Maapallon nopeus ja kiihtyvyydet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajatellaanpa tätä maapalloa. se kirtää akselinsa ympäri, sekä myös auringon ympäri. Myös linnunrata pyörii ja me olemme linnunradan laitamilla, eikä edes maapallon pyörimisakseli ole yhdensuuntainen linnunradan pyörimisakselin suhteen.

Kysymykseni kuuluu, millä nopeuksilla me avaruudessa liikumme, kun ottaa nuo kaikki edelliset nopeudet mukaan. Ja minkälaisista kiihtyvyyksistä (+ -) on kysymys esim. päiväntasaajalla. Eli maapallon pyörimisliike vaikka päiväntasaajan mukaan.

Ja onko tietoa siitä, mikä on liikenopeutemme esim. naapurigalaksien suhteen?

Kommentit (4)

Vierailija

Maa liikkuu Auringon ympäri n. 30 km/s. Linnunradan reunaosien - jossa Aurinkokuntamme sijaitsee - liike on (muistinvaraisesti heitettynä) yli 200 km/s.

Vierailija

Ja koko paikallinen ryhmämme Linnunrata mukaanlukien liikkuu jollakin noin 300-1000 km/s nopeudella Hydran suuntaan kohti ns. "suurta attraktoria". Tuo Suuri Attraktori vaikuttaisi viimeaikaisten havaintojen mukaan sijaitsevan jossakin Abel 3627 galaksin tienoilla.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Olen itse lukenut jostain seuraavaa että maapallo pyörisi päiväntasaajalla 1500 kilometriä tunnissa akselinsa ympäri ja maapallo pyörisi 30 kilometriä sekunnissa aurinkoa ympäri. 1500000 kilometriä päivässä linnunrataa ympäri, 700 kilometriä sekunnissa neitsyen galaksijoukkoa kohden ja toiset 700 kilometriä sekunnissa suurta attraktoria kohen jousimiehen tähdistöön päin...

Pidän itse tätä luotettavana mutta jos todella tarvit tietoa niin kannattaa tarkistaa jostakin.

Vierailija
Barbaari
Olen itse lukenut jostain seuraavaa että maapallo pyörisi päiväntasaajalla 1500 kilometriä tunnissa akselinsa ympäri ja maapallo pyörisi 30 kilometriä sekunnissa aurinkoa ympäri. 1500000 kilometriä päivässä linnunrataa ympäri, 700 kilometriä sekunnissa neitsyen galaksijoukkoa kohden ja toiset 700 kilometriä sekunnissa suurta attraktoria kohen jousimiehen tähdistöön päin...

Pidän itse tätä luotettavana mutta jos todella tarvit tietoa niin kannattaa tarkistaa jostakin.

Tuossa taisi tulla yksi 700 liikaa. Siis paikallinen galaksiryhmämme liikkuu kyllä suunnilleen Neitsyen galaksijoukkoa (Virgo) kohti mutta kuitenkin reippaasti ohi sen keskustan. Tätä kohdetta, joka siis on Hydran suunnassa kutsutaan Suureksi attraktoriksi. Paikallisen ryhmän (ja myös Linnunradan) nopeus kohti Suurta attraktoria on siis 700 km/s. Itseasiassa se vaihtelee 300-1000 km/s riippuen vertailukohdasta ja mittaajistakin.

Lisättäköön vielä, että Virgo liikkuu myös Suurta attraktoria kohti ja itseasiassa koko Virgon superjoukko, johon siis. mm. kuuluvat Virgon ja Paikallisen ryhmän galaksijoukot ja moni muu, liikkuvat kaikki tätä attraktoria kohti!

Uusimmat

Suosituimmat