Miksi avaruussukkulassa nestemäistä typpeä ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltasanomat kirjoittaa: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1447656

"Discovery pääsi jäämöhkäleestä huolimatta matkaan
23.10.2007 18:50, päivitetty 23.10. 19:13
Yhdysvaltalainen avaruussukkula Discovery pääsi lähtemään aikataulussa, vaikka vain muutama tunti ennen laukaisua sukkulan putkistosta löydettiin tankkauksen yhteydessä jäätä.

Jääkimpale oli kooltaan 4-10 senttiä ja se sijaitsi putkessa, joka syöttää hyisen kylmää nestemäistä typpeä sukkulan ulkotankista päämoottoriin."

Mihin avaruussukkulassa tarvitaan nestemäistä typpeä ? Hillitäänkö sillä jotenkin palotapahtumaa, vai miksi ?

Vähän tympeätähän tätä on täälläkin kysellä, mutta iltapäivälehdillä ei vielä ole omia keskustelupalstoja.

Kommentit (11)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Kaippa se happea oli,tietäähän nuo suomalaiset juurnalistit.

Kaivaisivat sen Buranin rakennuspaperit jostain niin saisivat jenkitkin enemmän rautaa avaruuteen kuskattua.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

"NASA:n avaruussukkula koostuu neljästä osasta. Se laukaistaan avaruuteen pystysuoraan kolmen perärungossa sijaitsevan päämoottorin ja kahden kiinteää ajoainetta polttavan moottorin avulla. Sukkulan kertakäyttöinen osa on sen päämoottorin ajoainetankki (engl. Space Shuttle External Tank, lyhenne ET). Päämoottorit käyttävät nestemäisiä polttoaineita, vetyä ja happea. Tankki painaa tyhjänä noin 30 tonnia, ja sisältää 554 m³ nestemäistä happea ja 1500 m³ nestemäistä vetyä. Täysi tankki painaa 750 tonnia ja siihen mahtuu noin 2 miljoonaa litraa polttoainetta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avaruussukkula
PS: Artikkelissa on outo juttu:" Laskeutumisen viimeisten vaiheiden alkaessa sukkulan nopeus on laskenut jo 111 kilometriin tunnissa."

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Alkuperäinen kysymys: Miksi avaruussukkulassa nestemäistä typpeä?

Siellä varmaankin on sitä oikeasti. Ehkä se on tarpeen kriittisten kohteiden jäähdyttämiseen. Tai voi olla jopa niin, että rakettimoottorin suuttimien jokin osa pitää jäähdyttää.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Muistelisin kaivaneeni urleja, josita näkyi buranin olevan lähellä mosvoaa suojan alla. Sinällään typerää miksi ei diilata rotisko jenkeille. Olisi hyötysuhteeltaan ylivoimainen.

Tosin sitä on sojuz-kalustokin...

Vierailija

ET:ssä on todellakin pieni nestetyppitankki. Typpeä käytetään syrjäyttämään mahdollinen vetykaasu nestehappisäiliön lähettyviltä. Siitä että pitääkö jotain kohtaa lisäksi jäähdyttää vielä päämoottoreissa, ei ole tietoa.

EDIT: Juu HowStuffWorks näköjään kertoo aiheesta

Vierailija

Sain jo vastauksen tuolta flightforumin puolelta:
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 187.0.html

Siitä englanninkielisestä linkistä en saanut täyttä selkoa, mutta ilmeisesti vetytankkia huuhdellaan typellä.
Katsoin sanakirjasta sanan "purge", niin se tarkoittaa "puhdistaa".

Roope Anttinen vastasi:

"liquid nitrogen is used to purge the intertank connection of any potentially explosive hydrogen gas"

http://science.howstuffworks.com/space-shuttle8.htm

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Ertsu
Sain jo vastauksen tuolta flightforumin puolelta:
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 187.0.html

Siitä englanninkielisestä linkistä en saanut täyttä selkoa, mutta ilmeisesti vetytankkia huuhdellaan typellä.
Katsoin sanakirjasta sanan "purge", niin se tarkoittaa "puhdistaa".
(...)
"liquid nitrogen is used to purge the intertank connection of any potentially explosive hydrogen gas"


Ymmärtäisin, että kyse on tosiaan puhdistamisesta: nestemäistä typpeä käytetään vedyn syrjäyttämiseen tuosta mainitusta liitoksesta.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Moottorit on yleensä jäähdytetty polttoaineella, sukkulan päämoottorin (SSME) tapauksessa nestevedyllä. Sitä tarvitaan polttokammion ja suuttimen jähdytykseen. Sitä varten noiden osien seinissä on valtava määrä kanavia, joiden läpi vety pumpataan ennen moottoriin syöttämistä. En kuitenkaan varmaksi tiedä, etteikö SSME:ssä voisi olla jotain osaa, johon on pantu typpijäähdytys.

Uusimmat

Suosituimmat