Kasvit ja mikroaaltokuumennettu vesi

Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Tyttö teki kokeen jossa kasteli kasveja mikroaaltouunissa kuumennetulla vedellä ja toisia kasveja hellalla kuumennetulla vedellä. Lopputulos oli, että mikrovedellä kastellut kasvit kuolivat nopeasti.

http://www.execonn.com/sf/

Tuossapa koe jonka joku kokeellisen tieteen ystävä voi helposti toistaa. Itse en kyllä usko mikroaaltoveden tappavuuteen ilman lisätodisteita...

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Se että se julkaistaan yhden kokeen perusteella, ei vakuuta ketään.

Muistui mieleen se eräs hiilikaupunkin muuttanut nainen, jonka kukka kuoli kun hän avasi ikkuna. Samoissa oloissa kasvanut lapsi ei ollut nähnyt vihreää kasvia kuin koulun kasvikirjassa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

En usko minakaan.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Aslak
Minusta se ny ei ole mikhän ihme, jos kuumalla veellä kasteltu rönsy lopsahtaa. Reistakaappa kunnon ponua , näettä miten käypi.

Ponua? Meillä täällä etelässä annetaan kukille tilkka konjakkia. Jos ei anna kyllä menevät surkian näköisiksi.

Vierailija
iisakka
Tyttö teki kokeen jossa kasteli kasveja mikroaaltouunissa kuumennetulla vedellä ja toisia kasveja hellalla kuumennetulla vedellä. Lopputulos oli, että mikrovedellä kastellut kasvit kuolivat nopeasti.

http://www.execonn.com/sf/

Tuossapa koe jonka joku kokeellisen tieteen ystävä voi helposti toistaa. Itse en kyllä usko mikroaaltoveden tappavuuteen ilman lisätodisteita...

En malttanut olla piruilematta tuolla edellä, mutta jos tuo temppu pitää paikkansa, on se varmasti selvittämisen arvoinen asia. Piruilemalla se ei poistu.

Vierailija

Minä en osaa sanoa mitään järjellistä syytä sille, miksi mikrouunivesi olisi erilaista kuin hellavesi. Mutta olen ollut huomaavinani, että teevetenä mikrovesi käyttäytyisi eri tavoin: se muodostaa pieniä kuplia jotka näkyvät valkoisena vaahtona pinnalla ja tämä vaahto tarttuu kupin laitoihin ja teepussiin. Johtuisiko mahdollisesti epätasaisesta lämpenemisestä vai mistä.

Vierailija

Maljakkokasveista mikroaaltovedessä olevan maljakko on huomattavasti pienempi. Vaikuttaisikon veden hapettumiseen.

Purkkikasveista taas mikroaaltovesikasvia on kasteltu enemmän, olisikohan juuret mädäntyneet.

Kaksi kasvia ei koskaan ole identtisiä lähtökohdiltaan, joten koe pitäisi toistaa suuremmalla testiaineistolla.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Edu
Minä en osaa sanoa mitään järjellistä syytä sille, miksi mikrouunivesi olisi erilaista kuin hellavesi. Mutta olen ollut huomaavinani, että teevetenä mikrovesi käyttäytyisi eri tavoin: se muodostaa pieniä kuplia jotka näkyvät valkoisena vaahtona pinnalla ja tämä vaahto tarttuu kupin laitoihin ja teepussiin. Johtuisiko mahdollisesti epätasaisesta lämpenemisestä vai mistä.

Päin vastoin, se johtuu pikemminkin tasaisesta lämpenemisestä. Mikrossa (ainakin hyvässä, ja keskimäärin) koko vesi lämpenee suunnilleen samalla vauhdilla ja teholla koko ajan.

Kattilassa vain pohjimmainen vesi lämpenee. Kattilassa syntyy siten monenlaisia vettä sekoittavia ilmiöitä; konvektiovirtauksia lämpötilaerojen vuoksi, sekä pohjalta nousevien höyrystyneiden kaasukuplien nousemista pintaan. Kun vesi liikkuu ja pyörteilee koko ajan runsaasti, kaasukuplat yhtyvät, kasvavat ja poistuvat nesteestä. Kaasu myös yleensä kertyy kupliksi jollekin pinnalle, kuten astian pohjaan ja reunoihin sekä toisiin kupliin. Niihin kuuma vesi pääsee veden liikkeen ansiosta.

Mikrossa taas veden ollessa liikkumatta, vesi jää "ylikriittiseen" tilaan, jossa se saattaa lämmetä yli kiehumispisteen höyrystymättä ja muodostamatta isoja poistuvia kuplia. Vesi on vähän kuin paineastiassa ihan omasta hydrostaattisesta paineestaan ja pintajännityksestään johtuen.

Kun sitten ylikuumenneen veden tila epävakautetaan heiluttelemalla tai tunkemalla kuppiin jotain ylimääräsitä tavaraa, pääsee lämpötilan voima valloilleen. Kuplat saavat muodostumisen mahdollisuuden ja pyörteily lisää kiehumisefektiä. Toisinaan tämä saattaa johtaa siihen, että ylikuumennut juoma kiehahtaa räjähdysmäisesti ihmisen naamalle kun kuppi otetaan pois mikrosta. Sen tähden suositellaan että juomia mikrossa lämmitettäessä laitettaisiin metallilusikka kuppiin, jotta se rikkoisi pintajännitystä, antaisi kuplille muodostumispintaa ja myös johtaisi ylimääräistä lämpöä pois vedestä.

Tuo otsikon linkki kuvineen nyt on puhdasta huuhaata. Veikkaan vitsiä minäkin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Edu

Minä osaan. Vedessä on aina "epäpuhtauksia" ja elämääkin (paitsi tislatussa). Voipi olettaa, että mikro hajottelee joitain kivennäisiä yhdeksi sun toiseksi. Mitäpä vedessä mahtaakan olla kuumennuksen jälkeen jos se on otettu arseeniesiintymän läheltä. Varmuuden vuoksi onkin viisainta pystellä oluessa ja koskiksessa, mutta huom. niitä ei kannata pistää mikroon.

Yksi kuva ja pieni koe ei kuitenkaan todista yhtään mitään. Ei ole myöskään näyttöä mikronkäyttäjien lisääntyneestä kuolleisuudesta.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
valtiokonttorin elatti
Ei ole myöskään näyttöä mikronkäyttäjien lisääntyneestä kuolleisuudesta.

Niin. Mikro lienee turvallisin tapa lämmittää ruokaa, koska siinä syntyy kaikkein vähiten karsinogeenisiä yhdisteitä joita kaikenlainen paistaminen ja ruskistaminen aiheuttaa. Rasvaakaan ei tarvita. Tosin nämä myrkyt valitettavatsi usein ovat yhteydessä ruoan maukkuuteen...

Mikro on myös perin energiatehokas.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Mutta eihän mikroon saa laittaa metallia. Se kipinöi. Miten tuo lusikkahomma sopii yhteen tämän kanssa?

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
In grade school we grew two plants side by side, watered one with regular tap water, and the other with microwaved water. The plant that was watered with the microwaved water was very droopy and took on a dark green colour - it did not look heathly. The other plant however looked very heathly!

Ever since then I've been kind of suspect to microwaves as to what they 'take away' from whatever is cooked in them.
http://science.reddit.com/info/mweo/comments/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat