ongelmanratkaisutehtäviä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tässä ongelman ratkaisutehtävä jota en ole vielä ratkaissut.

Sorsapurin kreivittären arvokas timanttisormus on varastettu. Poliisimestari Sisu, joka on ottanut kiinni ryhävaaran pahamaineiset kolmoset Lennun, Reiskan ja Rötkön, selittää Mikille: "tiedämme, että sormuksen varasti Reiska. Tiedämme myös, että Rötkö valehtelee koko ajan, Lennu puhuu pelkästään totta, kun taas Reiska milloin valehtelee, milloin puhuu totta, mielensä mukaan. Ongelmamme on se, kuka näistä sutiparroista on Reiska." Mikki ryhtyi kuulustelemaan kolmosia. A sanoi: "minä olen Reiska." B sanoi: "se on totta." C sanoi: "minä en ole Reiska." Mikki pohti hetken ja totesi: "Kiitos avustanne, nyt tiedän kuka teistä on Reiska!" Kun mietit tarkkaan miekkosten puheita, niin sinäkin pystyt löytämään reiskan. Kirjoita oikea kirjain ( A, B tai C ) ja perustelut.

Kommentit (5)

Vierailija

Aika nopeasti vain koitin miettiä.. mutta:

A ei voi puhua totta: silloin B puhuu myös totta, mutta yhden pitää valehdella eli C:n, mutta näin A ja C olisivat molemmat Reiskoja.
Jos C valehtelee, niin A:n ja B:n väittämä olisi totta--> taas A ja C olisivat Reiskoja.
A ei voi puhua totta eikä C Valehdella.
A valehtelee, B valehtelee, C puhuu totta?

Lisäys:
Eli

A Rötkö B Reiska C Lennu

Jojo
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt8.5.2007

A sanoi: "minä olen Reiska." B sanoi: "se on totta." C sanoi: "minä en ole Reiska."

A ei voi olla lenny koska hän puhuu aina totta
C tai B voi siis olla Lenny
C ei voi olla rötkö
A tai B voi siis olla rötkö
Reiska voi olla A B C
Jos C olisi reiska ja A olisi Rötkö (valehtelija) niin Lenny ei voi olla B koska Lenny puhuu totta. Koska lenny ei voi olla A niin Reiska ei voi olla koskaan C

Lenny voi sen sijaan olla C jolloin Reiska olisi B ja Rötkö A
Koska Lenny ei voi olla A niin tämä on ainut yhdistelmä jossa Reiska on B

Jos Reiska olisi A niin saadan 4 eri mahdollisuutta

Reiska väittää olevansa reiska, Lenny sanoo että totta on, Rötkö valehtelee että ei ole reiska

Väärin. C ei voi olla rötkö

Reiska Väittää olevansa reiska, rötkö valehtelee että näin on, Lenny sanoo että ei ole reiska

Mahdoton. rötkön pitää valehdella

Reiska väittää että ei ole reiska, rötkö valehtelee näin on, Lenny sanoo että ei ole reiska

Mahdollinen

Reiskä väittää että ei ole reiska, lenny sanoo että näin on, Rötkö valehtelee että ei ole reiska

Väärin. Lenny ei valehtele eikä C voi olla Rötkö.

Eli A: Reiska B: Rötkö C: Lenny
A: Rötkö B: Reiska C: Lenny
on mahdollisia.

Tais mennä seinään tämä päättelyketju...

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Tiedämme myös, että Rötkö valehtelee koko ajan, Lennu puhuu pelkästään totta, kun taas Reiska milloin valehtelee, milloin puhuu totta, mielensä mukaan.

A sanoi: "minä olen Reiska."
B sanoi: "se on totta."
C sanoi: "minä en ole Reiska."

Reiskan puheet on mitä sattuu. Tarkastellaan vain kahden muun sanomisia.

---------
C on Reiska

A on Rötkö, B ei voi olla Lennu
A ei voi olla Lennu

---------
B on Reiska

A on Rötkö, C on Lennu = OK
A ei voi olla Lennu

---------
A on Reiska

B ei voi olla Rötkö
B on Lennu, C ei voi olla Rötkö

A on Rötkö, B on Reiska, C on Lennu eli eka vastaus on oikein

Vierailija

-A ei voi olla Lennu koska hän puhuu aina totta eikä sanoisi: "Minä olen Reiska"

-Jos A on Reiska, Rötkö ei voi olla B koska hän ei vahvistaisi tosi-asiaa, eikä C koska hän ei myöntäisi ettei ole Reiska.

-Jos A on Rötkö, Lennu ei voi olla B koska hän ei vahvistaisi valehtelija-Rötkön lausetta todeksi.

Eli Rötkö A, Reiska B ja Lennu C.

Uusimmat

Suosituimmat