Näen "Uutisunia"

Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007

Olen tämän vuoden aikana nähnyt muutaman melko erikoisen unen.

Näkemäni unet ovat siis olleet seuraavan päivän uutisena lehdessä/netissä. Joku on yleensä kuollut tai kyseessä on ollut jonkinlainen onnettomuus.

Unia on ollut nyt yhteensä 4 tänä vuonna. Ensimmäistä unta pidin vain kummallisena sattumana. Toisen unen jälkeen aloin jo hieman ihmettelemään, mutta yritin edelleen tolkuttaa itselleni, että kaikki on vain pelkkää sattumaa. Kolmannen ja neljännen unen jälkeen en osaa oikein enää muuta kuin ihmetellä.

Mutta ennen kuin pitkästytte kokonaan, menenpä itse asiaan:

1. Uni (24-25.3.2007 välinen yö)

Ensinnäkin nämä näkemäni unet ovat tuntuneet poikkeuksellisen todellisilta. Pystyn siis selvästi erottamaan nämä unet "tavallisista" unista realistisuuden takia. Tästä ensimmäisestä unesta en muista enää kovinkaan tarkasti kaikkea, koska pidin tätä tosiaan vain erikoisena sattumana.

Asun siis viellä kotona perheeni kanssa omakotitalossa. Noh, tässä unessa talomme syttyy palamaan ja joudumme poistumaan keskellä yötä ulos palavasta talosta. Pääsemme kaikki ulos, mutta talo palaa silmiemme edessä pahasti.

Silmääni sattunut uutinen seuraavana päivänä:
http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?acti ... h=Tulipalo

Kyseessä ei siis ole mikään "enneuni", koska palo on syttynyt jo tuona iltana kun olen mennyt nukkumaan. Käyn yleensä suht aikasin nukkumaan, koska herään jo aamu viideltä töihin. Olen siis ollut jo nukkumassa kymmenen aikoihin, joten en ole voinut kuulla tapauksesta mistään ennen seuraavaa päivää.

2. Uni (31.5-1.6.2007 välinen yö)

Olen talomme takapihalla ja leikin jotain pihaleikkejä pikkusiskoni kanssa. Takapihallamme on melko iso pelto. Kuulen kovaa ääntä ja näen taivaalla lentokoneen. Kone tipahtaa pellollemme ja räjähtää/syttyy tuleen. Juoksen pellolle apuun ja soitan hätänumeroon. Joka puolella on ruumiinpalasia ja kituvia ihmisiä. Verta ja suolia joka puolella... Uni loppuu.

Seuraavan päivän uutinen:
http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?acti ... elikopteri

3. Uni (14-15.7.2007 välinen yö)

Ajelen Isäni kanssa naapurikaupungin keskustassa ja menetän autoni hallinnan yhdessä alamäessä. Törmään puhelinpylvääseen ja isäni pää osuu törmäyksessä auton tuulilasiin. Hänen päästään valuu verta ja hän on mennyt tajuttomaksi. Itken ja olen shokissa. Uni loppuu.

Seuraavan päivän uutinen:
http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?acti ... nnettomuus

Auto onnettomuuksia sattuu Suomessa melko usein, mutta mikä on todennäköisyys, että nään unen sellaisesta samana yönä kuin joku kuolee oikeasti? Tämä uni oli taas selvästi erotettavissa muista "tavallisista" unista aitoudellaan. Uni tuntui siis kovin realistiselta.

Nämä 3 edellämainittua unta ovat olleet ns. "uutisunia". Minun ei siis olisi tarvinnut lukea kyseistä onnettomuutta tulevan päivän uutisesta, koska näin onnettomuuden jo unessani. Olisin siis itse voinut kertoa tapauksen muille aamulla ennen kuin sitä olisi julkaistu mihinkään muualle.

Tämä neljäs uni erottuu muista näkemistäni unista sen verran, että tämän perusteella olisin voinut sanoa 100% varmuudella yhtä päivää ennen, että burman mielenosoituksissa kuolee ihmisiä.

4. Uni. (25-26.9.2007?)

Olen jossakin Kaukoidän maassa. Tämä ei ole enää kovin "realistinen" uni, vaikka uni tuntuukin taas muiden tapaan hyvin todelliselta. Olen punakaapuisten miesten kanssa jonkun hyvin vanhan temppelin pihalla. Kyseessä on sotatilanne ja vastassa meillä on yli 2metrisiä haarniskoituija liskomiehiä. Temppelin pihalla käydään raaka lähitaistelu keihäillä ja miekoilla. Itse juoksentelen vain ympäriinsä, enkä osallistu taisteluun. Punakaapuiset ihmiset eivät pärjää liskomiehiä vastaan. Liskomiehet tappavat paljon punakaapuisia ystäviäni. Pakenemme lopulta maanalaisiin tunneleihin muutaman jäljellä olevan punakaapuisen ystäväni kanssa. Uni loppuu.

http://www.hs.fi/haku/?kaikkiSanat=burm ... i=6&sivu=3

Voin kirjoitella tänne lisää näitä unia, mikäli niitä viellä nään.

"I'm not in jail for committing murder. I'm in jail partly because I'm a black man in America,where the powers that be will only allow a black man to be an entertainer or a criminal." - Rubin Carter, Penthouse Interview, 1975.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Todennäköisimmin yhteensattumia. Jos kaikki unesi liittyisivät edes yhdelle paikkakunnalle, mutta kyllä ympäri maailmaa löytyy usein vastaavuus jos yhtään realistisen unen näkee.
EDIT: 4. unen realisitisuuskin on vähän kaukaa haettua...

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
Duski
Todennäköisimmin yhteensattumia. Jos kaikki unesi liittyisivät edes yhdelle paikkakunnalle, mutta kyllä ympäri maailmaa löytyy usein vastaavuus jos yhtään realistisen unen näkee.

Joo tottahan toi on, että joka unen sais varmaan yhistettyä johki uutiseen jos ettii. Ite en oo ees tarkotuksenmukasesti ettiny mitää samantapasta uutista, vaan noi osunu silmää iha sattumalta ja sit oon muistanu ton unen minkä oon nähny. Neljäs uni oli siis todellisen tuntunen, ei realistinen.

"I'm not in jail for committing murder. I'm in jail partly because I'm a black man in America,where the powers that be will only allow a black man to be an entertainer or a criminal." - Rubin Carter, Penthouse Interview, 1975.

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
peippo
Mistä tiedämme ettet valehtele?

Mistä tiedät, että kukaan ikinä puhuu totta varsinkaan internetissä?

En ole pakottanut ketään uskomaan, enkä pysty todistamaan uniani mitenkään. Uskokoon ken haluaa.

Vierailija
Elmeri
Duski

Joo tottahan toi on, että joka unen sais varmaan yhistettyä johki uutiseen jos ettii. Ite en oo ees tarkotuksenmukasesti ettiny mitää samantapasta uutista, vaan noi osunu silmää iha sattumalta ja sit oon muistanu ton unen minkä oon nähny. Neljäs uni oli siis todellisen tuntunen, ei realistinen.

Useimiten vain juuri ennen heräämistä nähdyt unet muistaa, joten todennäköisesti olet muistamasi unet nähnyt aamulla, juuri ennen heräämistä.
Mieleeni tulee, että olet unissasi kuullut, (vaikkapa seinän lävitse naapurin radiosta) ,aamu-uutiset, joista olet uniisi napannut elementtejä??

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
Brigitte Bardot
Mieleeni tulee, että olet unissasi kuullut, (vaikkapa seinän lävitse naapurin radiosta) ,aamu-uutiset, joista olet uniisi napannut elementtejä??

Asun omakotitalossa ja seuraava naapuri on 10m päässä. Saa aika hyvä kuulo olla! Toki on tietenkin mahdollista, että olen kuullut alakerran tv:stä uutisen tai vastaavaa.

Vierailija

Liikenteessä kuolee 400 ihmistä vuodessa.

Vuonna 2006 Suomessa oli 17 000 tulipaloa.

On epätodennäköistä jos on nähnyt unta tulipalosta tai liikennekuolemasta, että seuraavana päivänä EI ole uutista, joka olisi samankaltainen.

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
tuc

Entä Suomessa?

tuc
Vuonna 2006 Suomessa oli 17 000 tulipaloa.

Kuinka moni niistä oli omakotitalon paloja?

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
Torg
Hallitsevatko liskoihmiset aivan oikeasti ihmiskuntaa??? (kts. Uni nr.4)

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
tuc
Elmeri
tuc

Entä Suomessa?

Nimenomaan Suomessa.

Oho, melko järkyttävä luku.
Tässä tapauksessa tuo kolmas uni ei ole siis mitenkään
erikoinen tapaus.

Veikkaisin, että omakotitalon paloja on n. 50-100 vuodessa.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Itsekin olen nähnyt outoja unia. Tämä on vain yksi esimerkki, ensinmäinen joka sai ajattelemaan asiaa. Sittemmin olen nähnyt myös muita samantyylisiä unia mutta lienee totta että ne voidaan selittää myös yhteensattumilla, vaikka se tuntuu oudolta. Monet tällaisista tilanteista ovat tapahtuneet vain kerran elämäni aikana. Näin viimeisen tällaisen unen ollessani armeijassa 18 vuotiaana eikä ne enää vaivaa minua.

En ole koskaan kertonut tätä aikaisemmin mutta jos kerron avattarena niin here goes the nothing...

Kun olin noin kymmenenvuotias minulla oli hyvä ystävä joka muutti pois pikkukaupungista missä asuin. Emme olleet nähneet toisiamme noin vuoteen kuin näin seuraavanlaisen unen. Kerron tämän tosi lyhyesti...

Olin tämän ystäväni kanssa pyöräilemässä oudolla tavalla tutussa paikassa mäkiä pitkin ja opettajani tuli vastaan. Tervehdimme häntä.

Tämä tapahtui seuraavana päivänä.

Ystäväni tuli käymään seuraavana päivänä vaikka emme olleet sopineet tapaamisesta. Vaikka olin luvannut etten olisi ystävieni kanssa sinä päivänä lähdimme silti ulos pyöräilemään. Kotini lähellä on kaksi mäkeä, kovin samannäköinen paikka mitä unissani on. Opettajaa en nähnyt pyöräilevän mutta samalla luokalla oleva poika pyöräili kyllä vastaan ja tervehdimme. Tunsin kuitenkin tämän pojan, hän oli eräällä tavalla ystävä/vihamies ja opin häneltä paljon. Tämä tapahtui samassa paikassa kuin unessa tapahtui ja siksi muistan että osasin odottaa sitä.

Voisin ja olen yrittänyt selittää tämän jonkinlaisena de-javu kokemuksena niin kuin ne yleensä selitetään. Toisaalta koska kyseessä on oma kokemukseni niin tietyllä tavalla tiedän että kokemukseni on enemmänkin hyvin epätodennäköinen yhteensattuma kuin klassinen deja-vu. Kyseisen päivän aikana muistan hämmennykseni kun näin hänet. Muistan myös osanneeni odottaa unen tapahtumia jotka myöhemmin myös tapahtui.

Mukava mutta outo kokemus se oli. Se oli ehkä tämänastisen elämäni mukavin päivä jos suhteutetaan lasten ja aikuisten ajatteluja.

Elmeri sun unissa on kyse sattumista.

Tuollaisia tapahtumia tapahtuu joka päivä joten en usko että kyseessä on enneuni. En itsekkään usko enneuniin mutta jotkin unet pistävät mietityttämään.

Mitä mieltä toiset ovat tuosta minun tapauksestani?

Jos sitä ajattelee niin että sää oli täysin samanlainen mitä unessa, vuorokauden ajat, tapahtumia ja niin edelleen. Todennäköisyyden täytyisi olla aika pieni jos sitä ajattelee todennäköisyyksillä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat