Skootteri junan kyytiin ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osaatko piirtää ? Luonnostele junan vaunu lähiliikenteeseen tai kaukoliikenteeseen, johon voi itse ajaa skootterin tai mopon kyytiin.

Lähetä kuva tähän palstaan. Pohjakuva tai 3D.

Kesävaunu voi olla oma sarjansa. Suomen worst case olosuhteet on aika haastavat, mutta kesävaunun kysyntä maailmalla olisi se varsinainen pisnes.

Parhaasta järjestetään äänestys. Lastaus pitää toimia myös Helsingin rautatieaseman olosuhteissa, ja vaunusta pitää päästä pois, vaikka muut jatkaisi vielä kauemmas.

Kommentit (9)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Telien välissä on matalalattiainen osuus, jossa on leveät ovet (tai useita, kuitenkin niin että lähes koko seinä avautuu). Mopot ja fillarit parkkeerataan poikittain keskelle, niin että molemmin puolin mahtuu kulkemaan. Telien päällä on mopo-osastosta läpinäkyvillä seinillä erotetut matkustamo-osat, joiden penkit on sijoitettu kasvot mopo-osastoon päin. Niin mopoja on helppo vahtia varkauksien ja ilkivallan varalta.

Jos vaunu rakennetaan kunnolla, se toimii kesät talvet. Jos se tilataan halvalla jostain vinkuintiasta tai makaroonimaasta, se toimii ajoittain kesäisin. Mutta niinhän toimi kaikki muukin kulkuneuvokalusto.

Vierailija

Liittymäliikennevälineitä varten junissa on vaunu jossa kevyelle kalustolle, kuten fillarit, on nostolaitteet, joilla ne nostetaan roikkumaan matkan ajaksi.
Skoottereille ym. on lattiatilaa ja kiinnitysvälineet.

Vaunuun on järjestetty rampit, hissi tms., jottei nostoa tarvita tai luiska ole liian jyrkkä. Ovi on koko vaunun levyinen.
Välineistö on suunniteltusi siten ettei henkilökunnan apua tarvita kuin poikkeustapauksessa. Asemalla voi olla harjoitusvälineet.

Edit.

Kaikki normaalien ajoneuvojen käsittely junassa voidaan automatisoida, jolloin se ottaa ja antaa välineen maksukorttia esitettäessä ja pyydettäessä. Etuna on varmuus ja nopeus ja tilansäästö.

Lisänä voi olla käsin lastattava tila välineille joita robotti ei tunnista.

Vierailija

Voisko seinät tai katto olla tiukkaa pressua ? Toimii rekoissakin.

Halpa, ja helppo avata koko seinä. Tukkivaunu tai rahtivaunu olisi pohjana modifikaatiolle. Saisin vähän realismia hankkeeseen.

Hissin paikka voisi olla myös keskellä kulkuväylää. Semmoinen oven kokoinen ylös alas. Ei tarvi siis olla ulkoreunalla. Toimisi kuin junan vessa.

Vierailija

No perkule, VR Cargon rahtivaunu semmoisenaan jokaiseen matkustajajunaan, ja sinne saisi viedä ilmaiseksi mopon, skootterin tai prätkän.

Se ratkaisee jatkoyhteysongelmat aika monelle. Ei ole herkkua ajaa 500km prätkällä kun pitäisi olla lomamatkalla. Yön yli pääsisi kauas, eri maisemiin.

Kiinnitys ja rampit pitää vaan järjestää. Vaunuissa pitää olla hieman tuuletusta bensahöyryjen ja pakokaasujen takia. Pari-kolme palo-osastoivaa väliseinää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
oge
No perkule, VR Cargon rahtivaunu semmoisenaan jokaiseen matkustajajunaan, ja sinne saisi viedä ilmaiseksi mopon, skootterin tai prätkän.



Tuossa on sellainen tekninen ongelma, että tyypillisesti tavaravaunujen suurin sallittu nopeus on 100 km/h, ja lähes kaikkien matkustajajunien aikataulut edellyttävät suurempaa huippunopeutta. Suurin nopeus liittyy telien ja jarrujen rakenteeseen, käytännössä tavaravaunuun pitäisi vaihtaa telit, jarrut ja jarrujen ohjausjärjestelmä kokonaan, jos se muutettaisiin 140:n tai 160:n nopeudelle.

Romutettavista sinisistä vaunuista saisi varmaan edullisen työmiesratkaisun, jos halua olisi, mutta eihän sellainen sovi VR:n nykyiseen imagoon. Firma pyrkii nykyään profiloitumaan selvästi liikematkustajia ja "parempaa väkeä" palvelevaksi. Hankitaan sikakalliita ja ylihienoja junia, joilla ajetaan lähinnä suurimpien kaupunkein välillä.

Ei ole herkkua ajaa 500km prätkällä kun pitäisi olla lomamatkalla.

Eikös 500 km ole sellainen parin tunnin tiukka repäisy, mitä nyt mopopoikien juttuja olen kuunnellut. Siinä jää Pendoliinokin toiseksi, vaikka sattuisi silä kertaa toimimaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Mitens mahtaisi soveltua se autonkuljetusvaunu myös kaksipyöräisten kuljetukseen ? Niitä ainakin liitetään matkustajajuniin, joten nopeuden ei pitäisi olla ongelma.

Vierailija
Ertsu
Mitens mahtaisi soveltua se autonkuljetusvaunu myös kaksipyöräisten kuljetukseen ? Niitä ainakin liitetään matkustajajuniin, joten nopeuden ei pitäisi olla ongelma.

Hintatasosta päätellen se järjestelmä ei kerta kaikkiaan toimi.

Olen itse usein ostanut perillä auton, ja myynyt sen lähtiessä. Tulee halvemmaksi. Pari kertaa tullut myös voittoa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Mitens mahtaisi soveltua se autonkuljetusvaunu myös kaksipyöräisten kuljetukseen ? Niitä ainakin liitetään matkustajajuniin, joten nopeuden ei pitäisi olla ongelma.



Tässä käsillä olevaan tarpeeseen hyvin huonosti. Autonkuljetusvaunut lastataan ja puretaan erityisillä laitureilla ajamalla autot päädystä sisään. Se toimii vain Helsinki-Rovaniemi -tyyppisillä yhteyksillä, koska autovaunujen siirto vaihtoveturilla lastauslaiturille ja takaisin junaan vie helposti parikymmentä minuuttia.

Kaksipyöräisten kuljettaminen lähijunissa edellyttäisi, että ne ajetaan vaunun sivusta sisään normaaleilta matkustajalaitureilta. Muunlainen lähestyminen on aivan liian kallista ja hidasta. Kuljetustarve on kuitenkin niin pieni, ettei sen takia kannata tehdä suuria investointeja.

oge
Hintatasosta päätellen se järjestelmä ei kerta kaikkiaan toimi.

Olen itse usein ostanut perillä auton, ja myynyt sen lähtiessä. Tulee halvemmaksi. Pari kertaa tullut myös voittoa.

Tuo on kyllä harmi, että sinänsä erinomainen palvelu on pilattu täysin käsittämättömällä hinnoittelulla. Tuo auton ostaminen edellyttää sitä, ettei mukana ole paljon matkatavaraa. Itsellä oli jo ennen lapsia auton takapenkki ja tavaratila kattoon asti täynnä, kun pitkälle matkalle lähti.

Uusimmat

Suosituimmat