Julkinen joukkoliikenne ilmaiseksi käyttäjilleen

Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

[size=150:1g33eduo]Julkinen joukkoliikenne ilmaiseksi kaikille[/size:1g33eduo]
[size=75:1g33eduo](ihmiset ovat innostuneita puhumaan, mutta teot jäävät kulutuksen vähentämisessä olemattomiksi - yksi keino vähentää kulutustamme on toteuttaa käyttäjilleen ilmainen julkinen joukkoliikenne)[/size:1g33eduo]

[ ... kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt ... ]

Ruuhkat tiivistyvät sekä arkipäivistyvät, katupöly lisääntyy, melusaaste kasvaa ja ainoastaan kesto-/sietokymme vähentyy. Henkilöauto on kaupungeissa vaivalloisen vaivattomuuden väline, jolla myös näytämme kulutus- ja ostovoimakykyämme. Henkilöautot ovat todellinnen ruuhkien ja niukan rakennusmaan aiheuttaja numero 1. Vähentääksemme ruuhkia, melua ja päästöjä on julkista liikennettä kehitettävä käyttöaktiiviseen suuntaan.

Yhteiskunta voisi laskea energia-, käyttö- ja kulkemisen taseen sekä liikkumisen tehokkuusasteen vertailussa julkinen liikenne vs. yksityisautoilu. Saattaisi olla, että yhteiskunta ja ympäristö säästäisivät rahaa, ihmistä, luontoa ja hermojamme runsaasti, jos julkinen liikenne muodostaisi merkittävimmän osan ihmisvirrallisesta kokonaisliikenteestämme.

Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.

Tietullit ovat osa säätelevää verotusta liikenteen osalta. Emme kiellä henkilöautolla tuloa keskustoihin, vaan säädämme julkisen vaihtoehdon niin houkuttelevaksi, että ihmiset siirtyvät käyttämään jalkojaan ja julkista liikennettä enemmän kuin omia autojaan.

Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.

Julkinen liikenne voidaan asettaa ilmaiseksi käyttäjilleen - käytä niin paljon kuin haluat ja tarvitset, milloin tahansa. Julkisen liikenteen käyttöasteen lisääntyessä pitää vuoroja tihentää, mutta silloin se puree ja yksityisautoilu vähentyy keskustoissa ja kaupungeissa.

Vastavuoroisesti saamme paremman kaupunki-ilman, meluttomamman kaupunkikuvan, vähemmän päästöjä sekä enemmän kulkutilaa jakeluautoille, polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille kuten hälytysajoneuvoille. Liikenneturvallisuus parantuu myös merkittävästi ruuhkien ja kiristyneen "kiire jo on" - mentaliteetin vähentymisen vuoksi.

Julkiset kulkuneuvot ja -välineet käyttävät kaasua, sähköä ja (ehkä) biopolttoaineita. Vähentynyt yksityisautoilu kaupungeissa vähentää myös henkilöautojen kulutusta, koska lyhyet paljon kuluttavat kaupunkiajot jäävät minimiin - jää enemmän polttoainetta pitkiin kesämökki- ja mummolareissuihin - maanteillähän auto kuluttaa vähemmän kuin kaupungeissa.

Kaupungeissa on tunnetusti pula tonttimaasta. Vähentyvä yksityisautoilu ja lopulta sen kokonaan kieltäminen vapauttaa runsaasti uutta rakennus-, puisto- ja ympäristömaata muuhun käyttöön ihmisten omaehtoisen liikkumisen ehdoilla. On laskettu, että mm. Saksan länsiosassa asfaltti- ja kestopäällysteet ottavat koko alueen pinta-alasta jo kuusi prosenttia - kaikki tuo on poissa luonnon omasta kiertokulusta ja vihertuotannosta.

Jokainen kunta ja kaupunki lähtee luonnollisesti omista tarpeistaan ja vastuistaan - kaikki eivät ehkä tarvitse näin radikaaleja toimia pelastaakseen omaa mikroympäristöänsä ja kansalaistensa mielenrauhaa.

Säädetään julkinen liikenne ilmaiseksi, asetetaan tietullit ja nostetaan kuntien veroäyriä yhdellä prosentilla ja vastineeksi kuntalaiset saavat tiheät ja riittävästi kaikkialle ulottuvat julkisen liikenteen vuorot ja aikataulut. Samalla nostetaan käytön lisääntymisen vuoksi julkisen liikenteen kulkuvälineiden tuotekehitys sille tasolle, että niiden ympäristökuormitus puolittuu uusien innovaatioiden myötä.

Parhaaksi lahjaksi ihmiset saavat enemmän osallistumista ja vuorovaikutusta toisistansa, koska vieruspenkille voi istahtaa juuri se oikea kauan etsitty ja odotettu kumppani - joka tuo uutta elämänintoa käyttämään myös omia jalkojaan kohentamaan kuntoa.

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.com

............................

[size=150:1g33eduo]Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus-[/size:1g33eduo][size=9]
(kuvia saa käyttää vapaasti yllä olevan kirjoituksen yhteydessä, copyright by Ilkka Luoma 2007)

Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/5837547 ---

Teksti
Paikallisjunat ovat huomisen joukkoliikennevälineitä ylivoimaisen hyötysuhteen, paikallissaasteettomuuden ja tarkkojen aikataulujen vuoksi. Suuret kaupungit voivat kompensoida VR:ää kustannuksissa, kun nämäkin kulkuvälineet lähiliikenteessä asetetaan ilmaisiksi kaikelle kansalle.

Kuva 2
--- http://www.panoramio.com/photo/5837616 ---

Teksti
Miltei kaikissa kaupungeissa on lähiliikennettä linja-autoilla. Nämä asetetaan ilmaisiksi, jotta yksityisautoilu vähentyy oleellisesti. Ilmainen joukkoliikenne on yhteiskunnalle ja ympäristölle edullisempaa kuin holtittomasti kasvava yksityisautoilu ruuhkaisissa keskustoissa.

Kuva 3
--- http://www.panoramio.com/photo/5837685 ---

Teksti
Pääkapunkiseudulla Helsinki, Vantaa ja Espoo rakennetaan huomattavasti lisää metrolinjoja, jotta saadaan yksityisautoilua vähennettyä reippaasti. Metro on myös käyttäjilleen ilmainen kuin myös raitiovaunut. Kunnat voivat nostaa kunnallisveroa yhdellä prosentilla sekä asettaa tietullit keskustoihin, joilla osaksi kustannetaan ilmaista joukkoliikennettä.

Kuva 4
--- http://www.panoramio.com/photo/5837747 ---

Teksti
Joukkoliikenne on kuin tuubi, jonne saadaan siirtometriä kohden ylivoimainen määrä matkustajia. Joukkoliikenne voi hoitaa tehokkaasti miltei kaikkien ihmisten liikkumisen tarpeet lyhyillä matkoilla yhdistettynä jalankulkuun ja pyöräilyyn. Hyvällä käyttösuhteella voidaan järkevästi lisätä vuoroja tyydyttämään tiheääkin linjatarvetta. Täysi bussi on tulevaisuuspassi ympäristölle.

Kuva 5
--- http://www.panoramio.com/photo/5859990 ---

Teksti
Espoon Leppävaarassa kohtaa niin rautatie- kuin linja-autokuljetus. Ostoskeskus Sello on solmukohta, jossa tehokkaasti ihmisvirroilta otetaan ostovoimaa busineksen kautta jaettavaksi eteenpäin. Joukkoliikenne syöttää kuluttajia kuin karjaa viheriäille kulutuksen laitumille.[/size]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (125)

Vierailija

Ihan hyvä idea tuo ilmainen joukkoliikenne olisi. täällä päin maksaa 2.70e per matka bussilla ajelu tai sitten jotain 40-50e/kk jos ostaa jonkun kausikortin.

Ainakin opiskelijabudjetille tuo on paljon ja varmaankin jos vaihtoehtona olisi ajella ilmaiseksi tai sitten omalla autolla niin moni valitsisi tuon ilmaisen vaihtoehdon.

Itsehhän en autoa ole moneen vuoteen omistanut, pyörällä, kävellen tai viimeisenä vaihtoehtona bussilla sitten. eipä tuollainen kaupungilla käynti kävellen(10-15km koko reissu itselläni yleensä) pitäisi olla mitenkään mahdoton jos on suunnilleen terve.

Vaan yhteiskuntaa ajaa ahneus ja rahanhimo niin en usko että herrat ja porvarit alkaa omista eduistaan tinkimään jotta normaalikansalaiset saisi körötellä bussilla ilman maksuja

Tänäänkin kun keskustassa kävellen kävi niin kauhea liikenne taas, kyllä jotain järkeä tuohonkin voisi tulla kun oikeasti harvan on _pakko_ ajaa autolla, ei vaan laiskuuttaan muuta käytä

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Volitans
Ongelma on siinä, että tuollainen ei olisi tasapuolista. Helsingissä on ihan toimiva joukkoliikenne, mutta esim. täällä Lahdessa onneton.

....

Käyttöasteiden noustessa alkaa kummasti tuo tuote- ja aikataulukehitys. Koko idea perustuu siihen, että ilmaisuuden vuoksi nuo käyttöasteet oikeasti nousevat, kun oma auto jää kotiin ruutuun tai talliin. Myös Lahdessa

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Saaterin kaupunkilaiset. Linjuri kulkee kerran viikossa Aapajoesta Tornioon. Siitä vielä veroja. Hullut.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Ollaan varmaan kaikki yhtä mieltä siitä, että joukkoliikenettä on kehitettävä,mutta tämän ketjun ehdotus on mielestäni toimimaton.

Luoma unohtaa kysynnän ja tarjonnan peruslait. Kun kustannus joukkoliikennematkasta laskee nollaan, kysyntä räjähtää taivaisiin. Tämä puolestaan johtaa kapasiteettiongelmaan junissa, busseissa, metroissa ja ratikoissa, jolloin taas matkustusmukavuus laskee.

Kysehän ei siis pelkästään olisi käyttöasteen kasvusta vaan täydellisestä kapasiteetin riittämättömyydestä, jonka nostamiseen kysynnän vaatimalle tasolle ei yksinkertaisesti ole varaa/kykyä. Ja edelleen, jos kapasiteetti nostettaisiin tarpeeksi ylös, lisäisi se edelleen joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja mahdollisesti taas oltaisiin samassa tilanteessa.

Raha myös toimii ohjurina ja mittarina kun kehitetään joukkoliikennettä edelleen. Sen puuttuessa mittaaminen ja kehittäminen vaikeutuu.

Tietulleista kyllä ollaan ihan samaa mieltä. Paras ratkaisu lieneekin jokin tähän suuntaan menevä ehkä hieman vähemmän radikaali tapa?

Vierailija

Itse käyttelen paljon joukkoliikennettä mutta en silti pidä ajatusta kovinkaan hyvänä vaikka se onkin kaunis. Vaikka käyttöaste nousisikin ilmaisuuden myötä ei kaikkialle voi/kannata järjestää yhtä kehittynyttä systeemiä kuin jossain kaupunkiseuduilla, lähinnä busseista puhuttaessa. Joukkoliikenteeseen kuuluu kuitenkin myös junat. Kuinka paljon veroja pitäisi maksaa lisää, jotta koko zydeemi saataisiin maksettua niistä?

Dösän hinta on noussut ainakin täällä idän kulmilla, vielä keväällä yksi reissu maksoi 2.70 ja nyt 2.90. (Talvihinta...? En kyllä muista että aiemmin olisi ollut korkeampi.)

Ainakin taajamaalueilla on vaikea järjestää liikennettä niin että kaikki ovat tyytyväisiä sillä on aivan turhaa kierrättää tyhjiä busseja ympäri kylänraittia.

Vierailija

Ala pitäisi olla kilpailtu vaikka olisikin täysin subventoitu, muuten palvelusta ei voisi puhuakkaan.

Sekin toimisi, jos mitä tahansa kuljetusvälinettä käytettäisiin tehokkaammin. Ehdotin täällä jo aiemmin että polttoainemaksuissa tulisi automaattinern alennus kuljetusresurssien paremmasta käytöstä sen oston yhdeydessä. Hajautettu järjestelmä olisi joustava ja mukautuva verraten perinteiseen malliin.

Kummallista:
Joukkoliikenteen kannattajiksi profiloituneista vihreistä peräti 58 % on oma auto. Joka neljäs luopuisi jos vuoroja lisättäisiin mutta sama määrä ei luopuisi mistään syystä (taloustutkimus)

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Nykyisin nuo julkiset kulkevat niin tyhjinä, että ilman mitään lisävuoroja tai kuskeja saati sitten autoja, saadaan n. 50%:in lisäys... ja miltei kaikki nuo ovat poissa yksityisautojen ratista...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

VR pitäisi tehdä osuuskunnaksi kuten S-ketju (Prisma yms).

Käyttäjät omistais sen ja saa bonusta käytön mukaan.

Toimiiko se ? Ainakin S-ketju tekee tulosta.

Jos VR johto uusiutuisi, niin tarjoaisin heille välittömästi suunnittelemaani uutta autovaunua, johon ajetaan pikkuautot suoraan sivulta kyytiin, ja voi mennä sitten yläkertaan istumaan, tai pysyä autossaan (halvempi lippu ja oma rauha).

Poliitikot tästäkin päättää, mutta en tiedä kiinnostaako heitä ratkaista ruuhka-, liikenneturva- ja ympäristö-ongelmia ollenkaan.

Jatkoyhteys on usein ongelma, siksi panostus kunnon autovaunuun. Esim Pendolinon leveys on 3.2m, ja 40cm lisää tilaa mol.puolille kyllä mahtuu, jolloin moni vakioauto mahtuu kyytiin.

Tietyille tunneli-osuuksille (Salon seutu) uutta autovaunua ei voi heti ottaa.

Vierailija
Ilkka Luoma
Nykyisin nuo julkiset kulkevat niin tyhjinä, että ilman mitään lisävuoroja tai kuskeja saati sitten autoja, saadaan n. 50%:in lisäys... ja miltei kaikki nuo ovat poissa yksityisautojen ratista... :wink:

Missäs päin sinä oikein liikut? täällä hollola-lahti-lähiaulue -sektorilla ainakin bussit aina täysiä(arkipäivisin,klo 6-9 - 12-18) , että ei istumaankaan pääse kun tarkoitus jonnekin mennä

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
oge
VR pitäisi tehdä osuuskunnaksi kuten S-ketju (Prisma yms).

Käyttäjät omistais sen ja saa bonusta käytön mukaan.

Toimiiko se ? Ainakin S-ketju tekee tulosta.

Jos VR johto uusiutuisi, niin tarjoaisin heille välittömästi suunnittelemaani uutta autovaunua, johon ajetaan pikkuautot suoraan sivulta kyytiin, ja voi mennä sitten yläkertaan istumaan, tai pysyä autossaan (halvempi lippu ja oma rauha).

Poliitikot tästäkin päättää, mutta en tiedä kiinnostaako heitä ratkaista ruuhka-, liikenneturva- ja ympäristö-ongelmia ollenkaan.

Jatkoyhteys on usein ongelma, siksi panostus kunnon autovaunuun. Esim Pendolinon leveys on 3.2m, ja 40cm lisää tilaa mol.puolille kyllä mahtuu, jolloin moni vakioauto mahtuu kyytiin.

Tietyille tunneli-osuuksille (Salon seutu) uutta autovaunua ei voi heti ottaa.

...

yksi keino on tuo auton siirto halvemmalla tavalla, mutta se olisi vain välivaihe... muutoin juuri sellainen vastine, millä kehitetään asioita eteenpäin!

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Volitans
Ongelma on siinä, että tuollainen ei olisi tasapuolista. Helsingissä on ihan toimiva joukkoliikenne, mutta esim. täällä Lahdessa onneton.
Nojaa. Tänään aamulla ajattelin pitkästä aikaa käyttää julkista liikennettä, kun kinnerissä ei ole vielä talvipalloja alla.

Pääsen dösällä kätevästi paikan A ihan lähimaastosta paikan B oven eteen. Eli erinomaiset yhteydet. Aamulla sain kuitenkin odottaa 25 minuuttia sitä perkeleen dösää. En tiedä oliko edellinen mennyt 5min etuajassa, vai puuttuiko välistä vuoro, mutta huomenna en enää mene kokeilemaan onneani.

Pysäkillä värjotellessä alkoi nenä valumaan ja bussi oli aivan tupaten täynnä muita niiskuttajia. Koska julkinen ei voi tarjota minkäänlaista mukavuutta, kuin lämpimän paikan seistä, niin ainoa valtti sille henkilöautoon verrattuna olisi ilmaisuus.

N. 10km:n matka maksoi suuntaansa 3,20e, eli tulee paljon kalliimmaksi, kuin autolla ajaminen. Kiinteät kustannukset kun kuitenkin juoksevat silloinkin, kun dösällä kitkuttelee.

Edes ajansäästöä ei dösällä menolla saanut, vaikka ensin niin oletin. Autolla pääsee kuitenkin suoraan paikasta A, paikkaan B. Vaikka dösä menee omaa kaistaansa jonon ohi, hukkaa se sen säästetyn ajan pysäkeille pysähdellessä ja jalankulkumatkoissa.

Voisin ihan kernaasti maksaa vaikka 10e kuussa enemmän veroja, jos sillä saisi ilmaiset julkiset kulkuvälineet.

Vierailija

"Sanat maksuton ja ilmainen ovat poliitikoille myös synonyymejä. Usein kuulee eduskunnan palisanteripöntöstä vaatimuksia jonkun palvelun muuttamisesta ilmaiseksi.

Mutta kun ilmaisia palveluita ei reaalimaailmassa ole. On vain jollekin ryhmälle maksuttomia palveluita, jotka joku muu ryhmä maksaa. Esimerkiksi Päivi Lipponen vaatii Helsingin joukkoliikennettä ilmaiseksi. Tiedoksi Päiville, että vain kävely on ilmaista joukkoliikuntaa."

http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200 ... 4_ko.shtml

Vierailija
Ilkka Luoma
Nykyisin nuo julkiset kulkevat niin tyhjinä, että ilman mitään lisävuoroja tai kuskeja saati sitten autoja, saadaan n. 50%:in lisäys... ja miltei kaikki nuo ovat poissa yksityisautojen ratista...

*kröhöm*

ja ilkka on tainut katsella noita
päivävuoron dösiä..
kyllä mun mielest'ä aamulla ja illalla
on dösät aikas täynnä... vai ?

ainakin täällä pks..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat