Millainen on arvostettava vihollinen?

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Niin, millainen on sellainen vihollinen - itseäsi kohtaan - jota voisit arvostaa? Siis siinä mielessä, että hänen toimensa vihollisena ovat jotain niin esim. ensiluokkaista, että niiden pohjalta voi todeta: "Wau! Siinäpä vasta vihollinen." Paljon on sellaisia hupsuja höppänöitä aka huppanoita, joita ei pystyisi kutsumaan viholliseksi ilman, että alkaa naurattaa.

Toisaalta, myöskin sanan vihollinen tilalle saattaisi olla löydettävissä jokin osuvampikin sana. Todellinen vihollinen vihollinen voisi ehkä paremminkin olla sellainen, joka jahtaa tankillaan pitkin kaupungin katuja, pirstoen matkallaan murskaksi kivimuurit ja muut kevyemmät esteet, kuten James Bond taisi tehdä jossain elokuvassa.

Sivut

Kommentit (23)

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Lähinnä tulisi vihollisesta mieleen joku, jonka kanssa väittelisi jostakin. Vihollinen on hieman huono sana siihen, mutta en oikein muutakaan "vihollista" keksi. Ja hyvä vihollinenhan olisi sellainen, joka kuuntelisi omat argumenttini ja koittaisi osoittaa ne jotenkin vääriksi käyttämällä hieman erilaista lähestymistapaa.
Helpompaa olisi kyllä määritellä lyhyesti huono vihollinen, jonka vastakohta tietenkin olisi hyvä. Huono vihollinen (väittelyssä) on sellainen, joka tuputtaa omaa näkemystään ohittaen täysin kaikki muut näkemykset, takertuu pikkuasioihin ja mollaa vastaväittelijää sen sijaan, että kunnioittaisi hänen mielipidettään.

Ja voin tunnustaa, että sorrun itsekin silloin tällöin olemaan hieman huono "vihollinen". Tosin kukapa ei.

Vierailija

Samurai on kunnioitettava vihollinen. Ei antaudu ja taistelee loppuun asti. En tosin pidä heidän julmuudesta siviileitä kohtaan.

Ritarillisuus, vastustajan arvostaminen, kumartaminen vastustajalle ennen taistelua, ei iskuja vyön alle. Eräs arvostettava piirre mafiassa on: He eivät koske mafiapomojen perheeseen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen miettinyt sitä kautta että millainen olisi vihamies jota ei halveksu vaan jota arvostaisi ja - "rakastaisi". Jotenkin..

Vihollinen jota arvostaisin varmaankin taistelisi saman asian puolesta mutta haalien sitä itselleen. Tällä olisi samat arvot ja ajattelutapa kuin minulla, samat periaatteet jne, vihollisessa ei saisi olla halveksuttavia piirteitä. Vihollisen pitäisi olla jotenkin ihailtava. Niin että häviäminen olisi kunnia. Oikeastaan taistelu Darth Vaderia vastaan voisi olla sellaista tai jotain pahisten pahista. Ei ketään peeloa lurjusta voi arvostaa.

くそっ!

Vierailija

Sellanen varmaan joka ei luovuta ennen kuin on kuollut . Tosin en sellaista perääni haluaisi!! hohoo!

Joku kyberneettinen organismi voisi olla aika paha , uusinta mallia tottakai.
olis hauska kuinka kauan sellaista vastaan vois taistella . Ajasin sitä päin valopetroolitankkiautolla ja mentäs molemmat helvettiin-.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26992
Liittynyt13.5.2005

Väittelyssä/keskustelussa sellainen, jolta voi oppia jotakin uutta ja jonka voi voittaa puolelleen siten, että myös hän kokee voittaneensa.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Vihollisesta tekee ärsyttävän, kun se on jotain näistä:

-ruma
-ääliö
-eri mieltä jostain mistä itse olen varma
-jotenkin ärsyttävä/vajaa/vittumainen
-kunniaton
-lurjus
-huono
-säälittävä

Ja pahimmillaan kaikkia noita yhtäaikaa, niitäkin on..

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
tiäremiäs
Kuollu viholinen paras vihollinen, olette kaikki tiedepalstalaiset minun vihollisia + muu väestö maapallolla.

Liikenteessä muut autoilijat ovat vihollisiani liikenne on minulle flatoutia

くそっ!

Vierailija

Virtuaalisissa ilmataisteluissa on vihollinen arvossaan, kuten oli tosielämässäkin ainakin ilmasodan alkuvaiheessa.

vihollisuus ei kohdistu ihmisyyteen/henkilökohtaisuuteen/persoonaan

Tätä hieman sivuten, Illu Juutilaisen tarinoista muistelen, että hän pyrki taistelussa lähinnä särkemään venäläiseltä lentokoneen, mutta mielellään näki lentäjän pelastautuvan laskuvarjolla.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ronron
tiäremiäs
Kuollu viholinen paras vihollinen, olette kaikki tiedepalstalaiset minun vihollisia + muu väestö maapallolla.

Liikenteessä muut autoilijat ovat vihollisiani liikenne on minulle flatoutia

Näin on, pitää aina varoa että ei aja vihollisen puolelle.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

No tietenkin sellainen vastustaja/vihollinen/väittelijä on arvostettava/kunnioitettava, joka on monimerkityksinen, yrittää sikana, tuo esille hävitessäänkin hienoja pointteja, osaa ottaa itsensä huumorilla, osaa suojautua kritiikiltä ja säilyttää kasvonsa tiukissakin tilanteissa, on nokkela ja tyylikäs.

On joitain ninjoja ja ninja-bitchejä, jotka osaavat juuri sen monimerkityksisen mindfuck -taidon. Lähinnä tässä on kyse toisen kunnioituksesta samaan aikaan, vuorotellen tai sekaisin vastustajan pelkäämisen ja halveksinnan kanssa sillä tavoin, ettei itsekään tiedä mikä on 'oikea' tulkinta tai onko sellainen kiteytys edes mahdollinen.

Itse ainakin vihaan kaikenlaisia määritelmiä ja mieluummin pysyn ainakin jossain mielessä askeleen edellä sosiaalisissa peleissä ja kikkailen loputtoman monipuolisesti, kuin pistän kaikkea likoon ja alan sitten "kaiken mentyä vollottamaan.

Pokerinaama on kaikki.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Hyvä vihollinen. Hmm.

Sanoisin mieluummin "vastustaja". Hyvä vastustaja on sellainen, jolle melkein yhtä mieluusti häviää kuin voittaa, tai ainakin niin ettei lopputulemalla ole kummallekaan suurempaa väliä.

Mutta vihollinen? "Hyvä vihollinen" lienee terminä sellainen, että sitä voi syyttää kaikesta pahasta mitä maailmassa on ja kaikki uskovat. Sitten vaan holokaustia kehiin.

Mieluummin se vastustaja. (Ja asiasta kukkaruukkuun, minä olen hemmetin huono häviäjä... )

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat