Alppihiihto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua kiinnostaa alppihiihto. Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle, mitä tästä kyseisestä lajista tietää. Kaikki käy, esim. maat jossa lajia harrastetaan, suurimmat laskettelualueet, mikä vain.

Kommentit (9)

Vierailija

Alppihihdossa lasketellaan jyrkkiä mäkiä alas merkittyjä väyliä pitkin. Tarkoituksena on tulla maaliin eli rinteen alapäähän sijoitetun maaliviivan yli mahdollisimman nopealla ajalla. Alppihiihto edellyttää myös lunta suksien alle. Suomessa on mies alppihiihtäjä nimeltä Kalle Palander. Kyseinen kaljupäinen ja eloisa mies on voittanut tietääkseni ainakin yhden maailmanmestaruuden. Naisissa Tanja Poutiainen, joka myöskin on menestynyt hyvin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Ulabanderos
Minua kiinnostaa alppihiihto. Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle, mitä tästä kyseisestä lajista tietää. Kaikki käy, esim. maat jossa lajia harrastetaan, suurimmat laskettelualueet, mikä vain.

Paljon, olen jopa kerran kokeillut, joten tässä välittyy kokemuksen syvä rintaääni (vaikea kuvitella mahtoa, joka saisi minut toiste rinteeseen sukset jalassa). Alppihiihtäjät ovat hulluja. Umpihulluja, jos nyt täsmällisiä ollaan. He kiinnittävät jalkoihinsa lujitemuovipalkit, ja syöksyvät mielipuolen lailla alas jäisiä vuorenrinteitä kyeten vain hyvin vajavaiseen kontrolliin. Kuolemaan ja vakaviin loukkaantumisiin johtavat onnettomuudet ovat yleisiä.

Alppihiihto edellyttää jyrkkiä mäkiä ja suuria korkeuseroja, mistä johtuen vuoristoiset maat ovat alppihiihtäjien unelmamestoja. Sitä harrastetaan pääosin holhoavan lainsäädännön länsimaissa, joiden itsetuhoisen riskinottotaipumuksen omaaville kansalaisille ei ole samalla tavoin mahdollisuuksia toteuttaa itseään kuin kehitysmaissa, joissa sotilas- ja terroristin ura antaa rajattomat virikkeet tuollaisille luonteille. Harrastusmahdollisuudet Suomessa ovat geologiasta johtuen vajavaiset, mutta kyllä täälläkin on rinteitä, joissa saa vaivatta jalkansa poikki. Kannattaa kokeilla sitä ennen kun lähtee tosissaan tappamaan itseään ulkomaiden isoihin mäkiin.

Nuoria kannattaa ohjata kaikin keinoin pois alppihiihdosta, esimerkiksi pommienrakenteluun ja moottoripyöräkilpailuihin öisillä maanteillä. Ne ovat paljon turvallisempia harrasteita, jotka kuitenkin tarjoavat hieman vaaran viehätystä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Sukset helpottaa alppihiihtoa.

Kyllä minä koen oloni aivan valtavan paljon helpommaksi, varmemmaksi ja turvallisemmaksi kavutessani rinnettä alas kävellen, vaikka sitten hangessa tarpoen. Alppihiihtoa voisi verrata siihen, että asennan tonnin työntövoiman tuottavan kiinteäpolttoaineisen apuraketin kauppakärryyn, käyn päälle istumaan ja tuikkaan raketin tuleen. Hallittavuus niin suunnan kuin nopeuden muutosten suhteen on aivan samaa luokkaa.

Vierailija

Alppihiihto (savoksi mutkamäk) on ns. liikuntaa, jossa painovoima tuo ihmisen alas mäkeä, sähkövoima puolestaan kuljettaa takaisin ylös mäen tai tunturin harjalle.

Yleensä mutkamäen huipulla on ravintola, jossa laskija voi - niin halutessaan – juoda itsensä änkyrään. (”Änkyrä/Google = änkyräkänni”)

Pesäpalloilun isänä tunnettu Lauri ”Tahko” Pihkala (1888-1981) oli sitä mieltä, että alppihiihto on urheilua vain siinä tapauksessa, jolloin painovoima tuo ihmisen alas mäkeä, tahdonvoima vie takaisin ylös.

(Lue lisää/google/mutkamäk)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija

Pesäpalloilun isänä tunnettu Lauri ”Tahko” Pihkala (1888-1981) oli sitä mieltä, että alppihiihto on urheilua vain siinä tapauksessa, jolloin painovoima tuo ihmisen alas mäkeä, tahdonvoima vie takaisin ylös.

No miten sen nyt ottaa. Kyllä minusta jäisen rinteen syöksyminen 140 km/h vaatii urheutta kertaluokkia enemmän kuin paskantärkeän pompotusintoilijan harjoittama varusmiesten ja koululaisten simputtaminen. Ja eiköhän se liikunnastakin käy, varmaan syöksylaskussa minuuttia kohti palaa enemmän energiaa kuin mäen kiipeämisessä.

Vierailija

Neutroni kirjoitti: "Kyllä minusta jäisen rinteen syöksyminen 140 km/h vaatii urheutta kertaluokkia enemmän kuin paskantärkeän pompotusintoilijan harjoittama varusmiesten ja koululaisten simputtaminen. Ja eiköhän se liikunnastakin käy, varmaan syöksylaskussa minuuttia kohti palaa enemmän energiaa kuin mäen kiipeämisessä."

No hätä, teik it iisi!

Kysymys lienee enemmänkin kansalaisten harrastuksesta ja liikunnasta.

Uusimmat

Suosituimmat