Fundamentalismin vaikutukset lapsiin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että minkälaista on elo lapsella jonka itsenäinen ajattelu kitketään kokonaan fundamentalistisen (uskonnollisen) kasvatuksen alaisena.

Tässä on linkki pieneen videopätkään, joka pisti ajattelemaan.
http://youtube.com/watch?v=Jj5BL-tVIpM
Tämä on tietenkin vasta alkua.
Yläasteen psykologian opettaja kertoi surullisen esimerkin tuttavaperheestä jotka eivät sallineet minkäänlaista seksuaaliopetusta tyttärelleen...huonostihan siinä kävi.

Tietenkin on selvää, että uskontonsa opit kirjaimellisesti ja joustamattomasti ottavat periyttävät ajatuksensa lapsilleen ja joskus tämän päämäärän saavuttamiseksi tehdään äärimmäisiäkin tekoja.
Millaisessa maailmassa nämä viattomat lapset kasvavat?

Entä miten itse opetatte / opettaisitte uskonnoista lapsillenne?
(Minun mielipiteeni löytyy Uskononopetus-ketjusta, joten en toista sitä täällä.) Jos tarkoituksena ei ole avustaa väestönkasvua niin esittäkää ajatuksenne hypoteettisesti.

Kommentit (8)

Vierailija

En ole uskovainen. En opeta lapselleni mitään uskonnollista. Koulussa saa sitten lukea aikanaan uskonnohistoriaa historiallisessa mielessä.

Vierailija

Lapsille ei täytyisi opettaa mitään uskontoa, kuten nimikin jo kertoo uskonto on uskon asia ja pienet lapset eivät vielä tajua kuinka epäuskottava raamattu on, sen takia kaiken maailman tjt:een kaltaiset hihhulit on koko aika pörräämässä lasten ympärillä ja tuputtamassa uskontoaan, koska muut eivät sitä huoli. Yksinkertaisesti ihminen hyväksyy täysin sen maailmankuvan jota hänelle lapsesta asti tuputetaan. Afrikka on hyvä esimerkki josta lähetyssaarnaajat yrittävät saada lisää kristittyjä, siellä kun porukka on tieteellisesti niin alkeellisella tasolla että jopa aikuiset hyväksyvät kristinuskon. Kuten seppo pietikainen totesi kreatonismi sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä... eikä sitä edes jumala voi kiistää, aamen

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ayla
En ole uskovainen. En opeta lapselleni mitään uskonnollista. Koulussa saa sitten lukea aikanaan uskonnohistoriaa historiallisessa mielessä.

Lapset tulisi suojata uskonnollisilta fundamentalisteilta, tulivat ne perheen sisalta tai ulkoa. Kun ikaa on niin paljon, etta alkavat itse ymmartaa saavat itse tehda valintansa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Seppo keksitkö ihan itse allekirjoituksesi?
On niin hyvä että täytyisi laittaa hesarin mielipide palstalle

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
peippo
Seppo keksitkö ihan itse allekirjoituksesi?
On niin hyvä että täytyisi laittaa hesarin mielipide palstalle

Ihan itse, saa kayttaa vapaasti.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Radiant Dragon
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että minkälaista on elo lapsella jonka itsenäinen ajattelu kitketään kokonaan fundamentalistisen (uskonnollisen) kasvatuksen alaisena.

Tässä on linkki pieneen videopätkään, joka pisti ajattelemaan.
http://youtube.com/watch?v=Jj5BL-tVIpM
Tämä on tietenkin vasta alkua.
Yläasteen psykologian opettaja kertoi surullisen esimerkin tuttavaperheestä jotka eivät sallineet minkäänlaista seksuaaliopetusta tyttärelleen...huonostihan siinä kävi.

Tietenkin on selvää, että uskontonsa opit kirjaimellisesti ja joustamattomasti ottavat periyttävät ajatuksensa lapsilleen ja joskus tämän päämäärän saavuttamiseksi tehdään äärimmäisiäkin tekoja.
Millaisessa maailmassa nämä viattomat lapset kasvavat?

Entä miten itse opetatte / opettaisitte uskonnoista lapsillenne?
(Minun mielipiteeni löytyy Uskononopetus-ketjusta, joten en toista sitä täällä.) Jos tarkoituksena ei ole avustaa väestönkasvua niin esittäkää ajatuksenne hypoteettisesti.

Tuo linkittämäsi pätkä on dokumentista Jesus camp. Kannattaa ehdottomasti katsoa, on nimittäin sellaista menoo että oksat pois. Oikein pahaa teki ja tekee vieläkin.

Vierailija

Onhan se tavallaan sääli että ateistit on 5% vähemmistö maapallolla. Länsimaiden ulkopuolella jopa jatkuvassa hengenvaarassa uskonsa takia. Eikä varmaan esim Italiassa urakehitystä kauheasti edistä se, että kirjoittelee Paavia vastaan lehdissä.

Mutta on ateistilla silti oikeus elää. Uskonnonvapaus kattaa myös ateismin.

Suomesta voisi tehdä USA:n kaltaisen maan, missä uskonto on perustuslaissa erotettu valtiosta. Tämä koskee myös ateismin opetusta.

Yhdistymis- ja kokoontumisvapaus pitäisi koskea myös ateisteja, koska vähemmistöt tarvitsee lain suojaa. Ei enemmistöt.

Jos pieni vähemmistö alkaa tahallaan kaivamaan verta nenästään, niin ei pidä provosoitua vaikka provosoidaan. Se on enemmistön moraalinen velvollisuus, vaikka olisikin tiedossa, ettei itse vähemmistöasemassa saisi sellaista kohtelua.

Kiina on virallisesti ateistinen maa mutta siellä uskonnon kasvu on nopeinta. Kristittyjä on 130 miljoonaa, vaikka siitä joutuu linnaan ja menettää kaiken. 30% kiinalaisista on ei-ateistisia mikä on aika suuri luku ateistiselle maalle.

Uusimmat

Suosituimmat