Pahimmat painajaisenne?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun täällä nyt keskustellaan unista, kertokaapa pahin/pahimmat painajaisunenne ja mistä luulette niiden johtuneen?

Minä olen nähnyt toisinaan unta kuolleista ihmisistä. Kerran näin isoäitini junassa, ja kysyin koska juna pysähtyy. Hän sanoi ettei se pysähdy koskaan, me olemme matkalla rajan taakse. Juna kiisi eteenpäin ja olin kauhuissani, kun en päässyt pois. Tällaiset unet johtuvat kai siitä, että alitajunnassaan muistaa henkilön kuolleen, mutta kuitenkin hänet näkee unessa. Siinä on omituinen ristiriitainen fiilis.

Olen usein nähnyt susien jahtaavan minua metsässä, vaikka hereillä teen mielelläni iltalenkkejä metsäpoluilla, enkä tunne pelkoa. Ehkä unessa aivojen selviytymisvaisto alkaa toimia.

Kerran minua jahtasivatkin armeijan vaatteisiin ja commandopipoihin pukeutuneet tyypit helvetistä. He yrittivät viedä minut helvettiin, jonne matkattiin risteilyaluksella. Siellä pahat ihmiset ja muu helvetin porukka piti bileitä. Epäröin antautuisinko pahoille takaa-ajajilleni, vaikka tiesin että minustakin tulisi sitten paha. Mutta jos joudun helvettiin, missä kaikki ovat pahoja, en enää kärsisi pahuudestani koska sitä ei enää itse tajuaisi.
Juoksin karkuun ja minua vastaan tuli pitkä loistava hahmo. Se oli myös pelottava, mutta tajusin sen olevan enkeli tai joku hyvä olento. Lähdin seuraamaan sitä, samoin takaa-ajajani jotka olivat hahmoa heikompia.

En näe yleensä tällaisia unia, luulen että tuo bile -juttu tuli yhdestä siiderimainoksesta uneeni.

Joskus olen itse unessa mukana, joskus siinä on hahmo johon samaistun tai joka on ikään kuin minä, eli tunnen mitä hän tuntee, mutta näen unta kuin katsoisin filmiä.

Yhdessä unessa kerrottiin tarinaa nuoresta tytöstä, joka sairastui kauheaan tappajabakteerin aiheuttamaan tautiin, eikä kukaan voinut auttaa häntä.Hän istui yksinään hämärässä huoneessa ja punaiset ilmassa leijuvat bakteerit ympäröivät hänet. Olin tavallaan se tyttö, vaikka en ollutkaan hän.

Samaistuminen unen hahmoihin voi olla heijastusta siitä, kun hereillä olleessaan lukee uutisia ja samaistuu niissä esiintyviin henkilöihin.

Kommentit (11)

Vierailija

Pahimmat painajaiseni yleensä ovat olleet sellasia, joissa olen täysin lamaantunut, enkä voi itse vaikuttaa mitenkään tapahtumien kulkuun. Joskus painajaiseni päättyvät putoamiseen, jolloin herään äkillisesti.

Painajaisia näin eniten varmaankin teini-iän alkuvaiheilla, ja luulisi että ne johtuivat stressistä tai selvittämättömistä asioista jotka ovat jääneet vaivaamaan tuolloin. Onneksi nykyisin en näe painajaisia juuri koskaan, vaikka stressaantuisinkin.

Nykyisin uniini on ilmestynyt myös uusi piirre: pystyn kontrolloimaan joskus unen tapahtumia ja tekemään painajaisistakin hyviä unia ja heräämään siten tyytyväisenä.

Vierailija

Näin kerran unen, jossa heräsin kun puhelin soi. Menin vastaamaan ja vaikka ääntä ei kuulunut, tiesin jotenkin että isoisoisäni oli kuollut yöllä.

Heräsin oikeasti siihen kun puhelin soi ja äitini vastasi. Hän alkoi itkeä ja tuli sanomaan minulle, että isoisoisäni oli kuollut yöllä... Pelottava yhteensattuma.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

oli se, jossa tuttavani makasi kuolleena samassa sängyssä, jossa olin - tuossa unessani - juuri nukkunut koko yön. Kyseinen unessa kuollut henkilö ei ollut mitenkään läheinen ystäväni muttei minulla ollut hänen kanssaan riitoja tai erimielisyyksiäkään. En ollut häntä kohtaan mustasukkainen tai edes kadehtinut häntä.
Yhäkin mietin, mistä tuollainen onea uni kumpusi.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Painajaisissa on monesti valmiiksi kummallinen ja ahdistava tunnelma, vaikka mitään ei olisi vielä tapahtunut. Sitten joku asia, joka ei edes oikeasti olisi kovinkaan pelottava, ilmestyy uneen ja se pelottaa aivan hirveästi. Painajaisessa on jotenkin sellainen vaaniva uhka piilossa. Viimeyönä näin pitkästä aikaa painajaisen, jossa oli vampyyrilapsi. Kukaan ei tajunnut sitä vampyyriksi, vaikka naama oli kuin suoraan Buffystä Se keihästi kebakkoeines tikulla jonkun äijän, mutta ei imenyt verta. Se äijä oli sen lapsen isä, joka oli juuri ostanut jonkin lahjan niille lapsille. Tämä poikkeava yksilö kiinnitti sairaalloista huomiota aivan kummallisiin asioihin siinä lelussa. Sitten se keihästi sen ukon. Kerrottuna ei mitenkään pelottava, mutta se tunnelma sen teki. Olikohan se viesti siinä sellainen, että einekset sen sydärin aiheuttaa, vaikka olisivat kuinka hyviä? Se äijä oli nimittäin valtavan lihava.

Kuolleet ihmiset eivät pelota minua unissa. Voin jutella heidän kanssaan vähän.

edit. ehkä se oli tosiaan varoitus epäterveellisestä ruuasta. Viikonloppuna nimittäin juteltiin, että nykyään voi kolmekymppisilläkin olla jo sydäreitä. Samana iltana tuli myös puheeksi, että eräs läsnäolijoista luki nuorena kauhukirjoja vampyyreistä ja muusta. Stephen Kingiä ja sellaista. Siitä varmaan aihe uneen.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Joskus näen unissa aika kauheita tapahtumia, mutta ne eivät ole sävyltään pelottavia, vaan vähän kuin uutisia katselisi. En pidä niitä painajaisina. Pahimpia painajaisia ovat sellaiset, joissa läheisilleni tapahtuu jotain kammottava, enkä voi itse tehdä mitään. Näin kerran unta, että poikani kidnapattiin lomamatkalla. Hänet saatiin kyllä takaisin, mutta mustelmilla ja täynnä injektioruiskun jälkiä. Karmivaa.

Näen painajaisia harvoin, mutta viime öisen voisi sellaiseksi laskea. Siinä joku arkeologi toi jostain syystä minulle cro-magnon siamilaisten kaksosvauvojen fossiilin. Joku oli löytänyt sen roskiksestaan ja nyt minun piti säilyttää sitä.

Myöhemmin kuulin, että oudot huppupäiset tyypit olivat ahdistelleet arkeologia siitä lähtien, kun fossiili oli hänellä ja hänen oli pitänyt päästä siitä eroon. Fossiili oli kuulemma jonkun muinaisen pahamaineisen salaseuran 'amen muna'. Ei hajuakaan, mikä helkkari voi olla amen muna. Muuta ei oikein tapahtunutkaan, paitsi että minulla oli hyvin selkeä tunne, että minua tarkkaillaan, ja joku on kohta murtautumassa sisälle. Mitää pahaa ei siis tapahtunut, mutta uni oli sävyltään piinaava.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Pari kertaa on painajaisunessa lapsi kuollut tapaturmaisesti (hukkumalla ja putoamalla). Silloin on kylä sydän hakannut herätessä. Muuten painajaiseni ovat lieviä, ikäviä sosiaalisia tilanteita ja vastaavia.

Joskus saan unissani aivan silmittömiä raivokohtauksia vaimoa kohtaan. Hajoitan tavaroita, riehun ja huudan. Tosielämässäni en ole varmaan koskaan kiukuspäissä tahallani hajoittanut mitään 10 vuotta täyttämisen jälkeen.

Vierailija

Juu pahimpia ovat tuollaiset joissa itse ei voi vaikuttaa mitenkään...

Tulee sellainen turvattomuuden tunne lamautuneena...

Muuten eikö unet simuloi esim näköaistille todellisia tilanteita, siis aivot eivät tajua näkevätkö asian todellisuudessa vai unessa???

Eikö unien tarkoitus ole opettaa???

Vierailija

Mulla on harvemmin tuollaisia psykologisesti ahdistavia painajaisia, ja useammin sellaisia kauhuleffatyyppisiä. Hirvittävän väkivaltaisia ja verisiä. Joko minulle tehdään jotain, tai olen itse väkivaltainen. Ja toisin kuin joissain legendoissa väitetään, niin ainakin minua kyllä sattuu unia nähdessä. Siis jos joku mutantti leikkaa multa käden irti vannesahan terällä niin kyllä se sattuu siinä unessa.

Uusimmat

Suosituimmat