Kielipolitiikka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomessa on tapahtumassa sellainen muutos, että Venjän kielisten osuus ylittää Ruotsinkielisten osuuden maassa.
Pitäisikö Venäläisille antaa sama asema kuin on Ruotsinkielisillä, vai Ruotsinkielisten luopua asemastaan, eli päättä tämä virallinen kaksikielisyys.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Venäjänkieli pitäisi kyllä saada mahdollisimman nopeasti pakolliseksi Suomessa.

Ettei tule sitten tosipaikan tullen hätä käteen...

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Puhukoot Venäjää jos haluavat ,oma ongelmansa on jos heitä ei kukaan ymmärrä.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Tähän on yksinkertainen vaihtoehto. Otetaan kielipakot pois paitsi englanti ja laitetaan ne venäläiset ja ruotsalaiset opiskelemaan sitä niin kaikki hyötyy ja kaikki on iloisia.

Vierailija

Jotenkin ajatus, että Venäjänkielisten olisi pakko opiskella Ruotsinkieli kuulostaa ihan kivalta, mikäli Ruotsinkielisille myös tulisi Venäjän opiskelun pakko ...

Vierailija
Altruisti
Maassamme tulisi olla vain yksi ja ainoa virallinen kieli: suomi.

Miten tuo sopii altruismiin? Onko äidinkielesi joku muu kuin suomi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Altruismi

Altruismi (lat.) tarkoittaa muiden ihmisten auttamista pyyteettömästi ilman oman edun tavoittelua. Tarkemmin eettisenä oppina altruismi tarkoittaa, että yksilöllä on velvollisuus auttaa muita usein jopa itsensä kustannuksella. Vastakohtana egoismi.
Vierailija

No kun,

venäläisten kanssa olen ollut tekemisissä (venäjän venäläisten), siis täällä Suomessa. Ja ei ne puhu suomea, ei ruotsia, eikä pahemmin englantiakaan. Hankala kommunikoida sitten.

Saksaa ne ehkä puhuu (olin ymmärtäväni venäjän ja englannin sekoituksesta).

No itse en ole ikinä opiskellut saksaa, kerran jouduin kuuntelemaan yhden seminaarin saksaksi, vaikka olen AMK:ssa, häärregud. ... pienen, pienen osan ymmärsin, on kuitenkin germaaninen kieli.

Ja sitten itse pointtiin: parempi pitää suomenkielisenä tämä maa, kaikki kielet on sivistystä (ja arvostan) mutta ei Suomessa oo hirveetä tarvetta pitää useampia virallisia kieliä.

Ja venäjäähän ei kyllä opi erkkikään!!

Vierailija

Miksei maakuntakohtainen demokraattinen valinta oikein saa kannatusta, itse pitäisin sitä jopa parhaana vaihtoehtona, vaikken sitä äänestänytkään ...

Vierailija
SnakeX
vaikka on se venäjän kieli ihanaa, kun naiset puhuu...

ihanat mansikanpoimijat...

Venäläinen nainen, jotenkin kiehtoo Suomalaista miestä ...

Vierailija

Aika selkeästi ollaan sitä mieltä, että tulevaisuudessa kieli on vain Suomi tai koko homma menee vapaaehtoiseksi.

Vierailija

Erittäin selkeästi ollaan sitä mieltä, että Suomen virallinen kieli, yksi ja jakamaton, on suomi. Pakkoruotsi tullaan lakkauttamaan. On synti ja häpeä, ettei sitä olla tehty jo kauan sitten.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat