Kilpailu: Bongaa maantielle näkyvä täysikasvuinen puu

Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Onko kukaan onnistunut löytämään Suomesta valtatielle näkyvää täysikasvuista puuta? Tämä tarkoittaa puuta jonka pituus tai paksuus ei enää juuri kasva, eli männyn ja kuusen kohdalla ehkä 40-45 m korkeutta ja 1.5 m halkaisijaa (siis ei "uudistuskypsää" 24 cm riukua).

Itse olen Keski-Suomesta onnistunut löytämään muutaman mallikappaleen Muuramen Kuusimäestä ja Pyhä-Häkin kansallispuistosta, mutta ne ovat reilusti valtateiden ulottumattomissa.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
Denzil Dexter
Onko kukaan onnistunut löytämään Suomesta valtatielle näkyvää täysikasvuista puuta? Tämä tarkoittaa puuta jonka pituus tai paksuus ei enää juuri kasva, eli männyn ja kuusen kohdalla ehkä 40-45 m korkeutta ja 1.5 m halkaisijaa (siis ei "uudistuskypsää" 24 cm riukua).

Itse olen Keski-Suomesta onnistunut löytämään muutaman mallikappaleen Muuramen Kuusimäestä ja Pyhä-Häkin kansallispuistosta, mutta ne ovat reilusti valtateiden ulottumattomissa.

Luullakseni olen monasti ihaillut Helsingissä Postintaipaleen varrella olevia komeita Keskuspuiston puita, kun olen tien varrelta hakenut kiviä...

http://sinenmaa.blogspot.com/

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Eikös postintaival ole 3- ja 4- teiden välissä jossain Ilmalan takametsissä? Eli ei näkyisi valtatielle? Keskuspuistosta sinänsä voisi kyllä löytyä täysikasvuinen puu, tosin yleensä puistopuut kärsivät eroosiosta, saasteista ja liiallisesta lannoituksesta ja ne kaadetaan varmuuden vuoksi jos ne näyttävät vanhoilta.

Outo Tuntematon

Luullakseni olen monasti ihaillut Helsingissä Postintaipaleen varrella olevia komeita Keskuspuiston puita, kun olen tien varrelta hakenut kiviä...

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

enpä usko että kovin moni kuusi noihin mittoihin suomessa ikinä yltää. Meidän mökkitontilta suurimmat kuuset oli tollasia 35 metrisiä ja tyvestä noin 60cm halkasijaltaan ja ainakin alkavaa lahovikaa kaikissa, osasta ydin oli kokonaan kadonnut ja vain uloin 5 senttiä oli tervettä puuta. Viimeisimmät vuosirenkaatkin alkoivat olemaan kovin ohuita. Vuosirenkaita laskeskeltiin ehjimmistä tuollaiset 130-140 kipaletta joten aikaa kyllä ois ollut vissiin riittävästi joten oisko ollut vähän ravinneköyhää maaperää

Ja Etelä-Suomessa oltiin

Vierailija
Denzil Dexter
Eikös postintaival ole 3- ja 4- teiden välissä jossain Ilmalan takametsissä? Eli ei näkyisi valtatielle? Keskuspuistosta sinänsä voisi kyllä löytyä täysikasvuinen puu, tosin yleensä puistopuut kärsivät eroosiosta, saasteista ja liiallisesta lannoituksesta ja ne kaadetaan varmuuden vuoksi jos ne näyttävät vanhoilta.

Äitini varoitti minua pienenä menemästä valtatielle, joka nykyisinkin on sellainen juuri ja juuri kahden auton levyinen soratie. Kun se uusi hyperavaruuden valtatie tulee, niin kolmos- ja nelostiet lakkaavat olemasta....
Sieltä katsoen linnunradan kuusikko on komeeta katseltavaa

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ovat varmaan saaneet juurikäävän tai vaurioituneet pihaelämästä..

DerMack
enpä usko että kovin moni kuusi noihin mittoihin suomessa ikinä yltää. Meidän mökkitontilta suurimmat kuuset oli tollasia 35 metrisiä ja tyvestä noin 60cm halkasijaltaan ja ainakin alkavaa lahovikaa kaikissa, osasta ydin oli kokonaan kadonnut ja vain uloin 5 senttiä oli tervettä puuta. Viimeisimmät vuosirenkaatkin alkoivat olemaan kovin ohuita. Vuosirenkaita laskeskeltiin ehjimmistä tuollaiset 130-140 kipaletta joten aikaa kyllä ois ollut vissiin riittävästi joten oisko ollut vähän ravinneköyhää maaperää

Ja Etelä-Suomessa oltiin

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

noh niitä lahoja oli kyllä ympäri tonttia, eli myös tollain 20 metriä pihatiestä, eikä siellä puskissa nyt niin hirveästi liikuttu. Peurojen polkuja siellä kyllä kulkee mutta niitähän on nyt mettässä vähän kaikkialla.
Kuusennousemasientä epäilivät metsurit kyllä myöskin, se kuulemma vaivaa juuri vanhoja kuusipainotteisia metsiä.

Notta juu, aika harva ihminenkään on yli kaks metrinen, kai se sama pätee myös puihinkin

Vierailija

Tänään satoi kuusenneulasia kun pyöräilin töihin. Huomasin että osa kuusista oli keskuspuistossa kellastunut ja pudotti siis neulasiaan kuin lehtiä.

Ovatko vaan kuolleet vai onkohan tapahtunu joku mutaatio niissä kuusissa ja matkivat lehtipuita?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Armitage
Tänään satoi kuusenneulasia kun pyöräilin töihin. Huomasin että osa kuusista oli keskuspuistossa kellastunut ja pudotti siis neulasiaan kuin lehtiä.

Ovatko vaan kuolleet vai onkohan tapahtunu joku mutaatio niissä kuusissa ja matkivat lehtipuita?

Ovat lehtikuusia. Niissä neulaset muuttuvat keltaisiksi ja putoavat talveksi pois.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Armitage

Ovat lehtikuusia. Niissä neulaset muuttuvat keltaisiksi ja putoavat talveksi pois.
Männythän pudottavat myöskin neulasistaan osan syksyisin, 3 tai 4 vuottahan ne puussa pysyvät ennenkuin putoavat, liekkö kuusillakin samanlainen rytmi...

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Armitage

Höh. Tuo mutaatio, joka saa kuuset matkimaan lehtipuita olis ollut paljon mielenkiintoisempi vastaus.

Vierailija
DerMack

Ja Etelä-Suomessa oltiin

Just näin. Olen nähnyt kelosta leikatun kiekon n. puolimetrisen. Kuollessaan mänty oli ollut yli 600 vuotias.

Yli 60 cm halkaisijaltaan ja yli 40 m puut ovat jytkyjä ja harvinaisuuksia. Ovat olleet sitä aina. Savonlinnan tienoilla olen ollut huomaavinani kuusilla taipumuksen kasvaa todella suuriksi. Joka oksan tyvellä vielä selvä "tissi".

Vesijaon luonnonpuistosta löytyy muutama hyvin pitkä kuusi ja Punkaharjulta suuria lehtikuusia. Tietysti niitä nyt on muuallakin, mutta esimerkiksi.

Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseen on että kyllä näkyy täysikäistä sekä kokoista puuta ja ihan etsimättä. Tossa nurkallakin on kuusi yli 40 cm rinnantasalta ja pituus n. 26 m. Se on aikalailla ylärajalla sitä kokoa mihin kuuset yleensä yltää.

Yleensäkin on hiukan uskallettua yrittää määritellä täysikasvuista puuta sen koon perusteella, ikäkin on joskus huono muuttuja. Rahkarämeen tai kalliokon metrinen pikkumänty voi olla 100 vuotias ja "täysikasvuinen" kasvupaikalleen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Lapin kelot ja suo/rantakalliomännyt ovat asia erikseen. Normaalilla kasvupaikalla ainoastaan Metlan mielestä 40 cm/26m puu on täysikasvuinen.
Täysikasvuisuuden määritelmäksi käy se, ettei puu enää juurikaan kasva pituutta tai paksuutta. Myönnän, että yli 40m pituiset puut ovat harvinaisia, mutta paksuuskasvun puolesta tuntuisi siltä, että sitä rajoittaa enemmän metsänomistajien elinikä kuin puun kasvuominaisuudet (on pakko hakata 70 vuoden välein, että saisi edes yhden tilin metsästään). Jos paksut puut ovat luonnonoikkuja, miksi suurin osa esimerkiksi Pyhä-Häkin kansallispuiston puista on tuollaisia? Miksi pihallani kasvava mänty jonka ympärysmitta on 210 cm, kasvaa sentin paksuutta joka vuosi? Noiden täysikasvuisten puiden osalta kun on vielä sellainen tilanne, että parhaat kasvupaikat on tehty pelloksi ja muualta on kaikki mihinkään kelpaavat suorat rungot kaadettu. Tämä näkyy erityisen selvästi tammien kohdalla: suurin osa suomalaisista luulee, että tammi on luonnostaan sellainen käkkyräpensas joita on vahingossa laivanrakentajilta säästynyt joihinkin kallionkoloihin kitumaan.
Eli edelleen on hakusassa puu joka näkyy valtatielle, eikä kasva enää merkittävästi pituutta tai paksuutta (ihmisen toiminnan, esim suolauksen takia kuolevia ei lasketa)

valtiokonttorin elatti

Just näin. Olen nähnyt kelosta leikatun kiekon n. puolimetrisen. Kuollessaan mänty oli ollut yli 600 vuotias.

Yli 60 cm halkaisijaltaan ja yli 40 m puut ovat jytkyjä ja harvinaisuuksia. Ovat olleet sitä aina. Savonlinnan tienoilla olen ollut huomaavinani kuusilla taipumuksen kasvaa todella suuriksi. Joka oksan tyvellä vielä selvä "tissi".

Vesijaon luonnonpuistosta löytyy muutama hyvin pitkä kuusi ja Punkaharjulta suuria lehtikuusia. Tietysti niitä nyt on muuallakin, mutta esimerkiksi.

Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseen on että kyllä näkyy täysikäistä sekä kokoista puuta ja ihan etsimättä. Tossa nurkallakin on kuusi yli 40 cm rinnantasalta ja pituus n. 26 m. Se on aikalailla ylärajalla sitä kokoa mihin kuuset yleensä yltää.

Yleensäkin on hiukan uskallettua yrittää määritellä täysikasvuista puuta sen koon perusteella, ikäkin on joskus huono muuttuja. Rahkarämeen tai kalliokon metrinen pikkumänty voi olla 100 vuotias ja "täysikasvuinen" kasvupaikalleen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ei pärjää mitenkään mammuttipetäjä eikä punapuu. Sen sijaan douglaskuusi menestyy hyvin (itselläni on pärjännyt jopa Lapin läänissä), jättituija melko hyvin Etelä-Suomessa ja sitkankuusi rannikolla ja saaristossa.

Fëanor
Menestyisivätköhän Pohjois-Amerikan jättiläispuut täälläpäin, jos alettaisiin istuttamaan?

Eikä tuo puu ole edes kovin suuri.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat