lihas ei palaudu rasituksesta

Seuraa 
Viestejä1933
Liittynyt15.10.2007

Tilanne on tämä: kesällä juoksin suht. paljon, syksyllä marathoninkin. Syksystä alkaen reiden lihas on ollut todella tukossa. Olen pitänyt harjoittelusta välillä taukoakin, mutta varsin pienikin rasitus kipeyttää reiden lihaksen. Ilmeisesti jonkinlaisen vaurion olen saanut tyhmyyttäni aikaiseksi. Osaisiko joku vinkata mitähän kannattaisi tehdä tai mistä kannattaisi lähteä apua hakemaan? (& minkä tyyppisestä vauriosta saattaa olla kyse?)

Kommentit (12)

Vierailija

Ja jos joku tietäväinen vastailee tänne niin...

Voisiko joku myös kertoa mistä tämä minun vaivani kertoo. Viime keväästä lähtien kun aloin talven jälkeen taas käymään juoksulenkeillä niin alkoivat molemmat akillesjänteeni tulla kipeäksi. Ne eivät tunnu millään paranevan vaan vaikka olen parikin viikkoa enempiä juoksematta niin silti jos lähden juoksu lenkille niin seuraavan viikon ajan akillesjänteet ovat jäykät ja kipeät niin että niillä ei tee mieli pomppia. Ne tuntuvat myös kipeiltä jos niitä puristelee.

Kiitos asiallisista vastauksista

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Tennarit vaihtoon ja askellusta testaamaan asiantuntijalle. Kipeytyvät akillekset saattavat venähtää ja jopa napsahtaa, jolloin itku ei ole kaukana.

Pehmeämmällä juokseminen ja huolellinen mutta rauhallinen akillesjänteiden ja ohkeiden venyttely auttaa kyllä vähitellen.

Kykenetkö tekemään kuntokeppi suorilla käsillä pään yläpuolella pitäen tekemään syväkyykkyjä niin, että keppi pysyy paikallaan?

---

Ensimmäiselle kysyjälle vinkkejä:

Kuntosalille?

Hierontaan?

MSM-rikkiä, beeta-alaniinia, magnesiumia, leusiinia ja glutamiinia?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
TimoT
Tilanne on tämä: kesällä juoksin suht. paljon, syksyllä marathoninkin. Syksystä alkaen reiden lihas on ollut todella tukossa. Olen pitänyt harjoittelusta välillä taukoakin, mutta varsin pienikin rasitus kipeyttää reiden lihaksen. Ilmeisesti jonkinlaisen vaurion olen saanut tyhmyyttäni aikaiseksi. Osaisiko joku vinkata mitähän kannattaisi tehdä tai mistä kannattaisi lähteä apua hakemaan? (& minkä tyyppisestä vauriosta saattaa olla kyse?)

Itselläni oli samantyylinen vamma pohkeessa. Jonkin sortin pehmytkudosvaurio, joka paranee levon myötä. Ei liene mitään vakavaa. Tyypillinen virhe on yleensä, että aloitetaan treenaus liian aikaisin ja vamma uusiutuu. Suosittelisin kunnollista juoksutaukoa, semmoinen kuukausi ainakin. Korvaavina harjoitteina esim. kävelylenkit ja vesijuoksua kannattaa kokeilla.

Vierailija

Ylirasitusoireita joihin auttaa vain lepo ja oikea ravinto. Liian niukka rasvan syönti aiheuttaa myös noita vaivoja.

Mäkiä juostessa saa varminnin lihas- ja jännevaivoja.

Verryttely, lämmittely ja hieronnat auttavat osaltaan, mutta kuormituksen tyyppiä on syytä hioa.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Mikähän auttaisi lonkan seudun nivelvaivoihin? Ensin oli vasemmalla puolella 1,5 vuotta, sitten oli puoli vuotta ok, ja nyt on ollut oikealla puolella vuoden verran. Juoksuharrastus piti lopettaa 2004 tämän takia.

Sellaista tulehdustyyppistä se on, joten Burana lievittää, mutta sehän on kuitenkin vain oireen eikä syyn hoitoa.

Venyttelyä olen nyt ihan viime aikoina alkanut taas harrastaa ahkerammin, mutta sekin on vähän hakuammuntaa kun ei oikein tiedä missä lihaksessa se mahdollinen jäykkyysongelma oikeastaan on. Toispuoleisissa venytyksissä löytyvät puolierot ovat selvempi tapaus, niitä yritän venytellä pois. Esim. kipeän puolen alaselkä on jäykempi.

Olenhan minä lääkärissä ravannut paljonkin, mutta mitään ratkaisevaa apua en ole saanut. Diagnoosina on tullut SI-nivelen toimintahäiriötä ja mahdollista selkärankareumaa, mutta ne ovat melko epävarmalla pohjalla.

Voisikos sieltä lisäravinnepuolelta löytyä jotain? Kiropraktikolla käyntiä olen myös miettinyt. Nämä molemmat tuntuvat olevan sellaisia sektoreita joihin monet lääkärit eivät "usko", joten en ole pahemmin vaivautunut heiltä kyselemäänkään.

TimoT
Seuraa 
Viestejä1933
Liittynyt15.10.2007

Kiitos vastauksista! Omalla kohdallani taisi olla kyse nimenomaan siitä että aloitin harjoittelun marathonin jälkeen liian aikaisin, mikä pahensi lihaksen vauriota. Kai se on sitten vain maltettava levätä. Noista lisäravinteistakin voisi ottaa selvää.

Vierailija

...myöhäistä on silloin kun tuonen tuvill tullaan
ja madon suu on viimeinen ovi.

Noin se meni alun perin J. Alfred Tannerin kupletissa. Kun ne julkaistiin kirjana, kustantaja halusi Reino Hirvisepän hiukan kaunistelevan totuutta.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
tietää

Mäkiä juostessa saa varminnin lihas- ja jännevaivoja.

Tosin mäkiä juostessa saa paremman perseen.

Ylirasitusta se vain on. Olet aloittanut liian nopeasti, liian rankan juoksun. Kannattaa aloittaa ekaksi pienillä kävelyillä ja siten totuutella ja siitä sitten nostaa sen aikasemmalle tasolla.

Olen fiksu ja älykäs!

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
iisakka
Mikähän auttaisi lonkan seudun nivelvaivoihin? Ensin oli vasemmalla puolella 1,5 vuotta, sitten oli puoli vuotta ok, ja nyt on ollut oikealla puolella vuoden verran. Juoksuharrastus piti lopettaa 2004 tämän takia.

Pehmeämpi juoksualusta, kuormituksen vähentäminen, askellusten tutkiminen, lonkan alueen venyttely (balettia & joogaa), kuntosalia tukiliikunnaksi, keppijumppaa, core-lautaa...

Itselläni lonkat ovat muutamaa tapausta lukuunottamatta olleet ihan fanituskunnossa, polvissa lähinnä ollut häikkää. Liikkuvuuteni lonkissa on taakse melko heikkoa, sivuille ja eteen laajasta erinomaiseen. Eikä ole coxa varaa (lonkan ja lantion anatomiasta johtuva kyvyttömyys sivuspagaatiin).

iisakka
Sellaista tulehdustyyppistä se on, joten Burana lievittää, mutta sehän on kuitenkin vain oireen eikä syyn hoitoa.

Kalaöljyt ja kalan syöminen voi myös auttaa tulehdustyyppisiin juttuihin.

Sitten on se klassikko, eli painon vähentäminen. Aina kun itselläni on ollut nivelten kanssa ongelmia, olen joko treenannut liian kovaa, aloittanut liian nopeasti uudet harjoitteet TAI yksinkertaisesti painanut muutaman kilon liikaa.

iisakka
Venyttelyä olen nyt ihan viime aikoina alkanut taas harrastaa ahkerammin, mutta sekin on vähän hakuammuntaa kun ei oikein tiedä missä lihaksessa se mahdollinen jäykkyysongelma oikeastaan on. Toispuoleisissa venytyksissä löytyvät puolierot ovat selvempi tapaus, niitä yritän venytellä pois. Esim. kipeän puolen alaselkä on jäykempi.

Jalat voivat olla myös eri pituiset, mikä voi aiheuttaa kipuja nilkoista niskaan asti. Tätä hoidetaan yleensä pohjallisilla.

Itse olen yhä enemmän sitä mieltä, että perinteinen venyttely on usein yliarvostettua. Laajoilla liikeradoilla tehdyt dynaamiset harjoitteet (hallitut jalannostot ja samassa harjoituksessa tehdyt koordinaatioharjoitukset ja niveltenpyörittelyt) ja ihan kevyt ja lyhytaikainen avaava staattinen venyttely avainlihaksiin pitää paikat kunnossa, kun vain muistaa syödä hyvin ja huolehtia mm. magnesiumin saannista.

Tähän lisänä monipuoliset kuntosaliharjoitteet (eikä vain laitteilla) täysillä liikeradoilla ja huolellisella tekniikalla tuottaa usein tuloksia.

iisakka
Olenhan minä lääkärissä ravannut paljonkin, mutta mitään ratkaisevaa apua en ole saanut. Diagnoosina on tullut SI-nivelen toimintahäiriötä ja mahdollista selkärankareumaa, mutta ne ovat melko epävarmalla pohjalla.

Selkärankareuma voi vaikuttaa myös polvissa ja lonkissa – se iskee etenkin isoihin niveliin. pahemmaksi äidyttyään se alkaa jäykistää selkää.

iisakka
Voisikos sieltä lisäravinnepuolelta löytyä jotain? Kiropraktikolla käyntiä olen myös miettinyt. Nämä molemmat tuntuvat olevan sellaisia sektoreita joihin monet lääkärit eivät "usko", joten en ole pahemmin vaivautunut heiltä kyselemäänkään.

Glukosamiini lienee yleisimmin käytettyjä aineita, vaikka tehosta yhä tunnutaankin kiistelevän:

http://www.quackwatch.org/01QuackeryRel ... amine.html

Luontaisravinnepuolella on tarjolla yleensä inkivääriä, hainrustoa ja vihersimpukkaa. Joillekin auttaa, ei tieteellisyydestä tietoa.

Itselleni mömmöistä selvää apua tarjosi vain solusalpaajalääkitys – omassa perussairaudessani mm. selkärankareuma on monta kertaa yleisempää kuin sairastamattomilla. Niveloireet vähenivät joka tapauksessa, itsellänikään selkärankareumaa ei ole diagnosoitu, mutta reumamaisia kipuoireita on ollut vuosikaudet ennen solusalpaajia.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
TimoT
Kiitos vastauksista! Omalla kohdallani taisi olla kyse nimenomaan siitä että aloitin harjoittelun marathonin jälkeen liian aikaisin, mikä pahensi lihaksen vauriota. Kai se on sitten vain maltettava levätä. Noista lisäravinteistakin voisi ottaa selvää.

Joo, ja noista on hyvä aloittaa....

http://www.anabolicsteroids.org/shop/ca ... ucts_id/96

http://www.anabolicsteroids.org/shop/ca ... cts_id/347

http://www.anabolicsteroids.org/shop/ca ... cts_id/358

Tässä vielä rasvanpolttoon settiä!

http://www.anabolicsteroids.org/shop/ca ... cts_id/105

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Kiitos!

No, melkein kaikki viestissäsi olleet sinänsä hyvät neuvot voisin kyllä - valitettavasti - kuitata toteamalla että "kokeiltu on" tai sitten että minun kohdallani ei ainakaan tuosta ole kyse (esim. puhe ylipainosta). Mutta tuota...

Neonomide
Glukosamiini lienee yleisimmin käytettyjä aineita, vaikka tehosta yhä tunnutaankin kiistelevän:

http://www.quackwatch.org/01QuackeryRel ... amine.html


...en ole kokeillut, sen teen seuraavaksi. Kuten arvata saattaa pienellä googlauksella löytyi kaikkea ylistävän ja mitätöivän väliltä. Raportoin sitten tuloksista... Ja jos parissa kuukaudessa ei vaikutuksia ala tuntua niin sitten ehkä nuo:

Neonomide
Luontaisravinnepuolella on tarjolla yleensä inkivääriä, hainrustoa ja vihersimpukkaa. Joillekin auttaa, ei tieteellisyydestä tietoa.

Oireilu on kovin aaltoilevaa. Viime viikolla olin täysin notkeassa ja ketterässä kunnossa. Nyt taas toisaalta pari tuntia sitten pääsin makuuhuoneesta tänne koneelle vain seinistä tukea ottaen. Yksi turhauttavimmista piirteistä on se, ettei oireilussa tunnu olevan mitään logiikkaa. Ne vain joku päivä aina tulevat riippumatta siitä mitä teet tai jätät tekemättä. Ja muutaman päivän päästä taas häipyvät.

Noh, sitä odotellessa.

Uusimmat

Suosituimmat