Minäkuva ja moraali

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Media on luonut ihmisille kuvan että pitäisi olla kaikin puolin kelpo ihminen yhteiskunnassa. TV ja muut median muodot korostaa aina että pitää olla sitä ja tätä vaikkei tietoisesti niin kuitenkin huomaa että arvossa ovat asiat että pitää olla kaikin puolin mukiin menevä kansalainen.

Ihminen on sellainen olento joka jatkuvasti tarvitsee kohennusta itsetuntoonsa, sitä he saavat parhaiten kalastamalla tietoa muilta ihmisiltä. Itse olen oppinut ettei elämän tarkoitus ole se että nuolee kaikkien perseitäjotta hyväksyntää tulisi, enkäkoe että pitäisi tulla joksikin stereotyypiksi jota kaikki rakastaisi. Matemaattisestikin on mahdotonta kaikkien olevan huipulla.

Oletko sitä mieltä että ihmiset eivät tarpeeksi ole tukeemassa sitä että hyväksyttäisiin se että me ollaan erilaisia kaikki ja ettei ole tarvetta pyrkiä jokaisen listan kärkeen? Onko ihmisissä ja eläimissä geneettinen kiplailemisen tarve olla muita parempi? Miksi pitää aina pyrkiä täydentämään jotain lokeroa jotta pysyisi moraali hyvänä - eikö riitä ymmärtäminen ettei sitä tarvitse tehdä jatkuvasti? Luulisi että ajalle jolloin yrität todistaa olevasi kelpo ihminen muiden ja myös itsesi silmissä löytyisi parempaakin tekemistä.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (13)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Dr Lazer
Ei paljon kiinnosta todistella ulkosesti yhtikäs mitään
Aivan sama miltä ihmisten silmissä näytän, EVVK

OK -entäs se mitä itsellesi tiedostat?
Tarviiko sinun todistaa itsellesi että olet hyvä selaisenaan kuin olet?

Vierailija
deep'n'dark
Dr Lazer

Itselleni? Siis olenko omasta mielestäni tarpeeksi hyvä? Heh, no en todellakaan, miulla on vielä helkutisti tekemätöntä, olen oikeestaan suht tyytymätön itseeni tällä hetkellä

Puhuinkin tossa ulkosesta olemuksesta, että miltä näytät ja miten pukeudut yms. sellanen on miulle aivan toissijasta.
En siis ulkosella olemuksellani pyri viestimään mitään muille, oon vaan sellai ku satun olemaan. Mut tottakai sitä mieluummin ostaa hienon takin mielestään, kuin ruman mutta sillonkin mietin sitä omasta näkökulmasta, trendeihin en siis ole ikinä, ainakaan tietoisesti lähtenyt mukaan. Oon niiko oon, ja jos jotain häiritsee niin aivan sama.

Mutta mitä itseen ja omaan tekemiseen tulee, olen tyytymätön. Paljon pitäs tehä, turhautunut olo jotenkin just nyt.. ehkä tää tästä..

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Dr Lazer
deep'n'dark
Dr Lazer

Itselleni? Siis olenko omasta mielestäni tarpeeksi hyvä? En todellakaan, miulla on vielä helkutisti tekemätöntä, olen oikeestaan saakelin tyytymätön itseeni tällä hetkellä

Puhuinkin tossa ulkosesta olemuksesta, että miltä näytät ja miten pukeudut yms. sellanen on miulle aivan toissijasta, että kattokoot ihmiset vaan että tos on hatsane hylkiö ko on noin paskaset vaatteet ja parta ajamatta jne jne. En sellasest välitä, toisaalta jos olisin jotenkin muodikas (hehe voihan *****mikkä ajatus) niin sittenkin tekisin sen siitä johtuen, että haluisin itse olla sellanen.
En siis ulkosella olemuksellani pyri viestimään mitään muille, oon vaan sellai ku satun olemaan. Mut tottakai sitä mieluummin ostaa hienon takin mielestään, kuin ruman mutta sillonkin mietin sitä omasta näkökulmasta, trendeihin en siis ole ikinä, ainakaan tietoisesti lähtenyt mukaan. Oon niiko oon, ja jos jotain häiritsee niin aivan sama.

Mutta mitä itseen ja omaan tekemiseen tulee, olen tyytymätön. Paljon pitäs tehä, turhautunut olo jotenkin just nyt.. ehkä tää tästä..

Hahahahaa! Tota just tarkoitan, en minäkään sellaiseksi pukeudu kuin jossain muotilehdessä tai en yritä olla sellainen kuin toiset ovat, kuitenkin huomaan jatkuvasti tarvitsevan pönkittää moraaliani ja itsetuntoa. Miksi vittu pitää aina ajatella itsensä hyvälle tuulelle ja seuraavana päivänä tunnet taas ettet ole tarpeeksi hyvä.

Vierailija

Kait sitä ihminen kaipaa jo tässä iässä jonkinlaista hyväksyntää tekosilleen.. heh, nojoo, mutta pitäs nyt saada tehtyä vielä jotain millä olis itelle merkitystä, ettei tuntis oloansa niin hyödyttömäksi ja turhaksi oman ittensä suhteen. V*ttu nyt on kyllä tultua heiluttua netissä/tällä foorumilla vähän turhanki paljon, vois nyt tätä luppoaikaa käyttää hyödyllisemminkin
Toisaalta, onhan tää ihmisten kanssa kommunikointi ihan ok virtuaalisestikin, parempi sekin suorittaa esim. täällä, kun vaikkapa suomi.24:ssä

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Dr Lazer
Kait sitä ihminen kaipaa jo tässä iässä jonkinlaista hyväksyntää tekosilleen.. heh, nojoo, mutta pitäs nyt saada tehtyä vielä jotain millä olis itelle merkitystä, ettei tuntis oloansa niin hyödyttömäksi ja turhaksi oman ittensä suhteen. V*ttu nyt on kyllä tultua heiluttua netissä/tällä foorumilla vähän turhanki paljon, vois nyt tätä luppoaikaa käyttää hyödyllisemminkin
Toisaalta, onhan tää ihmisten kanssa kommunikointi ihan ok virtuaalisestikin, parempi sekin suorittaa esim. täällä, kun vaikkapa suomi.24:ssä

Sanotaanko suoraán että puhuminen netin kautta on omalla tavallaan jopa parempaa. Sinun ei tarvitse usein tehdä vaikutsuta muihin - voit mennä suoraan asiaan eikä myös fyysisen puolen oo pakko olla miellyttävä.

Vierailija
deep'n'dark

Sanotaanko suoraán että puhuminen netin kautta on omalla tavallaan jopa parempaa. Sinun ei tarvitse usein tehdä vaikutsuta muihin - voit mennä suoraan asiaan eikä myös fyysisen puolen oo pakko olla miellyttävä.

kyllähän se näinkin on

Vierailija

Minusta nykyisin kilpaillaan lähinnä suorituksilla ja ulkonäöllä. On tärkeää kuulua johonkin kategoriaan, vaikka toisaalta halutaankin olla individualisteja. Kukapa ei haluaisi olla toisten silmissä älykäs, rehti, ns. hyvä tyyppi ja ulkoisesti viehättävä. On riski olla reilusti erilainen ja tehdä oikeasti radikaaleja ratkaisuja. Omalla kohdallani tiedän, etten ole tarpeeksi hyvä. Sitä pohtii turhankin kanssa asioita monelta eri kantilta, miten kukin valinta vaikuttaa mihinkin asiaan tai ihmiseen. Kyse ei ole halusta vakuuttaa ketään, vaan lähinnä halu välttää turhia ristiriitoja ja pahaa mieltä. Perfektionistille syyllisyys on jatkuva seuralainen.

Vierailija
Edu
Yritän antaa itsestäni muille sellaisen vaikutelman, että minulle on ihan sama mitä he minusta ajattelevat.

Samoilla linjoilla Edun kanssa...

Vierailija

Hmm... en pidä ulkoista olemustani kovinkaan olennaisesti minäkuvaan vaikuttavana asiana. Mulle minäkuvan muodostaa se, mitä olen korvien väliseltä maailmaltani. Omaksi tehtäväkseni jää tehdä valintoja sen mukaan, että voin sanoa eläväni minäkuvani mukaan ja olevani siihen tyytyväinen.

En arvota itseäni työni tai sosiaalisen menestykseni (...jaa niin minkä? ) mittapuilla, riittää että uskaltaa/osaa olla edes itselleen rehellinen. Siitä lähtee itsetunnon rakentuminen, ei siihen kummempaa boostausta tarvita. Mulle elämä on valintoja, niitä pähkäilemällä pääsee eteenpäin tai sitten ei - siitä huolimatta ne ovat mun valintojani, joten siihen on tyytyminen.

Mitä tässä nyt muuten ajetaan takaa sillä itselleen todistelemisella? Musta on nimittäin aika erikoinen lähtöasetelma, jos jatkuvasti kokee että oman olemassaolon oikeutus pitää joka päivä rakentaa uudelleen ja pönkittää sitä ettei pakka leviä käsiin. Ei elämän kuulukaan olla tasaisen hymyilevää päivästä toiseen, kyllä sinne niitä mutkiakin tarvitaan että tietää edelleen elävänsä.

Vierailija

Miuta henk. koht. ärsyttää v*tusti se, että arvioidaan ihmisiä ulkosen olemuksen perusteella. Ei sellasesta välttämättä voi tosiaankaa päätellä millanen ihminen on. Puku päällä päivästä toiseen huseeraava ei ole esim. välttämättä rikas, ehkä 90% tapauksia kyllä, mut ei kaikki välttämättä.

Mitä tähän positiivis/negatiivis kysymykseen tulee, niin itselleni on joteski luonteenomaista ajatella sillai päin, että pitäähän elämässä joskus jotain positiivistakin olla

Uusimmat

Suosituimmat