Seuraa 
Viestejä45973

Lammen pinta-ala on 1,8km2 ja siinä on 25 cm paksu jääkerros. Kuinka paljon lämpöenergiaa tarvitaan jään sulattamiseen? jään oletetaan olevan sulamispisteessä?

• ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (57)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tässä toinen pähkinä:

Keksijä väittää kehittäneensä lämpövoimakoneen, joka ottaa yhden jakson aikana 240 MJ lämpöenergiaa ympäristöstä, jonka lämpötila on 130 celsiusastetta, tekee 150 MJ:n työn ja luovuttaa lämpöenergiaa ympäristöön, jonka lämpötila on -25 celsiusastetta. Voiko keksintö olla totta?

Tuohon ensimmäiseen viestiin: Miten lasketaan massa kun tiedetään pinta-ala ja jään paksuus?

Kyllä niillä on. Jos lämmönlähteenä on aurinko, niin tuuli tuo ja vie osan energiasta ja metsän sulamisvedet tuovat energiaa siihen ja sen tuomat partikkelit vaikuttavat abrorptioon. Alla oleva vesi sitoo energiaa ja sen määrä ratkaisee kuinka paljon. Onko lampeen ja siitä pois virtausta? Millaisessa maastossa sisäänvirtaus kulkee? Millainen pohja on. Onko siinä mätänevää ainesta, joka tuottaa lämpöä?

tietää
Kyllä niillä on. Jos lämmönlähteenä on aurinko, niin tuuli tuo ja vie osan energiasta ja metsän sulamisvedet tuovat energiaa siihen ja sen tuomat partikkelit vaikuttavat abrorptioon. Alla oleva vesi sitoo energiaa ja sen määrä ratkaisee kuinka paljon. Onko lampeen ja siitä pois virtausta? Millaisessa maastossa sisäänvirtaus kulkee? Millainen pohja on. Onko siinä mätänevää ainesta, joka tuottaa lämpöä?

Unohda koko juttu, mun pitäis laskea tuo tehtävä juuri noilla tiedoilla mitkä on annettu.

Volitans
Ahaa, koulutehtäviä. Valista meitä, ja kerro miten ratkaistaan.

Kysyisinkö täällä jos osaisin ratkaista?

Vastaukseni toiseen on, ei ole mahdollista.

Jari82
Tuohon ensimmäiseen viestiin: Miten lasketaan massa kun tiedetään pinta-ala ja jään paksuus?

Selvitä jään tiheys.

Minulla olisi myös yksi lämpö-opin tehtävä: Mikä on oltava maapallon keskilämpötila, että maapallon pinnalta haihtuu kolmisen kilometriä paksu vesivaippa vuodessa. Tähänkään ei liity tuulimyllyt kuin vertauskuvannollisesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Jari82
Volitans

Kysy opettajalta, siksi ne ovat. Ja kerro sitten meille. Voiko olla helpompaa?

Täällä, kun kysyy, niin tulee jos jonkilaista nalvailua erilaisista lopputulokseen vaikuttavista tekijöistä, joita ei tehtävänasettelussa suoraan ole kerrottu - toisinsanoen tehtävän tulkinta on huomattavasti realistisempi, kuin koulutehtävässä.

oge
Ai niin, tiheys unohtui.

n. 30MWh ja 2500kg öljyä.

Ei taida olla oikea vastaus, mulla on erään samanlaisen tehtävän vastaus, siinä on arvoina vain 1,5km2 ja jään paksuus 35 cm ja vastaus on 160 TJ

Volitans
Jari82
Volitans

Kysy opettajalta, siksi ne ovat. Ja kerro sitten meille. Voiko olla helpompaa?

Täällä, kun kysyy, niin tulee jos jonkilaista nalvailua erilaisista lopputulokseen vaikuttavista tekijöistä, joita ei tehtävänasettelussa suoraan ole kerrottu - toisinsanoen tehtävän tulkinta on huomattavasti realistisempi, kuin koulutehtävässä.

Opettajalta ei voi kysyä koska minun pitäisi nämä tehtävät ratkaista itse. Koulutehtävästä kun on kyse niin jos tehtävässä ei ole jotain sanottu, sitä ei pidä huomioida.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat