Ahvenanmaan hyötykäyttö

Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007

Ahvenanmaa on demilitariositu Kansainliiton päätöksellä, käytännössä Kansainliiton päätökset eivät edes ole enää voimassa.
Mutta jotain hyötyä tuosta saaresta täytyisi Suomelle olla! Kehitelkäämme siis ajatuksia, miten tuota karikkoa voitaisiin hyödyntää. Itse asettaisin kaikki turvapaikkakeskukset juuri tuonne, sillä sieltä on ainakin melko hankala paeta yhtään pitemmälle. Myös seuraavan suuren vankilan voisi rakentaa juuri Ahvenanmaalle samoista syistä!

Oikeastaan koko itsehallinto täytyisi purkaa, sillä sille ei löydy mitään nykyaikasta perustetta!

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Kun Suomella on tällainen syrjäinen saari, niin siitä pitäisi ottaa kaikki hyöty. Syrjäisellä tarkoitan sitä, että se on kaukana kehittyneestä sivilisaatiosta. Maantieteellisesti saari on melko keskeisellä paikalla, joten sieltä voitaisiin vuokrata alueet vankiloille myös Ruotsille ja Virolle. Venäjälle voitaisiin vuokrata hyvällä hinnalla joku rantatontti tukikohdaksi.

Vierailija

Ahvenanmaalaiset ovat itse julistaneet ottavansa saarelle mieluummin somaleita kuin suomalaisia, joten heille pitää antaa tilauksen mukainen kattaus. Suomen somalit pitäisi asuttaa kaikki Ahvenanmaalle ja saarivaltio saa kustantaa heidän olemisensa. Myös inkeriläiset paluumuuttajat voisi asuttaa Ahvenanmaalle. Suomi voisi myös vaihtaa osan Ahvenanmaasta alueisiin Karjalassa. Venäjä saisi Ahvenanmaalta hyvän sukellusvenetukikohdan paikan. Hanketta voisi perustella sillä, että Venäjä on purkurina turvaamassa rauhaa, sillä Arnold Goyakla on pyrkinyt ajamaan Ruotsin valtauksen ideaa Suomessa.

Myös YK-yliopisto Widerin voisi siirtää Ahvenanmaalle, heidän kustannettavakseen.

Vierailija
Cargo
Ahvenanmaa on demilitariositu Kansainliiton päätöksellä, käytännössä Kansainliiton päätökset eivät edes ole enää voimassa.
Mutta jotain hyötyä tuosta saaresta täytyisi Suomelle olla! Kehitelkäämme siis ajatuksia, miten tuota karikkoa voitaisiin hyödyntää. Itse asettaisin kaikki turvapaikkakeskukset juuri tuonne, sillä sieltä on ainakin melko hankala paeta yhtään pitemmälle. Myös seuraavan suuren vankilan voisi rakentaa juuri Ahvenanmaalle samoista syistä!

Oikeastaan koko itsehallinto täytyisi purkaa, sillä sille ei löydy mitään nykyaikasta perustetta!

ahvenanmaa on jo demilitarisoitu enne kansainliittoa nimittäin brittientoimesta jossain tuoosa 1800-luvulla. suomalaiset anto briteillle köniin

Vierailija

siis britit yritti maihinnousta mutta suomalaiset ampu hylkeenmetsästys pyssyillä briteiltä aivot pihalle, jos ette satu tietämään niin helvetin iso kuula siinä hylje pyssyssä. rauhansopimuksessa sovittiin ahvenanmaan demilitarisoinnista.

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007
Arnold Goyakla
Ahvenanmaalaiset ovat itse julistaneet ottavansa saarelle mieluummin somaleita kuin suomalaisia, joten heille pitää antaa tilauksen mukainen kattaus.

Joo, aina pitää ollla varovainen mitä toivoo, sillä se voi toteutua!

Miettikääpä millainen älinä syntyisi, jos kaikki turvapaikka päätöstä odottelevat siirrettäisiin Ahvenanmaalle! Mikä tätä muuten edes estäisi?

Myös vankilasaareksi Ahvenanmaa olisi ihanteellinen. tällä hetkellä suomen vankilat ovat ylikansoitettuja, joten miksi emme rakentaisi Ahvenanmaalle suurta 3000 paikan vankilakompleksia?

On naurettavaa jättää tärkeitä päätöksiä tekemättä, jos pieni kansanosa ei jostain pidä. Samalla tämä projeksti olisi symboolinen osoitus Suomen suvereenista itsenäisyydestä Ruotsille, joka on erityisaseman Ahvenanmaalle tavallaan hankkinut ja samalla antipatiat suomalaisuutta kohtaan.

KOHTA LÄHESTYY SUOMEN RUOTSISTA VAPAUTUMISEN 200 VUOTIS JUHLAPÄIVÄ, JOTEN EIKÖ NYT OLISI JO AIKA HEITTÄÄ HISTORIAN ROMUKOPPAAN NÄMÄ KOLONIALISMIN JÄÄNTEET!

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Vierailija
Arnold Goyakla
Ahvenanmaalaiset ovat itse julistaneet ottavansa saarelle mieluummin somaleita kuin suomalaisia, joten heille pitää antaa tilauksen mukainen kattaus.

Ai yhteen ääneen kaikki? Vai onko pidetty kansanäänestys? Onko joku ahvenanmaan oma poliittinen elin julistanut jotain tällaista? Vai onko ehkä 1 henkilö sanonut näin?

Vierailija
babun
Arnold Goyakla

Ai yhteen ääneen kaikki? Vai onko pidetty kansanäänestys? Onko joku ahvenanmaan oma poliittinen elin julistanut jotain tällaista? Vai onko ehkä 1 henkilö sanonut näin?

Tästä on jo useampi vuosi aikaa, kun juttu oli lehdissä, joten en muista yksityiskohtia. Mutta uskon po. näkemyksen vastaavan useimpien ahvenanmaalaisten mielipidettä. Se on linjassa senkin kanssa, että suomi on Ahvenanmaalla laiton kieli, mutta somali ei ole. Joten miksi he eivät suosisi somaleita.

Vierailija

Jos nyt katsoo sotia maailmalla viimeisten 50 vuoden ajalta, niin kyllähän ne on melkein kaikki semmoisia alueellisia kahakoita, sisällisotia, jotka aiheutuu siitä kun joku porukka haluaa itsenäistyä tai jotain.

Ahvenanmaa on ehdottomasti epävakauttava tekijä. He ovat käytännössä katkaisseet suhteen Suomeen, niin kuin käy myös tahattomasti, jos ei osaa suomen kieltä. Viimeinen niitti on se, että laivaliikenne ei enää niin paljoa kulje Maarianhaminan kautta.

Jos Suomi köyhtyisi jostain syystä, ja joutuisi nostamaan veroprosenttia, niin Ahvenanmaa haluaisi joko itsenäiseksi tai liittyä Ruotsiin. Sitten ei jäisi muuta vaihtoehtoa kuin käydä vetämässä heitä turpaan.

Yksi skenaario olisi sellainen, että Venäjä lupaisi turvata heidän itsenäisyytensä, jos antavat pari saarta. Niin minä tekisin jos olisin Putin. (Onneksi en ole). Kukaan suomalainen ei olisi valmis sotimaan siitä, että Ahvenanmaa säilyisi Suomella, ja vielä vastoin heidän omaa tahtoaan.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
Arnold Goyakla
babun
Arnold Goyakla

Tästä on jo useampi vuosi aikaa, kun juttu oli lehdissä, joten en muista yksityiskohtia. Mutta uskon po. näkemyksen vastaavan useimpien ahvenanmaalaisten mielipidettä. Se on linjassa senkin kanssa, että suomi on Ahvenanmaalla laiton kieli, mutta somali ei ole. Joten miksi he eivät suosisi somaleita.

Miten suomenkielen laittomuus ilmenee? Minä ainakin olen siellä puhunut suomea, enkä ole pahoja katseita saanut osakseni. Jopa palvelua voi joissain paikoissa saada suomeksi. Taitaa siitä kyllä olla kymmenisen vuotta aikaa kun olen siellä ollut, ehkä tilanne on muuttunut.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Ei maata niin vain luovuteta, kyllä siitä tapellaan. Yksi vaihtoehto on, että Ahvenanmaan itsehallinto lopetetaan ja suomalaisia sorsivat lait lakkautetaan. Ahvenanmaasta tulee tällöin normaali Suomen maakunta. Ne ahvenanmaalaiset, joille tämä ei sovi, voivat ryhtyä aseelliseen vastarintaan tai muuttaa Ruotsiin. Jos saarilla alkaa esiintyä vastarintaa, niin ilmoittaudun jo nyt mukaan vastasissitoimintaan.

Vierailija

Retkeilin taannoin ko. saariryhmällä.

Ihmiset olivat ystävällisiä ja olivat kiitettävästi ymmärtävinään silloin vieläkin heikompaa alkuasukkaiden kieltäni. Ruoka oli hyvää, kalaruoka paikoin jopa erinomaista. Paikallinen tapa valmistaa pannukakkuja säväytti positiivisesti.

Luonto, erityisesti saarten kasvisto ja geologia poikkesivat kiinnostavalla tavalla jopa Turun saariston "lähisaarten" vastaavasta. Paikallista nisäkäskantaakin tuli bongattua, tosin sattumalta. Tutustuin pariin kotiseutumuseoon, näin arkeologisia muinais-asumuksia ja sotahistoriallisia raunioita. Kalastelin. Valokuvailin kalastusveneitä.

Turismille on sijaa. Saarten itsehallinto säilyttää silti paikallisen kulttuurin ja luonnon yhteyden rajoittamalla "maahanmuuttoa" mm. kielipoliittisin perustein. Maarianhaminasta saa kuitenkin sisäulkomaanelävä isänmaanrakkauden kouristaessa pizzaa ja kebabia kuin mannermaalta ikään.

Siinä olette oikeassa, että kadehdittavaa on. Oman yhteiskuntamme kehittämisessä olisi otettava oppia ahvenanmaalaisista. Maakuntahallintojen ulkoistettu poliittinen korruptio uhkaa tehdä pääkaupunkiseudusta ainoan asutun alueen maassamme. Eikä se ole ruotsinkielisten tai somalien vika.

Kainuu siirtyi vuoden 2005 alusta itsehallinnolliseksi maakunnaksi, ensimmäisenä Manner-Suomen maakuntana. Keskusta-Vasemmistoliittolainen hallinto pitänee kuitenkin huolen maakunnan alueellisen hyvinvoinnin ja taloudellisen kehityksen estämisestä kuten ennenkin.

Pittääsköhä Kaenuussee sijoittaa vankiloita, vastaanottokeskuksia, varuskuntia jne..? Tai jospa hyökkäisimme Kainuuseen. Helvatan itserakkaat metsäläiset. Mitä ne oikein luulee olevansa?

Vierailija

Hallitus voisi halutessaan järjestää laivaliikennereitin myös Kainuuseen, mutta mitään ei tapahdu. Ahvenanmaalle kyllä virtaa satamien investointirahaa.

Vierailija

Ahvenanmaa on poikkeus koko maailmassa. Ei sellaista ja niin laajaa itsehallintoa ole minkään muun maan maakunnalla, kuin sinne Kansainliiton toimesta aikoinaan on pakkosovittu. Ei siinä mitään. Ihan OK saaristo on. Olen itsekin asunut siellä leikillisesti sanoen "työviisumilla" seitsemisen kuukautta. Kummasti vaan asenteet sekä jotenkin elämäntapa oli siellä muuttunut, kun sitten kymmenkunta vuotta myöhemmin vein perheeni sinne kauttakulkumatkalla Ruotsiin. Ei ollut enää entisensä.

Tämä Wikipedian karttakuva kyllä pikkaisen hämmentää ainakin minua

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaa Tuossa kartassa kun on punaisella katkoviivalla rajattu "Valtion raja" Kummallista sinäänsä. Valtio, valtion sisällä? Vaikka onhan Venäjälläkin. Mm. Venäjän Karjalan autonominen tasavalta. Tuo karttapiirros ja rajat ja siinä määritelty vaan ihmetyttää, kummastuttaa. Siis Wikipediassa julkaistu. Onkohan tuolle kartalle oikein virallistakin taustaa?

Vierailija
kytoann
Arnold Goyakla
babun
Arnold Goyakla

Miten suomenkielen laittomuus ilmenee? Minä ainakin olen siellä puhunut suomea, enkä ole pahoja katseita saanut osakseni. Jopa palvelua voi joissain paikoissa saada suomeksi. Taitaa siitä kyllä olla kymmenisen vuotta aikaa kun olen siellä ollut, ehkä tilanne on muuttunut.

Suomenkielen laittomuus ilmenee siten, ettei sitä saa esiintyä Ahvenanmaalla. Suomenkielisiä lastentarhoja tai kouluja ei saa olla, eikä suomea saa näkyä kaupan hyllyllä jonkin purkin kyljessä. Suomenkielinen ei voi muuttaa alueelle, eikä omistaa siellä kiinteätä omaisuutta jne.

Olen minäkin saanut Ahvenanmaalla palvelua suomeksi, sekä Maarianhaminassa, että syrjemmällä, puolitoista vuotta sitten keväällä.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Lassi
Tuossa kartassa kun on punaisella katkoviivalla rajattu "Valtion raja" Kummallista sinäänsä. Valtio, valtion sisällä?

Ahvenanmaa on tullin kannalta ulkomainen, EU:n ulkopuolinen maa. Tavaraa rajn yli vietäessä (Suomesta Ahvenanmaalle ja takaisin) on maksettava vero. Toki Ahvenanmaalle myymisestä saa vähenttää alv:n mutta Ahvenat perii sen paikanpäällä itselleen. Saaristoon on rakennettu tulliasemia valvomaan rajaa.

.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat