Pari vekkulia matemaattista tehtävää/arvoitusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

1. Tässä on kolme väärää lausetta.

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9

Näytä boldaamalla, missä ne ovat.

2. Kahdessa lompakossa on yhteensä kaksi kolik-
koa niin, että ensimmäisessä lompakossa kolikkojen
määrä on kaksinkertainen toisen lompakon kolikkojen
määrään verrattuna. Miten tämä on mahdollista? Pe-
rustele.

Sivut

Kommentit (16)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

1: Voisitko kertoa käytetäänkö ihan kymmenkantaista lukujärjestelmää? Jos näin on, silloin vääriä lauseita on vain kaksi.

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9

Jos taas pidetään faktana sitä että virheellisiä lauseita on kolme, niin eiköhän sieltä löydy joku n-kantainen lukujärjestelmä missä vain kaksi lauseista on päteviä - ellei tehtävässä ole virhettä. En nyt jaksa alkaa testaamaan jokaista lukujärjestelmää kuitenkaan...

2: Lompakko A on lompakon B sisällä.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
lasikatto
1. Tässä on kolme väärää lausetta.

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9

Näytä boldaamalla, missä ne ovat.

Hähä. Vihdoinkin laskutehtävä, josta humanistikin selviytyy!

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

"Ensimmäiseksi mieleen tuleva vastaus harvoin on oikein" Fysiikan opettajani sanoja. Eli ne selvät "väärät" ovatkin "oikeita" tai ainakin osa niistä... Paha... Pitää miettiä... En uskalla vastata vielä mitään...

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Pikku Gen
Hähä. Vihdoinkin laskutehtävä, josta humanistikin selviytyy!

Toinen vaihtoehto tosiaan on se, että lukujärjestelmänä voi olla mikä tahansa muu kuin kymmenkantainen järjestelmä; tämä sulkisi pois kolme näennäisesti oikeaa vaihtoehtoa... tämä siis matemaattisena ratkaisuna tehtävään.

Ongelma lienee siinä, lähestyäkö tätä "vekkulia matemaattista tehtävää" matemaattisuuden vai vekkuliuden suunnalta...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Pikku Gen
lasikatto
1. Tässä on kolme väärää lausetta.

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9

Näytä boldaamalla, missä ne ovat.




Hähä. Vihdoinkin laskutehtävä, josta humanistikin selviytyy!

Oikein.

Edit:Sekoilua lainauksissa.

Vierailija
Herra Tohtori

Toinen vaihtoehto tosiaan on se, että lukujärjestelmänä voi olla mikä tahansa muu kuin kymmenkantainen järjestelmä; tämä sulkisi pois kolme näennäisesti oikeaa vaihtoehtoa... tämä siis matemaattisena ratkaisuna tehtävään.

Tämän vaihtoehdon mahdollisuutta tässä tapauksessa uskallan epäillä,
sillä tehtävä on kopattu alan `arvovaltaisesta`(?) julkaisusta Solmusta.

Vierailija
puolikas
Oktaalijärjestelmässä:

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9




Kas,kas. Tuohan pitäisi viestiä eteenpäin Solmuun. Tehtävät olivat
uusimmassa numerossa 2/2007. Lehti on luettavissa vain verkossa.

http://solmu.math.helsinki.fi/2007/2/

http://solmu.math.helsinki.fi/2007/2/shmakov.pdf

EnsimmÄainen koeluontoinen matematiikan kilpailu
jÄarjestettiin varsinaisen oppitunnin aikana PukinmÄaen
peruskoulussa 12.4.2006. Kilpailun tavoite oli antaa
lapsille uusi mukava vapaa-ajan viettotapa ja kehittÄaÄa
oppilaiden ajattelukykyÄa. Oppilaille annettiin ratkais-
tavaksi hauskoja matematiikan tehtÄaviÄa. Ratkaisut
saattoivat yllÄattÄaÄa, tuottaa uusia ajatuksia. Kilpailuun
osallistui 189 oppilasta 7. ja 8. luokilta.
Kilpailun kes-
to on 20 minuuttia. Esittelemme koetehtÄavÄat tÄassÄa an-
taaksemme lukijalle mahdollisuuden koetella omia hok-
sottimiaan.

1. Puoli puolesta = 1=2. MikÄa luku? Perustele.

2. TÄassÄa on kolme vÄaÄarÄaÄa lausetta.
2 + 2 = 4
3 ¢ 6 = 17
8 : 4 = 2
13 ¡ 6 = 5
5 + 4 = 9
NÄaytÄa ympyrÄoimÄallÄa, missÄa ne ovat.

3. NeljÄa miestÄa sÄoi neljÄan tunnin aikana neljÄa vesime-
lonia. Kuinka monta vesimelonia syÄo kahdeksan miestÄa
viiden tunnin aikana?

4. Kahdessa lompakossa on yhteensÄa kaksi kolik-
koa niin, ettÄa ensimmÄaisessÄa lompakossa kolikkojen
mÄaÄarÄa on kaksinkertainen toisen lompakon kolikkojen
mÄaÄarÄaÄan verrattuna. Miten tÄamÄa on mahdollista? Pe-
rustele.

Kaikki tehtÄavÄat ovat erityyppisiÄa. EnsimmÄainen
tehtÄavÄa kuuluu tyyppiin, jossa mÄaÄaritelmÄan tiedoista
uupuu jotakin, nimenomaan x. (x=4 = 1=2, x = 2).
Kolmas tehtÄavÄa on sanallinen, ja monet oppilaat ovat
ratkaisseet sen. NÄain iso oppilaiden mÄaÄarÄa voi johtua
siitÄa, ettÄa sen tyyppiset tehtÄavÄat ovat oppilaille tut-
tuja. Jotta voisi ratkaista toisen ja neljÄannen, pitÄaisi
ajatella vÄahÄan toisella tavalla, eli ratkaisun saavutta-
mistapa ei ole tavallinen.
Toisessa tehtÄavÄassÄa pitÄaisi
ymmÄartÄaÄa, ettÄa myÄos ehto on otettava huomioon ja se
voi olla vÄaÄarin. NeljÄas tehtÄavÄa vaatii enemmÄan hoksaa-
vaisuutta. TehtÄavien ratkaisu on odottamaton. PitÄaisi
soveltaa uutta ajatuksenkulkua, niin ettÄa yksi osa voi
olla toisen sisÄallÄa. Vain 4 oppilasta ratkaisi neljÄannen
tehtÄavÄan.

Mielestäni kahdeksan-järjestelmän huomaaminen on hyväksyttävä
ratkaisu?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
lasikatto
Pikku Gen
lasikatto
1. Tässä on kolme väärää lausetta.

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9

Näytä boldaamalla, missä ne ovat.




Hähä. Vihdoinkin laskutehtävä, josta humanistikin selviytyy!

Oikein.

Tarkoittaako matematiikassa "lause on väärä" sitä, että lause joko on epätosi, tai että se ei ole tosi eikä epätosi?

Ensimmäisen boldatun lauseen totuusarvohan ei nähdäkseni ole määriteltävissä, sillä se muuttuu todeksi kun se on epätosi ja epätodeksi kun se on tosi.

Vierailija

Jos lause olisi "tässä on kaksi väärää lausetta", se voi sekä kuulua että olla kuulumatta oikeaan vastaukseen. ("Tämäkin lause on väärin, koska se on väärin!")

pöhl
Seuraa 
Viestejä878
Liittynyt19.3.2005
puolikas
Oktaalijärjestelmässä:

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9

Minusta oktaalijärjestelmässä 3*6=22 ja 5+4=11. Mitä tarkoittaa 8:4=2 oktaalijärjestelmässä? Eikös siinä ole vain numerot 0,1,...,7?

Vierailija
Puuhikki
puolikas
Oktaalijärjestelmässä:

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9




Minusta oktaalijärjestelmässä 3*6=22 ja 5+4=11. Mitä tarkoittaa 8:4=2 oktaalijärjestelmässä? Eikös siinä ole vain numerot 0,1,...,7?

Aivan. Eikä siinä voida käyttää myöskään numeroa 9.

Eli ei taida käydä kuin alkuperäinen ratkaisu.

Vierailija
Puuhikki
puolikas
Oktaalijärjestelmässä:

2 + 2 = 4

3 * 6 = 17

8 : 4 = 2

13 - 6 = 5

5 + 4 = 9




Minusta oktaalijärjestelmässä 3*6=22 ja 5+4=11. Mitä tarkoittaa 8:4=2 oktaalijärjestelmässä? Eikös siinä ole vain numerot 0,1,...,7?

Ne olivatkin nimenomaan ne väärät vastaukset .

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat