Indeksi ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

olen jo jonkin aikaa pähkäillyt yhtä liiketalousmatematiikan tehtävää. Se kuuluu kutakuinkin näin:

[code:zfhqx99o]Heinäkuun rakennuskustannusindeksit eri perusvuosien mukaan on annettu alla. Laske a)heinäkuun 2001 indeksi, kun 1990=100 ja b)heinäkuun 2000 indeksi, kun 1995=100.

1999 2000 2001
Indeksi (1990=100) 109,3 112,6 ***
Indeksi (1995=100) 105,2 *** 112,2
[/code:zfhqx99o]

eli miten ihmeessä nämä puuttuvat indeksiluvut voi laskea?

Kommentit (4)

Vierailija

Tarkastele sen vuoden indeksejä , joille on käytetty kumpaakin referenssipistettä ( Eli vuoden 1990 ja 1995 indeksejä )

Jos katsot kyseisen vuoden indeksien suhdetta, voit skaalata "aukkoja" vastaavat indeksilukemat kyseisen suhteen avulla.

Happy calculating!

Vierailija

täytyy kyllä sanoa, että tämä ei vieläkään aukea. oletan, että minun pitäisi kyetä johtamaan uuisa lukuja annetuista arvoista, mutta en tiedä, millaisia lukuja minun pitäisi oikein saada.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
SiamSkull
täytyy kyllä sanoa, että tämä ei vieläkään aukea. oletan, että minun pitäisi kyetä johtamaan uuisa lukuja annetuista arvoista, mutta en tiedä, millaisia lukuja minun pitäisi oikein saada.

Indeksien on tarkoitus osoittaa jonkin asian suhteellista muuttumista ajan funktiona. Näin jos kaksi eri indeksiä kuvaa samaa asiaa, niin perättäisten indeksilukujen suhteen pitäisi säilyä samana indeksin perusluvun (yl. 100) ajankohdasta riippumatta.

Toivottavasti onnistuin sanomaan asian riittävän epäselvästi.

Vanha jäärä

Vierailija

Eli perusvuoden 1990 indeksin mukaan lasketut rakennuskustannusindeksit ovat laskettavissa perusvuoden 1995 rakennuskustannusindeksin mukaan lasketuista arvoista kertomalla perusvuoden 1995 rakennuskustannusindeksien lukemat suhdeluvulla 109,3 / 105,2 .
Näin voidaan päätellä koska vuodelta 1999 on käytettävissä kummankin perusvuoden mukaan lasketut rakennuskustannusindeksit.

Valitsen vaihtoehdot:
Ettet vaan juksaisi, ettet tiennyt tätä.
tai
Vein nuorukaiselta oppimisen ilon, johdattaen hänet helpon elämän valheelliseen suojaan

Uusimmat

Suosituimmat