Lohkolämmittimen korvaaja

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Tuli vastaan ongelma jossa esiintyy dieselpaku. Tulossa talvi ja väistämättä tilanne jolloin on kova pakkanen, moottori kylmä ja sähköä ei saa lohkolämmittimeen. Webasto olisi aika jees, mutta niin on sen hintakin. Olisiko foorumilaisilla ideoita kuinka saada satunnaisesti moottoriin lisälämpöä ennen starttia?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (24)

Simeon
Seuraa 
Viestejä143
Liittynyt18.5.2007

Osta sellainen kiinalainen pieni kakstahtinen agregaatti. Maksaa satasesta kahteen. Älä laita sitä pakun sisään käymään kuitenkaan.

Toisaalta nimimerkkisi viittaa aatteeseen, jonka mukaan olisi parempi mennä ennemmin suksilla. Auto katsos saastuttaa. Sellainen kakstahtinen se vasta saastuttaakin...

Vierailija

Peltiloota ja krillihiiliä. Sanomattakin on selvää että sytytys pitää tehdä ennenkuin lootan työntää moottorin alle. Jotta isoimmat liekit sammuu.

Vierailija
teijoster
Peltiloota ja krillihiiliä. Sanomattakin on selvää että sytytys pitää tehdä ennenkuin lootan työntää moottorin alle. Jotta isoimmat liekit sammuu.
Juuh. Näin tekivät Pietarilaiset Venäjältä eräänä vuonna tammikuun pakkasilla tuolla Himoksella.
Pietarin autoja ei ole juurikaan varustettu lohkolämmimellä. Niillä kun oli vielä automaattivaihteistot, niin hinaaminenkaan ei käynyt.

Huoltomies vei hiilisäkin sekä laakeita peltikansia. Hillos öljypohjan alle, ja niin lähti jonkin ajan kuluttua käyntiin. Kaveri teki hyvät rahat kiertäessään alueella. Siellä oli kymmeniä venäläisten varustamattomia autoja

Vierailija

kyhää lämpöakku. tuolla alempana vtt:n juttua aiheesta:http://virtual.vtt.fi/virtual/mobile/vuosikirja2000/m2t9907.pdf

Niitähän myytiin joskus 10 vuotta sitten. mielestäni oli ihan nerokas juttu.

Ajaessa moottorin lämpö jää talteen säiliöön, ja sitten ennen kylmäkäynnistystä otetaan sähköpumpulla sieltä se moottoria lämmittämään.

Menisköhän jotenkin noin: eristetty astia ylävesiletkun väliin, pari mutkaa putkiin, jotta lämpö ei nouse sieltä itsestään, sähköpumppu jolla siirretään lämpö moottoriin lämmityslaitteen letkun kautta. sähköpumppu saattaisi löytyä vaikka romuttamosta vanhasta bemarista. Niissä oli sellainen, joka kierrätti lämmintä lämppärin kennolle, vaikka moottori oli seis. Sitten vaikkapa keskuspölynimurin, tms kaukosäädin, jolla varttia ennen lähtöä pumpun voi käynnistää sisältä käsin.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Simeon
Osta sellainen kiinalainen pieni kakstahtinen agregaatti. Maksaa satasesta kahteen. Älä laita sitä pakun sisään käymään kuitenkaan.



Tuollaista on ollut harkinnassa ja lienee helpoin ja monikäyttäisin sekä ylivoimainen hinta/laatu -suhteeltaan. Täytyy mitata lohkolämmittimen tehontarve mutta jos oletetaan mokoman olevan 800W niin riittäisikö 1,2 kW agre?

Simeon

Toisaalta nimimerkkisi viittaa aatteeseen, jonka mukaan olisi parempi mennä ennemmin suksilla. Auto katsos saastuttaa. Sellainen kakstahtinen se vasta saastuttaakin...



Juu, niin viittaa. Mutta minkäs sille todellisuudelle mahtaa kun autolla on päästävä ja olosuhteille ei paljoa voi muuta kuin varustautua mahdollisimman hyvin.

hangover
kyhää lämpöakku.

Taitaa olla turhan vaivalloinen projekti eikä välttämättä toimi kun on pakkasta 20-30 astetta ja auto seisoo yön yli, mahdollisesti parinkin.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
vihertaapero
Simeon
Osta sellainen kiinalainen pieni kakstahtinen agregaatti. Maksaa satasesta kahteen. Älä laita sitä pakun sisään käymään kuitenkaan.



Tuollaista on ollut harkinnassa ja lienee helpoin ja monikäyttäisin sekä ylivoimainen hinta/laatu -suhteeltaan. Täytyy mitata lohkolämmittimen tehontarve mutta jos oletetaan mokoman olevan 800W niin riittäisikö 1,2 kW agre?

No miksei riitä. Lohkolämmitin on käytännössä puhtaasti resistiivinen kuorma, eli 800W:n vastukselle riittää 800VA:n agre. Eriasia sitten miten zinshangzshöng-agre kestää jauhaessaan täydellä kuormalla koko ajan. Laadukas peli kyllä toimii.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
vihertaapero
Tuli vastaan ongelma jossa esiintyy dieselpaku. Tulossa talvi ja väistämättä tilanne jolloin on kova pakkanen, moottori kylmä ja sähköä ei saa lohkolämmittimeen. Webasto olisi aika jees, mutta niin on sen hintakin. Olisiko foorumilaisilla ideoita kuinka saada satunnaisesti moottoriin lisälämpöä ennen starttia?

Lämpöeristetty talli on yksi mahdollisuus. Sitä voi sitten lämmittää petroolilämmittimellä, jos sähköä ei ole.

Vierailija

Niinkin yksinkertainen periaate, kuin lämmön johtuminen metallissa, voisi kerätä ja vapauttaa lämpöä eristettyyn varastoon. Ei tartte mitään pumppuja tai venttiileitä autossa.

Varasto kuumenisi maksimiin esim tunnissa ja jäähtymislain mukaan pitäisi moottorin plussan puolella vaikka 3 tuntia.

t. nimim "olenko nero ?"

Vierailija

hmm.. eristä moottori. Ei tartte erillistä lämpöakkua.

Joskus ajelin rättärillä, ja heittelin villaa konehuoneen tyhjät tilat täyteen. Lämpes aika kivasti, ja puhalsi sisällekin lämmintä paremmin. Moottori pysyi selkeästi nöyrempänä aamuisin.

Kesäksi sitten veks.

Tietenkin parin-kolmen päivän ajamattomuus saattaa jo jäähdyttää koneen.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Tarkennan hieman lähtöasetelmaa:

Lohkolämmitintä toki on mahdollisuus yleisesti ottaen käyttää mutta tilanteet joissa se ei ole mahdollista (mökkiyö tms.) olisi kiva varautua mokomaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

2kW 4tahti-agren saa 200 euroon. takuuta ainakin http://www.tex.fi on kaksi vuotta ja muutama yrittäjä käyttää ko. agreja ja hyvin ovat toimineet. tuollahan saa sitten kabiinin myös lämpiämään tarpen vaatiessa. pakokaasut voi pienellä läpi viennillä ohjata auton sisältä pois jolloin agrekaattorin tuottama lämpö saadaan samalla lämmittämään paketti-auton sisätiloja.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Starttipilotti spraypullossa on koeteltu konsti. Aine lienee siis eetteriä ja sen annostelussa ilmanputsariin on oltava tarkkana, ettei mene liikaa. Vanhoissa dieseleissä oli joskus vakiona eetteripumppu omine säiliöineen. Tuota tavaraa saa ainakin merkillä King Start Power.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tuo startti pilotti on kyllä aika "raakaa toimintaa uralilla".

mitenköhän mahtaa nykyiset vähäpäästöiset autot tykätä eetteristä tms. kun tuntuu että ne ovat aika tarkkoja jo polttoaineen suuhteen.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

En tosiaan tiedä kuinka terveellistä eetteri on nykyajan ihmedieseleille, mutta kaipa ne nyt kestävät käynnistämisen pilotilla silloin tällöin, kunhan on annostelussa varovainen ja ohjeita noudattaa. Itselläni on mökilläni 1980-luvun alun dieseli ja se käynnistyy tuolla pilotilla vaikka viikon olisi kovassa pakaksessa maannut. Tosin kolina ja meteli on karsea ja lähitienoo peittyy mustaan savuun.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat