Kirjan lukeminen duunariammatissa - onko sallittua?

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Onko duunariammateissa edelleenkään sopivaa lukea kirjaa työpäivän lomassa tai ruokatunneilla?

"Edellisessä elämässäni" hankkiuduin aina välillä tekemään jotakin duunarihommia, syystä että palkka oli niin hyvä tai työ sopi hyvin opiskelujen oheen. Luin silloin kirjoja ja luen nyttenkin, mutta jostain syystä kirjan lukeminen duunarihommissa tulkittiin herkästi snobbailuksi, ikäänkuin olisin pyrkinyt kirjan lukemisella - tai pelkällä sen esille ottamisella - osoittamaan olevani tai pitäväni itseäni jotenkin parempana kuin muut.

Harvoja duunarihommia, missä kirjan lukemisella työaikana - siis ei kesken työn, vaan työnteon kannalta hiljaisina hetkinä - ei ollut niin merkitystä, oli työ Postin lajittelukeskuksessa. Se saattoi johtua siitä, että suuri osa postinlajittelijoista oli nuoria opiskelijoita tai muuten vaan leppoisia vanhempaa väkeä.

Jos työ itsessään oli fyysisesti raskasta, kuten oli esim. tavaranahtauksessa kontteihin ja rekkoihin, tai jos toimi rakennuspurkajana työvälineinä mm. leka - jolloin myöskin työväkikin mitä todennäköisemmin oli pelkästään miehistä koostuuvaa - niin tuolloin oli huomattavasti suurempi todennäköisyys, että kirjan lukeminen vaikkapa vain ruokatunnilla sai aikaan kaikenlaisia seuraamuksia jo heti sillä hetkellä tai sitten se käynnisti jonkin muun prosessin. Joko muut ruokailijat alkoivat nostattaa keskustelussa esiin jotain "fiksuja aiheita" tai sitten "itseänsä fiksuna pitävää" kohtaan alkoi esiintymään erilaista syrjintää tai pientä häirintää.

Jos duunarihommissa toimi pienissä ryhmissä (esim. 3-5 henkeä) ja niissä oli miehiä ja naisia sekaisin, kuten oli kyse silloin kun toimin viherrakentajana ja kivetyksien asentajana, ei kirjan lukemisella myöskään ollut suurempaa merkitystä heille, johtuen todennäköisesti siitä, että tuolloin tultiin toisilleen enemmän tutuimmaksi kuin jossain monikymmenmiehisessä porukassa. Tuolloin ongelmana oli pikemminkin se, että ulkopuoliset käsittivät kirjan lukemisen "itsensä parempana pitämisenä". Mainituissa viherhommissa saatoin hommien lomassa istahtaa puun juureen syömään eväitä ja lukemaan kirjaa, sekä kirjailemaan mukana kulkeneeseen vihkoon ylös ajatuksia, joita juolahteli eri aiheista mieleen pitkin työn kulkua.

Jos nyt joku sattuu parhaillaan olemaan duunarihommissa ja kokee, että ainakin hänen työpaikallaan voi ihan vapaasti tehdä mitä vain, niin hieno homma. Voikohan näin toimia myös sellaisella työpaikalla, joka on hengeltään erityisen miehekäs ja hien hajuinen? Tosin, miksihän minä tätä mies-aspektia tällä lailla olen tähän tuomassa? Voisihan tässä helposti harrastaa myös ikärasismiakin, jos siltä tuntuisi.

Kommentit (13)

Vierailija

Mielenkiintoinen dilemma. Perusduunit tahtovat olla fyysisesti raskaina kirjoista vieroittavia, koska väsymykseltään ei jaksa keskittyäkkään. Myös työyhteisö on usein sivistystä vierastava. Yhteisön paineet ovat yllättävän ohjailevia.
Nousu tuolta tasolta oppineisuuden aateliin on äärimmäisen harvinaista. Historia tuntee muutaman loisteliaisiin suorituksiin kohonneen. Monen yrittäjän loppu on hyvin surullinen kuten Jack Londinin Martin Eden hyvin kuvaa.

Eräs keino kiertää tuo kirjavastaisuus on lukea kirjaa vaikka MP3:lle ja kuunnella nauhoitusta työn lomassa. Se tulkitaan musiikin kuunteluksi ja jää huomiotta.

Vierailija

Hyviä pointteja yhteiskunnastamme. Tuo lienee paha peikko edelleen joissain piireissä, että joku miespuolinen oikein uskaltaa lukea kirjoja. Koska, eihän se ole hyödyllistä yhteisölle heti, eikä sitä voi syödäkään, ei siitä energiaa tule eikä se edes tuota mitään. Mitä järkeä siis? Kirjallisuus on tytöille, täällä tehdään töitä.

Perkel*, sontatalikko käteen ja muita palvelemaan siitä, mikäs kermapers* sä oikein luulet olevas!?

Vierailija

Olin aikoinaan opiskeluaikana kesäduunissa siltavahtina. En oikein tiedä miksi sitä siltaa piti vahtia ja laskea puomi jos sellainen puhelu tuli (ei tullut ikinä), mutta kopissa istuskellessa oli kaikki aika lukea oppikirjoja ja tehdä laskuharjoituksia.

Vierailija

Armeijassa alokasaikana lukemiseni häiritsi yhtä varusmiestä. Hän erehtyi jopa kerran yrittämään lukemiseni estämistä. Löin varusmiestä aluksi vatsaan, kaadoin hänet lattialle ja ryhdyin kuristamaan. Jatkoin kuristusta, kunnes hän antautui ehdoitta. Sen jälkeen kukaan ei enää häiriintynyt lukemisesta.

Vierailija

Itse luen vuosittain valtavan määrän kirjoja, mutta onhan se aika erikoista jos työaikana pitää lukea kirjoja.(Poikkeuksena jonkun mainitsemat valvontahommat) Töissähän yleensä tehdään töitä.

Muuten ei varmaankaan kenelläkään ole mitään lukemista vastaan. Itse en ole ainakaan joutunut salailemaan lukuharrastustani.

Jotenkin vain tuntuu että täällä on porukalla tosi erikoinen ja vääristynyt kuva "duunariammateista".

Vierailija

Onhan se lukeminen vähän gay-touhua, varsinkin kirjojen. Mutta nykyään työläiset ovat suvaitsevampia kuin ennen ja saattavat hyväksyä kaikennäköisiä lukutoukkiakin reippaaseen jouukkoonsa.

Vierailija

jep jep, kun hakkaa duunarikaverinsa henkihieveriin niin saa lukea kirjoja rauhassa. Tai jos ottaa ninjavälineet mukaan. Sho Kosugin malliin vaan. Voi luoja... tässä luodaan kuvaa miesten maailman irvikuvasta. Jos se työ on tuollaista, kannattaa vaihtaa alaa hetimiten.

Ja miksi, oi miksi miesten pitäisi elää laumasian elämää? Olen individualisti, mieluummin olisin itsellinen kuin laumasika, jos se laumaelämä olisi tuollaista
työyhteisössä. Minä en vain usko oikein, että tuollaisia miehiä löytyy kuin oikein kovasti etsimällä... ei enää nykyään, nuoremmista ainakaan.

Kertokaa minulle, mistä löydän sen lukemista inhoavan perusduunarin?
Ei ole näkynyt.

Vierailija

Kun ollaan duunissa niin tehdään duunia. Ruokatunnilla ei lueta kirjoja vaan seurustellaan muitten kanssa ja pidetään huolta sosiaalisesta yhteisöstä. Vapaa-aikana luetaan kirjoja.

Ruokatunnilla lukeminen saatetaan tulkita ylimielisyydeksi tai eristätymisekis missä piireissä tahansa, ei pelkäästään duunari piireissä.
Rupeeppas lukeemaan kirjaa Boardin meetingin jälkeen lunchilla missä analysoidaan tilannetta. Veikkaan että saat potkut.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
Kultamuna
Rupeeppas lukeemaan kirjaa Boardin meetingin jälkeen lunchilla missä analysoidaan tilannetta. Veikkaan että saat potkut.

No hei ka'moon.. vaikka sana työ onkin yhdistävänä tekijänä "duunarityössä" ja "valkokaulustyössä", niin jos ei kumminkaan ihan noin kepeästi siirryttäisi toisesta toiseen?

- tuolla tyypillä on pää kuin yhtä iso kuin jalkapallo
- mut eihän jalkapallolla ole korvia?

Vierailija

Tauolla saat tietääkseni tehdä mitä tahansa, lain puitteissa tietenkin.

Jos joku ei siitä tykkää niin se on sen murhe.
Ainakin itse pystyn kääntämään porukan itse "vainoajaa" vastaan jos niin tarvitsee tehdä.

Psykologisen sodankäynnin taito on vain joillain.

Uusimmat

Suosituimmat