Tupakkatuotteiden vero

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä miltä porukka olis siitä, että tupakkatuotteiden vero % nostettaisiin ainakin 500% ja verorahat käytettäisiin terveydenhuoltoon?

Mielestäni hyvä idea.

Kommentit (12)

Vierailija
McKay
Mitä miltä porukka olis siitä, että tupakkatuotteiden vero % nostettaisiin ainakin 500% ja verorahat käytettäisiin terveydenhuoltoon?

Mielestäni hyvä idea.

Jos ei nyt ihan kerralla niin ainakin sillä tavoin että nousu on jatkuvaa. Esim. Tyyliin kerran vuodessa 50 senttiä lisää askin hintaan verona.

Vierailija
aleksialeksi
McKay

Mielestäni hyvä idea.

Jos ei nyt ihan kerralla niin ainakin sillä tavoin että nousu on jatkuvaa. Esim. Tyyliin kerran vuodessa 50 senttiä lisää askin hintaan verona.

Ei mulla ole varaa ostella hirmukallista tupakkaa. On jo nyt liian kallista, joten olen alkanut Henry Millerin tavoin suosimaan kadulta kerättyjä tumppeja...

Vierailija

Bensan verotusta pitäisi nostaa ja rahat siitä antaa tupakoitsijoille. Koska itse en aja autoa joten en halua että kukaan muukaan ajaa. LOL
Mielestäni veroja pitäisi laskea oli kyseessä sitten alkoholi, tupakka tai elintarvikkeet. Ymmärrän kyllä että kukkahatut ei voi käsittää sitä miten joku haluaa polttaa ja siten tuhota oman tulevaisuuden. Tähän voin vastata että kuolen todennäköisesti muuhun kuin tupakkaan... Luultavasti maksa lopettaa toimintansa tai minä lopetan oman toiminnan koska olen kyllästynyt tämän palstan typeriin ideoihin....

Vierailija
Bensan verotusta pitäisi nostaa ja rahat siitä antaa tupakoitsijoille. Koska itse en aja autoa joten en halua että kukaan muukaan ajaa. LOL
Mielestäni veroja pitäisi laskea oli kyseessä sitten alkoholi, tupakka tai elintarvikkeet. Ymmärrän kyllä että kukkahatut ei voi käsittää sitä miten joku haluaa polttaa ja siten tuhota oman tulevaisuuden. Tähän voin vastata että kuolen todennäköisesti muuhun kuin tupakkaan... Luultavasti maksa lopettaa toimintansa tai minä lopetan oman toiminnan koska olen kyllästynyt tämän palstan typeriin ideoihin....

Mun puolesta porukka saa vaikka kuivattaa omaa pa*kaansa ja polttaa sitä. Kyse on vaan siitä, että polttaminen ja juominen maksaa yhteiskunnalle miljoonia euroja.

Vierailija

Yhteiskunnan perusedellytyksiin kuuluu terveudenhuollon turvaaminen. Tupakointi on ihmisen terveyttä vahingoittava ulkopuolinen tekijä ja tupakointi on täysin ihmisen oma valinta. Olenkin tästä syystä monesti pohtinut, onko oikeudenmukaista että yhteiseen hyvään kerättyjä rahoja käytetään sairauksien hoitoon jotka johtuvat yksilön omasta valinnasta, vaikka terveyshaitat on varmasti jo jokaisella selvillä.

Älkää ottako tätä väärin. En tuomitse tupakointia, polttakaa niin paljon kuin haluatte, mutta maksakaa myös tästä seurautuvat terveyshaitat itse. Minä olen päättänyt olla tupakoimatta ja käyttämättä alkoholia monesta syystä. Säästyy rahaa, terveyttä ja myös aikaa. Kärsiikö joku siitä että minä en polta? Miksi minä sitten kärsin siitä että joku toinen polttaa?

Tästähän viisaimmat vetää sen johtopäätöksen, että pitäisikö epäterveellisesti syövien myös kustantaa terveydelleen kohdistuvat haitat itse? Jos taloudellinen tilanteen johdosta ei pysty syömään terveellisemmin, niin tällöin ei tätä voi vaatia. Kuitenkin jos asia ei ole rahasta kiinni, niin olen sitä mieltä että tätä voisi soveltaa myös epäterveelliseen ruokavalioon. Toisaalta ruoka, oli se sitten epäterveellistä tai ei, on kuitenkin elämän kannalta välttämätöntä (tupakka ja alkoholi eivät sitä ole) joten tässä voisi soveltaa jonkinlaista omavastuu-järjestelmää sen mukaan kuinka paljon henkilö on valmis tekemään töitä terveytensä eteen.

Vapaus ja vastuu kulkevat aina käsi kädessä. Nyky-yhteiskunnassa tuo jälkimmäinen tuntuu vaan jäävän aina joksikin kaukaiseksi huudoksi sinne taustalle kun paasataan vapaudesta. Sinulla siis on vapaus polttaa tupakkaa, juoda alkoholia, syödä epäterveellisesti, ajaa ylinopeutta autolla tai vaikkapa juosta puuta päin niin kovaa kun jaksat, mutta KANNA VASTUUSI NÄISTÄ TOIMISTA ÄLÄKÄ SYSÄÄ NIITÄ JONKUN MUUN HARTEILLE AINA KUN SE ON MAHDOLLISTA.

Vierailija

Mitä korkeampi tupakan hinta on, sitä enemmän sitä salakuljetetaan ulkomailta.

Salakuljetetuista askeista ei valtio saa penniäkään. Hinnan pitää olla korkea, mutta ei niin korkea, että se kannustaa laittomaan verottomaan maahantuontiin.

Vierailija

Itse röökaan maltillisesti about neljä askia viikossa. Voisihan tuota tupakan veroa korottaa kevyesti, ei tietenkään liikaa, koska silloin salakuljetus alkaa kukoistaa.

Sätkien kääriminen on komeaa puuhaa ja tulee askitupakkaa paljon halvemmaksi. Niitä on toisinaan blaadattava, koska köyhyys painaa armotta. Mutta saatana kun ne savukepaperit maksaa Suomessa niin paljon, ettei mitään järkeä. Siispä tilaan niitä ulkomailta, missä maksavat oikean määrän rahaa.

Vaikka poltankin, en suosittele kellekään enkä kaipaa mitään veroalea, koska tupakka on vitunmoista myrkkyä. Muna ei seiso ja yskä vaivaa. Kevyttä veronkorotusta vaan. Tupakointi on luksusta & paheellista.

Vierailija
Rasputin359
Älkää ottako tätä väärin. En tuomitse tupakointia, polttakaa niin paljon kuin haluatte, mutta maksakaa myös tästä seurautuvat terveyshaitat itse.

Tuo olisikin reilua, toisin kuin se että KAIKILTA tupakoitsijoilta kerätään rahaa JOIDENKIN tupakoitsijoiden hoitamiseen. Miksi on niin vaikeaa vaikkapa kirjata lakiin että kymmenen vuotta polttaneelle ei yhteiskunta korvaa keuhkosyövän hoidosta penniäkään? Tai että kymmenen vuotta dokanneelta ei hoideta maksakirroosia tai tehdä maksansiirtoja?

Ja toisaalta vastaavasti; jos saa keuhkosyövän ja lääkäri antaa vuoden elinaikaa, niin olisi reilua saada siihen saakka maksettu työeläke könttäsummana saman tien. Ja toisaalta heti samalla potkitaan tietenkin töistä vittuun eikä lisää töitä anneta. Vittuako sitä kuolevalle duunia?

Siis voisihan nämä asiat hoitaa järkevästi, en tiedä mikä sen estää. Epäilemättä joku perkeleen ihmisoikeuspellejärjestö. Stna.

Vierailija
Miksi on niin vaikeaa vaikkapa kirjata lakiin että kymmenen vuotta polttaneelle ei yhteiskunta korvaa keuhkosyövän hoidosta penniäkään? Tai että kymmenen vuotta dokanneelta ei hoideta maksakirroosia tai tehdä maksansiirtoja?

Entäs jos on polttanut 10 vuotta yhden tupakan jokatoinen päivä?
Sama kohtelu kun ihmisellä joka on polttanut 10 vuotta ja askin päivässä?

Ja mikä on dokaamista? Juo kerran kuukaudessa kännit? Entäs ne jotka juo joka päivä viiniä tai yhden pullon olutta?
Ja sitten on vielä ihmisten erot, joku on kännissä 4 kaljasta joku tarvitsee 20.

Aika vaikeaksi menis.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Rasputin359

Vapaus ja vastuu kulkevat aina käsi kädessä. Nyky-yhteiskunnassa tuo jälkimmäinen tuntuu vaan jäävän aina joksikin kaukaiseksi huudoksi sinne taustalle kun paasataan vapaudesta. Sinulla siis on vapaus polttaa tupakkaa, juoda alkoholia, syödä epäterveellisesti, ajaa ylinopeutta autolla tai vaikkapa juosta puuta päin niin kovaa kun jaksat, mutta KANNA VASTUUSI NÄISTÄ TOIMISTA ÄLÄKÄ SYSÄÄ NIITÄ JONKUN MUUN HARTEILLE AINA KUN SE ON MAHDOLLISTA.

Kantaisin mielelläni vastuuta, jos vain yhteiskunta tarjoaisi siihen mahdollisuuden. Käytännössä niin, että vapautuisin siitä osuudesta maksamiani veroja ja veroluonteisia maksuja, jotka kuluvat sairaanhoito- ja eläkejärjestelmien pyörittämiseen, ja ottaisin vakuutusyhtiöltä sairausvakuutuksen ja sijoittaisin itse (tai kaupallisen eläkevakuutuksen kautta) osan rahoistani eläkkeeseen. Toki olisi kohtuullista, että valtio verottaisi minuun kasvatusvaiheessa panostamansa terveysmenot jollakin aikavälillä, mutta kun potti olisi maksettu, maksut loppuisivat.

Kyllä se olisi keskituloisille edullista, mutta vääjäämättä pienituloisten hoidon taso laskisi. Ja toisaalta oikeudenmukaisesti toimiakseen systeemin pitäisi olla niin kova, että veroista irtisanoutuneelle todella osoitettaisiin sairaalassa ovea, jos vakuutusta ei ole ja rahat loppuvat, vaikka seurauksena olisi kuolema. Se olisi sitä vastuunkantoa. No, en sitten tiedä onko keskimääräinen juntti kykenevä ymmärtämään tällaisia asioita. Välillä tuntuu, ettei tavallinen laumalammas elämältään muuta halua kuin sitä että valtio holhoaa ja kantaa ikävän vastuun, maksoi mitä maksoi.

Vierailija

Neutroni, haaveilemasi systeemihän on jo Yhdysvalloissa käytössä. Sen etuihin voit tarkemmin perehtyä vaikka katsomalla "Sickon".

Juju on siinä, ettet voi tietää, mitä elämä tiellesi heittää. Jos sinä tai perheenjäsenesi sairastuisitte vakavasti ja pysyvästi, olisivat vakuutusyhtiön maksukatot äkkiä kiireessäsi (vrt. kanstapää) kiinni ja kudpai elämä.

Suomessa on tähän asti pidetty kunnia-asiana sitä että heikoista ja avuttomista pitää yhteisvoimin pitää huolta.

Uusimmat

Suosituimmat