Uskonnon opetus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt siis kyselen teiltä pieniltä ihmisiltä mielipiteitä ja omia ehdotuksia siitä, miten uskonnon opetus tulisi järjestää kouluissa.

Oma ehdotukseni olisi seuraavanlainen.
Uskontoa käydään läpi puolueettomasta kannasta, mieluiten vasta yläasteella kun lapsoset kykenevät paremmin ymmärtämään uskonnon merkityksen. Aloitettaisiin siis ihan perusasioista, eli mitä on uskonto. Siitä edettäisiin uskontojen syntyhistoriaan ja merkitykseen. Ja niin edelleen. Sitten alettaisiin käydä läpi eri uskontokuntia aikakausittain, ja koska niitä todellakin on paljon ei kaikkia voi käydä läpi perusteellisesti mutta mainintojen ja lyhyiden ei ulkoa opeteltavien tiivistelmien joukosta kiinnostuneet hakekoot itse tietoa jossain elämänsä vaiheessa. Koulu ei siis opettaisi uskontoa uskonnon itsensä vaan sivistyksen takia.
Täten nuori henkilö saa mahdollisimman laajan maailmankuvan uskontojen kohdalta joloin omassa elämässä voi sitten valita, jos joku miellyttää.

Mutta mitä uskontoja (suuruskontojen lisäksi) tulisi käydä perusteellisemmin läpi?
Uroboros kultti, muinaissuomalaisuus ainakin, jos minulta kysytään ja lisäksi joitakin muita. Elinvoimaiset uskonnot tulisi ainakin käydä jossain määrin läpi. Yhteen uskontoon keskittyminen ei avarra maailmaa kovinkaan paljon, vai kuinka?

Ja nyt... Löytyykö muita mielipuolia?

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Eiköhän meillä ainakin uskonnon opetus mene aika neutraalisti. Opetetaan perusasiat niistä suuremmista uskonnoista. Mutta tietenkin kristinuskoon perehdytään enemmän mitä muihin uskontoihin, siis jos valtio on kristillistä perustaa omaava entinen kristitty valtio. Nykyäänhän kristityt valtiot on etupäässä sekulaarisia. Mutta kristinuskon perinteitä opetetaan uskototunnilla, jotta lapset oppisi kristillisen kulttuurin historian. Jotta ei siinä mitään uskonnollisia saarnoja pidetä lapsille.

Se on taas sitten aivan eri asia niissä uskonnollisissa yksityiskouluissa. Niissä painostetaan eniten sen ryhmän uskontoa, oikein uskonnollisesti, myös rukoillen.

Vierailija

Itse läpikäymäni uskonnonopetus: Ala-asteella puisevia tarinoita Vanhasta Testamentista ja joskus 5-6 luokilla Uusi Testamentti. Uskontunnustuksesta piti osata pätkä ulkoa, ei kokonaan. Seiskalla katsottiin jo että miten kristillinen kirkko on jakautunut, ja muistaakseni vasta sen jälkeen tutkittiin muita maailman uskontoja. En tiedä olisiko ollut vaihtoehtoja ev.lut. opetukselle, mutta yläasteella ainakin hyväksyttiin se, että lakkasin käymästä koulun kirkkotilaisuuksissa.

Lukiossa olisin valinnut ET:n, mutta koska olisin ollut ainoa, sovittiin open kanssa että sama se. En kyllä paljoa muista kurssisisällöistä, etiikkaa taisi olla. Jossain vaiheessa pohdittiin että mitä oikeasti Jessestä tiedetään, ja mitä lähteitä on käytössä.

Vierailija

Omat kokemukseni sanovat muuta.

Uskontoa harrastetaan yhäkin koulujen aamunavauksissa ja ruokarukouksia lausutaan ainakin ala-asteella. Raamatun tarinoita käydään läpi ja kirkosta ei sallita jäädä pois ellei ilmoita olevansa uskonoton ja täten uskonnon opetuksesta vapaa. Kirkosta pois jääminen laskettiin pinnaamiseksi. Alaikäinen ei saa erota kirkosta ilman vanhempien suostumusta ja jolleivat he salli lapsen eroamista kirkosta on uskonnon opetus heille pakkopullaa. Nykyisinkin opetetaan kouluissa ainakin ev.lut ja ortodoksisia kirkon juttuja erikseen. Yläasteella käytiin nopeasti läpi muita valtauskontoja. Kristillistä historiaa opetetaan kaunistellen (kuten muutoinkin historiaa tarkastellaan länsimaiden näkökulmasta) ja se istutetaan jo ala-aste ikäisten päähän siten, ettei heille usein myöhemminkään tule mieleen kyseenalaistaa tai tutkia asiaa syvempää. Kristillisestä moraaliopetuksesta ja Raamatusta jätetaan kokonaan mainitsematta uskomattoman paljon asioita.
Ja kyllä meillä ainakin opeteltiin milloin mitäkin ulkoa. Kokeessa piti osata uskontunnustukset ja muitakin höpinöitä joihin en pienenäkään ymmärtänyt. Lapset eivät edes ymmärrä jumaluuden tai koko uskonnon käsitettä tarvittavalla tavalla. Lisäksi ala-asteikäisille opetetaan nimenomaan kristilliset käsitykset ennen kuin aletaan tutkia uskontoa suuremmalta alalta, tai ennen kuin perehdytään perusasioihin.

Elämänkatsomustiedon tunneilla käydään läpi samankaltaisia asioita kuin filosofian tunneilla. Uskonnoista ei opeteta laajemmassa mittakaavassa mitään.

Tämän takia suomalaisten uskontotietämys jää suppeaksi ja maailmankatsomus ei avarru.

Vierailija

Miksi uskontoja yleensäkään pitää opettaa muusta kulttuurihistoriasta erillään? Vastaus on helppo keksiä.

Vierailija

Ihan vielä senkin verran, että itse pakanana olen kokenut syrjintää koulussani. Minulta kysellään uskomattomia asioita silkasta ymmärtämättömyydestä. Joissain piireissä pakanauskonnoista tms. lukeminen on ilmeisesti jonkinsorttinen tabu johtuen juuri ennakkoluuloista.
Luullaan, että tiedetään.

Vierailija
SAMAEL
Miksi uskontoja yleensäkään pitää opettaa muusta kulttuurihistoriasta erillään? Vastaus on helppo keksiä.

Hyvin totta. Uskonnollisuus on kodin, ja mieluiten kypsyneen yksilön itsensä, vastuulla, ei koulujen.

Vierailija
Radiant Dragon
SAMAEL
Miksi uskontoja yleensäkään pitää opettaa muusta kulttuurihistoriasta erillään? Vastaus on helppo keksiä.



Hyvin totta. Uskonnollisuus on kodin, ja mieluiten kypsyneen yksilön itsensä, vastuulla, ei koulujen.

Uskonnon voi sanoa myös kuuluvan historiaan. Uskonnoillahan oli ennen vanhaan suuri valta päättää ihmisten asioista. Näin on edelleenkin muutamissa valtioissa, valitettavasti.

Minusta se on oikein että lapsia opetetaan uskonnonhistoriasta ainakin. Uskonnonhistorian opettaminen koulussa tulisi olla saman kaltaista kuin esim. historian opetus. Ja monessa paikassa/koulussa se onkin niin.

Vain se että emme tykkää uskonnoista, ei oikeuta meitä yrittämään sellaista koulusysteemiä, missä lopetettaisiin kokonaan uskonnonhistorian opetus. Koska uskonnoilla on omat historiansa, kuuluu ne ainakin historiaan. Jotta en katso aiheelliseksi salata lapsilta uskontojenhistoriaa. Tieto on aina tietoa. Uskovaisissa kouluissa siitä tiedosta muodostuu saarnaaminen ja lasten täytyy yrittää käyttäytyä sen uskonnon normien mukaan.

Vierailija

Olen itse 14v ja omasta mielestäni lapselle ei täytyisi puhua uskonnosta mitään vaan antaa itse päättää myöhemmällä iällä ryhtyykö ateistiksi vai hihhuliksi. vähän sama kuin sinun olisi pakko leikata kaveriltasi sormi tai silmä mutta et anna kaverisi päättää vaan teet sen itse. omassa koulussani on onneksi suurin osa ateisteja (olen käännyttänyt kaikki ) ja uskontoa ja biologiaa opetetaan tasapainottavasti valitettavasti kaikissa kouluissa ei ole näin.

Vierailija

Uskontojen historia ja kehitys onkin tarpeellista oppia, ja uskontojen rooli yhteiskunnassa. Tunnustuksellinen uskonnonopetus ei oikein sovi kritiikittömille lapsukaisille. Kun itsestäänselvänä historiallisena totena opitaan Mooseksen ja Jeesuksen tempaukset, on vähän kummallista oppia myöhemmin ymmärtämään kaiken maailman eriuskoisia. Suvaitsevaisuus opitaan vähän siihen malliin, että saahan ne muut noin uskoa, vaikka ovatkin väärässä.

Ala-asteen uskontotunnit olisi voinut korvata satutunneilla. Tarinat olisivat olleet kiinnostavampia, ja olisi selvästi voitu sanoa, että nyt tulee satua. Paremmin siinä olisi moraalisia opetuksiakin tullut.

Vierailija

En sano että uskontojen opetus tulisi lopettaa. Juuri tuotahan tarkoitin, ei pakkopullaa ja tärkeimpänä ei puolueellista sönkötystä vaan historiallista faktaa ja joitakin perusasioita "sieltä täältä".

En vihaa yhtäkään uskontoa. Lienee tarpeellista toistaa tämä täälläkin: Minulle on aivan sama vaikka palvoisit hevosen persettä, kunhan et tuputa uskomuksiasi muille.
Eri uskontoihin perehtyminen olisi sivistynyttä ja auttaisi ymmärtämään muita. Kaikenmaailman edustajia löytyy yllättävistäkin paikoista ja joskus voi loukata toista tietämättään.
En vihaa yhtäkään uskontoa mutta tietynlaisia ihmisiä kylläkin.

Ja sinä 14v, vaihtoehtoja on enemmänkin kuin ateisti ja hihhuli. Vaikka uskon että tuo oli vain kärjistetty esimerkki

Vierailija

tiedän, se opetettiin uskonnontunnilla:)

jos olisi pakko uskoa johonkin olisin buddhalainen pääsisi mietiskelemään.

Vierailija

Uskonnoista ei tarvitse opettaa muuta kuin että ne edustavat infantiilia, ihmiskunnan lapsuusaikaan kuuluvaa ajattelua. Tämä voidaan hyvin kertoa historiantunnilla. Uskonnonopetuksesta vapautuneet tunnit tulisi käyttää liikuntaan ja taideaineisiin.

Vierailija

Uskontojen tasapuolinen ja puolueeton käsittely kouluissa on ok, mutta uskontojen (minkä tahansa) tuputtaminen ei ole yleissivistävän laitoksen tehtävä. Uskonnon opetus on vanhempien ja uskonnollisten instituutioiden tai johtajien hommaa. Ei sillä että niidenkään tarttisi tuputtaa lapsille asioita, joita muksut eivät varmasti pysty kokonaisvaltasesti ja kriittisesti vielä tarkastelemaan.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Käyn tälläkin hetkellä Elämänkatsomustiedon opettajanopintoihin kuuluvia kursseja Tiedon Temppelissä, josta johtuen itselläni on asiaan haiseva ja hyvin ennalta-arvattava mielipide.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat