Harmaata taloutta ovat myös vapaaehtois/talkootyöt

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mielestäni nk. vapaaehtoistyö ja talkootyö tulisi olla verotettavaa työtä.
Em. töiden siirtäminen yrityksille toisi kunnille ja valtiolle rutkasti lisää veromarkkoja.

Työministeriö on ottanut tässä asiassa jo reippaita ensiaskeleita mm. työttömyysturvassa.

Sivut

Kommentit (16)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Tuollaisia on erittäin vaikeaa valvoa. Käytännössä se johtaisi vain laajaan rikollisuuteen, ja viranomaisten mielivaltaan sen suhteen kenet he haluavat käräyttää. Se taas johtaisi yleisen lainkunniotuksen ja yhteiskuntamoraalin alenemiseen, mikä helposti maksaisi välillisesti kaikille enemmän kuin pakkokeinot tuottaisivat, niin taloudellisesti kuin psykologisesti

Vierailija

jaa.
jos taloyhtiö aikoo talkootöinä haravoida lehdet syksyisin koko asuinalueensa niin heidän pitäisi maksaa siitä ensin veroa =D ?

typerintä mitä olen vähään aikaa kuullut.

Vierailija

Mä näen asian päin vastoin. Mun mielestä yritysten tulisi tehdä ainakin yhtä paljon verotonta ja vähennyskelvotonta vapaaehtoistyötä, kuin yksityisten henkilöiden.

Vierailija

Mitä siis kielletäänkä työttömyyskorvauksella tehtävä ilmainen työ firmoille. Kuten esim työharjoittelu yms. Johan on törkeetä. Mites sitten jotkut loisfirmat selviytyy, kun ei olekaan ilmaista verovaroilla töihin tulevaa talkootyövoimaa?

Vierailija

Vain tuloista verotetaan. Jos heppu tekee työtä, firma saa tuloja ja heppu saa palkkaa. Firman tuloja ja hepun palkkaa verotetaan. Mutta jos vaikkapa rivitalonpätkän asukkaat haravoivat omat pihansa, niin ei siinä ole mitään tuloja joita voisi verottaa.

Vierailija

Ainakin insinöörejä valmistuisi hieman vähemmän, kun firmat haluavat teetättää harjoittelijoilla ilmaista työtä, kaikilla opiskelijoilla olisi varaa maksaa palkattomasta työssäkäynnistään veroja.

Insinöörejä siis valmistuisi vain tarpeellinen määrä, koska firmalla joka ei halua maksaa harjoittelijalle palkkaa, ei voi olla todellista tarvetta ko. insinöörille.

Ja kyllä esimerkiksi kehitysmaa-apu tulisi saada tulostavoitteelliseksi, jos rahavirrat ei ole suomeen päin, niin nostetaan em. alan verotusta korvaamaan menetetyt veroeurot

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Dredex
Mutta jos vaikkapa rivitalonpätkän asukkaat haravoivat omat pihansa, niin ei siinä ole mitään tuloja joita voisi verottaa.

Jos asukkaat eivät itse haravoisi pihaa, siihen pitäisi palkata työvoimaa, jonka palkasta maksettaisiin veroa. Ja työvoiman palkka perittäisiin yhtiövastikkeessa asukkailta.
Periaatteessa siis voidaan ajatella niinkin, että oikeastaan taloyhtiö palkkaa asukkaansa haravoimaan omaa pihaansa. Palkka menee haravoijilta taskusta toiseen ilman kuitteja.. eli jossain mielessä kyseessä oikeastaan on kuin onkin veronkierrosta.

Mutta kaikkihan (?) nyt tajuavat että eihän tuollaisen työn verotuksessa käytännössä olisi järkeä...

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija

Taloyhtiö voisi teettää talkoilla myös kaikki muut työt kuin haravoinnin. Esim korjaukset, lasten hoidon, taksitoimintaa jne

Verotontahan kaikki pieni bisnes on muutenkin 8000 euroon asti. Ihan sama käytännössä onko talkoo vai bisnes.

Vierailija

Ja lisäksi tulonhankkimisvähennykset yms., ei siitä jää paljon käteen. Mielestäni on järkevää tehdä itse niin paljon kuin pystyy. Esimerkiksi jotkut korjaavat itse autonsa - ja miksei kaverinsakin auton. Mutta toisaalta jos joku korjaa kaverin auton, niin ei siinä vielä herroiksi elä. Kyllä se korjaaja joutuu joko menemään firmaan töihin tai sitten sen pitää pyörittää omaa firmaa. Jos korjaaja saisi kaiken tulonsa rahana "talkootöistä", niin kyllä siinä vaiheessa verokarhu haukkaisi osansa.

Mutta entä yhteisö, joka on omavarainen. Se voisi puuhastella kaikenlaista sisäisesti kuten viljellä perunaa ja laittaa ruokaa, rakentaa talot jne... Sitten se vain maksaisi maaverot tiluksistaan ja jätemaksut. Sellainen olisi ihanteellista, koska ei olisi ketään kapitalistia imemässä voittoja yhteisön selkänahasta. Mitään veroja ei tarvitsisikaan kerätä, koska yhteisön jäsenet elättäisivät toisensa. Verojen keruu onkin lähinnä valtakunnan laajuista toimintaa varten, kun valtakunnan on pakko ylläpitää armeijaa, poliisia ja virastoja.

Vierailija

Käyttääkseni argumenttivirheenä kaltevaa pintaa...

Kielletäänkö kohta itse omasta metsästä puun hakeminen sytykkeiksi vai pitääkö sekin teettää ammattimiehellä?

Saako omalta pihalta haravoida lehdet vai pitääkö ostaa palvelu huoltomieheltä, joka käy pöristelemässä viiden aikaan aamulla lehtipuhaltimen kanssa?

Saanko keittää itse aamupuuron, vai pitääkö se käydä syömässä kahvilassa?

Jos työstä ei saa palkkaa, saa sitä tehdä niin paljon kuin huvittaa.

Vierailija
Dredex
Sellainen olisi ihanteellista, koska ei olisi ketään kapitalistia imemässä voittoja yhteisön selkänahasta.

Pahin riistäjä-kapitalisti on nykyään valtio ja kunnat. Rahaa on kuin roskaa, koska sitä otetaan ihmisiltä 20% + 20% molemmille.

Mutta paljonko siitä päätyy palveluihin ? 5% + 5%.

Loppu menee turhaan byrokratiaan, joka ei opeta lapsia, auta vanhuksia tai korjaa tiestöä. Vaan se arvioi näiden kaikkien toimintaa, joka kunnassa ja -ministeriössä erikseen, vuodesta toiseen uudet arviot ja raportit. Tästä johtuu työvoimapula TÄYSIN.

Mitä jos olisi miljoona virkamiestä arvioimassa kioskien, kauppojen ja kuntosalien valikoiman tarjontaa ?

Knalli ja sateenvarjo ohjelmassa oli kerran sairaala, jossa oli 500 työntekijää ilman yhtään potilasta, lääkäriä tai hoitajaa. Kaikki vaan hallintoväkeä.

Tärkein puheenaihe politiikassa pitäisi olla että mitkä asiat kuuluu poliitikoille ylipäätään. Kun vesilaitos tai sähkölaitos yksityistetään, niin ei tarvita arvioivia hallintoryhmiä valvomaan tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

Vierailija
PeterH
Minulla on pakastimessani paketti pimeänä tienattua talkoomakkaraa.

On sitä ollut täälläkin ja vielä pahempaa. Pullo keskaria (ei pakastimessa kuiteskaan), lisäksi vein kuoret kauppaan ja sain panttirahan (ilmoitin tietenkin tuloksi veroilmoituksessa).

Siks toisekseen. Älytön ja hyvin vaarallinen ajatus tämä talkootyön verotus. Talkootyön osuus on ollut laskusuunnassa, mutta silti nykyinen elintaso on hyvin pitkälle saatu aikaan talkootyöllä. Talkoilla ne rintamamiestalot rakennettiin, tiet pidettiin kunnossa ja naapurin emäntä tiineenä.

Vierailija

Talkootöistä pääosa on harrastustoimintaa, josta työntekijä ei sinänsä saa itselleen minkänlaista palkkaa, joten verotettavaa tuloa ei synny.

Esim. urheiluseurat pyörii täysin talkootyön varassa, joka käytetään nuorison harrastustoiminnasta seuralle aiheu´tuviin kuluihin.

Tämähän ei sinänsä ole harmaata taloutta, koska se ei kilpaile minkään alalla toimivan yritystoiminnan kanssa, harmaa taloushan määritelmänä nimenomaan tarkoittaa sitä, että jättämällä lakisääteisiä velvoitteita täyttämättä saadaan kilpailuetu muihin yrityksiin nähden ja tällä tavalla rapautetaan terveen yritystoiminnan pohja ja sitä kautta koko talouselämä.

Vierailija

Mitä lanttua?

Mikä tahansa yritys saa ottaa siivotakseen asuntoni. 1e/h. Enempää en viitsikään maksaa työstä, jonka voin itse tehdä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat