Loma-asuntojen sähkönkulutus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä kumma meitä riivaa. Nyt tuli uutisista jotain tilastotietoutta siitä, että loma-asuntojen lisääntynyt sähkönkulutus vastaa luokkaa Loviisan ydinvoimala. Muka primitiivinen mökkielämä ei enää kelpaakaan. Ei viittitä muka hakata edes saunapuita.
No mun molemmat loma-asunnot ovat ilman sähköä, koska ei ole varaa, eikä kannatustakaan sähköistää niitä. Pidän tuosta primitiivisestä jutusta enemmän. Katajaista kansaa kun olen.

Siis kysymys. Pitäisikö täyssähköistettyjä ns. II-asuntoja verottaa enemmän? Vastaan itse heti, että kyllä.

Sivut

Kommentit (55)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Laiskuus on tarttuva tauti.. Puita pilkkomaan siitä vellihousut! Tai viikoksi laavuun, niin maittaa taas uni katon alla ja hiirikäsi paranee!
Meikäläisen mökille ei mene edes tietä, sähkölinjoista puhumattakaan, joten lakisääteinen luomumökkeily kävisi kyllä hyvin..

Vierailija
Lassi
Mikä kumma meitä riivaa. Nyt tuli uutisista jotain tilastotietoutta siitä, että loma-asuntojen lisääntynyt sähkönkulutus vastaa luokkaa Loviisan ydinvoimala. Muka primitiivinen mökkielämä ei enää kelpaakaan. Ei viittitä muka hakata edes saunapuita.
No mun molemmat loma-asunnot ovat ilman sähköä, koska ei ole varaa, eikä kannatustakaan sähköistää niitä. Pidän tuosta primitiivisestä jutusta enemmän. Katajaista kansaa kun olen.

Siis kysymys. Pitäisikö täyssähköistettyjä ns. II-asuntoja verottaa enemmän? Vastaan itse heti, että kyllä.

Eikö sulla ole edes aurinkopaneeleita tai tuuligeneraattoria? Aggregaatti ainakin olisi hyvä varuste, jos meinaa enempi puuhastella. Vaan eihän se enää oikein perinteistä mökkeilyä ole, jos on kaikki mukavuudet. Silloin puhutaan enempi kakkosausunnosta. Rajumpi verokohtelu veisi ne vielä kauemmas tavallisten ihmisten ulottuvilta eikä ehkä olisi kovin reilua.

Vierailija

"Nyt tuli uutisista jotain tilastotietoutta siitä, että loma-asuntojen lisääntynyt sähkönkulutus vastaa luokkaa Loviisan ydinvoimala."

Pahinta tässä kuviossa on se, että nykymukavuuksin varustetut vuokrattavat asunnot on pidettävä lämpöisinä ympäri vuoden, vaikka niiden käyttöaste olisi vuositasolla luokkaa 50%.
Oman pienen kesämökkini lähellä on parikin lähinnä saksalaisille markkinoitua loma-asuntoa, jotka ovat yleensä varattuja toukokuun lopulta syyskuun alkuun, muun ajan vuodesta ne lämpiävät tyhjillään, jotta putket eivät jäätyisi ja vuodevaatteet homehtuisi.

Vierailija

Kävin tuossa jokunen vuosi sitten loma-asuntomessuilla ja kyllä valtaosa pytingeistä olivat niin hulppeita, että harvalla ei sellaista vakiasuntoakaan ole. Itse mökissä saattoi olla neliöitä joku 250, pihalla parin auton lämmitetty talli askartelutiloineen ja rannassa sitten "saunamökki" monine suihkuineen ja takkatupineen. Jotenkin tuntuu, että tuo kesämökkihomma on jotenkin mennyt överiksi.

Vierailija
Snaut
Kävin tuossa jokunen vuosi sitten loma-asuntomessuilla ja kyllä valtaosa pytingeistä olivat niin hulppeita, että harvalla ei sellaista vakiasuntoakaan ole. Itse mökissä saattoi olla neliöitä joku 250, pihalla parin auton lämmitetty talli askartelutiloineen ja rannassa sitten "saunamökki" monine suihkuineen ja takkatupineen. Jotenkin tuntuu, että tuo kesämökkihomma on jotenkin mennyt överiksi.
On todellakin mennyt överiksi. Tiedän Hiihtokeskus Himosvuoren erittäin hyvin. Tein aikoinaan sivustotkin sinne. Onko tämä enää perinteinen kesämökki

http://www.himoseasy.fi/ Ja tuo on siellä niistä pienempiä. Ei ollenkaan hyvä. Mulla on tosiaan parikin, mutta ei vaan kelpaa ulkomaalaisille. Eteenkään venäläisille. Heillä on kuulema sitä alkeellisuutta ihan omasta takaa. Luksusta pitää olla kaikki, ja sitten viimeisen päälle. Ja sähköä kuluu, käyttää tai ei. Sitten vaaditaan kuitenkin valmiiksi pilkottuja takkapuita tunnelmaan. Todella naurettavaa, ainakin minun maalaisen mielestä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

ei muuta kuin veroa korkeammalle jos sähkö ja netti piuhat tulee mökkiin.

joku tuossa heitti ilmoille että verotuksen korottaminen vie mökit kauemmas normaalilta henkilöltä. (tarkoitti varmaan norm. tienaavaa henkilöä tms.) Täll hetkellä tiedän 30 mökkiä myytävän oulu-kuusamo akselilta ylöspäin suomeaaina nuorgamiin saakka. hintaa näillä mökeillä on 20-40t euroa. jokaisessa mökki varustus (ei sähköjä, sauna, tupa ja hyysikkä, sekä talviasuttavia kaikki) ja hinta määräytyy tontin koon puolesta sillä kaikki mökit ovat 60-90 neliön mutta tontit 2000 neliöstä 5 hehtaariin.

ei mielestäni ole karkamassa mökit normaalilta kansalaisilta vaikka sähköisiä mökkejä alettaisiin verottamaan kun omakotitaloonkin laitetan 200-400t euroa rahaa kiinni.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Mua ainakin harmittaa noitten kesäpaikkojen käyttämättömyys. Ei kellekään kelpaa, kun ei ole mukaavuksia (sähköä, sisävessaa jne.)
Ite tosiaan kävin isomalla viime kesänä kaksi kertaa. Kertaakaan en yöpynyt. Toisella olin Juhannuksena kaks yötä. Ei niillä viitti olla kahdestaan koiran kanssa. Tarttisin emännän pomottamaan

Mielestäni ei kannattais ostaa itelleen lomapaikkoja. Käyttöaste niillä on ainakin täällä päin todella pientä talvisin. Saattaa johtua myös siitä, että kun on, niin ei viitti. Jos ei ole, niin sitten haluaa. Halvemmalla pääsee, kun tekee omistajan kanssa pitkäaikaisia käyttösopimuksia.

Huomenna (tiistaina) lähdemme talkooväen kanssa laittamaan molemmat talviunille. Otan kaikki vuodevaatteet sekä ruokatarvikkeen sieltä mukaan. Suojaan piiput levyillä. Hormien ilmankierron huomioiden. Veneet kumolleen, vesipumput tyhjilleen jne. No tiedättehän tuon homman. Ehkäpä sitten ensi keväänä käyn taas. En vielä tiedä.

Laitan nyt samalla karttakuvan, johon minulla on oikeus:

Kartta on Pohjois-Etelä suunnassa. Eli Pohjoinen ylhäällä. http://www.lomajukola.net/index.php?sivu=yhteys

Vierailija

Kyllä pitää verottaa, se on selvä. Toisaalta mietiskelin miten paljon pienhiukkaspäästöjä syntyy, kun polttelee puolikuivaa klapia ja lämmittää vanhaa tupaa. Ts. kumpi on ympäristöystävällisempää; vetää piuhat mökille vai käyttää puulämmitystä.

Vierailija
lapatossu
Kyllä pitää verottaa, se on selvä. Toisaalta mietiskelin miten paljon pienhiukkaspäästöjä syntyy, kun polttelee puolikuivaa klapia ja lämmittää vanhaa tupaa. Ts. kumpi on ympäristöystävällisempää; vetää piuhat mökille vai käyttää puulämmitystä.
Tuohon puulämmitykseen kesä-paikoilla liittyy paljon muutakin. Mm. savuntuoksu saunasta. Tekemisen ilo. Tunnelmaa. Mielestäni lomapaikoille ei pitäisi mennä kuin hotelliin. Senhän pitää olla täysin erillaista, mitä vakiasunnossa on. Primitiivistä. Näin pääsemme tutustumaan paremmin alkujuuriimme. No summasummarum. Kesä/lomapaikat tuovat kuitenkin ihmisen elämään vaihtelua.

Minä en kylläkään itse viittis kasata kamppeita muutamaksi hetkeksi mukaan samanlaisella kotitekniikalla varustettuun asuntoon, joka kotonakin on. (Asun kylläkin 1956 vuoden tekniikkatalossa. Pikkaisen uudistettu). Ei mulla ole sitä mukaavuuden halua tarpeeksi.

Vierailija

Koska kaikilla mukavuuksilla varustetusta kesämökistä (kakkosasunnosta) on tullut ihmisoikeuskysymys?

Tuollaisia täysin turhia ylellisyyksiä pitäisi verottaa raskaamman jälkeen.

Vierailija
olli-san
Noh Lassi, millos kutsut tiede-foorumin väen saunomaan mökillesi?
Heh. Taitaa mennä ens kesään. Tilaa kyllä on. Vois samalla suunnitella sinne noita tuuli/aurinkoenergia juttuja. Helkatti, kun on taas pakkasta, eli kyllä se on vaan huomenna lähdettävä tarkistamaan ne. Suunniteltiinhan niille viime kesäksi valtakunnan nuorille myös airsoft tapahtumaa. Ilmottautui vaan noin 140 nuorta niin piti peruuttaa. Liian iso vastuu tollaiselle määrälle nuoria. Valitettaavasti näin kävi.

J-P
ps. Ja mun paikoilla ei sitten lojuta. Ensin talkoot ja sitten huvit Vaikkapa raivattais enstöikseen tämä suunnitelmani mukainen pelto

http://www.lomajukola.net/kaurapelto/ Helkkari sentään. Sain tiedon, että olis pitänyt sitten tehdä ilmoitus jonnekin EU-instanssiin, koska puol hehtaaria olisin laittanut kauralle tai pellavalle.
Siinä on nyt sitten tuottavaa "energiametsää" (Tico -herran puolikas näkyy kuvan oikeassa reunassa)

Tuo todellakin oli aikoinaan tuottavaa peltoa. Prkl. Ei sitten EU.

Vierailija

Vastaan heti että ei.

Mitäpä se kenellekkään kuuluu onko jonkin mökillä sähköt vai ei. Varsinkin kun melkolailla samanverran sitä sähköä kuluu jos se ihminen ei olekkaan siellä mökillä. Se kuluminen vain tapahtuu silloin siellä ykkösasunnossa.

Sitäpaitsi siitä sähköstähän maksetaan jo sähkölaskun muodossa. Ei siihen enään mitään lisäveroja tarvita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat