Keskustelu- tai väittelykumppaineiden halventaminen...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

nimittelyin tai laatusanoin näyttää yhä vain jatkuvan, myös virtuaaliareenoilla ja ehkä nimenomaan juuri niillä. Eihän Internet-palstoilla kommentoivan tarvitse kohdata kritiikkinsä kohdetta kasvokkain eikä hänen yleensä ole edes mahdollista tietää, kuka toinen kirjoittaja on.
Mutta minuakin joskus tympii, jos jotakuta kirjoittajaa moititaan yleiseksi typerykseksi hänen tietyistä asioista julkituomiensa mielipiteitten takia. Eikös eräs näiden keskustelupalstojen tarkoitus ole se, että ihmiset voivat vaikkapa hieman ns. kieli poskellakin heittää virtuaali-ilmaan ajatuskupliaan?
Mietinpä vain, miten monta hyödylliseksi osoittautunutta ideaa on saanut alkunsa järjettömän oloisesta ´ahaa`-ilotulituksesta. Näiden keksintöitusten kasvattajilla ja vaalijoilla pitää vain olla riittävän paksu nahka asiatonta kritiikkiä vastaan. Toisaalta tuossa nahassa tulee olla riittävästi läpäisykohtia, jotta rakentava arvostelu saattaisi pellepelottomat muokkaamaan ideoitaan toteutettaviksi, hylkäämään kelvottomat ajatuskudelmat tai siirtämään varastoon ne aatteet, joiden esiintuomisen etsikkoaika lienee vasta tulossa.

Sivut

Kommentit (84)

Vierailija

Jos joku viestii pääpiirteissään kahta teemaa vuosia, tuhansin, itseään toistavin viestein, piittaamatta neuvoista ja arvostelusta, häntä voi pitää idioottina tai mielisairaana.

Tietysti se voi olla kehittynyt ohjelma, mutta sen tekijät eivät aiheensa vuoksi vaikuta riittävän älykkäiltä.

Vierailija

Nimittely ja vastaväittelijää tyhmänä pitävä, rääkyy, kun ei osaa mitään muuta enää sanoa. Näyttää siis oman "tyhmyytensä" tavallaan. Mutta useinhan se on niin että me ihmiset toimimme peilinä toisillemme. Omat vikamme näemme helpommin toisista, tai olemme näkevinämme toisinaan.

Kun lukee nettiä ja etenkn foorumeja, niin hyvin äkkiä havaitsee samat nimittelijät joka foorumilta. Heitä ei voi olla huomaamatta. Sama tyyli, itse ovat olevinaan hyviä ja kohteliaita, kirjoittavat "roskaa" muista ja nimittelevät, eivät ymmärrä vielä mitä käytöksellään näyttävät itsestään muille.

Tässä yksi päivä lueskellessani yhtä toista foorumia, oli kuin olisi lukenut yhden tälläkin foorumilla kirjoittelevan tekstiä. Sama heppu. Eri nimimerkki vain.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Minulla on tunne, että tämä aihe liittyy jotenkin kreationismiin, josta en tiedä mitään, mutta siitä irrallaan mainittuna:

Piru Naiseksi
Mutta minuakin joskus tympii, jos jotakuta kirjoittajaa moititaan yleiseksi typerykseksi hänen tietyistä asioista julkituomiensa mielipiteitten takia.

Joitakin syitä siihen miksi kenties suurestakin joukosta ihmisiä voi saada vaikutelman, että he kaikki uskovat jonkun olevan typerä:

a) heidän asioiden - ainakin tiettyjen sellaisten - erottelukykynsä on surkea. He eivät erota asiaa A asiasta B, eikä asiaa B asiasta C, vaan kaikki ovat heille A:ta. Ja kun he ovat jo A:n assosioineet typerehtimiseen, niin he assosioituvat samaan myös B:stä ja C:stä.
b) he pelkäävät toisiaan. Parempi vaan toimia niin kuin muutkin, niin ei sitten itse ajaudu halveeraamisen kohteeksi.
c) heiltä puuttuu tietoa, näkemystä ja kokemuksia, joiden avulla he voisivat ymmärtää kohdehenkilön näkemykset kuten kohdehenkilö itse ne näkee.
d) he tekevät niin ihan huvikseen. Arvot ja moraali ovat menneen ajan keksintöjä, nyt on muotia sikailla. Röh, röh.

http://arkiston.hoito.org/teksteja/seka ... njuttu.php

Vierailija
smarko
a) heidän asioiden - ainakin tiettyjen sellaisten - erottelukykynsä on surkea. He eivät erota asiaa A asiasta B, eikä asiaa B asiasta C, vaan kaikki ovat heille A:ta.

Omat näkemyksensä asiasta A on niin voimakkaasti iskostuneet heidän päähänsä, että kaikki siltä väliltä on tietenkin auttamattomasti väärin ja potaskaa.
Itse asiassa, heille ei ole edes olemassa mitään "väliä" A:sta B:hen (eroa A:lla ja B:llä) sillä on vain yksi ja ainoa oikea A johon ei kuulu mitään vivahteita mistään.
Asiat, joista saa kokemusta vain kokemalla ja joita ei olla voitu tilastoida (koska tilastoinneille on aina syynsä, kuten rikossellaiset) ovat siis olemassa olemattomia ja niistä kertoja/kirjoittaja puhuu perättömiä?

Henkilöt, joiden elinympäristöt poikkeavat paljon toisistaan, näkevät asiat eri tavalla ja harvoin kohtaavat konfliktitta, sillä molemmat ovat kuitenkin oikeassa niiden omien kokemustensa myötä.
Tällä sivustolla on ikävä kyllä myös henkilöitä, joilla ei kokemuksia joistakin asioista tunnu olevan lainkaan ja jos niitä ei itsellään ole, niitä "ei ole" muillakaan.

Kokemusten keräilyä on lienee sekin, että he kartuttavat "tietopaljouttaan" lähinnä toisten arvosteluun liittyen, vaativat eri tilastoja asioista -myös niistä joista tietävät ettei tilastoja pidetä- sekä usein omia linkityksiään kumottavaksi (ylpeänä kuin olisivat omaa aikaansaannostaan) laiminlyöden täysin ad hominemilla höystettynä toisten aiemmat esitykset myös siten, että jonkun tutkimuksen tai linkin takaa löytyvän kirjoituksen esille tuoja on "vastuussa" esille tuodusta tekstistä kuin olisi sen itse kirjoittanut... Negatiivisessa valossa, totta kai.

Ad hominem-tyypeillä on myös tapana hylätä omat faktana pitämänsä linkitykset välittömästi silloin, kun niiden takaa löytyykin asiaa jonka voi tulkita myös vastakkaisesti. Toisin kuin vastustajanaan pitämänsä, he itse eivät tietenkään ole "vastuussa" linkityksistään eikä heidän tarvitse vastata esille otettuihin kysymyksiin.

Myös haukkumamielessä tehdyt "keskusteluavaukset" toisista nimimerkeistä ovat "hanuripuolen" tavaraa.

Vierailija
Kuukkeli
smarko
a) heidän asioiden - ainakin tiettyjen sellaisten - erottelukykynsä on surkea. He eivät erota asiaa A asiasta B, eikä asiaa B asiasta C, vaan kaikki ovat heille A:ta.

Omat näkemyksensä asiasta A on niin voimakkaasti iskostuneet heidän päähänsä, että kaikki siltä väliltä on tietenkin auttamattomasti väärin ja potaskaa.
Itse asiassa, heille ei ole edes olemassa mitään "väliä" A:sta B:hen (eroa A:lla ja B:llä) sillä on vain yksi ja ainoa oikea A johon ei kuulu mitään vivahteita mistään.
Asiat, joista saa kokemusta vain kokemalla ja joita ei olla voitu tilastoida (koska tilastoinneille on aina syynsä, kuten rikossellaiset) ovat siis olemassa olemattomia ja niistä kertoja/kirjoittaja puhuu perättömiä?

Henkilöt, joiden elinympäristöt poikkeavat paljon toisistaan, näkevät asiat eri tavalla ja harvoin kohtaavat konfliktitta, sillä molemmat ovat kuitenkin oikeassa niiden omien kokemustensa myötä.
Tällä sivustolla on ikävä kyllä myös henkilöitä, joilla ei kokemuksia joistakin asioista tunnu olevan lainkaan ja jos niitä ei itsellään ole, niitä "ei ole" muillakaan.

Kokemusten keräilyä on lienee sekin, että he kartuttavat "tietopaljouttaan" lähinnä toisten arvosteluun liittyen, vaativat eri tilastoja asioista -myös niistä joista tietävät ettei tilastoja pidetä- sekä usein omia linkityksiään kumottavaksi (ylpeänä kuin olisivat omaa aikaansaannostaan) laiminlyöden täysin ad hominemilla höystettynä toisten aiemmat esitykset myös siten, että jonkun tutkimuksen tai linkin takaa löytyvän kirjoituksen esille tuoja on "vastuussa" esille tuodusta tekstistä kuin olisi sen itse kirjoittanut... Negatiivisessa valossa, totta kai.

Ad hominem-tyypeillä on myös tapana hylätä omat faktana pitämänsä linkitykset välittömästi silloin, kun niiden takaa löytyykin asiaa jonka voi tulkita myös vastakkaisesti. Toisin kuin vastustajanaan pitämänsä, he itse eivät tietenkään ole "vastuussa" linkityksistään eikä heidän tarvitse vastata esille otettuihin kysymyksiin.

Myös haukkumamielessä tehdyt "keskusteluavaukset" toisista nimimerkeistä ovat "hanuripuolen" tavaraa.

Tuo "litaniasi" taitaa todellakin kuvata loistavasti tälläkin palstalla tapahtuvia epähienoja kirjoituksia muista kirjoittajista. Mutta ei saa unohtaa että on ehkä niihin itsekkin kiukus päissään joskus sortunut, on hyvin helppoa sortua samaan, mitä mollaajat toitottaa, kostamista tavallaan. Aikansa kun härnäävät niin itse kukin saattaa "räjähtää" vaikkei ehkä ilkeä ihminen olekkaan. Sitä kun provoseerantuu joskus näitten jaarittelijoitten nimittelevään ja happamaan tyyliin.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Niinhän se usein taitaa olla, että mikäli tullaan tälle palstalle floodaamaan jotain itse kannattamiensa ajattelutapojen kirjoittajien linkkejä, niin varsinaisessa keskustelussa ei löydy mistään eväitä silloin kun sitä omaa päätä pitäisi jotenkin käyttää asioiden selittämiseen. Jostain kumman syystä oletetaan, että niitä kirjoituksia lukevat ihmiset nielevät ne ajatukset ollenkaan mitään itse ajattelematta. Toisaalta siinä on tavallaan sitten tavoitteena muiden aivopeseminen samaan ajattelutapaan ja toisaalta sitten haetaan seuraa siihen itse tiettyä ajattelutapaa kannattavaa näkemykseen, että tunnettaisiin olevansa oikeassa. Toisinaan sitten ollaan sen verran opiskeltu, että osataan selitellä jollain tapaa niitä omia suoltamiaan linkkejäkin, mutta nekin mielipiteet ollaan sitten kopsattu jostain sille alalle erikoistuneelta palstalta ja niitä esitetään ominaan.

Eipä taida juolahtaa sellaisten ihmisten päähän, että jotkut ajattelutavat uppoavat helpommin asioista tietämättömän päähän ja he itse ovat oikein todisteena siitä sitten sitä valmiiksi pureskeltua soopaa muille väkisin suoltaessaan. Koska tämä on tiedepalsta, niin täällä on sitten niitäkin, jotka ovat opiskelleet paljon eri alueilta ja toisaalta niitäkin, jotka ovat käytännössä nähneet paljon erilaisia asioita elämässään ja niistä oppineet kuten tapaamiltaan ihmisiltäkin. Jotenkin huvittavaakin, että tänne tullaan toisinaan aika kevein eväin sitten yrittämään käännyttämään muita siihen itse kannattamaansa ismiin tai vastaavaan ja sitten kitistään, kun ei uppoakaan kuin kuuma veitsi voihin heidän haittelunsa täällä olevien aivoihin.

Aika paljon taitaa kuitenkin noissa nimittelilöissä yms. olla sitten iältään nuoria tyyppejä, joitten maailman-ja elämänkin katsomus on aika rajattu kuten tietomääräkin. Siinä missä aikuinen pystyy hillitsemään tunteitaan ja yrittämään ajatella selkeästi, niin vielä persoonaltaan kehittymätön ja kapean näköalan omaava sitten polttaa päreensä helposti, kun kaikki ei menekkään mielen mukaan eivätkä muut reagoi odotetulla tavalla.Aikuinen tietää, että elämällä on monet kasvot ja ihmisten näkökannat ovat monista asioista riippuvaisia, mutta nuori olettaa kaikkien muiden ajattelevan itsensä kanssa täysin samalla tavalla ja reagoivankin saman tyyppisesti. Toisinaan vielä nuorilla on se luulo, että muitten nimittely yms. nostaa heidän osakkeitaan ympäristön silmissä, vaikka se käyttäytymistapa on juuri se, joka tuo heidän ikänsä selvimmin esille. Nimittely ja mollaaminen yms. ovat sellaisen henkilön aseita, jolla henkiset yms. eväät loppuneet ja tietomäärä sen enempää kuin ei kokemuskaan riitä keskustelun jatkamiseen.

Yleensä ottaen nimittelijöitä ja vastaavia löytyy niistä keskustelijoista, joilla kirjoitusten pituus on aina 2-3 lausetta kerrallaan ja muuten linkitetään jonkun muun ajatuksia ja kirjoituksia sitten tukemaan jonkin sorttista soopaa. Myös melko usein nämä pääosin esiintyvät jollain tapaa jotakin ryhmää kohden negatiivisia tunteita lietsovien parissa, joilla ei ehkä ole muutenkaan sitten kuin erittäin kapea kosketus todellisuuteen, mutta melko suuret luulot itsestään ja älykkyydestään. Ihan eri asia ovat sitten ne, jotka pimahtavat tultuaan liian täyteen ko. tyyppien tuputtamaa sontaa ja räjähtävät mitan tultua täyteen. Heidän tapauksessaan se hyväksyttäköön ja toisaalta kyllä tolloille täytyy jonkun kertoa heidän olotilastaan, vaikka ei ehkä perille menekkään vaikeimmissa tapauksissa. Kuitenkin toivoa on sen verran, että riittävän useasti saman tyyppisen vastaanoton saanut sonnan levittäjä saattaa ns. valaistua ja miettiä onko se mitä muille yrittää syöttää sittenkään se totuus, vai vainko se minkä haluaa jostain itselleen edullisesta syystä johtuen olevan totuus.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Hyvin kirjoitettu Stinger Minä menen avartamaan maailmankatsomustani koiralenkille nyt. On siis muutakin kuin tietotekniikkaa. Pikkaisen säätila jäähtyy, mutta ennustusten mukaan on tilapäistä. Pohtikaa, pohtikaa. Minä ainakin katson ulkona tähtitaivaalle. Jos löytäisin sen iltatähden itselleni

Vierailija
tiäremiäs
Itseppä en oo ketään halventanut, vaikka minua on noin 100 kertaa halvennettu.
Minä en ole sua milloinkkaan halventanut. Päin vastoin. Olen sua kannustanut, koska oivalluksesi ovat todella teräviä, ajankohtaisia. Ihan kuin pilapiirtäjä Hurmerinnan piiroksissa. Tässäpä osoite http://fi.wikipedia.org/wiki/Olavi_Hurmerinta

On joitain nikkeja. Kuten eräs Jankkaaja_24fi jonka kanssa saattaa palaa hihat. No hänellä on aikaa miettiä, ja kirjoitella. Kaikilla meillä ei sitä ole.

Vierailija
Lassi
tiäremiäs
Minä en ole sua milloinkkaan halventanut. Päin vastoin. Olen sua kannustanut, koska oivalluksesi ovat todella teräviä, ajankohtaisia. Ihan kuin pilapiirtäjä Hurmerinnan piiroksissa. Tässäpä osoite http://fi.wikipedia.org/wiki/Olavi_Hurmerinta

On joitain nikkeja. Kuten eräs Jankkaaja_24fi jonka kanssa saattaa palaa hihat. No hänellä on aikaa miettiä, ja kirjoitella. Kaikilla meillä ei sitä ole.

Monella meistä taitaa olla joku/jotkut täällä, joiden takia poltamme päreemme. Täytyy harjoitella itsehillintää, eikä vastata niille jankkaajille/jaarittelojoille/nimittelijöille. Parasta on jos pystyy antaa jankkaajien jankata yksikseen. Se on vaikeaa, mutta päivä päivältä se menee paremmin ja paremmin.

Vierailija
tiäremiäs

Älä ota sitä itseesi. Olet hyvä tyyppi, väärinymmärretty usein.
Aika rämäpäinen vaan välillä. Mutta kiltti...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat