Ravitsemus alueellisesti, gradunaihetta etsimässä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viimeisenä oljenkortena gradunaiheen etsinnässä tai sen tarkemmassa hahmottamisessa turvaudun nettipalstakyselyyn (olenpa alas vajonnut ).

Olen hahmotellut mielessäni aihetta suomalaisten ravitsemuksen /ruokailutottumusten alueellisista eroista. Tai vaihtoehtoisesti alueellisten erojen muutoksesta. Tai ehkäpä tuo jälkimmäinen sisältyisi ensimmäiseen joka tapauksessa.

Haluaisiko joku ottaa kantaa aiheeseen. Onko se ylipäätään harkitsemisen arvoinen? Löytyykö siihen lopultakaan riittävästi aineistoa/materiaalia/tutkimustietoa? Kirjallisuutta olen toki jo penkonut, mutta jotenkin asia ei hahmotu - lähinnä se, minkä näkökulman aiheeseen voisi ottaa, miten rajata, millaisia tutkimuskysymyksiä asettaa.

Aihetta olisi kuitenkin tarkoitus käsitellä aluetieteen (ja ravitsemustieteen) näkökulmasta.

Iso kiitos pienimmästäkin ajatuksesta!

- Ja ei, en edes oleta saavani kovin oleellisia vastauksia, mutta jospa joukkoon joku sellainenkin eksyisi . Yllättävistäkin jutuista voi olla hyötyä.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Olen ajankohdasta johtuen mietiskellyt eri puolelta Suomea olevien ihmisten joulupöydän välttämättömyyksien eroja.

Karjalaisanopilla oli kinkun lisäksi karjalanpaisti, lappilaisperäiselle vävylle aattoa ei tule ilman poronkäristystä. Varsinaissuomalainen Pappa haluaa ehrottomasti joulupöytään maksalaatikkoa Xb, uusmaalaiselle hurrisukuiselle pitää olla mätiä ja smetanaa, muusta viis.

Onkos näitä jossain jo tutkittu?

Vierailija

Eihän se ihan hassumpi aihe liene. Olisikin kiva tietää, että missä suunnassa elelee eniten sukulaissieluja eli kasvissyöjiä. Jos aiot jonkinlaista kyselyä vääntää niin ilmoittaudun vapaaehtoiseksi... Eipä olisi ensimmäinen kerta kun jonkun gradua varten olisin ollut haastateltavana.

Vierailija

Ihmiset syö samaa paskaa, eli sitä mitä marketeissa on satuttu laittamaan tyrkylle. Ei mitään alueellisia eroja ole nykyaikana.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kuten yllä. Kysele pois, ruokatottumuksista löytyy pariltakin alueelta (kuten kai kaikilla opiskelijoilla...) Kuulostaa mielenkiintoiselta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Toivoisin, että joku kehittäisi hyvänmakuisen ja halvan tahnan, josta saisi oikean määrän kaikkia ravintoaineita, joita ihminen tarvitsee. Tahnan tulisi olla vegaaninen tai ehkä jopa synteettinen ja steriili. Tätä tahnaa syötäisiin joka päivä, ja kyllästymisen välttämiseksi makuja voisi olla vaikka kymmenen erilaista.

Kun kaikki söisivät samaa tahnaa, vähenisivät myös kulttuurien erot. Se vasta olisi globalisaatiota. Maailmanlaajuinen tahnanjakeluverkosto. Valtavia summia rahaa säästyisi, kun ei tarvittaisi teurastamoja, eikä eläimiä.

Toisaalta kiinnostaisi koittaa elää ainoastaan tuoreella raa'alla lihalla ja lehdillä. Silloin olisi riippumaton yhteiskunnan ihmistenruokintajärjestelmästä.

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006

No, jos et suunnittele yliopistouraa, ei gradun tasoon ja mm. kysymyksenasetteluun tarvitse niin suuresti panostaa. Jos haluat vain päästä eteenpäin, tee gradu nopeasti miettimättä sen syvemmin aihetta. Jos taas suunnittelet akateemista uraa, en ole oikea henkilö auttamaan.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Pikku Gen
Kuten yllä. Kysele pois, ruokatottumuksista löytyy pariltakin alueelta (kuten kai kaikilla opiskelijoilla...) Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Kerropas mitä eroja olet huomannut!

Vierailija
Kirsikka
Viimeisenä oljenkortena gradunaiheen etsinnässä tai sen tarkemmassa hahmottamisessa turvaudun nettipalstakyselyyn (olenpa alas vajonnut ).

Olen hahmotellut mielessäni aihetta suomalaisten ravitsemuksen /ruokailutottumusten alueellisista eroista. Tai vaihtoehtoisesti alueellisten erojen muutoksesta. Tai ehkäpä tuo jälkimmäinen sisältyisi ensimmäiseen joka tapauksessa.

Haluaisiko joku ottaa kantaa aiheeseen. Onko se ylipäätään harkitsemisen arvoinen? Löytyykö siihen lopultakaan riittävästi aineistoa/materiaalia/tutkimustietoa? Kirjallisuutta olen toki jo penkonut, mutta jotenkin asia ei hahmotu - lähinnä se, minkä näkökulman aiheeseen voisi ottaa, miten rajata, millaisia tutkimuskysymyksiä asettaa.

Aihetta olisi kuitenkin tarkoitus käsitellä aluetieteen (ja ravitsemustieteen) näkökulmasta.

Iso kiitos pienimmästäkin ajatuksesta!

- Ja ei, en edes oleta saavani kovin oleellisia vastauksia, mutta jospa joukkoon joku sellainenkin eksyisi . Yllättävistäkin jutuista voi olla hyötyä.

Toteuta teemahaastatteluna niin luot itse aineiston. Veikkaisin, että kansanterveyslaitokselta tai vastaavalta taholta löytyy tausta-aineistoa viitaten esim. sydän ja verisuonitautien esiintymiseen eri puolilla suomea ja niiden liittymistä ravintoon.

Vai ajattelitko tutkia alueellisesti, tilallisesti, paikallisesti vai maisemallisesti.

Vierailija

Yliopistouraa en todellakaan suunnittele ja muutenkin tämä olisi sellainen pakko saada alta pois ennen tutkinnonuudistusta (eli ensi kesäkuuta) gradu. Eli ei mitään väliä mikä aihe tai onko työn laatu päätähuimaava tai muuta vastaavaa, kunhan vaan jostain sen toteuttamiskelpoisen aiheen kaivaisi (eli jos jolla kulla on aiheentynkä tai edes idea sellaisesta ikään kuin roikkumassa ylimääräisenä takaraivossa vailla toteuttajaansa, niin otan sen enemmän kuin ilomielein vastaan - aiheen ollessa otollinen voin jopa panostaa lopputulokseenkin enemmän ).

No, mutta joka tapauksessa. Tiedossa on, että materiaalia ei huimasti ole kuten ei myöskään eroja nykypäivänä eli tuohon muutokseen ja aiempiin eroihin tulisi eenmmänkin paneuduttua, jos tästä jotain irtoaisi. KTL:lta kyllä löytyy esimerkiksi "kartasto", joka kuvaa suomalaisten ravitsemukseen ja kroonisten sairauksien riskitekijöihin liityviä eroja alueellisesti joku vuosi sitten. Eipä tuosta taida kuitenkaan gradun materiaaliksi yksinään olla . Vallankin kun aineisto olisi tässä tapauksessa toiveissa mahdollisimman pitkälti löytää valmiina (jonkinlaisen aineiston itse kokoaminen ei toki poissuljettua, mutta mihinkään massiivisempaan eivät rahkeet riitä) - tavoitteet kun eivät tämän aiheen osalta tosiaan olisi niin korkealla.

Ilmeisesti ei siis kovin hedelmällinen aihe tällaiseen tarkoitukseen

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006
Kirsikka
Yliopistouraa en todellakaan suunnittele ja muutenkin tämä olisi sellainen pakko saada alta pois ennen tutkinnonuudistusta (eli ensi kesäkuuta) gradu. Eli ei mitään väliä mikä aihe tai onko työn laatu päätähuimaava tai muuta vastaavaa, kunhan vaan jostain sen toteuttamiskelpoisen aiheen kaivaisi (eli jos jolla kulla on aiheentynkä tai edes idea sellaisesta ikään kuin roikkumassa ylimääräisenä takaraivossa vailla toteuttajaansa, niin otan sen enemmän kuin ilomielein vastaan - aiheen ollessa otollinen voin jopa panostaa lopputulokseenkin enemmän ).

Ilmeisesti ei siis kovin hedelmällinen aihe tällaiseen tarkoitukseen

Tämän alan ihmisiä ei ainakaan ilmeisesti ole järin paljon online. Itse olin aikoinaan vähän vastaavassa tilanteessa ja jutteleminen oman laitoksen assarien kanssa auttoi paljon. Hehän (ainakin meillä) olivat enimmäkseen äskettäin valmistuneita jatko-opiskelijoita. Jos tunnet proffaasi tai muuta laitoksen ylimystöä vähänkin paremmin, kysy heiltä suoraan graduaihetta, tai ainakin ideoita. Hekin ovat kyllä nähneet uransa aikana kaikenlaisia hiihtäjiä, joten tuskin sinäkään heitä hämmästytät.

ps. Onko yliopistolla taas joku uusi tutkinnonuudistus, vai liittyykö tämä vain teihin vanhoihin valmistuviin opiskelijoihin?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

Vierailija

Ei tipu laitokselta gradunaiheita ainakaan suoraan (olen valittanut asiasta ). Keskusteluapua varmasti (tosin tätä aihetta liippaavia tutkijoita ei tällä hetkellä laitokselta löydy), mutta joku idea olisi hyvä olla, mistä keskustella, sen verran kun edes etenis .

Jep, tutkinnonuudistus koskee vanhoja. Eli jos ei tuohon kesäkuuhun mennessä valmistu, niin joutuu menemään uusien säännösten mukaan.

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006
Kirsikka
Ei tipu laitokselta gradunaiheita ainakaan suoraan (olen valittanut asiasta ). Keskusteluapua varmasti (tosin tätä aihetta liippaavia tutkijoita ei tällä hetkellä laitokselta löydy), mutta joku idea olisi hyvä olla, mistä keskustella, sen verran kun edes etenis .

Pakkotilanteessa proffaltakin aiheita löytyy, heidän määrärahansa osittain riippuvat siitä, kuinka paljon opiskelijoita heidän laitokseltaan valmistuu. Minä luulen, että joku sellainen laitoksen työntekijä, joka on vielä säilyttänyt inhimillisyytensä, voisi olla suureksi avuksi.

ps. Puoli vuotta riittää kyllä gradun tekemiseen. Töitä joutuu tekemään, mutta kaikki mikä ei tapa sinua, vähintäänkin vituttaa.

Vierailija

Tutki onko nykyään yleensäkään olemassa mitään definitiivisiä alueellisia tottumuksia, tai erityistä "suomalaista" superruokakulttuuria. Minä en esimerkiksi juurikaan eineksiä tai "perinneruokia" syö, vaan tyyli on enemmänkin sellaista luovaa anarkistista cross-kitcheniä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat