Pakkosuomi jo historian romukoppaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tasapuolisuuden vuoksi.

Sivut

Kommentit (103)

Vierailija

Voi "Mooses" sinun kanssasi. Pakkosuomi oma äidinkielesi? Eikös nykyajan nuorisoa opeteta ollenkaan pitämään omasta synnyinmaastaan??? Ja kotikielestään? Ei ihme jos maahanmuuttajat muuttaisi maatanne jos ette yhtään välitä maastanne, kielestänne ja kulttuuristanne. Se vieras taitaa tuntua exoottisemmalta kuin vanha tuttu???

Vierailija
Ayla
Voi "Mooses" sinun kanssasi. Pakkosuomi oma äidinkielesi? Eikös nykyajan nuorisoa opeteta ollenkaan pitämään omasta synnyinmaastaan??? Ja kotikielestään? Ei ihme jos maahanmuuttajat muuttaisi maatanne jos ette yhtään välitä maastanne, kielestänne ja kulttuuristanne. Se vieras taitaa tuntua exoottisemmalta kuin vanha tuttu???

Minä äänestin pidetään pakkosuomi vielä toiset 150 vuotta, kuten äänestin pidetään pakkoruotsi vielä toiset 200 vuotta. Eivät synnyinmaa ja kieli ole sama asia. On olemassa myös ruotsinkielisiä, saamenkielisiä, venäjänkielisiä ym. suomalaisia. Ja vaikka minun oma kotikieleni on suomi, en minä vaadi, että kaikkien kotikielen pitää olla suomi.

Vierailija

Tottakai näin. Siis tasapuolisuuden nimessä pitää molemmat "pakkokielet" tietenkin poistaa, jos niistä jompikumpi poistetaan. Tämä ei tietty kosketa Ahvenanmaata, koska se on jo perustuslainsa mukaan yksikielinen autonominen maakunta.

Mitäpä nyt Ahvenanmaalaiset suomen kielellä tekisi, no eihän se sikäläisissä kouluissa pakollinen olekaan. Mitä mantereen suomenruotsalaisiin tulee, niin kyllä he pystyvät oppimaan ja oppivatkin suomen kielen vaikka se ei kouluopetuksessa pakollinen olisikaan. Poikkeus saattaa olla ehkäpä Närpes- och Malax-borna.

Vierailija

Pakkosuomi voidaan toki poistaa, jos se on jokin kynnysehto pakkoruotsin poistumiselle. Mutta jos ei opettele kieltä, jota puhuu 95% maan väestöstä, on se, anteeksi nyt vain, ihan silkkaa typeryyttä.

Vierailija
Moses Leone
Ayla

Minä äänestin pidetään pakkosuomi vielä toiset 150 vuotta, kuten äänestin pidetään pakkoruotsi vielä toiset 200 vuotta. Eivät synnyinmaa ja kieli ole sama asia. On olemassa myös ruotsinkielisiä, saamenkielisiä, venäjänkielisiä ym. suomalaisia. Ja vaikka minun oma kotikieleni on suomi, en minä vaadi, että kaikkien kotikielen pitää olla suomi.

Roskaa. Valtion oma kieli ei ole mikään pakkokieli.

Vierailija

Pakkosuomi? Suomessa siis? Mitä helv joopa joo, eiköhän tää suomen kieli kuulu ihan suomeen, no läppähän tää nyt varmaan onkin kait.?.

edit: sitäpaitsi yleishyödyllistähän se on osata monia kieliä. Itse mieluustikin osais useampaakin kieltä kuin pelkästään suomea ja englantia..

Vierailija
Ayla
Moses Leone
Ayla

Myös ruotsi on Suomen valtion oma kieli, ihan virallisestikin, joten jos ei voida puhua pakkosuomesta, ei voida puhua myöskään pakkoruotsista. Suomen- ja ruotsinkieli ovat Suomessa tasavertaisessa asemassa.

Vierailija

Kielen arvoa arvioidessa täytyy ottaa huomioon kielen ikä. Ruotsin kieli ja kielioppi on 466 ja korkeintaan 666 vuotta vanha - lukittu Ruotsalaisen Å:n myötä 1500 -luvulle. Se on 1 -suuntainen, eli luetaan vasemmalta oikealle. Kansanhistoria ei säily kielessä vaan se on kirjoitettava ja opittava uudelleen sukupolvelta toiselle. Ruotsin kieli sisältää äänteitä joille ei ole kirjaimiaja "syö aivoja kuin piru itse". Sen sivistyneempi se ei ole.

Suomen kieli on jatkomuotoisuutensa vuoksi sanallisesti ja kieliopillisesti ajaton. Perustuu alunperin IO kirjaimeen joista kolme on vokaalia; A I O. Sanoja löytyy hieman yli 10000 joista suuri osa on käytössä vielä tänäänkin. Lukusuuntia on yhtä monta kuin on ilmansuuntaa, ja jokaisesta puhtaasta suomenkielisestä sanasta periytyy ajassa 24 kerroksessa uusia sanoja. Suomen kielen ja kansan historiaa ei tarvitse kirjoittaa; Se on tallennettuna puhutussa kielessä.

A. Kansankirja avataan jakamalla I ("kirja kiinni") : V ("kirja auki") ja perustuu O ("mieli ja sielu").

Vierailija
Moses Leone
Myös ruotsi on Suomen valtion oma kieli, ihan virallisestikin, joten jos ei voida puhua pakkosuomesta, ei voida puhua myöskään pakkoruotsista. Suomen- ja ruotsinkieli ovat Suomessa tasavertaisessa asemassa.

Ei ole. Laki joka on säädetty valheellisin perustein, ja perustuu lain rikkomiseen, se ei ole laki, vaan se on tuomio.

Vierailija
Dr Lazer
eiköhän tää suomen kieli kuulu ihan suomeen,

Niin kuuluu ruotsinkielikin, ja siitä oli samanlainen kysely.

Vierailija
Lothar
Matti E Simonaho
korkeintaan 666 vuotta vanha

Mikä luku on kyseessä?

1334-1342 riipuen etsitkö "The Book of RevelaTION", tai "The Book of RevlaSION" - siinä on 24 (!) eri kirjaa yhdessä, yksi on "The Book of Devil Nation".

BOOK = BIOICI = BIOS

Suosittelen ensin *SION ettei verisuonet katkea päässä.

Vierailija
Moses Leone
Ayla
Moses Leone
Ayla

Olkoon sitten. Pakko sinne ja pakko tänne. Suomi ja suomalaiset on tehnyt niin. Omahan on asianne, jos pakkoa tuppaatte joka paikkaan.

Vierailija
Ayla
Valtion oma kieli ei ole mikään pakkokieli.

Valtion "oma" kielihän juuri nimenomaan on pakkokieli. Monissa valtioissa "oma" uskonto on nykyäänkin pakkouskonto, näin oli Suomessakin vielä reilut sata vuotta sitten.

Vierailija
SAMAEL
Ayla
Valtion oma kieli ei ole mikään pakkokieli.

Valtion "oma" kielihän juuri nimenomaan on pakkokieli. Monissa valtioissa "oma" uskonto on nykyäänkin pakkouskonto, näin oli Suomessakin vielä reilut sata vuotta sitten.

Ja mitähän siitäkin tulisi jos valtion oma kieli otettaisiin pois ja kaikki saisi puhua/opetella mitä kieltä itse haluavat. Jokainen puhuu halauamaansa kieltä ymmärtämättä muitten ryhmien puheesta yhtään mitään.

Luulisin että ajan miittaan tulisi sellaiseen yhteisöön vaikeuksia. Ihmisillä kun jo entuudestaan taipumus ryhmittyä. Ryhmien ollessa monta, syntyy automaattisesti eri ryhmien välille kinaa kilpailua ja väärinkäsityksiä puutteelisen kommunikationin takia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat