Kolari

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ajetaan kolari kahdella tapaa:

-80km/h jykevää betoniseinää päin joka ei anna myöten milliäkään

-80km/h vastaantulevaa autoa päin

Jälkimmäisessä tapauksessa törmäävät autot ovat identtisiä ja symmetrisiä ja oletetaan lisäksi että tuo kolari tapahtuu "täydellisesti" eli autot osuvat toisiinsa tismalleen suorassa linjassa ja täydellisesti kohdakkain, ja oletetaan vielä ettei tarvitse ottaa huomioon mitään rakenteiden painumista vastakkaisen auton sisään yms.

Periaatteessahan molemmat kolarit ovat yhtä rajuja? Vaikka jälkimmäisessä tapauksessa vastaankin tulee auto 80km/h, niin eikö vaan että syntyvät voimat ovat yhtä suuria tai siis että tuhojen pitäisi olla molemmille autoille sama kuin ensimmäisessä tilanteessa?

くそっ!

Kommentit (5)

Vierailija

Vastaantulevan auton kohdalla olisi sama kuin jos ajettaisiin 160 km/h seinään, eli kolarit olisivat kaksi eri asiaa.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
CsCrazy
Vastaantulevan auton kohdalla olisi sama kuin jos ajettaisiin 160 km/h seinään, eli kolarit olisivat kaksi eri asiaa.

Ensimmäisessä tapauksessa auton liike-energia E1 on

E1 = m*v^2/2,

missä m on auton massa ja v sen nopeus.

Jälkimmäisessä tapauksessa yhteinen liike-energia E2 on

E2 = 2*m*v^2/2,

missä merkinnät ovat samat kuin edellä.

Näin ollen molemmissa tapauksissa autokohtaiset liike-energiat ovat samat ja täten tömäyksen tuhotkin identtiset. M.o.t.

Vanha jäärä

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
CsCrazy
Vastaantulevan auton kohdalla olisi sama kuin jos ajettaisiin 160 km/h seinään, eli kolarit olisivat kaksi eri asiaa.

Ei kerrottu toisen auton nopeutta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Jos keskenään törmäävien autojen keskinäinen nopeusero on 80 km/h ja toisena vertailukohtana on täysin joustamattomaan betiniseinään ajaminen, niin vertailu on hankala.

Vaikka liikemäärien suhteen tilanteet ovat identtiset, niin tuhojen osalta näin ei ole, sillä auton muodot ja rakenne vaikuttavat muodonmuutoksiin. Toisessa tapauksessa vastassa on tasainen seinä, kun taas toisessa on toinen auto. Vaikka kolari olisikin täydellinen, niin muodonmuutokset ovat erilaisia. Lopputulosta voi vain arvailla.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ainiin juu siis vastaantuleva auto tulee myös 80km/h vastaan, eli nopeusero on 160km/h. Olen kuitenkin sitä mieltä että syntyvä tuho molemmille autoille on sama kuin seinää päin ajettaessa. Tämä siksi että kun ajetaan seinää päin, seinä muodostaa yhtä suuren tukivoiman kuin tuo seinää päin ajava auto tuottaa liike-energiallaan. Ja kun kaksi autoa törmää kuvailemallani tavalla, voidaan kuvitella niiden kohtauspisteeseen taso jota kumpikaan ei ylitä, mikäli kolari tapahtuu "täydellisen" puhtaasti eli tavallaan matemaattisen mallin mukaan jota ei käytännössä voisi tapahtua, mutta kuitenkin. Eli autojen kokoonpainuminen ja muotojen muutos ei vaikuttaisi koska ne tapahtuisivat molemmilla autoilla samalla tavalla ja kummankaan auton yksikään molekyyli ei ylittäisi tuota rajaa niiden välissä, jota voisi kuvitella myös betoniseinäksi. Oikeastaan ei ole järkevää puhua autoista, mutta puhunpa nyt kuitenkin.

Vastaantulevan auton kohdalla olisi sama kuin jos ajettaisiin 160 km/h seinään, eli kolarit olisivat kaksi eri asiaa.

Tuo ei kyllä ole totta, mielestäni. Koska kuvitellaan ensin että toinen auto olisi paikoillaan ja toinen ajaisi sitä päin 80km/h, autot ovat identtisiä. Tällöin nuo jatkavat jotakuinkin yhdessä mytyssä matkaa liikkuneen auton suuntaan 40km/h, riippuen autojen kasaan painumisesta. Eli tällöin liikkunut auto hidastuu 40km/h ja paikoillaan ollut auto kiihtyy taaksepäin 40km/h, ja vaikutus ohjaamossa tuntuu täsmälleen samalta molemmissa autoissa. Tuo tilanne vastaa sitä tilannetta kun molemmat lähestyisivät toisiaan 40km/h ja ajaisivat kolarin. Nopeusero olisi silloin se sama 80km/h kuten äskenkin.

Seinä on eri asia koska seinä ei lähde taaksepäin kuten auto törmättäessä. Seinä muodostaa tukivoiman aina yhtä suureksi kuin törmäävä auto, joten seinä vastaa aina yhtä kovalla nopeudella lähestyvää identtistä autoa. Törmääminen 100km/h betoniseinään on sama kuin törmäisi 100km/h lähestyvään samanmassaiseen autoon. Törmääminen 80km/h betoniseinään on sama kuin törmäisi 80km/h lähestyvään samanmassaiseen autoon. Tuo pätee niin kauan kuin seinä kestää eikä hajoa.

Vastasinkin siis omaan kysymykseeni, haluan vain että kaikki on samaa mieltä kanssani..

Nopeasti ajateltuna tuntuu loogisemmalta ajatella että kai nyt tulee enemmän vahinkoa jos ajaa vastaantulevaa autoa päin kuin että ajaisi seinää päin, mutta näin ei olekaan. Tosin kun otetaan huomioon autojen kasaan painuessa tapahtuvat muutokset rakenteessa ja uppoaminen toistensa sisään, tilanne on hieman eri kuin seinän kanssa. Seinän sisään auton rakenteet eivät voi upota, mutta toisen auton sisään osittain voi. En tiedä sitten kumpi on loppujen lopuksi pahempi, törmätä samalla nopeudella vastaan tulevaan samanmassaiseen autoon vai seinään..

くそっ!

Uusimmat

Suosituimmat