Hai sie, osta hyvä pistooli!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aseiden käyttö ja hallussapito edellyttävät tunnetusti henkilöltä itsekontrollia ja elämänhallintaa. Kovin nuorilla ihmisillä ei tälläisiä oleteta olevan, joten on säädetty erinäisiä suoja-ikärajoja. Ne eivät kuitenkaan pysty estämään erästä hyvin kielteistä ilmiötä.

Kasvavan lapsen ja nuoren vaikutteet tulevat nykyisin pääasiassa virtuaalitodellisuudesta, eli mainonnan ja viihteen luomasta kuvitteellisesta maailmasta, jossa ihmistyypit käyttäytyvät toisin kuin kaltaisensa reaalitodellisuudessa, ja jossa lyönti ei satu.

Henkilö, jolla on ympärillään toimiva (perhe)yhteisö, on suhteellisesti enemmän suojassa media-viihde-konglomeraatin suoltamalta kakkelperilta, kuin heikommassa asemassa oleva. Tästä ilmiöstä on hyvänä esimerkkinä oman kulttuurinsa ulkopuolelle sosiaalistuvat maahanmuuttaja-nuoret, joiden "sopeutumisen" kohde ei ole ympäröivä suomalainen t. ruotsalainen todellisuus, vaan viihteen varjomaailma.

Ylikansallisen tajunnantäyttöteollisuuden tuotteiden kautta elävä voi samaistua idoleihin, joiden käytösnormit vastaavat slummien epäsosiaalisimpien ainesten "gansta"-alakulttuuria tms. itsetuhoista ja loismaista rappiomaailmaa. Paitsi kulttuurien väliin pudonneita maahanmuuttajia, tälläinen todellisuudesta putoaminen voi uhata yksinäisiä, eristyneitä ja (lievästi) häiriytyneitä yksilöitä.

Jokelan ammuskelijalla saattoi olla persoonallisuushäiriö, joka esti häntä kommunikoimasta avoimesti kanssaihmisten kanssa. Hän ei ehkä pystynyt tuntemaan aitoa empatiaa, eikä näyttämään (kokemaan) todellisia tunteita, vaan hän näytteli niitä? Tähän viittaa haastateltujen koululaisten kovin erilaiset kuvaukset ampujan luonteesta.

Helposti menestyvänä hän saattoi pitää itseään yliälykkäänä, mikä lisäsi eristäytymistä. Netistä on helppo löytää samanmielistä seuraa, jotka pitävät itseään muita parempina, "hyvinä ihmisinä". Muut ovat bulkkia.

Elitismi ja nihilismi eivät sinällään johda äärimmäisiin "yli-ihmis"-kohkaamisiin, vaan pikemminkin opportunismiin ja moraalittomuuteen, mutta ne tukevat loogisesti sellaista tajuntaa, jota ammuskelija näyttää edustaneen. Elitistis-nihilististä keskusteluseuraa löytyy netistä, ja sosiaalisesti kokemattomalta saattaa jäädä huomaamatta, etteivät muut ole niin tosissaan.

Luja kosketuspinta normaaliin elämään suojaa viihteen tai mm. netti"yhteisön" vääristyneen virtuaalimaailman vaikutuksilta, mutta jos henkilöllä ei tälläistä ole? Silloin voi tapahtua jotain samanlaista, kuin mitä näimme eilen Jokelassa?

Minä en etsisi tragedian syitä "linkolalaisuudesta" vaan kaupallisesta tajunnantäytöstä ja koventuneesta egoistisesta arvomaailmasta, jotka sekoittavat joskus nuoren ihmisen pään. Toki testosteroonillakin saattaa olla oma roolinsa?

Kommentit (10)

Vierailija

Uhm, *sekoittavat nuorten päät* on kyllä niin yleistämistä, ekan tietokonepelin sain kolmosluokalla jossa pysty katkomaan haulikolla käsiä 3 osaan, ihmisruumiit paloteltua jne, verta roisku enemmänkö lait salli. Harrastanu airsoftia joka oli mukavaa sodanleikkimistä, kaveripiirissi puhuttiin airsoft aseista ja oikeistakin. Jah silti ihan tasapainon olen. Kyllä tommoset ammusekelu jutut on harvinaisia että jos yksi ihminen miljoonasta tekee tuollaisen, onko se syy alkaa rajoittamaan kaikkia muita, 999999 ihmistä yhden vuoksi.. nii-i, siitä voi olla vaikka ja mitä mieltä. Täytyy olla yksinkertaisesti hiukka jälkeenjäänyt jos pelit vaikuttavat noin voimakkaasti (minulle ei oo vaikuttanut mitenkään erikoisemmin). Heikkomielisiä nää, jotka noin retkahtaa johonki ^^

EDIT: Osta ase, saat pilua hyvännäkösiltä akoilta (y)

Vierailija

Kouluammuskelut liittyvät yleensä koulukiusaamiseen. Ja kiusaamisen suhteen opettajat ovat perinteisesti olleet välinpitämättömiä ja jopa aktiivisesti kieltävät, että sitä esiintyisi ainakaan heidän kouluissaan. Kun jotain sitten lopulta tapahtuu, paetaan vastuuta, kuten tässäkin tapauksessa. Syitä haetaan vaikka Koirantähdeltä, mutta ei omista laiminlyönneistä ja omasta pelkuruudesta.

Olen jo vuosia sitten ennustellut, että jos koulukiusaamiseen ei kunnolla puututa, koululaisten ainoaksi vaihtoehdoksi jää hoitaa ongelmat itse tuomalla aseita kouluun. Niin näyttää käyvän, puukotuksia on ollut jo aiemmin ja nyt oli vuorossa tuliase.

Turun sanomissa oli muuten sivukaupalla tekstiä ammuskelusta, mutta ampujan esittämistä syistä sanottiin vain, että "syyt olivat poliittisia". Ilman nettiä ei olisi ainakaan minulla tiedossa, että ampuja vastusti mm. pakkoruotsia, kuten suurin osa suomalaisista. Ampujan poliittiset teesit halutaan lakaista unholaan, niitä ei sovi käsitellä. Parempi vain lässyttää yksilöpsykologiaa ja pohtia aseiden saannin helppoutta. Onneksi tiedonvälitys ei enää nykyisin ole vain eliitin dominoiman median hallussa.

Vierailija
Mandix
...silti ihan tasapainon olen. Kyllä tommoset ammusekelu jutut on harvinaisia että jos yksi ihminen miljoonasta tekee tuollaisen, onko se syy alkaa rajoittamaan kaikkia muita,...

EDIT: Osta ase, saat pilua hyvännäkösiltä akoilta (y)

Sinä voit ollakin tasapainoinen, en tiiä kun en oo nähny, mutta lue silti kirjoitukseni: Raaistava ja sekoittava tajunnantäyttö vaarantaa nämä labiilimmat henkilöt, kuten taisin jo kirjoittaa.

Jos joku päättää ostaa aseen pimunkuvan perusteella, juuri hänelle sitä ei pitäisi myydä. Silti näitä mainoksia tehdään?

En missään tapauksessa kannata ase-rajoitusten kiristämistä. Ongelma on toisaalla.

Vierailija
Arnold Goyakla

Olen jo vuosia sitten ennustellut, että jos koulukiusaamiseen ei kunnolla puututa, koululaisten ainoaksi vaihtoehdoksi jää hoitaa ongelmat itse tuomalla aseita kouluun.

Eihän se ainoa vaihtoehto saisi olla.

Jos tiedät jonkun kiusaajan, niin pistä nimetön viesti foorumille, niin katsotaan mitä asialle voisi tehdä.

Jos kiusaaminen muuttuu kannattamattomaksi, niin se loppuu.

Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Annetaan kiusaajille vähän Susan Kurosmaista julkisuutta täällä. Huomiotahan he hakevat, saakoon sitä sitten.

Vierailija

HAT YAI on muuten kaupunki thaimaassa.
Ei kai toi HatYai sitä tarkota?

Aasialaisen näkönen pimu kuiteski.

kalmankenkku

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Arnold Goyakla
Kouluammuskelut liittyvät yleensä koulukiusaamiseen. Ja kiusaamisen suhteen opettajat ovat perinteisesti olleet välinpitämättömiä ja jopa aktiivisesti kieltävät, että sitä esiintyisi ainakaan heidän kouluissaan. Kun jotain sitten lopulta tapahtuu, paetaan vastuuta, kuten tässäkin tapauksessa. Syitä haetaan vaikka Koirantähdeltä, mutta ei omista laiminlyönneistä ja omasta pelkuruudesta.

Olen jo vuosia sitten ennustellut, että jos koulukiusaamiseen ei kunnolla puututa, koululaisten ainoaksi vaihtoehdoksi jää hoitaa ongelmat itse tuomalla aseita kouluun. Niin näyttää käyvän, puukotuksia on ollut jo aiemmin ja nyt oli vuorossa tuliase.

Vähän samoilla linjoilla olen tässä tapauksessa. Media-viihde antaa tietenkin toimintamalleja, mutta jokainen meistä tietää millaista paskaa media tarjoaa, eikä se näin riitä selittämään päätöstä siirtyä tällä tavalla yhteisönsä ulkopuolelle.

Tekijä korostaa älykkyyttään suhteessa "massaan". Tämä viittaa suoraan hänen kuvaansa lähiympäristöstä. Tekijä saattoi olla persoonallisuushäiriöinen, mutta jos oli älykäs, niin tuskin oletti olevansa tekemässä fasistista vallankumousta Suomessa, vaan se oli vain oman egon suojelemiseksi esitetty peitetarina. Todellisuus saattaa olla jotain muuta.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Juuhh, enemmänin oliki viestissä tarkotus jo sanoa heti niille jotka alkavat sitä *kaikki pitäs kieltää, kaikki on liian väkivaltasta jne* >_> Minusta on aika helppoa estää lapsia pelaamasta väkivaltaisia pelejä jos he ovat herkkiä sellaisille, valvotaan vaan. Eli siis olin kolmosluokalla.. (10v ?) ja se oli K-18 peli. Suomen kirjakauppa myi sen pelin enempiä kyselemättä, siihenkin voisi helposti puuttua. Tai että vanhemmat kontrolloisivat hieman mitä lapsi pelaa.. ei hankalaa. Mutta en usko että kaikkea pitäsi alkaa rajoittamaan, riittää ko käytetään niitä rajoituksia mitkä on jo olleet iätajat.

Uusimmat

Suosituimmat