta?

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

usein myös kohentamaan harrastajansa mielialaa. Tyytyväisyys heijastuu ulkonäköön, ja positiivinen vire saa ihmisen myös näkemään peilikuvansa miellyttävänä. Hiveleehän tyytyväisen oloinen lähimmäinenkin yleensä silmäämme nyreää tai apeaa enemmän - miksei sama siis pätisi peilikuvaammekin?

Vierailija
PeterH
Tänään tuli kuntoiltua, ja nyt kun katsoin peiliin, niin ajattelin että jopas, onpas siinä terveen ja elinvoimaisen näköinen mies. Joinakin aamuina tai iltoina taas kun katsoo peiliin, niin ajattelee että onpas siinä velton oloinen vätys. Hyi.

En usko että kyse on puhtaasti psykologisesta ilmiöstä ( = tiedostan että olen / en ole liikkunut), sillä joskus muutkin huomaavat minussa tämän eron.

Kysymys siis kuuluukin: mitä lyhytaikaisia muutoksia liikunta aiheuttaa ulkonäköön? "Terve puna" (miten se eroaa sairaasta punasta), vai joku turvotusjuttu, vai mikä?

Veikkaan kyllä että tuossa on juuri pääosassa se psykologinen vaikutus. Itsellä kanssa vaikka lenkin tai painoharjoittelutreenin jälkeen tulee kohtuu korkea tyytyväisyys omaan kroppaan ja henkinen hyvänolon tunne. Ihan jo ensikertojen jälkeen, vaikka väliä edelliseen kuntoilukauteen olisi ollut pitkäänkin. Tosin tämä hyvän olon tunne vain paranee treenikauden mittaan. Eli peilistä katsottuna näyttää ihan siedettävältä, vaikka vielä ennen treenin aloittamista oli vastenmielinen näky usein, myös muuten tuntuu että kantaa kehonsa hyvin. Tässä on myös itselläni ollut joskus se haitta, jonka takia muutamia viikkoja jatkunut treeni on tullut lopetettua, kun mieliala ja kehokuva muuttuu niin paljon, että tuntuu mitä turhaan treenata kun on oikeastaan ihan ok olo ulkoisesti. Treenailu taas tulee usein alettua juuri sen takia että alkaa todella tympiä peilistä näkyvä olemus, tietenkin myös se kehon muukin huono olo vaikuttaa.

Tietysti peilin edessä ja muutenkin nimenomaan ryhdin paraneminen näytelee suurta osaa, kantaa kehonsa paremmin ja peilin edessä näyttää sopusuhtaisemmalta koska ryhdin takia pää on pystyssä ja selkä suorassa, muutama sentti sitä myötä pituutta lisää. Ja pää näyttää vartaloon nähden pienemmältä koska se ei ole etukenossa kuten veltossa kunnossa. Kyllä tällöin näyttää paremmalta tietenkin.

Ja tietenkin myös ajatus tuntuu kulkevan kirkkaammin oikeastaan kaiken kuntoilun jälkeen, ja kurinalaisuus lisääntyy melkoisesti.
Mutta kyllä ainakin jonkin aikaa treenattua, vaikka kuukauden tai silleen, alkaa näkyä myös oikeita vaikutuksia, vaikkapa ryhti paranee melkoisesti joka taas saa kehon näyttämään pidemmältä. Itsellä varsinkin painoharjoittelutreenin jälkeen huomaa selvästi miten pituutta tulee useampi sentti lisää väliaikaisesti, kun meinaan katsoo olohuoneen kirjahyllyn ylintä tasoa (Treenaan olohuoneessa painoilla/penkillä). Normaalisti näen vain hyllynrajaan, vaikka kuinka selkä on suorana, mutta treenin jälkeen näkyy ylähyllyn tasokin (ja sen pölyisyys). Varsinkin pullover käsipainolla (poikittaisella penkillä, kunnon venytyksellä), ojentajaliike yhdellä käsipainolla kaksin käsin ja seisten (niskan taakse vieden), kohautukset (käsipainoilla/painolevyillä/levytangolla), Ylätaljavedot eteen/taakse (kunnon venytyksellä), pystypunnerrukset (käsipainoilla/levytangolla) saavat kehon pidentymään ja ryhdin mahdottoman hyväksi melko pitkäksi aikaa. Kun pituuteni on pitkän kuntoilutauon/ylipainokauden myötä lässähtänyt johonkin 187 senttiin, niin pääsen kohtuu lähelle parhainta nuoruuspituutta 190,5 cm, treenin jälkeen. Uinti ja nimenomaan rintauinti muuten vaikuttaa samalla tapaa, eli selän/kaulan ja koko kehon kantaa erinomaisella ryhdillä ja muutamalla lisäsentillä, turhia kuitenkaan kulkematta naurettavalla yliryhdillä. Selän ja kaulan ryhti ja asento vaan luonnollisesti ryhdistyy ja jämäköityy.

Tietenkin myös muun kehon painoharjoittelu saa jo alkukerroista alkaen lihakset näyttämään treenin jälkeen ja useita tunteja myöhemminkin isoilta ja selviltä, varsinkin ojentaja- ja hauislihakset, sekä olkapäät tuntuvat saavan massaa hyvin pian. Säännöllisellä treenillä alkaa sitten muutamien kuukausien päästä näkymään myös pysyviä muutoksia jotka antavat lisäpotkua treeniin.

..muuten aivan saman kehoon tyytyväisyyden saa aikaan, kun joku vastakkaisen sukupuolen edustaja osoittaa kiinnostusta, joten psykologiaa tuo aika pitkälti on.

Vierailija
Ulmas
PeterH

Veikkaan kyllä että tuossa on juuri pääosassa se psykologinen vaikutus. Itsellä kanssa vaikka lenkin tai painoharjoittelutreenin jälkeen tulee kohtuu korkea tyytyväisyys omaan kroppaan ja henkinen hyvänolon tunne. Ihan jo ensikertojen jälkeen, vaikka väliä edelliseen kuntoilukauteen olisi ollut pitkäänkin. Tosin tämä hyvän olon tunne vain paranee treenikauden mittaan. Eli peilistä katsottuna näyttää ihan siedettävältä, vaikka vielä ennen treenin aloittamista oli vastenmielinen näky usein, myös muuten tuntuu että kantaa kehonsa hyvin. Tässä on myös itselläni ollut joskus se haitta, jonka takia muutamia viikkoja jatkunut treeni on tullut lopetettua, kun mieliala ja kehokuva muuttuu niin paljon, että tuntuu mitä turhaan treenata kun on oikeastaan ihan ok olo ulkoisesti. Treenailu taas tulee usein alettua juuri sen takia että alkaa todella tympiä peilistä näkyvä olemus, tietenkin myös se kehon muukin huono olo vaikuttaa.

jep jep. Liikunnan on todettu olevan masennukseen yhtä hyödyllistä kuin lääkkeidenkin. Hyvää oloa/itsevarmuutta liikunta vissiin sitten tuottaa

Vierailija

Olen usein ihmetellyt kun etenkin miehet pullistelevat peilin edessä ja tarkastelevat ulkonäköään. Kuitenkin ihmiset näkevät nykymiehen äärimmäisen harvoin lihakset töissä, vaan nimenomaan lepotilassa.

Tietenkin on poikkeukselliset pullistelijat, joilla on tapana esimerkiksi rannalla kävellä llihakset jännityksessä, mutta se on lähinnä koomisen näköistä.

Oletteko muuten huomanneet että lähes kaikki normaalipainoiset miehet ja naiset vetävät vatsaansa sisään liikkuessaan esimerkiksi uimarannalla. Tekeeköhän se henkilöstä paremman näköisen vai onko vain henkilön omaan kuvitelmaa?

Vierailija
tietää
Mieliala ja vointikysymys. Joskus tuntee itsensä raihnaiseksi ja taas joskus pontevaksi, ilman realistista eroa. Kuntoilulla on mieliala nostava vaikutus, jolloin hormonien tuottama euforinen olo tuottaa myönteisen mielikuvan.

Monasti haasteellisen tehtävän tai kohtaamisen alle kannattaa kuntoilla sopiva euforia, jotta antaisi myönteisemmän kuvan itsestään. Silloin on rennompi ja kuitenkin vireän oloinen.

Esiintymiskauhu on oikea kansantauti ja invalidisoi ihmisiä hakemasta esim parempia työpaikkoja.

Martti Suosalo on näyttelijä, mutta hänellä on esiintymiskammoa. Hän suosittelee juoksulenkkiä ennen esiintymistä. Ei vaan rentoutumisen takia vaan siksi, että juoksu purkaa sen pakorefleksin mikä on se ongelma.

Minun mielestäni pieni snapsi on myös sallittua ja jopa toivottavaa, jos lenkkeilyyn ei ole mahdollisuutta ennen esiintymistä.

Uusimmat

Suosituimmat