Väärennetyt sakkolaput - onko yleinen kiusa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yksi tuttu tässä on saanut useamman sakkolapun pysäköimällä parkkiin kerrostalon eteen jossa siivoaa rappuset. Samassa parkissa on kuuleman mukaan aina pysäköitynä autoja joissa ei ole kiekkoa tai muutakaan pysäköintioikeuslappua, varattu-kylttejä ei ole, eikä kuulemma myöskään pysähtymis/pysäköintikieltomerkkejä. Muihin autoihin parkkisakkoja ei tule kuin tämän tutun.

Tuli mieleen että olisiko mahdollista että joku vihainen asukas joka ei pidä siitä että pysäköidään hänen pihalleen ja muka pihapaikalleen, tekaisisi itse sakkolappuja jotta pihassa on tilaa omalle autolle? Sakkolapun tulostushan on aika yksinkertainen juttu ja minigrip-pussikaan ei montaa centtiä maksa kappale. Ei tarvita kuin malli, vaikka itse saatu sakkolappu tai kopio siitä. Päivämäärä ja rekisteritunnus vain poistetaan ja viitenumeron kanssa muutetaan, jopa sakon kirjoittajan nimen voi jättää, josta usein puuttuu nimen selvennys eikä nimikirjoituksesta saa selvää. Harva jaksaa alkaa soitella sakkolapusta, vaan kiroaa mistä syystä sakon sai. Ilmoittaako pysäköintivalvontalaitos tililleen mahdollisesti turhaan maksetuista laskuista, tuskin?

Oletteko ikinä törmänneet tälläiseen vai mikä voisi olla syy sakkoihin paikalla jossa muut sitä eivät saa? Kuinka helppo on selvittää puhelinsoitolla virhemaksun yksityiskohtainen syy? Ilmeisesti lappuliisat kuitenkin tekevät raportit ainakin erikoisimmista sakottamisista, aivan normaali maksulliseen katuparkkiin pysäköidyn sakottaminen ei mitään erityisselvitystä edes vaadi?

Kommentit (11)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joo, exavovaimo oli kesätöissä pysäköinninvalvonnan toimistossa. Kavereiden autoihin sitten kirjoiteltiin näitä "pikavoittoja". Pila toimi joka ainut kerta

Vierailija
Ulmas
Yksi tuttu tässä on saanut useamman sakkolapun pysäköimällä parkkiin kerrostalon eteen jossa siivoaa rappuset. Samassa parkissa on kuuleman mukaan aina pysäköitynä autoja joissa ei ole kiekkoa tai muutakaan pysäköintioikeuslappua, varattu-kylttejä ei ole, eikä kuulemma myöskään pysähtymis/pysäköintikieltomerkkejä. Muihin autoihin parkkisakkoja ei tule kuin tämän tutun.

Herää vain kysymys, että kuinka paljon aikaa tuttusi oikein viettää talon edessä vahtien kuka saa sakot ja kuka ei?

Asun kerrostalossa, jonka edessä on silloin tällöin autoja, mutta ei minulla ole aavistustakaan kuinka montaa niistä on sakotettu. Saati sitten jos kyseessä olisi kerrostalo, jossa käyn kerran viikossa, kuten kenties tämä tuttusi. Eli hieman nyt haiskahtaa...

Vierailija
Olen
Ulmas

Herää vain kysymys, että kuinka paljon aikaa tuttusi oikein viettää talon edessä vahtien kuka saa sakot ja kuka ei?

Asun kerrostalossa, jonka edessä on silloin tällöin autoja, mutta ei minulla ole aavistustakaan kuinka montaa niistä on sakotettu. Saati sitten jos kyseessä olisi kerrostalo, jossa käyn kerran viikossa, kuten kenties tämä tuttusi. Eli hieman nyt haiskahtaa...

Ei tuossa tarvitse kytätä vaan käyttää järkeä vaan. Samat autot ovat parkissa samassa paikassa, eikä niiden tuulilaseissa ole sakkolappuja vaikka tämän siivoojamme tuulilasiin sellainen on laitettu sillä välin kun hän on rappuja siivonnut kyseisen pihaparkin ympärillä. Jos sakkolaput olisi haettu jo pois muista autoista niin todennäköisesti samalla autot olisi siirretty, tai muuten tulee pian mahdollinen uusi sakkolappu tuulilasiin, kun kerran ollaan sakkopaikalla samoin kuin siivooja. Mutta ei vaan nämä autot ovat vain parkissa eikä niitä siirretä pois, eikä niiden tuulilaseissa ole sakkolappuja.

Vierailija

Onko pankkitilin numero todella pysäköinninvalvojan, vai jonkun muun?
Oivallinen keino tehdä bisnestä tuo, että tekaista sakkolappuja ja laitella niitä tuulilaseihin.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

niin maallikkona lakia muistellenkin voin päätellä rangaistuksen olevan ankaran. Muistaakseni näet asiakirjaväärennyksestä saa isot rapsut. Tällä tavoin pilaileva ottaa ison riskin siitä, että pilaa elämänsä harmittomalta tuntuvan kiusanteon takia.
En tiedä, mitä seuraisi tekijälle siitä, jos ´sakkolapusta` voisi helposti päätellä, ettei se ole aito - esim. päivämäärä kirjoitettu päin seiniä, omituinen nimi allekirjoittajana tms.

Vierailija

Sain itse pysäköintivirhemaksun Tukholmasta muutama vuosi sitten. En tuolloin vähään aikaan ollut käynyt kyseisessä kaupungissa, eikä autonikaan ollut sitä tehnyt.
Ilmoitin asiasta heti poliisille.
Autoni oli niihin aikoihin seisonut erään kahvilan edustalla, olin itse sisällä siellä. Asiakkaina kävi samaan aikaan ilmeisesti ruotsissa asuvia heimolaisia, jotka kilisivät kultaa ja helisivät jalokiviä kaulasta ranteisiin asti.
Muutamia viikkoja tuon tapahtuman jälkeen sakkolappu tuli.
Soitin välittömästi itse Tukholman pysäköinninvalvojalle. Siellä ei tunnettu asiaa. Soitin myös tämän tiedon poliisille.
Aikanaan perintä eteni siihen vaiheeseen, että minulle tuli uhkaus suomalaisesta lakiasiain toimistosta. Tuolloin laitoimme poliisin kanssa yhdessä suuren hihnan päälle ja asia päättyi siihen.
Sakkolapun kirjoittajia ei tavoitettu. Vaihtavat kuulemma henkilöllisyyttä ja tiliä tämän tästä.
Niin että silleen....

Vierailija
Pentti Naumanen
Onko pankkitilin numero todella pysäköinninvalvojan, vai jonkun muun?
Oivallinen keino tehdä bisnestä tuo, että tekaista sakkolappuja ja laitella niitä tuulilaseihin.

En usko että kukaan ottaa niin typerää riskiä että laittaisi oman tilinumeron kerätäkseen tuolla tapaa rahaa. Automaatilla tai netissä maksaessa saaja-kenttään tulee näkyviin hyväksymisen jälkeen tilinhaltija, ja varmasti myös pankkitiskillä maksaessa pankkineiti huomaa että tili on jonkun muun kuin pysäköintivalvonnan.
Ei todellakaan mitään hyvää bisnestä ja jää takuulla kiinni.
Sen sijaan tuo on toimiva kiusantekokeino kyttääjänaapuri-idiooteille, kun tilinumero on todellakin pysäköinninvalvonnan ja väärennetyn laskun saaja maksaa kiroillen turhan laskun eikä uskalla laittaa enää autoa pysäköintipaikalle. Kuten sanoin pysäköinninvalvontapuulaaki tuskin ottaa yhteyttä turhaan maksetusta laskusta vaan raha jää niille teilleen.

Vierailija

Toinen "hyvä pila" on heittää toisen saama sakkolappu salaa roskiin.
Kyllä kaveria vituttaa kun rupeavat sakkoa kyselemään kuukausien päästä, eikä itsellä mitään tietoa tai todisteita asiasta.
Asialle pitäisi tehdä jotakin, koska lappu on aivan liian helppo pölliä pyyhkijän alta.

Sakkojen oma tekeminen on myös helppoa.
Monikaan ei rupea kyselemään perään sakoista.

Vierailija

Niin. Raiskaa alaikäinen tyttö ja saat viisi kuukautta vankilaa. Pölli valtiolta 100 euroa, niin saat varmasti viisi vuotta vankilaa.

Vierailija

Hyvä niin, että Ulmas ja muut ovat varmoja asiastaan.

Arvelinkin, ettei kokemus paina tässä seurassa yhtään mitään.

Uusimmat

Suosituimmat