Voiko pikaterästä jyrsiä?

Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Voiko kovametallijyrsimellä (laatua en sen tarkemmin tiedä) jyrsiä pikateräksisiä sorvinteriä päästämättä karkaisua? Se olisi huomattavasti käytännöllisempää mittatarkkojen terien tekemisessä kuin mirkelissä hiominen. En vain viitsi ostaa parin kympin jyrsintä todetakseni sirpaleiden lentelevän ympäri huonetta.

Kommentit (10)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Sääli. No mirklataan sitten, ja varotaan ettei terä kuumene liikaa ja karkaisu häviä. Kiitoksia siitä että pelastit sen parikymppiä, minkä kolmen millin kovametallijyrsin maksaa. Pikaterästerien karkaisukaan ei taida olla kotioloissa niitä maailman helpoimpia hommia.

Vierailija

VAIKEASTI KONEISTETTAVIEN MATERIAALIEN LASTUAVA TYÖSTÖ

http://users.tkk.fi/~tnummi/hardcut/Yleistamateriaaleista.pdf

Olisiko tuosta apua. Pikateräkset sivulta 14.

Lastuttavuus:

Pikaterästen lastuava työstö tehdään yleensä pehmeäksihehkutetussa
tilassa, jolloin teräksen kovuus on sopiva kovametallityökaluille.
Karkaistussa tilassa koneistus on tehty perinteisesti hiomalla, joskin
nykyisin myös lastuavat menetelmät ovat mahdollisia käyttämällä
esimerkiksi CBN-työkaluja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Kyllä se vaan vahvistaa jo opittua. Tiedä sitten mistä noita unobtanium-(boorinitridi?)-kovametalliteriä harrastajalle ja ennen kaikkea mihin hintaan. Pehmeäksi en ala teriä hehkuttaa, ei niillä enää sitten mitään tee, kun en osaa uudelleenkarkaista 4 vaiheessa ja päästää pariin kertaan.

Vierailija
tietää
Ei voi. Silmille tulee. Mirkelin kitkalämpö rikkoo karkaisun ja siksi sillä onistuu.

Höpö höpö. Voi jyrsiä oikeanlaisilla kovametalliterillä, niissäkin kun sattuu olemaan monia eri terägeometriota. Itse ainakin olen onnistunut tarvittaessa pikaterästeriä jyrsimään, kuten karkaistua "työkaluterästä" muoteissa.

Vierailija
Älykääpiö
tietää
Ei voi. Silmille tulee. Mirkelin kitkalämpö rikkoo karkaisun ja siksi sillä onistuu.

Höpö höpö. Voi jyrsiä oikeanlaisilla kovametalliterillä, niissäkin kun sattuu olemaan monia eri terägeometriota. Itse ainakin olen onnistunut tarvittaessa pikaterästeriä jyrsimään, kuten karkaistua "työkaluterästä" muoteissa.

Niin minulla oli sama tytinä kun sitä aamuun mietin, mutten jaksanut asiaa ruveta penkomaan. Kysehän on harrastajahankkeesta missä kustannukset merkitsevät.

Missä tarkoituksessa muuten jyrsit pikateräksiä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Älykääpiö

Mistä noita CBN-teriä sitten saa ja mitä ne maksavat? 3 millin varsi- tai kiilaurajyrsin olisi esimerkiksi sopiva.

Ei noita pikaisella plaraamisella ollut esimerkiksi Teräskonttorin kataloogissa. Toisaalta siellä oli sitten jotain 80 E maksavia 3 millin kovametallijyrsimiä, jos CBN-materiaalin hintataso on lähelläkään tuota, niin mirklaan sorvinterät ihan suosiolla. Harrastehommista tässä kuitenkin vain on kyse.

Vierailija

Teräskonttorin luettelon sivulla 153 on sorviin boorinitriditeriää. Hinta on törkeä kys terätyypillä(44e). Taitaa vain vaihtopalateriä olla kys tyypille, en mene kyllä vannomaan. Kuinkahan lujaa kyseinen pikateräksesi on?. 55HRC asti ainaki on teräskonttorilla varsinjyrsimiä. Sitten on uhrattava säästöt vaihtopalalliseen malliin.

Vierailija
tietää
Niin minulla oli sama tytinä kun sitä aamuun mietin, mutten jaksanut asiaa ruveta penkomaan. Kysehän on harrastajahankkeesta missä kustannukset merkitsevät.

Missä tarkoituksessa muuten jyrsit pikateräksiä?

Jep, eiköhän toi harrastehommis kannata hioa, jos siihen paremmat mahdollisuudet on. Tosin on noit kustannuksia teollisuudessakin vähän mietittävä.. Meidän töissä käyttämät Depon ja (toisenkin merkin jota en nyt muista) tietynmalliset terät eivät olleet moksiskaan kun pikaterästä joskus harvoin jyrsittiin. Koneistuksessa on tosin muitakin huomioitavia juttuja kuin pelkkä terä, esim. lastun poisto, koneen tukevuus jne.

Kuluneista/hajonneista pikateräsjyrsintapeista muotoiltiin teriä kartiomaisen reiän poraukseen, jyrsimällä ja hiomalla.

Ja kerran piti poistaa pikaterästappi lämpösoviteistukasta, kun epähuomiossa työkaveri terän istukkaan laitti

Uusimmat

Suosituimmat