Seuraa 
Viestejä6665

Näyttävät Loremon hemmot saaneen jo jotain toimivaa aikaan pienikulutuksisten kärryjen saralla:

http://www.youtube.com/user/loremocom

Volkswagen teki aikoinaan vielä ekologisemman kärryn, mutta se hylättiin liian futuristisena (0.89 l/100 km)

http://www.seriouswheels.com/cars/top-v ... er-car.htm

Hyvä, että edes joku yrittää..

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (53)

Epäilen että "liian futuristisella" tarkoitetaan sitä ettei kukaan halunnut ajaa mopon tehoisella kaksipaikkaisella pökylällä. Tosin en tiedä voiko tuota sanoa kaksipaikkaiseksi, kun takanaistujan polvet näyttävät tulevan kuskin selästä läpi. Sen verran ahtaan näköinen koppi on.

Tuo on nimittäin hyvä esimerkki siitä, miten autot joudutaan kutistamaan epäkäytännöllisen pieniksi niin ulkoimitoiltaan kuin moottorin teholtaankin, mikäli polttomoottorin kulutus halutaan saada alas.

Tavallinen Toyota Corolla kulkisi sata kilometria energiamäärällä, joka vastaa vajaata kahta litraa bensiiniä, eikä sitä tarvisi muuttaa mihinkään nykyisestä - moottori vain tulisi vaihtaa sähköiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Älä aliarvioi kuluttajien huonoa makua; ainakin minä ajaisin pötkylällä mielellään, Loremosta puhumattakaan! Ja mitä mopoihin tulee, harvassa on 30 hp ja huippunopeus 160 km/h

Veikko
Epäilen että "liian futuristisella" tarkoitetaan sitä ettei kukaan halunnut ajaa mopon tehoisella kaksipaikkaisella pökylällä.

Tuo on nimittäin hyvä esimerkki siitä, miten autot joudutaan kutistamaan epäkäytännöllisen pieniksi niin ulkoimitoiltaan kuin moottorin teholtaankin, mikäli polttomoottorin kulutus halutaan saada alas.

Tavallinen Toyota Corolla kulkisi sata kilometria energiamäärällä, joka vastaa vajaata kahta litraa bensiiniä, eikä sitä tarvisi muuttaa mihinkään nykyisestä - moottori vain tulisi vaihtaa sähköiseksi.

Denzil Dexter
Älä aliarvioi kuluttajien huonoa makua; ainakin minä ajaisin pötkylällä mielellään, Loremosta puhumattakaan! Ja mitä mopoihin tulee, harvassa on 30 hp ja huippunopeus 160 km/h

Tuon volkkarin huipputeho on 8.5 hp 4000 rpm käyntinopeudella ja se on vapaastihengittävä diesel, eli moottori on... no jos se kiltisti sanoisi niin erittäin laiska.

Se on käytännössä mopo jossa on hieno hiilikuitukori ja enemmän painoa.

Mitä muistelee niitä pommeja millä silloin nuoruudessa ajeltiin, niin nopeus oli ainoastaan välityssuhteesta kiinni. Tossumopojen runko ei tosin tahtonut kestää yli 100 km/h vauhtia, mutta isommilla ajettiin lujaa. Peevelin renkaissa muuten lukee, että suurin sallittu nopeus 100 km/h. Sitä kovemmassa vauhdissa niistä alkaa sulaa pinta irti.

Onhan nuo varmasti mukavia leluja sinänsä, mutta en ole varma ottaisinko päivittäiseksi käyttöautoksi kaksipaikkaista minisporttia johon mennään sisälle konepellin kautta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

No, osa haluaa ajaa vanhalla Volvolla (sellaisia ei Frankfurtin autonäyttelyssä muuten ollut). Loremo on nelipaikkainen, mutta ei voi siitä kaksipaikkaisenkin tehdä jos haluaa pakun.

Veikko
Onhan nuo varmasti mukavia leluja sinänsä, mutta en ole varma ottaisinko päivittäiseksi käyttöautoksi kaksipaikkaista minisporttia johon mennään sisälle konepellin kautta.
Denzil Dexter
No, osa haluaa ajaa vanhalla Volvolla (sellaisia ei Frankfurtin autonäyttelyssä muuten ollut). Loremo on nelipaikkainen, mutta ei voi siitä kaksipaikkaisenkin tehdä jos haluaa pakun.

Veikko
Onhan nuo varmasti mukavia leluja sinänsä, mutta en ole varma ottaisinko päivittäiseksi käyttöautoksi kaksipaikkaista minisporttia johon mennään sisälle konepellin kautta.

Mistä tuosta löytyy ne kaksi lisäpaikkaa? Ai niin - peräkontista.

Melkoinen yrjöraketti takana matkustaville. Saavat siellä sitten istua kauppakassit sylissä.

Sitäpaitsi, Loremon perusmallissa on 20 hevosvoiman moottori eikä 30 HP kuten GT mallissa, ja GT malli kuluttaa 2.7 litraa sataselle, eli lähemmäs kolme kuin kaksi.

Kiihtyvyys perusmallissa 0 - 100 on hulppeat 20 sekuntia, eli melkoinen raketti.

Suurin tappaja näille autoille on kuitenkin ehkä se, että ihan tavallisen Fiat Punton saa noin 13 000 eurolla, eli pitkälti samaan hintaan tai halvemmalla kuin Loremon - ja perusfiatti oikeana nelipaikkaisena ja suorituskyvyltään huomattavasti parempana autona pieksee koppimopon mennen tullen. 60 hevosvoiman moottorilla uskaltaa jopa harkita maantiellä ohittamista.

Eikä kulutuskaan ole paha noin 5 litraa sataselle.

Tuommoiset Loremot ja Smartit ovat vain tekohengitystä ja autoteollisuuden öljyriippuvuuden vieroitusoireiden lievittämistä, niinkuin juoppo lievittää krapulaa nappaamalla lisää viinaa. Autot muuttuvat vain surkeammaksi, kunnes on pakko lopettaa bensiinin käyttö ja kehittää oikeasti parempi tekniikka.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Auto määräytyy käyttötarpeen mukaan, eivätkä kaikki tarvitse farmari-volvoa. Itse asiassa kukaan ei tarvitse sellaista, ainakaan ruuhkissa tehtyjen liikennelaskentojen perusteella. Toisaalta meikäläisen Jaggeen verrattuna hollantilainen daf-volvo on säälittävän laiska koppimopo jonka perusmallin kiihtyvyys vastaa uneliaan lehmän aamuheräämistä, se on erittäin huono ajettava pitkillä matkoilla, se on liian kevyt ja kiikkerä, eikä se kuluta läheskään tarpeeksi bensaa. Siitä huolimatta museoin syöpön navetanylisille ja ajan pikkuautolla kaiken arkiajon ja tulen ajamaan Loremolla tai vastaavalla heti kun se on mahdollista.
Jos tarvitsisin vielä enemmän tilaa, ostaisin linja-auton tai rekan..

Veikko
Denzil Dexter
No, osa haluaa ajaa vanhalla Volvolla (sellaisia ei Frankfurtin autonäyttelyssä muuten ollut). Loremo on nelipaikkainen, mutta ei voi siitä kaksipaikkaisenkin tehdä jos haluaa pakun.

Veikko
Onhan nuo varmasti mukavia leluja sinänsä, mutta en ole varma ottaisinko päivittäiseksi käyttöautoksi kaksipaikkaista minisporttia johon mennään sisälle konepellin kautta.



Mistä tuosta löytyy ne kaksi lisäpaikkaa? Ai niin - peräkontista.

Melkoinen yrjöraketti takana matkustaville. Saavat siellä sitten istua kauppakassit sylissä.

Sitäpaitsi, Loremon perusmallissa on 20 hevosvoiman moottori eikä 30 HP kuten GT mallissa, ja GT malli kuluttaa 2.7 litraa sataselle, eli lähemmäs kolme kuin kaksi.

Kiihtyvyys perusmallissa 0 - 100 on hulppeat 20 sekuntia, eli melkoinen raketti.

Suurin tappaja näille autoille on kuitenkin ehkä se, että ihan tavallisen Fiat Punton saa noin 13 000 eurolla, eli pitkälti samaan hintaan tai halvemmalla kuin Loremon - ja perusfiatti oikeana nelipaikkaisena ja suorituskyvyltään huomattavasti parempana autona pieksee koppimopon mennen tullen.

Eikä kulutuskaan ole paha noin 5 litraa sataselle.

Jep. Suurin osa ihmisistä on ns. välimallin jätkiä jotka eivät tarvitse Hummeria eivätkä isoa Volvoa, mutta joille ei silti aivan riitä kaksipaikkainen koppimopo.

No, pikkuautosta on sentään sen verran hyötyä ettei kukaan kysy kännikuskiksi, koska kyytiin ei mahdu ahtamallakaan kuin pari matkustajaa kuskin lisäksi. Ryyppyremmin on pakko ottaa taksi.

Veikko

Suurin tappaja näille autoille on kuitenkin ehkä se, että ihan tavallisen Fiat Punton saa noin 13 000 eurolla, eli pitkälti samaan hintaan tai halvemmalla kuin Loremon - ja perusfiatti oikeana nelipaikkaisena ja suorituskyvyltään huomattavasti parempana autona pieksee koppimopon mennen tullen. 60 hevosvoiman moottorilla uskaltaa jopa harkita maantiellä ohittamista.




Eihän tällaista autoa voi "normaaliautoon" verrata. Niissä on aivan eri lähtökohdat. Todennäköisesti myös käyttäjä hakee jotain ihan muuta.

Veikko

Eikä kulutuskaan ole paha noin 5 litraa sataselle.




No sehän on jo reilusti tuplaten loremon kulutus.

Veikko

Tuommoiset Loremot ja Smartit ovat vain tekohengitystä ja autoteollisuuden öljyriippuvuuden vieroitusoireiden lievittämistä, niinkuin juoppo lievittää krapulaa nappaamalla lisää viinaa. Autot muuttuvat vain surkeammaksi, kunnes on pakko lopettaa bensiinin käyttö ja kehittää oikeasti parempi tekniikka.

Ei - vaan tuollaiset kommentit osoittavat että ongelmana on enemmän asenne kuin se ettei tällaisille autoille olisi tarvetta tai tilausta. Uskon että uskomattoman monille riittäisi käyttötarpeisiinsa tällainen auto.

Kieltämättä olisi toki mukava jos suorituskyvyltään vastaavia autoja voitaisiin kehittää jotka kuluttaisivat näin vähän mutta valitettavasti se ei taida olla mahdollista tällä hetkellä. Ydinpointtina onkin vain että kaikki eivät sitä suorituskykyä tarvitse.

Kieltämättä itsellekin ottaa välillä vastaan tuo ylenpalttinen futuristisuus designissa, mutta tämä loremo sentään näytti autolta - ja näyttää että sinne oikeastikin mahtuu 4 henkilöä istumaan. Uskon että tekevät tuolla autolla kauppaa aika hyvin.

Veikko

Tuommoiset Loremot ja Smartit ovat vain tekohengitystä ja autoteollisuuden öljyriippuvuuden vieroitusoireiden lievittämistä, niinkuin juoppo lievittää krapulaa nappaamalla lisää viinaa. Autot muuttuvat vain surkeammaksi, kunnes on pakko lopettaa bensiinin käyttö ja kehittää oikeasti parempi tekniikka.

Korjataan vielä tätä kommenttia. Tottakai se on öljyriippuvuuden vieroitusoireiden lievittämistä. Eikö ole hyvä että autoteollisuus yrittää tehdä jotain vieroitusoireiden lievittämiseksi? Toki minäkin toivoisin jotain parempaa, mutta jos se konservaatio on paras apu mikä on saatavilla?

babun

Kieltämättä itsellekin ottaa välillä vastaan tuo ylenpalttinen futuristisuus designissa, mutta tämä loremo sentään näytti autolta - ja näyttää että sinne oikeastikin mahtuu 4 henkilöä istumaan. Uskon että tekevät tuolla autolla kauppaa aika hyvin.

Mahtuu, jos kellään ei ole matkatavaroita mukana. Peräkonttiin nimittäin menee takana matkustavien jalat.

Mitä asenteeseen tulee, niin sillä rahalla mitä käytetään näiden koppimopedien kehittelemiseen, voisi kehitellä akkutekniikkaa ja muita uudempia moottorivaihtoehtoja, että niistä tulisi käyttökelpoisempia.

Ihan turha enää yrittää väkisin tehdä polttomoottorilla liikkuvaa autoa, kun sen kulutusta per kilowatti ei saada saada enää merkittävästi alemmaksi. Autoista vaan pitää tehdä jäätäviä kopperoita että saadaan näennäisesti kulutusta laskettua.

babun
Veikko

Tuommoiset Loremot ja Smartit ovat vain tekohengitystä ja autoteollisuuden öljyriippuvuuden vieroitusoireiden lievittämistä, niinkuin juoppo lievittää krapulaa nappaamalla lisää viinaa. Autot muuttuvat vain surkeammaksi, kunnes on pakko lopettaa bensiinin käyttö ja kehittää oikeasti parempi tekniikka.



Korjataan vielä tätä kommenttia. Tottakai se on öljyriippuvuuden vieroitusoireiden lievittämistä. Eikö ole hyvä että autoteollisuus yrittää tehdä jotain vieroitusoireiden lievittämiseksi? Toki minäkin toivoisin jotain parempaa, mutta jos se konservaatio on paras apu mikä on saatavilla?

Vaihtoehtoja olisi, mutta niitä ei haluta ottaa käyttöön koska bensiinin käyttöä halutaan pitkittää niin kauan kuin mahdollista. Se on autoteollisuudelle ja öljyteollisuudelle etu, että ihmiset jatkavat bensiinin valuttamista tankkeihin, koska autoteollisuuden ei tarvitse muuttaa perustekniikkaa mihinkään - vain tehdä entistä pienempiä autoja sitä mukaa kun bensiinin hinta kallistuu.

Nämä koppimopot ovat osa sitä trendiä mitä yritetään lyödä läpi. Ettei tarvisi oikeasti kehittää mitään uutta, tai investoida uuteen teknologiaan, vaan että saataisiin ihmiset tyytymään vähempään ja maksamaan siitä saman verran rahaa kuin ennenkin.

Onneksi markkinataloudessa on muitakin toimijoita ja sähköautot tulevat valloittamaan markkinat lähivuosina. Nämä bensanpihistelijät jäävät kauppoihin sen takia, että ne tarjoavat vähemmän vaikka maksavat yhtä paljon kuin muut vaihtoehdot.

On tullut ajeltua Jaltalla ja NSU Prinz:llä ynnä pikku Fiiulla. Ei niitä ollut tehty kulutuslukemien viilaamiseksi, vaan halvaksi. Kone taisi olla alle 1 000 cm3 kaikissa. Hyvin kulkivat ja 4 isoa karjua kyydissä. Juosten ei saanut kiinni, mutta haulikolla kyllä.

Mitä tällä sitten. No sitä, että isokin kosla kulkee vaikka mopon koneella eikä kuormassa ole moitttimista, jos tingitään kiihtyvyydestä, vauhdista ja muista turhanaikaisista, vaihteita vain riittävästi. Silti ollaan nopeammin perillä kuin kävellen.

Kulutus tippuu kertaheitolla, jos herrat vain uskaltaa sanoa, että henkilöautossa koneen koko on korkeintaan 500 cm3 ja kuorma-autossa 1500 cm3.

Oli miten oli, kun kylänraitilla survasen jalan konehuoneeseen, niin pakoputkesta on tultava 3-m lieska. Äänen on oltava sitä luokkaa, että joka toisessa talossa tapahtuu keskenmeno ja menon, että korpit lihoo oravan ja jäniksen raatoja syödessään.

Veikko

Vaihtoehtoja olisi, mutta niitä ei haluta ottaa käyttöön koska bensiinin käyttöä halutaan pitkittää niin kauan kuin mahdollista. Se on autoteollisuudelle ja öljyteollisuudelle etu, että ihmiset jatkavat bensiinin valuttamista tankkeihin, koska autoteollisuuden ei tarvitse muuttaa perustekniikkaa mihinkään - vain tehdä entistä pienempiä autoja sitä mukaa kun bensiinin hinta kallistuu.




Ei se ole kenekään etujen mukaista että bensan käyttöä pitkitetään. Sen korkeat hinnat aiheuttavat ennen pitkää lamaa jos hinnat jatkavat nousuaan (tai näin kuvittelisin ja näin myös mediassa välillä sanotaan).

Veikko

Nämä koppimopot ovat osa sitä trendiä mitä yritetään lyödä läpi. Ettei tarvisi oikeasti kehittää mitään uutta, tai investoida uuteen teknologiaan, vaan että saataisiin ihmiset tyytymään vähempään ja maksamaan siitä saman verran rahaa kuin ennenkin

Onneksi markkinataloudessa on muitakin toimijoita ja sähköautot tulevat valloittamaan markkinat lähivuosina. Nämä bensanpihistelijät jäävät kauppoihin sen takia, että ne tarjoavat vähemmän vaikka maksavat yhtä paljon kuin muut vaihtoehdot.

En oikein ymmärrä vihaasi "koppimopoja" vastaan. Jos ne ovat osa ratkaisua - eli auttavat meitä vähentämään öljyriippuvuuttamme - niin ne eivät voi olla huono asia. Jos sähköauto on parempi tekniikka tulee se kaiken järjen mukaan valtaamaan markkinat.

On ihan normaalia että eri tekniikat kilpailevat markkinapaikoista.

Kiinnostaisi myös tietää kuinkahan hyvin voidaan virittämällä alentaa nykyautojen kulutusta? Onkohan se mahdollista lainkaan?

Komeita pelejä. Jos olis tarve kuljettaa vain yhtä henkilöä niin kyllä kelpais. Mutta saman asian voi hoitaa yleensä mopoilla tai polkupyörillä tai joukkoliikenteellä.

Pitäisin siitä että autot suunniteltaisiin puhtaasti teknisten ominaisuuksien perusteella. Eli keveys ja aerodynaamisuus ja moottorin hyötysuhde, toisaalta tilantarve. Tavallisissa autoissa kilpaillaan aika paljon kaikenlaisella brändikakalla, kun ne kuluttajille kelpaavat. Samaa tekniikkaa eri kuosissa. Mutta jos nuo vievät litran tai kaksi niin se todistaa että tavallisetkin polttomoottoriautot on aika lailla loppuunsa kehitetty.

Öljyn radikaalia kallistumista odotellessa. Katotaan mitä käy kun bensa maksaa 5€/l

babun
Kiinnostaisi myös tietää kuinkahan hyvin voidaan virittämällä alentaa nykyautojen kulutusta? Onkohan se mahdollista lainkaan?

No ainakin periaatteessa formulan koneessa on jokseenkin parempi hyötysuhde kuin normaalissa moottorissa, koska sen puristussuhde on sen verran rankempi. Hyötysuhteen korotus on välttämätöntä, koska litratilavuus on rajoitettu ja ilmanotto kuristettu - muuten ei saada enempää tehoa.

Polttoainekin pitää olla konetta myöten, vaikka nykyisin sitäkin on rajoitettu. Hulluina vuosina ajoivat formulaa melkein puhtaalla tolueenilla, jotta saatiin revittyä valtavia tehoja ulos motista.

Toisaalta taas sitten moottorit eivät kestä kuin muutaman rykäisyn ja se on siinä. Formulan moottori toimii muistaakseni 38% hyötysuhteella siinä missä tavallinen moottori toimii 28% hyötysuhteella, mutta formulan kone ei kestä millään edes 100 000 kilometriä.

Ja onhan sellainen korkealta kiertävä "piikkikone" aika vittumainen ajaa.

Tämä ei nyt ole teknisesti ottaen auto, mutta neljä pyörää, ja kaksi penkkiä vierekkäin...

John Deere Gator, "lavamaasturiksikin" nimitetty hyötyajoneuvoksi suunniteltu etäisesti mönkijää muistuttava kulkupeli, joka on rekisteröitävissä traktoriksi. Mistä seuraa luonnollisestikin se haitta, että huippunopeus on max 40 km/h.

Toisaalta traktorin kuljettajalta ei vaadita kuin T-kortti, liikennevakuutus, ja muut pakolliset maksut ovat lähinnä muodollisuuksia. Eli pitäminen on halpaa, eivätkä käyttökustannuksetkaan päätä huimaa kun polttoaine on diisseliä, ilman mitään ylimääräisiä käyttövoimaveroja ynnä muuta valtion rahastusta, ja toisaalta eihän 3-pyttyinen Yanmar osaa pyytääkään kuin hieman yli litran tunnissa, 100 kilometrin matkaan menee huippunopeudella sitten 2,5 tuntia, eli kulutus jäänee jonnekin kolmen litran tuntumaan. 20 hevosta eivät nykyään juuri päätä huimaa, mutta toisaalta valmistajan väitteiden mukaan kuormankantokyky on ~600 kiloa, ja joidenkin väitteiden mukaan ajo-ominaisuudet senkun paranevat kun lavalle heittää puoli kuutiota hiekkaa.

Neliveto takaa kiitettävät maasto-ominaisuudet, ja pieni pintapaine sen että peura pysyy pinnalla melko pehmeälläkin alustalla.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Nou ekoautot erottuvat ulkonäöllisesti niin paljon muista autoista että ihmettelen että ostaako niitä kukaan. Miksi se muotoilu on unohdettu niissä ihan täysin?

Siis ihan tyhmää.

Ei tuollainen muotoilu yksinkertaisesti säväytä, siis jos se muistuttaa batmobilia, päälläistuttavaa ruohonleikkuria tai kauppakassia.

No tuo hopea oli ihan siisti mutta yleensä ottaen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat