alumiiniautot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

moi.

löytyiskö täältä keltään tietoa, että mitkä automerkit valmistaa alumiinikorisia autoja.?
niinkuin esim uusi corvette on.
eikös jotkut auditkin oo?? TT ?

ja kuinka on sen kestävyys suomen oloissa. suolaa ainakin riittää ,jos talvella ajelee.

ainakin kuorma-autoissa käytettävät alumiiniset laitaprofiilit tuhoutuu yllättävänkin nopeasti....toki seos voi olla hyvinkin paljon toisen lainen..

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Audi ja Range Rover tuli mieleen. Korroosion kestävyys on riippuvainen seoksesta, mutta tuskin se on heikompi kuin teräksellä. Paikkailu taas voi olla haastavampaa. Edut hakkaa haitat selvästi. Korin painonsäästö voi olla kuskin painon luokkaa ja painopistekkin alempi.

Vierailija
http://www.tms.org/pubs/journals/JOM/0108/Kelkar-0108.html
Automobile Bodies: Can Aluminum Be an Economical Alternative to Steel?

http://www.rsportscars.com/eng/cars/morgan_aeromax.asp

At the Bologna Motor show, Zagato has presented an old, but not outdated Lancia model, the Lancia Aprilia Sport created in 1938 by Andrea Zagato’s grandfather, Ugo.

Andrea Zagato has managed to reconstruct the 1938 model basicly from scratch, since the old model no longer exists. The only source of information for this project was represented by two faded black and white (monochrome) photographs, so without any hand drawn sketches, Zagato’s heir has done wonders. Of course, he had some help from CAD modelling and CNC machining technologies, but how many people would have even imagined to do something like that?

Even nowadays, this model Of Lancia Aprilia Sport looks very much like a cool car and the car’s shape in a single volume, resembling to a cross section of a wing makes it look like it’s about to fly. Maybe that was the intention of Ugo Zagato who was inspired by naval and aviation forms (aeronautical themes were frequent in the 1930s) and it sure looks like a fast car.

The reason for this spectacular reconstruction of this cool car is the celebration of the centenary of Lancia and of the long standing affiliation between the marque and the Milanese coachbuilder for its Sport versions.

The press release from Zagato says about the actual building process of this concept car that “the sheet metal of the bodywork was then skilfully hand crafted by master panel beaters, working on a solid, machined buck”.

Vierailija

Mielestäni nykypäivän ajoneuvot sisältävät yllättävän paljon alumiiniseosta. Todennäköisesti tulevaisuudessa käytetään alumiinia kantamaan autojen koreja/rakenteita, jotta saataisiin polttoaineenkulutus mahdollisimman pieneksi. Mielenkiintoisinta on tietää, että milloin Al korit yleistyvät ja tulevatko ne sen myötä turvallisemmaksi.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.

Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.

Kannatan putkirunkoa, missä jokainen liitos on pulteilla ja muttereilla.

Koko auton voisi panna helposti osiin. Putkirunko lienee kaikissa mönkijöissäkin, ja useimmissa kilpa-autoissa. Tosin hitsatut.

Erilaisia kuoria/levyjä (puu/alumiini/muovi/pelti) voisi vaihdella vuodenajan mukaan. Esim talveksi lämpöeristetyt ovilevyt.

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.



Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...

Toinen pointti on se että hiilikuitua itsessään ei ole ainakaan tällä hetkellä tarjolla aivan älyttömiä määriä. Hinta on jo nyt tuplaantunut viiden vuoden takaiseen kun matkustajakoneissa on otettu käyttöön hiilikuituun perustuvia ratkaisuja.

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.

Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...
Toi hiilikuitu kuuluu käsittääkseni komposiittituotteisiin.
Meillä ainakin tehdään Patrialla (ent. Valmet lentokoneteollisuus, traktoritehdas jne.) Airbus lentokoneitteitten osia hiilikuituyhdisteistä (komposiittimuovista) ohjauspintoja, eli spoilereita.
Tuotannossa ei ole häiriöitä. Ovat nyt vaan pikkaisen joutuneet "hidastamaan" sitä tietyistä syistä. Ei meinaa tulla muualla oikein valmista

[size=75:iks4dztu]ps. Voin olla väärässäkin. Tehtaan työntekijätkään eivät aina tiedä osien koostumusta, ja en todellakaan ole tuon alan miehiä[/size:iks4dztu]

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.



Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...

Sitten lasikuitua. Oikein tehtynä paino on samaa luokkaa hiilikuidun kanssa eikä lujuusominaisuusissakaan kovasti eroa ole. Massatuotanto on lisäksi halpaa ja koetettua tekniikkaa jo 70 vuoden takaa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
diletantti
moi.

löytyiskö täältä keltään tietoa, että mitkä automerkit valmistaa alumiinikorisia autoja.?
niinkuin esim uusi corvette on.
eikös jotkut auditkin oo?? TT ?

ja kuinka on sen kestävyys suomen oloissa. suolaa ainakin riittää ,jos talvella ajelee.

ainakin kuorma-autoissa käytettävät alumiiniset laitaprofiilit tuhoutuu yllättävänkin nopeasti....toki seos voi olla hyvinkin paljon toisen lainen..


Lahden Autokori valmistaa Scala-busseja.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Teme444
Seppo_Pietikainen
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.



Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...



Sitten lasikuitua. Oikein tehtynä paino on samaa luokkaa hiilikuidun kanssa eikä lujuusominaisuusissakaan kovasti eroa ole. Massatuotanto on lisäksi halpaa ja koetettua tekniikkaa jo 70 vuoden takaa.

Vaatii ristikkaisia laminointeja sun muuta, joka toistaiseksi tehdaan kasityona. Ei kuitenkaan edellyta paistamista autoklaavissa, joka on ymmartaakseni aika kallis ja aikaa vieva operaatio hiilikuidun kanssa.

Pelti, oli sitten terasta tai alumiinia, soveltuu massatuotantoon kalliiden alkuinvestointien jalkeen paljon paremmin, erityisesti jkun puhutaan valmistussarjoista, jotka ovat luokkaa 10000 - 100000, tai ylikin.

Voin olla taysin pielessa, mutta akkinaisesti ei tule mieleen yhtaan aidosti massatuotettua lasikuitutuotetta, jota olisi valmistettu kymmenia tuhansia tai miljoonia yksikkoja, kuten esim. jotain autotyyppia?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Seppo_Pietikainen
Teme444
Seppo_Pietikainen
Terrieri
Mitään alumiinia... parisataakilosella hiilikuitukorilla olisi kysyntää.



Kysynta voisi ylittaa tarjonnan. Ymmartaakseni suurikokoisten hiilikuiturakenteiden massatuotanto on aika hankalaa ja kallista toteuttaa...



Sitten lasikuitua. Oikein tehtynä paino on samaa luokkaa hiilikuidun kanssa eikä lujuusominaisuusissakaan kovasti eroa ole. Massatuotanto on lisäksi halpaa ja koetettua tekniikkaa jo 70 vuoden takaa.



Vaatii ristikkaisia laminointeja sun muuta, joka toistaiseksi tehdaan kasityona. Ei kuitenkaan edellyta paistamista autoklaavissa, joka on ymmartaakseni aika kallis ja aikaa vieva operaatio hiilikuidun kanssa.

Pelti, oli sitten terasta tai alumiinia, soveltuu massatuotantoon kalliiden alkuinvestointien jalkeen paljon paremmin, erityisesti jkun puhutaan valmistussarjoista, jotka ovat luokkaa 10000 - 100000, tai ylikin.

Voin olla taysin pielessa, mutta akkinaisesti ei tule mieleen yhtaan aidosti massatuotettua lasikuitutuotetta, jota olisi valmistettu kymmenia tuhansia tai miljoonia yksikkoja, kuten esim. jotain autotyyppia?


Eiköhän soutuveneitä tehdä kymmenien tuhansien sarjoissa ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat