Hirvenliha

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

maistuu Sammaleelle ja havunneulasille. Sinänsä ikävää...

Sivut

Kommentit (18)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Se mitä löytyy syvältä hirven sisuksista ei välttämättä ole lihaa vaan vatsalaukun sisältö. Se voi maistua sammaleelle ja havunneulasille. Eskimo söisi senkin, mutta suomalaisen ei tarvitse, kun voimme ostaa salaattia kaupasta.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Oli lihaa ja putsattua.

Mikä ruhon osa oli kyseessä?

Voi olla, että maku muuttuu, jos kypsentää liikaa - näinhän käy mm. brasilialaisille naudan fileille. Itse on ole (onneksi) koskaan mokannut hirven lihaa kypsentämällä sitä liikaa.

Hirvi on mielestäni ehkä parasta lihaa. Hyvä lammaskin on.

Vierailija

Saattaahan se talvella amuttu elukka maistua puulle. Se kun herkuttelee katjapensailla siihen vuodenaikaan. Kypsyysaste ei vaikuta. Olen tehnyt usein ylikypsää uunipaistia eikä ole maku huonontunut.
Jos on ammuttu ravoille eli mahalaukusta läpi, voi liha olla pahanmakuista, koska voimakkaat vatsahapot ovat päässeet kosketuksiin lihan kanssa. Nylkemisvaiheessakin täytyy olla tosi tarkkana, ettei sohi puukolla rapamahaan reikiä.

Vierailija

Kun Tshernobylin ydinvoimala posahti taivaalle v. 1986 ja huomattava määrä radioaktiivisten isotooppien (cesium 134 ja cesium 137) laskeumista saatiin Suomeenkin, varoiteltiin ihmisiä ainakin kymmenen vuoden ajan tiettyjen luonnosta saatavien elintarvikkeiden, kuten petokalojen, tiettyjen sienilajien, poronlihan sekä hirven maksan ja munuaisten ym. käytöstä. Syynä tähän oli radioaktiivisten aineiden kumuloituminen mainittuihin kohteisiin.

Viimeisten kymmenen vuoden ajan olen ihmetellyt sitä, mihin varoitukset ovat kadonneet, koska esim. cesium 137:n puoliintumisaika on noin 30 vuotta ja itse onnettomuudesta on kulunut vasta 21 vuotta. Ovatko suomalaiset tulleet immuuniksi säteilylle? Tuskin. Isoveli vain (= tietyt poliittiset tahot) ovat ilmeisesti kieltäneet uutisoimasta aihetta, jotta esim. Lapin porotalous ei liikaa kärsisi. On parempi antaa kansalaisten sairastua syöpään, kuin että he pelkäisivät "jonninjoutavia" asioita.

Silti maallikkona suosittelen hivestäjille: älkää vieläkään syökö hirven maksaa tai munuaisia peijaisissanne.

Vierailija
Silti maallikkona suosittelen hivestäjille: älkää vieläkään syökö hirven maksaa tai munuaisia peijaisissanne.

Aikuisen hirven maksa ei tosiaan ole mitään syötävää edes maultaan. Hirven, samoin kuin poronvasan maksa on kyllä hyvää, mutta harvemmin niitäkään talteen otettaan, jäävät korppien evääksi metsään.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo ei se munuaiset ja maksa hirvessä ole syötäviä.
Jaa mutta mikä vika se maka sammalhen maussa on ?
Entä sitte havuissa ?

Männynhavuissa on sitä C- vitamiinia kohtaki enämpiko etelän monhenkerthan myrkytetyissä hetelmissä.
Ja vaikka niissäki saattaa tsernobiilijä vieläki olla , on pohjasen
kaikki evhät puhthampija ku etelästä tuotut myrkkypommit.
Niissä on jos pirun kasvinsuojelumyrkkyä, ja kaupassa niihin tuhahutethan
homhenestoa, ja ties mitä vielä.
Ennen sitä hirven mahan sisältöäki vettää ääntäkohen ko ,etelän hetelmijä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005

Tässähän on vielä se mahdollisuus, että CE-hyväksytty on erehtynyt hirvestä ja havupuusta. On kaatanut hirven sijaan esimerkiksi männyn. Niissä on kyllä samoja piirteitä, mutta pienellä harjoittelulla ne oppii erottamaan.

Hirvi on ruskea ja korkea eläin. Mänty on sen sijaan alta ruskea, mutta päältä vihreä ja vielä korkeampi kuin hirvi. Jos männystä on tehty jauhelihaa, se on vaalea ja purumaista, hirven jauheliha sen sijaan on hyvin punertavaa.

Ehkä tällainen virhe on päässyt käymään. Jauhettu mänty maistuu tosiaan havupuulta ja siinä saattaa olla sammaltakin mukana.

Vierailija

pikkusen off-topiccina: säilykelihaksi ostan nykyään poronlihaa. Kalliimpaa, mutta ei geenimuunneltua rehua syöneen eläimen lihaa.

Mistä saa säilöttyä hirven tai peuran lihaa?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
asdf
Tässähän on vielä se mahdollisuus, että CE-hyväksytty on erehtynyt hirvestä ja havupuusta. On kaatanut hirven sijaan esimerkiksi männyn. Niissä on kyllä samoja piirteitä, mutta pienellä harjoittelulla ne oppii erottamaan.

Hirvi on ruskea ja korkea eläin. Mänty on sen sijaan alta ruskea, mutta päältä vihreä ja vielä korkeampi kuin hirvi. Jos männystä on tehty jauhelihaa, se on vaalea ja purumaista, hirven jauheliha sen sijaan on hyvin punertavaa.

Ehkä tällainen virhe on päässyt käymään. Jauhettu mänty maistuu tosiaan havupuulta ja siinä saattaa olla sammaltakin mukana.

Reps! Olen sitä minäkin erehtynyt. Hirvi haavikossa ei erotu. Ei niin millää. Siinä se töllöttää samassa rämeikössä rämpivää ja odottaa, josko ei huomaisi. Sitten, kun hirven kantti pettää ja se lähtee muutaman metrin päästä rymistämään outoa kulkijaa karkkuu on sydänkohtaus lähellä!

Kurki tosin omaa vielä suuremman säikäytysindeksin.

Hirvi ja hevonen on erityisen helppo sotkea keskenään. Kerran autoillessa pellon reunassa oli huonokarvaiselta näyttävä hevonen - joka olikin hirvi. Sitten erään kerran näkyi pellon reunassa valkoinen hevonen, joka sekin oli hirvi - albiino sellainen - aika harvinaisia ilmeisesti.

Hirven tunnistamiseen pari yleispätevää ohjetta:

a) Hirvi on päällystetty hirven nahalla siten, että karvapuoli on ulospäin.
b) Hirvellä on neljä jalkaa, jotka kaikki sijaitsevat otuksen alapuolella.

Kuten huomaamme, niin männyn ja hirven eroittaminen on loppujen lopuksi aika helppoa. Aloittelijalle voi toki tulla virheitäkin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

No niinno, eihän mulla ole mitään mahdollisuutta oikeasti tietää, että oliko se mitä mulle syötettiin hirven lihaa vai ei.

Mä kyllä epäilen, että maussa oli kyse jostain mausteesta.

Ei mulla sitten muuta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Volitans

a) Hirvi on päällystetty hirven nahalla siten, että karvapuoli on ulospäin.
b) Hirvellä on neljä jalkaa, jotka kaikki sijaitsevat otuksen alapuolella.

Kuten huomaamme, niin männyn ja hirven eroittaminen on loppujen lopuksi aika helppoa. Aloittelijalle voi toki tulla virheitäkin.

Entäs ne muut elukat. Karhu on varmaan päällystetty karkun nahalla, mutta muilta ominaisuuksiltaan se vastaa hirveä. Paitsi että jos lähestyt hirveä tutkiaksesi pakotestillä onko se mänty, hirvi lähtee karkuun (mänty ei karkaa, vaikka koputtelisit sen kaarnaa), mutta jos lähestyt karhua samoissa aikeissa, karhukaan ei karkaa vaan syö sinut suihinsa. Opettavainen kokemus varmaan sekin, mutta ei tarjoa tilaisuutta hyödyntää opittua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat