Pari vekkulia matemaattista tehtävää/arvoitusta
Pari vekkulia matemaattista tehtävää/arvoitusta
klo 10:56 | 21.10.2007
1. Tässä on kolme väärää lausetta.
2 + 2 = 4
3 * 6 = 17
8 : 4 = 2
13 - 6 = 5
5 + 4 = 9
Näytä boldaamalla, missä ne ovat.
2. Kahdessa lompakossa on yhteensä kaksi kolik-
koa niin, että ensimmäisessä lompakossa kolikkojen
määrä on kaksinkertainen toisen lompakon kolikkojen
määrään verrattuna. Miten tämä on mahdollista? Pe-
rustele.
1: Voisitko kertoa käytetäänkö ihan kymmenkantaista lukujärjestelmää? Jos näin on, silloin vääriä lauseita on vain kaksi.
Jos taas pidetään faktana sitä että virheellisiä lauseita on kolme, niin eiköhän sieltä löydy joku n-kantainen lukujärjestelmä missä vain kaksi lauseista on päteviä - ellei tehtävässä ole virhettä. En nyt jaksa alkaa testaamaan jokaista lukujärjestelmää kuitenkaan...
2: Lompakko A on lompakon B sisällä.
Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...
-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.
Hähä. Vihdoinkin laskutehtävä, josta humanistikin selviytyy!
"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?
"Ensimmäiseksi mieleen tuleva vastaus harvoin on oikein" Fysiikan opettajani sanoja. Eli ne selvät "väärät" ovatkin "oikeita" tai ainakin osa niistä... Paha... Pitää miettiä... En uskalla vastata vielä mitään...
Toinen vaihtoehto tosiaan on se, että lukujärjestelmänä voi olla mikä tahansa muu kuin kymmenkantainen järjestelmä; tämä sulkisi pois kolme näennäisesti oikeaa vaihtoehtoa... tämä siis matemaattisena ratkaisuna tehtävään.
Ongelma lienee siinä, lähestyäkö tätä "vekkulia matemaattista tehtävää" matemaattisuuden vai vekkuliuden suunnalta...
Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...
-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.
Oikein.
Oikein.
Edit:Sekoilua lainauksissa.
Tämän vaihtoehdon mahdollisuutta tässä tapauksessa uskallan epäillä,
sillä tehtävä on kopattu alan `arvovaltaisesta`(?) julkaisusta Solmusta.
Oktaalijärjestelmässä:
2 + 2 = 4
3 * 6 = 17
8 : 4 = 2
13 - 6 = 5
5 + 4 = 9
Kas,kas. Tuohan pitäisi viestiä eteenpäin Solmuun. Tehtävät olivat
uusimmassa numerossa 2/2007. Lehti on luettavissa vain verkossa.
http://solmu.math.helsinki.fi/2007/2/
http://solmu.math.helsinki.fi/2007/2/shmakov.pdf
Mielestäni kahdeksan-järjestelmän huomaaminen on hyväksyttävä
ratkaisu?
Tarkoittaako matematiikassa "lause on väärä" sitä, että lause joko on epätosi, tai että se ei ole tosi eikä epätosi?
Ensimmäisen boldatun lauseen totuusarvohan ei nähdäkseni ole määriteltävissä, sillä se muuttuu todeksi kun se on epätosi ja epätodeksi kun se on tosi.
Jos lause olisi "tässä on kaksi väärää lausetta", se voi sekä kuulua että olla kuulumatta oikeaan vastaukseen. ("Tämäkin lause on väärin, koska se on väärin!")
Minusta oktaalijärjestelmässä 3*6=22 ja 5+4=11. Mitä tarkoittaa 8:4=2 oktaalijärjestelmässä? Eikös siinä ole vain numerot 0,1,...,7?
Aivan. Eikä siinä voida käyttää myöskään numeroa 9.
Eli ei taida käydä kuin alkuperäinen ratkaisu.
Lukujärjestelmän vaihto desimaalista muihin on ilmaistava jotenkin tulkintavirheen välttämiseksi. o, h , b
Ne olivatkin nimenomaan ne väärät vastaukset .
Tässä on kolme väärää lausetta.
2 + 2 = 4
3 * 6 = 17
8 : 4 = 2
13 - 6 = 5
5 + 4 = 9
Jos ratkaistaankin tehtävä äidinkielellisesti. Tuo ensimmäinen lausehan on väärä jos luvut ovat kymmenjärjestelmällisesti. Mutta jos se on virheellinen lause, silloin kyllä tuo lause on tosi, mutta toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa?