Autoon lisä akku??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli mulla on tuollainen diesel-ww joka ei meinaa lähteä talvisin käyntiin,vaikka laittaa uuden akun. Ajan melkein pelkästään talvisin yöllä jolloin luonnollisesti ajan pitkät päällä ja suhteellisen lyhyitä matkoja 25km suunta,joten akku ei kerkeä latautua ja virrankulutus on kova. Olisiko lisäakusta hyötyä?

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija
iso-eemeli
Eli mulla on tuollainen diesel-ww joka ei meinaa lähteä talvisin käyntiin,vaikka laittaa uuden akun. Ajan melkein pelkästään talvisin yöllä jolloin luonnollisesti ajan pitkät päällä ja suhteellisen lyhyitä matkoja 25km suunta,joten akku ei kerkeä latautua ja virrankulutus on kova. Olisiko lisäakusta hyötyä?
Hymmm. Ei siis uudellakaan akulla lähde. Pyörittää kuitenkin, vai? Tulee mieleen tuossa, että polttoainesuodattimessa on vettä, joka jäätyy. Toisaalta matkanteko kyllä loppuisi, jos suodatin ei olisi lähellä lohkon kylkeä. Vesiongelmaa tässä epäilen.

Vierailija

Siis ongelma on se ,että akku ei helpostikkaan kerkeä latautua kun ajan pitkät päällä ja viehän se hehkutuskin. Eli virran kulutus on isompi kuin uusi lataus. Ja pakkasella sen akun ulosanti on huono. Ongelmia ei ole jos se vehje vaan käynnistyy.. Eli käytännössä tilanne on tämä.. menen autoon lämpöä -15 celssiusta, hehkutan ja starttaan ja starttaan ja lopulta startti ei jaksa pyörittää...

Vierailija
iso-eemeli
Siis ongelma on se ,että akku ei helpostikkaan kerkeä latautua kun ajan pitkät päällä ja viehän se hehkutuskin. Eli virran kulutus on isompi kuin uusi lataus. Ja pakkasella sen akun ulosanti on huono. Ongelmia ei ole jos se vehje vaan käynnistyy.. Eli käytännössä tilanne on tämä.. menen autoon lämpöä -15 celssiusta, hehkutan ja starttaan ja starttaan ja lopulta startti ei jaksa pyörittää...
Edelleen olen sitä mieltä, että polttoainejärjestelmässä on vettä. Eli tulee vastaan ns. samepiste pakkasilla. Muistathan, ja varmaan tiedätkin, että talvilaatu dieselissä on eri kuin kesä. En nyt muista ajankohtia, milloin poltto-aineasemilla vaihdetaan mitäkin laatua.

Lähtökohtana pähkäilylleni on se, että kun ei edes uudellakaan akulla lähde käyntiin, kuten kirjoitit. Onko sittenkin lähtökohta väärä?

Vierailija
iso-eemeli
Lähtee se uudella akulla parina päivänä, kunnes nähtävästi kehno laturi ei lataa tarpeeksi..
Elä nyt suinpäin mene ostamaan uutta laturia. Ampeerimittari vaan käteen ja mittaamaan. Saattaahan olla kyseessä myös pienoinen oikosulku jossain päin auton sähköjärjestelmää, joka purkaa akkua. Pelkän sisävalon päälle unohtaminen purkaa akun yllättävän nopeasti.
Kyllä n. 25 km ajon, kuten kirjoitit, pitäisi ainakin teoriassa nostaa akun varauksen normaalitasolle, vaikka kuinka poltat pitkiä valoja tms.. Hymmm. Kerros autosi merkki ja vuosimalli, niin kattellaan lisää.

Vierailija

Miten on akun kunto? Se voi olla alunalkaen huono käynnistysakku tai väsähtänyt. Valkoiset kennot juoruavat usein viasta selvimmin.
Laturit, jos hiilet ovat kunnossa joko toimivat tai eivät.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26906
Liittynyt16.3.2005

Akkujen lisääminen ei luonnollisesti auta, jos ei virta riitä edes yhden lataamiseen. Jos latausjärjestelmässä ei ole varsinaisia vikoja, ja akku ei ole huono, kokeile vaihtaa jännitesäädin hieman suuremmalla jännitteellä lataavaksi. Kyllä 25 km:n matkalla akku latautuu, jos kaikki on kunnossa ja jännite riittävä.

Kannattaa ottaa selvää missä se vika on (mittaamalla, näkemättä ei kukaan pysty sitä sanomaan) ennen kuin ostaa kalliita osia. Tai ainakin aloittaa kokeilemalla vaihtaminen halvimmista. Lataussäädin on paljon halvempi kuin laturi, ja myös vioittuu useammin.

Vierailija
iso-eemeli
Eli mulla on tuollainen diesel-ww joka ei meinaa lähteä talvisin käyntiin,vaikka laittaa uuden akun. Ajan melkein pelkästään talvisin yöllä jolloin luonnollisesti ajan pitkät päällä ja suhteellisen lyhyitä matkoja 25km suunta,joten akku ei kerkeä latautua ja virrankulutus on kova. Olisiko lisäakusta hyötyä?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Melkoisella varmuudella autosi lataussäädin on vialla, tai se säätää laturin jännitteen liian alhaiseksi.

Kun akun jännite on 12V, niin latausjännitteen on oltava 14,5 volttia, muuten akku ei lataudu kunnolla.

Starttaa autosi käyntiin ja mittaa volttimittarilla akun napajännite.
Napajännitteen olisi oltava lähellä 14,5 volttia kun laturi pyörii ja lataa.

Voihan se olla että laturikin on vialla.

Siis ensimmäinen tehtävä on mitata akun navoista laturin latausjännite lataustilanteessa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ittelläni vanhassa skodassa jäi käsijarruvaijeri starttimoottorin plusnavan viereen heilumaan, ja ajan saatossa eriste kulu puhki ja sähkö pääsi lipsumaan. Huomasin vasta kun vaijerin kuori oli jo hitsaantunut napaan kiinni. Ei lähtenyt enää sähköllä käyntiin.

Vierailija
Lassi

polttoainejärjestelmässä on vettä. Eli tulee vastaan ns. samepiste pakkasilla. Muistathan, ja varmaan tiedätkin, että talvilaatu dieselissä on eri kuin kesä. En nyt muista ajankohtia, milloin poltto-aineasemilla vaihdetaan mitäkin laatua.

Helpoin tapa parantaa Dieselin käynnistyvyyttä pakkasella on laittaa
polttoaineen sekaan sopivaa lisäainetta. Huoltoaseman hyllystä
löytyy. Jotkut laittaa bensaa pari litraa täyteen Diesel-tankkiin.

Akun latauksessa voi olla jotain vikaa. Mittaa akun jännite
valot päällä, auto sammuksissa. Täydessä akusta pitäisi olla
jotain 12,5V. Kun auton käynnistää niin ehjän laturin pitäisi puskea
14,5V akulle. Akun voi irrottaa ja ladata täyteen _lämpimässä_.

Monesti hieman hapettunut tai muuten huono liitos aiheuttaa
latausjännitteen alenemista.

Vierailija
Lyde
....
Akun latauksessa voi olla jotain vikaa. Mittaa akun jännite
valot päällä, auto sammuksissa. Täydessä akusta pitäisi olla
jotain 12,5V. Kun auton käynnistää niin ehjän laturin pitäisi puskea
14,5V akulle. Akun voi irrottaa ja ladata täyteen _lämpimässä_.

Monesti hieman hapettunut tai muuten huono liitos aiheuttaa
latausjännitteen alenemista.

Juuri tuon vuoksi kysyin auton merkkiä ja mallia. Uusissa autoissa, joissa on ajotietokone, niin tulee suurella todennäköisyydellä ongelmia, jos akunkengän irroittaa. Järjestelmä lukkiutuu, ja sitähän ei saa kuntoon ilman valtuutettua merkkikorjaamoa.

No. Kuten tässä ketjussa on jo useaan kertaan mainittu, niin lainaa vaikka jännitemittari, niin pääset alkuun. Joko ei lataa kunnolla, tai sitten on jossain vuoto. Kuten tuossa mainittiin, hapettuneet liitoksetkin saattavat tehdä moista. Ei varsinaisesti purkaa akkua, vaan tehohäviöitä syntyy. Starttihan ottaa pyörittäessään melkoisen virran akusta.
Ilmoittelehan sitten myöhemmin, miten olet saanut ratkaistua asian.

Sen verran lisään vielä tuosta purkautumisesta. Jos autosi sietää akunkengän irroittamisen, niin irroitapa, ja kokeile kaikki muut sähkölaitteet sammutettuna, että kipinöikö kengällä akunnapaa kokeillessa. On esiintynyt myös sellaista, että kattovalon liittimissä, lampun kannassa on hapettumaa. Sisävalohan toimii ilman virta-avaintakin, ainakin vanhemmissa malleissa. Sisävalon siatessa auton katossa, niin sinne kondensoituu kosteuttakin.

Vierailija

Kyllä 25km matkalla akun pitäs latautua ihan riittävästi kunnossa olevilla vehkeillä. Pitkien valojen käyttäminen ei juuri sitä laturia/akkua rassaa enempää kuin lyhyidenkään. Tehoeroa on noin 5W tavallisesti/lamppu. Pitkäthän perustuu siihen vua lähinnä että tuijataan sitä valoa ylemmäs siitä tiestä eikä siihen tien pintaan.

Vierailija

Akulle voi tehdä kuormitustestin , mutta se mittari on ammattilailaite. Ei se hirveitä maksa mutta samaan hintaan saa uuden akunkin.
Toinen halpa keino on vaihtaa akkua toisen auton kanssa ja katsoa miten se pelittää.
Tietenkin kannattaa katsoa että kaikki liitännät ovat kunnossa. Sopiva hapettuma liittimessä tekee ihmeitä.
Laturin hiilet voivat olla siinä kunnossa etteivät ne kontaktoi kierroksilla, joten paras lataus ei toteudu. Silloin myös mittaukset antaavat virhetuloksen.
Asiaa tuntemattomalle nämä ovat hebreaa ja mittailukin voi tuottaa savut mittarista, kun virta-alueella kytkee mittarin napoihin ilman kuormaa.
Ammattimies voisi vilkaista, niin vika voisi löytyä nopeastikkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat