klo 15:46 | 23.11.2007
moi.
löytyiskö täältä keltään tietoa, että mitkä automerkit valmistaa alumiinikorisia autoja.?
niinkuin esim uusi corvette on.
eikös jotkut auditkin oo?? TT ?
ja kuinka on sen kestävyys suomen oloissa. suolaa ainakin riittää ,jos talvella ajelee.
ainakin kuorma-autoissa käytettävät alumiiniset laitaprofiilit tuhoutuu yllättävänkin nopeasti....toki seos voi olla hyvinkin paljon toisen lainen..
Sivut
Audi ja Range Rover tuli mieleen. Korroosion kestävyys on riippuvainen seoksesta, mutta tuskin se on heikompi kuin teräksellä. Paikkailu taas voi olla haastavampaa. Edut hakkaa haitat selvästi. Korin painonsäästö voi olla kuskin painon luokkaa ja painopistekkin alempi.
Jaguar on ainakin.
http://twitter.com/aimo666
http://www.rsportscars.com/eng/cars/morgan_aeromax.asp
A8, Honda nsx, Morgan aero, Jaguar XJ
Mielestäni nykypäivän ajoneuvot sisältävät yllättävän paljon alumiiniseosta. Todennäköisesti tulevaisuudessa käytetään alumiinia kantamaan autojen koreja/rakenteita, jotta saataisiin polttoaineenkulutus mahdollisimman pieneksi. Mielenkiintoisinta on tietää, että milloin Al korit yleistyvät ja tulevatko ne sen myötä turvallisemmaksi.
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.
Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...
--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto
Kannatan putkirunkoa, missä jokainen liitos on pulteilla ja muttereilla.
Koko auton voisi panna helposti osiin. Putkirunko lienee kaikissa mönkijöissäkin, ja useimmissa kilpa-autoissa. Tosin hitsatut.
Erilaisia kuoria/levyjä (puu/alumiini/muovi/pelti) voisi vaihdella vuodenajan mukaan. Esim talveksi lämpöeristetyt ovilevyt.
Toinen pointti on se että hiilikuitua itsessään ei ole ainakaan tällä hetkellä tarjolla aivan älyttömiä määriä. Hinta on jo nyt tuplaantunut viiden vuoden takaiseen kun matkustajakoneissa on otettu käyttöön hiilikuituun perustuvia ratkaisuja.
Meillä ainakin tehdään Patrialla (ent. Valmet lentokoneteollisuus, traktoritehdas jne.) Airbus lentokoneitteitten osia hiilikuituyhdisteistä (komposiittimuovista) ohjauspintoja, eli spoilereita.
Tuotannossa ei ole häiriöitä. Ovat nyt vaan pikkaisen joutuneet "hidastamaan" sitä tietyistä syistä. Ei meinaa tulla muualla oikein valmista
[size=75:iks4dztu]ps. Voin olla väärässäkin. Tehtaan työntekijätkään eivät aina tiedä osien koostumusta, ja en todellakaan ole tuon alan miehiä[/size:iks4dztu]
http://www.youtube.com/watch?v=ZNwmpLPhoHw
Onnettomuus, jossa hiilikuidun tyypillisin ominaisuus ilmeni...
Sitten lasikuitua. Oikein tehtynä paino on samaa luokkaa hiilikuidun kanssa eikä lujuusominaisuusissakaan kovasti eroa ole. Massatuotanto on lisäksi halpaa ja koetettua tekniikkaa jo 70 vuoden takaa.
Lahden Autokori valmistaa Scala-busseja.
Vaatii ristikkaisia laminointeja sun muuta, joka toistaiseksi tehdaan kasityona. Ei kuitenkaan edellyta paistamista autoklaavissa, joka on ymmartaakseni aika kallis ja aikaa vieva operaatio hiilikuidun kanssa.
Pelti, oli sitten terasta tai alumiinia, soveltuu massatuotantoon kalliiden alkuinvestointien jalkeen paljon paremmin, erityisesti jkun puhutaan valmistussarjoista, jotka ovat luokkaa 10000 - 100000, tai ylikin.
Voin olla taysin pielessa, mutta akkinaisesti ei tule mieleen yhtaan aidosti massatuotettua lasikuitutuotetta, jota olisi valmistettu kymmenia tuhansia tai miljoonia yksikkoja, kuten esim. jotain autotyyppia?
--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto
Eiköhän soutuveneitä tehdä kymmenien tuhansien sarjoissa ?
Olet aivan oikeassa. Miksikohan sitten autoteollisuudessa ei lasikuiturakenteita kayteta laajemmin?
Luulen syyn liittyvan edelleenkin korkeampiin valmistuskustannuksiin. Pellin muottiin prassaaminen on paljon halvempaa kuin laminoiminen?
--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto
Veneitähän kyllä tehdään lasikuidulla. Työlästä on, koska tosiaan vaatii muotin.
Tuli mieleen tuossa, että miksi ei palattais takaisin pahviautoihin. Vaikkapa Trabantiin. Siinä on kylläkin sellainen ongelma, että pitää ajaa lujaa, päästäkseen tikkaa karkuun.
Isälläni oli sellainen, ja ohjausjuttu murtu. Ei muuta kuin kallioon, ja riekaleina oli koko kylki.
http://www.youtube.com/watch?v=T0vLQoOz ... re=related
Se on M3:set paperia, kun tämä pahvi lähtee...
http://www.youtube.com/watch?v=oF4phDLf ... re=related
Materiaalin ominaisuuksia
(:
Hiilikuidusta tehdään massatuotantona urheiluvälineitä ja muita pienehköjä osia (niissä käytettävät kuidut ovat muuten lujempia kuin esimerksi Patrian lentokoneenosat, koska uusia kuituja voidaan hyödyntää heti ilman, että pitää odottaa niiden hyväksymistä lentokonekäyttöön; lentokonemiehet kulkevat aina 20 vuotta jäljessä). Suurten osien massatuotantoa hidastaa se, että ne tehdään suljetun muotin menetelmällä ja isoilla osilla myös ongelmat ovat isoja (lähinnä muotin ja tuotteen lämpölaajenemisesta, anisotrooppisesta materiaalista ja kemiallisesta kovetuskutistumisesta johtuvia).
Lasikuidusta tehdään suuria osia nopeasti automaattisella kelauskoneella, mutta se soveltuu lähinnä kappaleille, jotka ovat jossain määrin pyöritettävissä pituusakselinsa ympäri.
Myös automaattisia laminointikoneita on olemassa; ne leikkaavat kuidut nopeammin kuin kymmenen filippiiniläistä ompelijatyttöä, ja asettelevat rätit pinoon. Tietenkään tämäkään ei ole niin nopeaa kuin pellin prässäys, mutta kohtuullisilla kustannuksilla (joitakin kymmeniä e/kg) pystyisi lasi- tai hiilikuidusta auton korin tekemään.
Lujitemuovin ongelma on sen väliinputoajuus. Se on pahasti prässin ja valetun muovin välissä. Osat jotka siitä voisi tehdä voi tehdä joko prässillä pellistä tai muovivaluna.
Vene on se suuri poikkeus tästä säännöstä ja kalliit kisalaitteet.
Olen tehnyt pieniä osia lasikuitukitistä karkeaan muottiin ja työstänyt sen muotoonsa.
Sivut