Iskareista energiaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos auton iskunvaimentimiin rakennetaan sähkögeneraattori, samaan tapaan kuin nämä ravistettavat taskulamput, saataisiinko tästä ylimääräistä energiaa, jolla voi ladata esim. auton akkua?
Ajatelkaapa mikä edestakainen liike syntyy iskareissa kun ajetaan nupulakivikadulla.
Tosin, laitteet taitavat olla niin monimutkaisia saatuun hyötyyn nähden, ettei niitä kannata rakentaa.

Mutta mutta, jossitellaan lisää, eli kysymys: lisäisikö näin saatu "ylimääräinen energia" polttoaineen kulutusta?

Kommentit (10)

Vierailija

Kyllä ja ei.

Iskareissa toistaiseksi hukkaan kuluva energia on peräisin auton liike-energiasta, joka on peräisin auton moottorista. Niiden tarkoitus on hävittää se energia, joka liikuttaa autoa muualle kuin minne keula näyttää.

Jos iskunvaimentimeen laitettaisiin sähkögeneraattori, se yksinkertaisesti palauttaisi moottorin tuottamaa energiaa takaisin käyttöön silloin kun ajetaan epätasaisella alustalla. Polttoaineenkulutus kasvaa joka tapauksessa kun ajetaan tällaisella tiellä.

Idea on hyvä, koska sen avulla pystyttäisiin tekemään mm. sähköisesti säädettävä jousitus. Nappia painamalla voi valita kuinka tiukat jouset haluaa.

Huono puoli on siinä, että täytyy käyttää todella voimakkaita kestomagneetteja, jotka eivät välttämättä kestä niin kovia iskuja ja kiihtyvyyksiä kuin mitä jousituksessa esiintyy.

Vierailija

Jos jousi-iskari nojaa ylhäältä eteenpäin, niin osa energiasta saadaan talteen. Joissakin polkupyörissä tätä hyödynnetään (mainosten mukaan).

Jos ajaa kiven yli, niin sen ylittämisen loppuvaiheessa jousi pukkaa kiveä, joten saadaan voimaa kohti menosuuntaa. Pystysuora iskari jauhaisi kaiken lämmöksi.

Vierailija

Lisää monimutkaista tekniikkaa erääseen auton roiske- ja rapa-altteimmista paikoista.

Kyllä maailma varmasti pelastuu?

Vierailija

Mahtuuko tuollaiset magneetit perinteisen iskunvaimentimen kokoisen kuoren sisälle, tai edes lähelle? Luulisi olevan lähes ikuiset kun ei olisi kuluvia tiivisteitä, ym. juttuja.

Mites esim. Citroen-tyyppinen kaasunestejousitus, saisikohan sellaisesta kaivettua tehoa pihalle?

Vierailija

Joissain uusissa autoissa (olikohan joku Fordin malli ainakin on latureita, jotka lataavat pääsääntöisesti moottorijarrutuksen aikana.

Samanlainen kokoajan pyörivä apulaitehan on ohjaustehostin, jotka taitavat vielä pääsääntöisesti pyöriä koko ajan jos vain moottori käy. Ilmeisesti sähkötehostimella on vaikeaa rakentaa yhtä tunnokasta ohjausta. Kyllähän noista pienistä parannuksista auton elinkaaren aikana varmasti tulee säästöä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
anander
Joissain uusissa autoissa (olikohan joku Fordin malli ainakin on latureita, jotka lataavat pääsääntöisesti moottorijarrutuksen aikana.

Samanlainen kokoajan pyörivä apulaitehan on ohjaustehostin, jotka taitavat vielä pääsääntöisesti pyöriä koko ajan jos vain moottori käy. Ilmeisesti sähkötehostimella on vaikeaa rakentaa yhtä tunnokasta ohjausta. Kyllähän noista pienistä parannuksista auton elinkaaren aikana varmasti tulee säästöä.




Ainakin bimmeri soveltaa samaa ed-malleissa:

http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/3se ... ation.html

Citroenin järjestelmässä varaaminen onnistuisi ilmeisesti siten, että iskuista otettaisiin paine talteen, ts hydraulijärjestelmää (jousitus, ohjaus, jarrut) pyörittävän pumpun kuormitus vähenisi.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Veikko
Iskareissa toistaiseksi hukkaan kuluva energia on peräisin auton liike-energiasta, joka on peräisin auton moottorista. Niiden tarkoitus on hävittää se energia, joka liikuttaa autoa muualle kuin minne keula näyttää.

Kyllä juu, ja tällähetkellähän iskareitten vastaanottama liike-energia muuttuu lämmöksi joka haihtuu taivaan tuuliin (samoin kuin jarruissa käy, jos kulumista, eli muodonmuutosta, ei nyt oteta huomioon).

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
jak

Mites esim. Citroen-tyyppinen kaasunestejousitus, saisikohan sellaisesta kaivettua tehoa pihalle?



Ei liene mahdotonta toteuttaa energianottoa hydraulisesti? Tosin, tällöin joudutaan jättämään yhtälöstä ranskalaiset "autot", jos mielii saada paketin toimivaksi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

No ottaa sitten niistä vain sen jousitusjärjestelmän jota käsittääkseni pidetään melko luotettavana ja helppona huoltaa/korjata ja jättää esim. saksalaisvalmisteiset sähköosat pois?

Uusimmat

Suosituimmat