Työtä vieroksuva nuoriso

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muutaman viime vuoden aikana kolme koulutettua nuorta on lausunut minulle, että heillä on tässä yhteiskunnassa täysi oikeus valita työttömyys elämäntavakseen. Heillä ei ole ollut mitään erityistä syytä, kuten työpaikan löytymättömyys, voimien kerääminen, terveydentila, tauko opinnoissa tms. Samaan aikaan he katsovat, että heillä on oikeus yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin, vaikkapa yleiseen terveydenhoitoon.

Eräs nuori tuttavani on keskusteluissa valittanut, ettei löydä työtä, vaikka sitä on hyvin pitkään etsinyt. Se häntä kovasti masentaa. Päätin auttaa. Löysin hänelle soveliaan työpaikan. Kuinka ollakaan työhönottohaastatteluun ei häneltä löytynyt sopivaa ajankohtaa useasta tarjotusta ajasta huolimatta. Kun lisäsin painetta, hän katkaisi yhteydenpidon nyt kokonaan. Mielenkiintoista!

Jos nuo henkilöt odottavat yhteiskunnalta palveluita ja katsovat samaan aikaan oikeudekseen ottaa sen kaiken ilman minkäänlaisia vastapalveluksia, minä pidä sitä loisimisena.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Murobbs:ästä opittu neuvo: Pane sitä!

No, ei vaan... jospa se johtuu siitä, että nuorille tarjottujen töiden palkkataso ei riitä asumiseen ja normaaliin elämänlaatuun?

Vierailija
Y.T.Prihtilä

Jos nuo henkilöt odottavat yhteiskunnalta palveluita ja katsovat samaan aikaan oikeudekseen ottaa sen kaiken ilman minkäänlaisia vastapalveluksia, minä pidä sitä loisimisena.

Ihmisten verestä se valtiokin ravintonsa saa.

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007

Aloittaja tarkoittanee nimenomaan näitä vasemmistonuoria ynnä muita idealistipellejä. Terveen ajatusmaailman omaava oikeistonuori ei pelkää tai karttele työntekoa!

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Vierailija

Cargo: se tarkoittaa korkeakoulutettuja. vain sellaiset pärjäävät Suomessa.
Näin ollen ammattikoulut voidaan lopettaa täältä, koska niillä aloilla ei elä.
Ammattikorkeakoulutetutkin vain hädin tuskin.
Keskiverto elämällä tarkoitan mahdollisuutta saada omakotitalo ja kesämökki sekä auto.

Sellaiset onneksi osittain perin, ja laadukkaaseen autoon taas säästän. Mutta amikset eivät kykene moista tasoa saavuttamaan. Valitettavasti. Siksi noita vasemmistolaisia piisaa. Onko kukaan kuullut oikeistolaisesta perustyöläisestä? Heh...

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Itse en ole työssä joten voin sanoa omat syyt siihen mitkä painaa:

eli, ei tarpeeksi motivoiva palkka

työ ei ole inspiroivaa

henkinen tai fyysinen kantti ei kestä

no joo, sanotaanko että syitä voi löytää monenlaisia siihen ettei työelämä maistu, oisko nykynuoren ongelma se että on tultu tulokseen että asiat työelämässä pitäisi radikaalisti muuttaa jottei tuu haistateltuu vittuja koko työpolitiikalle?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija
deep'n'dark

työ ei ole inspiroivaa

no joo, sanotaanko että syitä voi löytää monenlaisia siihen ettei työelämä maistu, oisko nykynuoren ongelma se että on tultu tulokseen että asiat työelämässä pitäisi radikaalisti muuttaa jottei tuu haistateltuu vittuja koko työpolitiikalle?

Ihmisten keskimääräinen työssäoloaika tietysti kasvaa kun jotkut elävät tulevaisuudessa yli 150 vuotiaiksi, eläkeikä nousee varmaankin 80 vuoteen 50 vuoden kuluessa, jos joku ei halua tehdä töitä niin mitä sitten, löhötköön hän kansalaispalkan turvin.

Vierailija

Ymmärrän jollakin lailla nuorisoa, yleensä tarjotut työpaikat on aika huonosti palkattuja ja tehtävät sen mukaisia ...

Miksi hakea töitä olemattomalla palkalla, kun kotona voi asua ilmaiseksi ja syödä äidin ruokia, sossusta ja työkkäristä saa rahaa sen verran mitä ryyppämiseen tarvitaan.

Siinähän sitä on yleensä ainoana lapsena hyvä odotella suvun perintöjä ...

Vierailija

Itse tosiaan pitäisin ongelmana palkkatasoa perushommissa ja pätkätöiden kannattamattomuutta. Esim jos olet työttömänä niin 50% palkasta suoraa vähennetään työmarkkinatuesta. 7e tuntipalkalla jää siis käteen 3.5e peruspäivärahan päälle tunnilta. Lisäksi vielä se että esim asuinkunnan bruttotulojen noustessa 300e kk alkaa asumistuki laskea huomattavasti. Tästä taas seuraa se että jotain työtä josta tienaa alle sen 1000e/kk ei oikeastaan ole järkeä tehdä. Varsinkin jos avopuolisokin on opiskelemassa. Lisäksi täytyy ottaa vielä huomioon verot ja kasvaneet menot töissä kulkemisen suhteen. Avopuolisonkin tulot vielä kun vaikuttavat opiskelevan puolison opintotukeen.

Lisäksi täytynee huomauttaa että tänäpäivänä on olemassa firmoja joissa on pomoina täysiä mulkkuja. Riistävät työntekijää minkä ehtivät, uhkaavat irtisanomisilla ja jopa käyvät hankaloittamassa paremman työpaikan hakua. Ja kyllä tämä on totta.

Tänäpäivänä työelämä on viellä varsin stressaavaa sorttia, paineita asetetaan monesta suunnasta, varsinkin tuloksen suhteen. Yrittäjyyttä täten pitäisi mielestäni kannustaa ja tarjota yrittäjille esim perustoimeentuloa. Tämä kannustaisi aloittamaan pientä firmaa joka saataisi tulevaisuudessa jopa elättää kyseisen henkilön. Mutta esim sivutoiminen yritys on täysin mahdotona perustaa jos olet työtön. Työllistetyllehän tämä on täysin mahdollista.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
jukteri?
deep'n'dark

työ ei ole inspiroivaa

Ihmisten keskimääräinen työssäoloaika tietysti kasvaa kun jotkut elävät tulevaisuudessa yli 150 vuotiaiksi, eläkeikä nousee varmaankin 80 vuoteen 50 vuoden kuluessa, jos joku ei halua tehdä töitä niin mitä sitten, löhötköön hän kansalaispalkan turvin.

Niin se voi mennäkin, itse en pelkää työtä niinkään, kunhan saa sopivaa palkkaa ja että voi suhteellisen hyvin tehdessä sitä. Nykymaailma (media) painostaa kuitenkin että on oltava kaikin puolin ritari työelämässä ja sen ulkopuolellakin - en tiedä ollaanko nyt näkemässä vaatimuksien ja kannattavuuden välistä ristiriitaa suhteessa nykyajan nuoren hahmottamaan realiteettiin?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Työssäkäynti ei aina kannata, mutta myöskään vastuuta ei kanneta. Kyllä itse olisin mieluummin huonopalkkaisessa työssä kuin nostaisin "ilmaista rahaa" enemmän. Työmoraali on aika kaukainen sana, tärkeintä on vain saada mahdollisimman paljon rahaa eikä työpaikka ole sillä tavalla tavoiteltava asia kuin ennen. Nykyajan ihanteet ovat nautinnossa eikä työn tekeminen huonolla palkalla ole kovin suuri nautinto.

Vierailija
koiruoho
Työssäkäynti ei aina kannata, mutta myöskään vastuuta ei kanneta. Kyllä itse olisin mieluummin huonopalkkaisessa työssä kuin nostaisin "ilmaista rahaa" enemmän. Työmoraali on aika kaukainen sana, tärkeintä on vain saada mahdollisimman paljon rahaa eikä työpaikka ole sillä tavalla tavoiteltava asia kuin ennen. Nykyajan ihanteet ovat nautinnossa eikä työn tekeminen huonolla palkalla ole kovin suuri nautinto.

Monelle ei välttämättä ole se palkka tärkein. Jaksaisitko itse tehdä sellaista työtä jota inhoat niin paskalla palkalla. Parempi palkka jelppaa siinä paskan kestämisessä jonkinverran.

Itse olisin ainakin valmis elämään varsin pienellä summalla jos vain työ olisin mieluisaa. Kunhan raha riittäisi elämän perusasioihin.

Vierailija

Jokaiselle täysjärkiselle, terveelle henkilölle on suomessa tarjolla duunia, pitäisi vaan viitsiä... Huono palkkaus ym. ovat surkeita tekosyitä, ei kukaan voi saada vastuullista ja suuriroolista työtä ilman opiskeluja tai/ja näyttöjä.

Vierailija

Minulle työ on itseisarvo, johtunee iästä ja kotoa saaduista opeista. Jos meinaa syödä, pitää tehdä jotakin leipänsä eteen. Työ ei aina ole hauskaa, kehittävää, mielenkiintoista tai helppoa, mutta se on silti tehtävä. Yhteiskunnan varoilla elävät eivät oikeasti ole edes aikuistuneet ja ota vastuuta elämästään. Saattaa kuulostaa karulta, mutta täytynee ottaa huomioon etteivät kaikki voi mitenkään saada unelmiensa työpaikkaa. Jos ei saa sitä mitä haluaa, täytyy haluta sitä mitä saa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat