3G ja operaattorien tulevat ongelmat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

3G puhelimen saa jo alle sadalla eurolla. Mitä tapahtuu kun lähes kaikki soittavat Skypen tms. ohjelman avulla ilmaisia puheluita ja käyttävät viestintään ilmaisia pikaviestiohjelmia ja sähköpostia? Esim. DNA:lta saa halvimman datapaketin eli kiinteän netin, hintaan 9,80. Nekin, jotka ennen joutuivat maksamaan puheluistaan jopa sata euroa kuukaudessa, selviävät nyt(tai ainakin jatkossa) tuolla kympillä. Meganen datapakettikin on vain parikymppiä. 10-20 euron + nykyisten kaltaisten olemattomien kuukausimaksujen yhteishinta on varmasti paljon vähemmän kuin mitä ihmisten laskut ovat tällä hetkellä. Kysymys kuuluukin: mistä operaattorit saavat jatkossa rahansa? itse en näe muuta vaihtoehtoa kuin kuukausimaksujen ja datapakettien hintojen nostamisen.

olenkin sitä mieltä että valtion tulisi tästä syystä tarjota kansalaisille kohtuuhintaisia datapaketteja puhelimiin, etteivät nekin joudu jatkossa kärsimään datapakettien kalliista hinasta jotka eivät soita juuri ollenkaan.

Kommentit (7)

Vierailija

Etkö usko markkinamekanismiin ?

Se tulee hoitamaan asiat niin, että operaattorit erikoistuvat. Nythän ne on aika samanlaisia jos vertaa esim Ruotsin tilanteeseen.

Klo 17 jälkeen kaistan käyttö ei häiritse työkäyttöä, joten se tulee varmaankin olemaan kiinteän kk-maksun piirissä. Päiväkäyttö tuskin tulee olemaan ihan kk-maksuista.

Verkon käytössä ei juurikaan ole datan määrästä riippuvia kuluja, joten olen yrittänyt totuttaa itseni yöeläjäksi. Oletan että pitkällä aikavälillä yödata tulee olemaan halvempaa kuin päivädata. Samoin liikkuminen ruuhka-alueilla. Senhän näkee jo nyt lentolippujen hinnoissa. Jos taksit olisivat vapaita, niin myös yötaksit olisivat halvempia.

Vierailija

Miten nuo oikeasti toimii?. Eli onko sitä nopeutta oikeasti joka paikassa.Maksan nyt 1M yhteydestä 24,90/kk, ja tuo DNA:n 1M olisi 19,80/kk.

Käsittääkseni tuo DNA:n 1M on maksimi,joten mitähän se sitten on keskimäärin?

Vierailija
juctuc
Miten nuo oikeasti toimii?. Eli onko sitä nopeutta oikeasti joka paikassa.Maksan nyt 1M yhteydestä 24,90/kk, ja tuo DNA:n 1M olisi 19,80/kk.

Käsittääkseni tuo DNA:n 1M on maksimi,joten mitähän se sitten on keskimäärin?

Joka paikassa toimii tuon DNAn minimi, 384, joka minullakin on. tuo meganen yhteys on mahdollinen vain 3G verkon alueella.

Edit: itse ainakin katkaisen DNA laajakaistani kun tämä korvaa sen täysin.

Vierailija

Se nopeus on luonnollisesti jaettu saman solun käyttäjien kesken. Eli mitä enemmän käyttäjiä solussa, sitä kapeammaksi tulee kaista.

Soluja täytyy siis pienentää ja lisätä, jotta tulevaisuuden lisääntyvä käyttö voidaan hoitaa. Kustannukset luonnollisesti katetaan palvelumaksuista. Kiinteän datan maksavat voidaan varmaan tiputtaa ruuhka-aikana alemman prioriteetin luokkaan, jolloin eivät voi rohmuta paljoa kaistaa, jos siitä on pulaa.

Vierailija
ilesoft
Se nopeus on luonnollisesti jaettu saman solun käyttäjien kesken. Eli mitä enemmän käyttäjiä solussa, sitä kapeammaksi tulee kaista.

Soluja täytyy siis pienentää ja lisätä, jotta tulevaisuuden lisääntyvä käyttö voidaan hoitaa. Kustannukset luonnollisesti katetaan palvelumaksuista. Kiinteän datan maksavat voidaan varmaan tiputtaa ruuhka-aikana alemman prioriteetin luokkaan, jolloin eivät voi rohmuta paljoa kaistaa, jos siitä on pulaa.

4G tulee todennäköisesti ratkaisemaan tämän kaistanriittävyys-ongelman. Ja voihan apua hakea sitä odotellessa kovasti puhelimissa yleistyvästä wlanista. Porissahan on jo kaupungin kattava wlan-verkko, mikäli oikein olen käsittänyt.

Vierailija

En usko että tuommoinen priorisointihinnoittelu kestää.

Ihmisiä alkaa ärsyttämään jos tökkii edes satunnaisesti. He maksavat minimitasosta ja kk-perustaisesti, minä ainakin. Siksi on pakko tarjota sellainen vaihtoehto että toimii annetuilla spekseillä vain klo 17 jälkeen.

Minä en käytä kotikonetta ennen sitä, joten ostaisin sellaisen, enkä ole ainoa töissä käyvä. Viikonloppu olisi myös vapaata.

Langattomia ei voi käyttää nopean latenssin verkkopeliin. Paitsi ehkä flash-ofdm nippa nappa. Bittiä/ sek ei saisi olla ainoa valintaperuste.

Joku operaattori tulee erikoistumaan sitten pelaajille. Kyse on ihan samasta ilmiöstä kuin Airbus-juna/bussi - taksi. Taksi on pelaajille.

Vierailija
oge
En usko että tuommoinen priorisointihinnoittelu kestää.

Ihmisiä alkaa ärsyttämään jos tökkii edes satunnaisesti. He maksavat minimitasosta ja kk-perustaisesti, minä ainakin. Siksi on pakko tarjota sellainen vaihtoehto että toimii annetuilla spekseillä vain klo 17 jälkeen.

Minä en käytä kotikonetta ennen sitä, joten ostaisin sellaisen, enkä ole ainoa töissä käyvä. Viikonloppu olisi myös vapaata.

Langattomia ei voi käyttää nopean latenssin verkkopeliin. Paitsi ehkä flash-ofdm nippa nappa. Bittiä/ sek ei saisi olla ainoa valintaperuste.

Joku operaattori tulee erikoistumaan sitten pelaajille. Kyse on ihan samasta ilmiöstä kuin Airbus-juna/bussi - taksi. Taksi on pelaajille.

Onko kotikoneesi siis matkapuhelin vai tarkoititko käyttäväsi 3G verkkoa puhelimen kautta kotikoneessa? Tuo klo 17 jälkeen kuulostaa hyvältä, joskin vuorotyöläiset eivät siitä tulisi pitämään.
Edit: myöskään eläkeläisiä ja työttömiä, sekä nuoria, ei tuo klo 17 jälkeen tulisi kiinnostamaan. Vaikka koulussa iso osa päivästä meneekin, koululaiset haluavat käyttää nettiä välitunneilla, hyppytunneilla sekä koulupäivien jälkeen, jotka loppuvat tunteja ennen klo 17.

Uusimmat

Suosituimmat